Formula The One eller Avid Code?

*Mikael*

Aktiv medlem
Skall köpa nya bromsar till en AM/DH cykel.

Har kommit fram till att Avid Code eller Formula The one är det jag skall ha, men vilken av dem?

Någon som har erfarenhet?

Har väldigt bra pris på båda så det är ingen faktor som spelar roll.

En fördel om jag väljer Avid är att jag har samma bromssystem på alla cyklar och kan då växla hjul.
Dessutom kan jag använda mina Matchmakers...

Tacksam för tips!

/ Mikael.

Jag hade valt The One med 185/160mm skivor. Känslan är enligt mig ganska mycket bättre än i Code och jag tror att även kraften är ganska mycket bättre. Det betyder att man köra mindre skivor och får ner vikt och bättre markfrigång.

Tror du verkligen kraften är bättre i The one?

Jag får känslan av att Code är kraftfullare, men har något sämre modulation.

Hade det inte varit för det där med att växla hjul mellan hojarna så hade jag valt Formula utan tvekan, nu är det ett riktigt jobbigt beslut.

Betalar 1470 kr per Formula broms inklusive skiva och adapter, det är nästan för bra pris för att inte köpa Formula...

Blir det för mycket med 200mm skiva tror ni?

Är det förresten någon som vet om det går att köra 200mm Formula skiva på en cykel med Avid broms för 203mm?

Jag kulle kört på foprmula 180/180

Eller det är ju det jag kör...

1500:-/broms verkar vara det man får ge...men det är helt ok för dessa bromsar tycker jag.

Code är för bra kraft i typ.. i alla fall med 200 skivor.
I övrigt gillar jag känslan i dem riktigt mycket.
Skulle dock gärna haft ett par mindre skivor ala 180mm.

nickedahaxor skrev:
-------------------------------------------------------
> code har fyrkolvsok, har formulan det? jag kör
> iallafall på code 203 fram och bak, och tro mig
> jag får stopp direkt när jag bromsar :)

Fyrkolvsok är både för och nackdel.

Tror jag kör på Formula om ingen övertygar mig att Code är bättre.

*Mikael* skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Fyrkolvsok är både för och nackdel.
>

Mest nackdel. Den marginella ökningen i bromsverkan uppväger inte det extra besväret när man mekar, större risk för läckage etc.
Köp du The One, de är väldigt bra.

Matcmaker funkar inte med The one bromsen. Inte ännu iallafall.

Jag kör med The One 180/180 och är mycket imponerad. Jag ångrar mig lite att jag inte köpte Greg M edition då de svarta oken blir fula när dem blir repiga....

Om priset är en faktor borde du nog kika på Formula Mega. Den verkar väldigt lik The One med samma cylinder osv. De har även samma pads...

-De är billage på CRC nu.

Har THE One på min FR/DH cykel och är skit nöjd.
Som sagt så funkar inte Match maker ännu, lite synd men det klarar man sig utan.
Tycker att känslan är bättre än Code, inte lika "hårt" bett i dem. Coden tycker jag personligen nästan tar för hårt.
Kör med 200 fram o 180 bak men det skulle helt klart räcka med 180 fram o bak.
Kör på the One, du kommer att älska dem.

Hejsan,
en uppföljande fråga eftersom jag är på gång att lägga många löneslantar på ett par nya bromsar:
enligt uppgift i denna tråd kan man köpa Formula The One broms för 1500:-, var kan man göra det?
De uppgifter på diverse webbutiker jag hittar varierar omkring 2000 strecket, skulle gärna se att jag kan spara in 1000:- på ett par bromsar.....

I USA är bromsarna bra mycket billigare.

Pelle Hå: Det låter som en bra affär, 180 skivor är nog mer än tillräckligt hursomhelst. Jag valde 180 både fram och bak.

Tillbaka
Topp