Former pro says 'mechanised doping' is real

Det borde alla Svenssons fatta att man fuskar med doping och inte mekanik. Man tar ju bara till VISSA sorters olagliga fördelar för att vinna inom cykelsporten.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Men allvarligt, har alla världens medier blivit
> drogade?

Tyvärr vet nog media alltför väl att det bara är bullshit, men dom har en medveten strategi att det är värt en och annan stämning för att kunna skriva vad faan som helst.
Lite som skvallerpressen höll på för några år sen, tills dom åkte på några saftiga skadestånd och drog öronen åt sig tillfälligt.

Stewe skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men allvarligt, har alla världens medier
> blivit
> > drogade?
>
> Tyvärr vet nog media alltför väl att det bara
> är bullshit, men dom har en medveten strategi att
> det är värt en och annan stämning för att
> kunna skriva vad faan som helst.
> Lite som skvallerpressen höll på för några år
> sen, tills dom åkte på några saftiga
> skadestånd och drog öronen åt sig tillfälligt.

Ja. Ja. "Bevisen" får Colin Powells bilder för att motivera Irak-invasionen (som han visade i FN) att verka vara ett under av trovärdighet.

Vilken "slump" att nyheten släpps strax innan tdf.....

Suck.

Men jag trodde faktiskt att alla (vinnares i alla fall) cyklar kollades efter ett race. De lär väl börja med det i alla fall. Häpp kanske de hirra blodfyllda ramar.... ;o)

Stormogulen skrev:
> Vilken "slump" att nyheten släpps strax innan
> tdf.....

Ja, allting som sker mellan januari och juli är "strax innan Tour de France".

Underbart klipp!/J:)

Andreas T skrev:
> Titta från c:a 1.25 in i denna snutt:
>
>
> Ser ungefär lika "onaturligt" ut.

Supertramp skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fan att folk ska vara så värdelösa.
>
> +1!

Jag är inte värdelös, jag är värd lite stryk, det är det många som säger...

Fortfarande är det anmärkningsvärt att den rent usla filmsnutten där Davide Cassini demonstrerar en cykel man aldrig får se i sin helhet tillsammans med ett youtubeklipp är enda beviset, i alla fall i nuläget. Cassini-filmen ser ut att vara tagen från underliga vinklar med ett objektiv som ser ut att vara ett standard 3x zoom på en vanlig point-and-shoot kamera från Classe-O med Motion-JPEG kompression och dessutom verkar den vara "hårdklippt" för att bara visa en knapp och ett snurrande vevparti och bakhjul. Sen har detta klippts ihop med några snuttar från Paris - Roubaix och Ronde van Flandern där allt anpassats för att skapa frågetecken och misstänksamhet.

Jag kan garantera att jag kan fixa några Skoglingbilder med honom, Silvia, Kungen och Victoria i mulliga scener tagna i öppna svenska landskap som ser mer trovärdiga ut. Om jag skickar dem till skvallerpressen, kommer de att tro på detta och publicera dem? Tror faktiskt inte det. Men skiten från RAI och "han-som-inte-anklagar-någon-på-youtube" visas världen över och är i det närmaste en sanning hos gemene man nu. Märkligt tycker jag...

Larsson går ut och dementerar, fan också, det var ju så roligt. Eller, ska han säga, han hade ju själv en i söndags.

Horribelt insinuerande och allmänt dåligt inslag.

Timothy skrev:
> Haha vad bra att SVT sporten hade detta som en
> "nyhet" idag med inslag från youtubefilmen.

Men helvete vad den låter. Vem står ut med en Gruber Assist i mer än 30 sekunder? (Och med det vill jag samtidigt säga att den berömda cykeln på YouTube videon är i det närmaste ljudlös. Antingen är det en annan motor eller så har de dragit ner ljudet.)

Dessutom ska man vara jäkligt säker på att det inte kommer vara någon i närheten när Grubern igång eftersom det hörs från 30 meter...

Om jag skulle få chansen att hänga av trombonen i kapelmuur så skulle jag stå ut med Michael B Tretow i lurarna. For the sake of good.

Mathias skrev:
> Men helvete vad den låter. Vem står ut med en
> Gruber Assist i mer än 30 sekunder?

Gustav brukar köra sina tempolopp med Judas Priset i lurarna.
Yttelrigare ett bevis?

Kollade på filmen igen (kan inte hjälpa att jag tycker sånt här är lite kul, även om jag inte tror på historien) och jag förstår inte vad som är så mystiskt med Cancellaras handrörelser. Tycker det ser ut som att han växlar. Dom säger att han "brukar" använda ringfingret, men jag tror att man växlar lite olika beroende på vilket grepp man håller (som säkert varierar t.ex. när han spurtar eller gör ett ryck).

