Former pro says 'mechanised doping' is real

Gruber har sagt att det inte kan vara deras produkt för en elitcyklist skulle inte vinna något på den. Det här ska alltså vara en Ungersk produkt som ännu inte finns på marknaden och som är helt otroligt bra. Hmm... Antingen betalar stallen jäkligt bra för att få vara ensamma om den här uppfinningen eller så är någon lika dålig på marknadsföring som Grigori Perelman.

Det som gör det hela osannolikt för mig är att man skulle behöva byta cykel minst en, kanske två, gånger per etapp, utan att det märks. Hur i hela friden skulle det gå till?

Har för mig att jag såg att någon AM-hoj kunde levereras från fabrik med en sån där liten elmotor. Hela paketet vägde typ 2kg eller något, allt var dolt i ramen.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det som gör det hela osannolikt för mig är att
> man skulle behöva byta cykel minst en, kanske
> två, gånger per etapp, utan att det märks. Hur
> i hela friden skulle det gå till?

Som sagt var... hur många gånger bytte cancellara hoj på PR?

Det var ju det jag skrev, att folk byter cyklar 1-2ggr under klassikerna på våren. I år var det "underförstått" Cancellara som hade fuskat enligt de 2 tidningarna och förra året bytte Boonen cykel lite då och då. Jag tycker Mathias har en poäng med mycket pengar vs. dålig marknadsföring :-)

JLarsson skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det som gör det hela osannolikt för mig är
> att
> > man skulle behöva byta cykel minst en, kanske
> > två, gånger per etapp, utan att det märks.
> Hur
> > i hela friden skulle det gå till?
>
> Som sagt var... hur många gånger bytte
> cancellara hoj på PR?

Jag vet inte, för jag såg det inte. Men jag tänkte mer på etapplopp som girot och touren. PR är speciellt eftersom det sliter på cyklarna på ett annat sätt.
Men om ett cykelbyte, eller två, sker på ett lopp finns det naturligtvis goda möjligheter att använda ett sånt system.

Skulle det verkligen gå att kombinera SRM med en sån där hjälpmotor? Sannolikt inte, så alla som haft SRM under tempoloppen är knappast misstänkta ens i teorin. Och att byta cykel i ett tempolopp är knappast heller aktuellt! :D

Blade Electro är också från Gruber. Tekniken som används av Gruber sker ju genom att man assisterar vevlagret och inte naven. Och det är väl det enda sättet att gömma det på - så alla andra elektrocykellösningar går nog bort. Fast enligt Gruber så är det värdelöst om man inte kör i 20 km/h har jag för mig att de sade.

geologen skrev:
> Skulle det verkligen gå att kombinera SRM med en
> sån där hjälpmotor? Sannolikt inte, så alla
> som haft SRM under tempoloppen är knappast
> misstänkta ens i teorin. Och att byta cykel i ett
> tempolopp är knappast heller aktuellt! :D

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om den här med "mekanisk doping".

SRM´en en sitter ju mellan vevarm och drev inte på axeln så det skulle väll funka.

Och det de flesta kommissarier kollar på en tempohoj är form, styrets och sadelns placering. så vet i fan om inte en motorförsedd cykel skulle kunna passera en kontroll.

Jag måste dock säga att jag är väldigt tveksam till att detta existerar, men av andra anledningar än det tekniska.

Ok, jag trodde SRM-komponenterna satt delvis i ett specialgjort vevlager, men de sitter nog i "spindeln".

Nåja, en elmotor är nog svår att dölja rent elektromagnetiskt, så en kontrollbil med speciell mätutrustning som kör längs med alla flera gånger under loppet kanske är en lösning.

Är det krav på att alla cyklar (inkl reservcyklar) ska undersökas före och efter varje etapp? Om inte, så kanske det vore bra att börja med det.

geologen skrev:
> Ok, jag trodde SRM-komponenterna satt delvis i ett
> specialgjort vevlager, men de sitter nog i
> "spindeln".

Ja, hela paketet sitter mellan klingorna och vevarmarna/vevaxeln. Om hjälpmotorn driver på själva axeln så skulle effektmätaren inte se någon skillnad på detta och kraften som cyklisten lägger på pedalerna.

Ah!

Fast jag skulle nog tippa att effektkurvorna skulle se konstiga ut ändå. Om motorn mer eller mindre bara har av/på-lägen, så borde det synas tydligt att effekten ökar plötsligt och med en ganska konstant offset.

Har man budget har man nog bra skärmning av motorn, + mäta från bil faller nog pga mkt EMI i en bil, men kanske nån form av fasta portaler.. men man kan ju skylla på elektriska växlar. Sen har du såklart inte hård av/på, utan en mjuk ramp (som matchas mot just din tidigare åkstil), och inga dålda knappar för å styra eller så utan start sker helt automatiskt, eller genom att man modulerar tramphastigheten ex slutar trampa i 0,5s, sen trampar i 0,5s sen slutar trampa 0,5s igen (eller betydligt diskretare).

Enda som funkar är nog fysisk kontroll av cyklarna, och det är ju lätt gjort?

Annan motorplacering vore i fälgarna som ju har hög profil och gott om plats.. kunde ha permanentmagneter i ramen eller stålram så finns det ingen aktiv elektronik i ramen de kan hitta. Bara byta hjulen för att röjja undan bevisen =) Eller ha elektronik i ramen + magneter i fälgen så blir den inte lika tung..

Kan nog få in 4-500 Whr i en högprofilfälg med lipo celler, kanske 2kg extra vikt, motorn kommer dock inte vara så effektiv pga avståndet till ramen, kanske inte är gångbart men nån får gärna räkna på det =)..

Har svårt att tänka mig att man skulle klara av att skärma effektivt med så begränsad vikt och så begränsat utrymme, när inte en enda jävla EU-moppe verkar vara skärmad det minsta.

Även om man rampar upp och ner, så kommer ändå en plötslig offset på 100-200 W att vara rätt tydlig...

Fan. Jag har alltid velat ha en navdynamo som är bromsassisterande på min DH, kopplad till en kondensator. Och samma dynamo skall vara en elmotor på transportsträckorna.

Är min dröm inom räckhåll?

//K

Är det inte stallet som blir straffade om man fuskar med cykeln? Vad skulle straffet kunna vara? Det vill säga, vågar stallet utsätta sig för risken? En enskild dopare drabbar ju inte stallet som alltid fördömer det inträffade...

geologen skrev:
> Även om man rampar upp och ner, så kommer ändå
> en plötslig offset på 100-200 W att vara rätt
> tydlig...

Ja, framförallt eftersom man kommer cykla 15 km/h fortare än alla andra. =)

Mer rimligt är väll att man tar ut 5-10 W extra under en längre period, ser till att vara med i tätklungan och utnyttja sina lite fräschare ben på upploppet.

Mathias skrev:
> Är det inte stallet som blir straffade om man
> fuskar med cykeln? Vad skulle straffet kunna vara?
> Det vill säga, vågar stallet utsätta sig för
> risken? En enskild dopare drabbar ju inte stallet
> som alltid fördömer det inträffade...

+1

Det skulle vara förödande för ett stall om dom blev påkommna med sånt här, det skulle knappast gå att påstå att den enskillde cyklisten hållit på med detta i smyg...

(när man ser cancellaras ryck där i PR så ser det ju helt otroligt ut, det ser ut som om dom andra slutar att trampa)

När AJ testade cyklar med det här systemet på Eurobike här om året så har jag för mig att det lät en hel del enl honom. Det var Gruber då.. Letade upp artikeln:

Nackdelen med en liten motor är att den kräver ett högt varvtal för att ge tillräckligt med effekt. Ett högt varvtal i kombination med en växellåda ger ett ganska högt egenljud. Det stod en Gruber-utrustad cykel på tomgång i en av mässhallarna och vi kunde på långt håll höra ljudet när motorn arbetade. Så trots dold montering går det inte att smyga med motoreffekten. Systemet passar på cyklar som har en sadelrörsdiameter på 31,6 mm eller större.

http://happymtb.org/2008/09/30/eurobike-2008-–-del-9/

Men det har säkert hänt en del i utvecklingen, det här var ju två år sedan.

Har sett filmen men förstår inte riktigt varför de beskyller Cancellara för att köra med motor, är det för att han vann och, hör och häpna, flyttade på händerna på styret eller har de faktiskt bevis att just hans cykel var preppad......

Att det dessutom kommer från Italien, filmen, stärker inte direkt misstankarna.

"Oh lala", Nederländska(?) låter inte vackert!

OM han kör med motor i de visade klippen så verkar det ju jävligt klantigt att göra det när man ligger i täten och vet att man har kameror på sig, bättre är väl att använda den i skymundan och spara på krafterna? Å andra sidan lär ju cyklen bli tyngre i uppförsbacken så man förstår ju om det är frestande att använda motorn då. ;)

geologen skrev:
> Hittade samma film i går. Det som sker vid 3.40
> och 15-20 sekunder framåt ser helt overkligt ut!

Dom andra nästan slutade att trampa ju? Kolla tex. den femte mannen, han bara rullar. Bs säger jag.

gabbeon skrev:
> Jag gillar mest deras disclaimer i början om att
> de inte vill beskylla någon.

Exakt. Vilken tur att de inte pekar ut någon.

Det är ju en Gruber som de monterat och på den cykeln som de "fått" så hörs ingenting men i demovideon som antagligen kommer från Gruber låter den högt och vinande precis som Jonas beskriver.