När han drar ifrån på Paris-Roubaix ser inte heller så konstigt ut. Det blir ett litet ryck på tre man. En fjärde man jagar ikapp rycket, och Cancellara ställer sig upp och spurtar för att få hans rulle. Samtidigt som killen kommer ikapp utbrytningen slår de som ryckte av på takten, men Cancellara (som har farten uppe) går åt sidan och fortsätter att trycka på.

Killen som täppte luckan gjorde alltså ett perfekt "igångdrag" för ett ryck av Cancellara. När man studerar förloppet är det inte så konstigt att han drar ifrån som han gör (om man samtidigt förtutsätter att Cancellara är världens bäste tempocyklist och därför antagligen var fräschast i klungan och därför kunde kosta på sig en 1000W-rökare i någon halvminut eller så).

Reflektion
För ett par år sedan gjorde Cancellara en helkool spurt (långrökare på Le Tour tror jag det var), han körde igång när det var ca 1000 m kvar, höll TT fokus och ingen hann med - killen med elmotor i ramen vann etappen.

Alltså, jag börjar få ihop ett recept för att bli lyckad cyklist:

Man ger sitt liv till cyklingen i form av många års hård träning, med fördel boendes i ett land med många branta backar.

Man åker till Spanien för att köpa nya kroppsdelar.
Man åker tll Ungern? för att köpa extra motor till cykeln.
Man köper lägenhet i Schweitz - som att bo i ett höghöjdshus.

Tänk så fantastiskt, olympiskt guld i TT och man blir beskylld för dopning när man cyklar förbi TurboTom !!!

Tids nog kommer säkerligen nya mekaniska fuskapplikationer att utvecklas inom cyklingen, men när jag läste det första gången blev min tanke var att det är ett Internet Hoax, men det börjar mer bli som ett 'virus', får eget liv och sunkar ned Happysiten.

Sen kan man ju undra varför aftonblaskan envisas med att ha en bild på Menchov i sina artiklar om "fusket"?

Cujo skrev:
> Sen kan man ju undra varför aftonblaskan envisas
> med att ha en bild på Menchov i sina artiklar om
> "fusket"?

I Aftonbladet är alla cyklister likvärdiga: dopade fuskare utan moral med motorcyklar. Således spelar det ingen roll för Aftonbladet vilken cyklist man visar, det är ändå samma.

rising skrev:
> Det är väl bara det nya elektriska
> Di-2-vevpartiet?

Jag föredrar DIY-vevpartier...

Nu tycker jag att det är dags att Happys Photoshop-guru schture gör en ny illustration!

Jag tänker mig något i stil med
cancellara.jpg ht=399

+
Hemi_Dragster_Model.jpg ht=300

Bifogar även schtures tidigare alster från Hegerfors - byta kroppsdelar på hotellrum-diskussionen:

file=106603

Kom o tänka på en sak. Det är följande saker som hävdas:

1. Cancellara kör med motor i klungan för att spara sig till slutet, byter sen cykel för att komma i mål med "ren" cykel.

2. Cancellara trycker på mystisk knapp vid avgörande ryck.

Vad jag minns bytte han inte cykel efter de avgörande rycken, varken på FR eller PR. Har inte arrangörerna kontrollerat hans cyklar efter målgång? I så fall borde de ganska enkelt kunna avfärda Youtube-anklagelserna.

Preacher skrev:
> Jag får ändå tillstå, denna virala kampanj av
> Gruber är rätt så lyckad.

+1

Cynisk marknadsföring som skadar sporten och släpar en framgångsrik cyklists namn i smutsen. Fy fan - jag mår illa. Sedan att europeisk media har källkritik som en femåring känns ju otroligt fötroendeingivande.... hur ser resten av nyhetsrapporteringen ut? Nodkorea kanske är en blomstarnde demokrati med en välmående befolkning.... ?

cerberos skrev:
> Cynisk marknadsföring som skadar sporten och
> släpar en framgångsrik cyklists namn i smutsen.
> Fy fan - jag mår illa. Sedan att europeisk media
> har källkritik som en femåring känns ju
> otroligt fötroendeingivande.... hur ser resten av
> nyhetsrapporteringen ut? Nodkorea kanske är en
> blomstarnde demokrati med en välmående
> befolkning.... ?

Jag håller med om att "bevisningen" i det här fallet är rätt tunn och det hela verkar rätt fars-artat.

Men:

Är det så inihelvete orimligt att proffscyklister skulle fuska på det här sättet? Sporten har ju visat sig vara riktigt rutten när det gäller fusk historiskt, så varför skulle man inte ta till såna här grejjer?

Att hålla på att dravla om tekniska detaljer är ju rätt tamt, klart som fan det går att bygga en vettig motor som går att gömma i en cykelram.

//Erik

Inte Cancellera så klart. Han är ju så schysst och snabb och man hejar ju på honom. Men Vinokourov då?

Svaret på frågan är iaf att man får vara hur korkad som helst. :-)

Skogling skrev:
> Allvarligt, tror du att Cancellara skulle sätta
> dit en motor ? Hur korkad får man bli.

Tillbaka
Topp