På något sätt skulle det vara otroligt pinsamt för cyklisten och stallet om man kom på en cyklist med att använda en motor...Det är liksom lite annorlunda än att använda kemiska preparat som är prestandahöjande om ni förstår hur jag menar.

Sant eller inte, det skall bli riktigt intressant att följa hur detta utvecklar sig.

Den låter ja, men det var vid fullt effektutnyttjande, 250W? Eller är det alltid? Om man bara behöver ta ut en 10-20 W för att "spara sig" så kanske ljudet knappt märks. Man vet ju själv hur mycket extra kraft en liten, liten knuff i ryggen känns som då det är segt uppför en backe, räcker med att ngn i princip lägger handflatan på ryggen så känns det direkt mycket lättare.

Men om cykeln blir 1-2 kg tyngre så kanske man ändå förlorar på det?

Jag tror inte på detta. Det låter FÖR bisarrt. Jag hoppas verkligen inte detta är sant för då har man absolut tappat all trovärdighet som cyklist runt fikabordet när alla ska tjata bollsporter och golf... Först doping sen motordrivna hojar. Nej, detta kan (får) knappast vara sant.

Jag tycker inte det ser naturligt ut i första loppet, om man kollar rörelsemönstret och fartökningen.

Hoppas verkligen att det inte fuskas på detta vis också, utöver doping och skit, det vore verkligen tragiskt för sporten och för utövarna som isåfall inte sätter speciellt stort värde på sin egen prestation.

Å andra sidan värderar nog inte fuskarna sina segrar så högt, de är inte ute efter äran och tillfredsställelsen att vinna utan bara att bli beundrade av andra och få uppmärksamhet i media.

Ted_B skrev:
> Å andra sidan värderar nog inte fuskarna sina
> segrar så högt, de är inte ute efter äran och
> tillfredsställelsen att vinna utan bara att bli
> beundrade av andra och få uppmärksamhet i media.

Skillnaden är hårfin.

Dags för Oliver Stone att göra en film likt JFK från Paris-Roubaix? Komplett med en skakig hemvideo i Zapruderstil, maffiakopplingar, konsprationsteorier och bilder från "the grassy knoll".

Kan se det framför mig: "jag såg det med egna ögon, Cancellaras acceleration var grym och sen hörde jag ett vinande ljud från hans cykel".

Eftersom Vättern Runt inte är en tävling borde det ju vara helt OK att köra med en sån där... Och där skulle man ju kunna åka med en rätt rejäl sadelväska utan att bli misstänkt! Jag går för Sub 6 nu ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Selast skrev:
> Eftersom Vättern Runt inte är en tävling borde
> det ju vara helt OK att köra med en sån där...
> Och där skulle man ju kunna åka med en rätt
> rejäl sadelväska utan att bli misstänkt! Jag
> går för Sub 6 nu ;-)

Lägg till en styrmonterad stereo för att dölja surret från motorn... :D

Måste erkänna att videon ser skum ut. Det är framförallt Cancellaras acc. som ser misstänkt ut från paris Roubaix. Han sitter ju ner (och tom tittar bakåt) och det ju går ändå betydligt fortare än de andra.

Och Boonen har inte en chans att hänga med i den sista klättringen. Cancellara har lite högre kadens men det ser ändå misstänkt ut. Rörelserna vid växelreglagen är suspekta. Vad är detta?

Selast skrev:
> Eftersom Vättern Runt inte är en tävling borde
> det ju vara helt OK att köra med en sån där...
> Och där skulle man ju kunna åka med en rätt
> rejäl sadelväska utan att bli misstänkt! Jag
> går för Sub 6 nu ;-)

He, he. Tänkte samma sak...
Sub6 blir nog lite väl suspekt låg tid för en snubbe med min kapacitet - men helt plötsligt segla med paprikans sub8-gäng med ett asgarv vore ju nåt ; )
Eller segla upp jämsides med Bernt Johansson och tjöta cykelresor i 45 km/h : )

Men snacka om dumt, vem är det man lurar och varför?

OM nu detta är sant, vilket det inte är, så tror jag inte att det är så populärt av cykeltillverkaren som stallet använder. Vilket löjets skimmer det drar över cykeln, vilken negativ PR det skulle bli. "Specialized - så trög att du behöver en motor"
Advokaterna vässar sina knivar.

Två andra saker: bytte inte dessutom Cancellara cykel både under PR och Flanders, strax innan hans attacker?

Och oom jag minns rätt så fastnade en tidning i hans pedaler. Och som någon youtubare kommenterat; han slutade aldrig att trampa trots att ledningen var stor. Det normala är ju att sluta trampa och ta bort tidningen?

Om nu Boonen bytte cyklar en massa gånger förra året för att inte åka dit med litiumjoner i arslet, hur kommer det sig att han inte hängde på Cancellara i år? Hade han glömt att ladda batterierna? Vågade han inte göra "mystiska handrörelser"?

Tillbaka
Topp