Fornstigen Lovö, Cykelförbud?

Rikard74

Ny medlem
Jag har kört en hel del på Fornstigen. Idag blev jag stoppad av en kvinna strax efter Kantonvägen, se bifogad bild. Hon påstod att det råder förbud mot fordonstrafik på platsen. Det sitter dessutom skyltar med cykel och hästförbud som ser helt nya ut på platsen. Det gäller alltså platsen där det tidigare även suttit en kedja uppspänd mellan två trästolpar. Någon som vet något om detta? Jag gick även in och sökte i svensk trafikföreskriftssamling men kan inte se att det finns några lokala föreskrifter på den aktuella platsen. Kan det vara så att kvinnan i detta fall tar lagen i egna händer och först försökt att stänga av vägen med kedjan, och nu satt upp "egna" skyltar?

Dock verkar det som det ä förbjudet att framföra fordon på Kantongatan enligt en föreskrift från 2010, någon som vet något om detta? Eller någon som är duktig på att rota i myndighetsregister och få fram bra info?

Bilagor

• Fornstigen.JPG
    Fornstigen.JPG
    30.9 KB · Besök: 62
Tipsa polisen, för att sätta upp egna skyltar hur som helst är inte lagligt.
(Bara att säga att du sett skyltarna och följt dom, men inte kan hitta några lokala förordningar och vill åka på sträckan.)

Nej det finns inget cykelförbud. Och cykel är inget fordon heller i lagens mening men kör för all del inte sönder stigen i onödan vid tider då den är känsligast (på våren).

http://www.lansstyrelsen.se/stockho...r/2014/Lovo_2014-03-17_beslut_skotselplan.pdf

Orkar du inte läsa allt så här är något som troligen intresserar dig:

Vägnätet inom reservatet
Flertalet vägar är tillgängliga för besökstrafik med motorfordon. Vissa mindre
vägar är dock avstängda för motorfordonstrafik genom vägmärke eller vägbom.
Dessa vägar är dock tillgängliga med cykel eller till fots.
Vägnätet i området innefattar såväl allmän väg med Trafikverket som huvudman
samt enskilda vägar med Statens fastighetsverk som huvudman. Vidare finns
vägsamfälligheter för vissa vägar: Edeby vägsamfällighet, Kungshatts samfällig-
hetsförening, Lindöbro vägsamfällighet, Lunda-Lovö vägsamfällighet samt Norra
Lovö vägsamfällighet.
Samtliga vägbommar bör ses över för att möjliggöra passage av cykel, barnvagnar
och där så är möjligt, rullstol.
Vägvisning på vägnätet, vägmärken
Det är angeläget att ordna bra vägvisning på vägnätet till vissa av entrépunkterna.
Det kan idag som besökande vara svårt att hitta till vissa av entrépunkterna utan
god lokalkännedom. Vägvisningen inom området bör därför ses över i samråd
med Trafikverket, Ekerö kommun och andra väghållare. Översynen berör även
vägvisning för cykeltrafik.På enskilda vägar finns i några fall felaktiga vägmärken för reglering av fordons-
trafik och förbud mot ridning uppsatta. Dessa bör ersättas med korrekta väg-
märken, exempelvis med förbud mot trafik med motordrivet fordon i de fall
sådant ska gälla.

Jag tänker inte säga mer än så, men ser man filmen "den sista färden" så inser man hur vissa kan bli om de tappar kontakten med verkligheten. Typ... Lite överdrivet givetvis, men finns vissa individer som är kända för att inte vilja ha människor på ön överhuvudtaget. Läser man lite mellan raderna i beslutet så inser man att man från officiellt håll känner till hur det förhåller sig. Men det brukar vara svårt att argumentera med människor som är rigida och ej mottagliga för andra ideer än sina egna. Med det i bakhuvudet är det lättare att acceptera - du kommer aldrig vinna diskutionen och försöker man hamnar man bara på deras nivå. Provocera inte i onödan, men tro inte heller på alla hemmagjorda skyltar och underliga uttalanden. Blir det ohållbart så ta gärna och diskutera sakförhållande med länsstyrelsen så kan man kanske komma fram till en fungerande lösning.

Syftet med naturreservatet ska vara att bevara ett stort, kulturpräglat tätortsnära
naturområde. Områdets landskapsbild, värdefulla naturmiljöer, värden för frilufts-
livet samt historiskt sammanhängande odlingslandskap ska särskilt skyddas och
vårdas. Skyddet av området ska även bidra till att uppnå gynnsam bevarandestatus
för de naturtyper enligt EU:s art- och habitatdirektiv som är utpekade i området.

Detta retar vissa lokala boende som tycker att det är deras landsbyggdsidyll och inte har insett att området bevarats för att ge alla - även stadsbor en natur och kulturmiljö på nära avstånd ifrån staden.

Senast ändrad:
Den här skylten med fordonstrafik är ju lite problematisk. Cykel är vad jag vet ett fordon och om wikipedia har rätt så innebär skylten cykelförbud. Sådana skyltar finns som bekant lite här och där på mindre grusvägar.

920516.png

https://sv.wikipedia.org/wiki/Förbudsmärken#F.C3.B6rbud_mot_fordonstrafik

Edit: Jag misstänker att man inte hade cykel i åtanke när förbudet utformades, eftersom det vore totalt vansinnigt. Men att det i dagsläget kan hävdas cykelförbud är såklart olyckligt.

Senast ändrad:
Inte lika enkelt enligt trafikverket.

1.2.1 Förbud mot fordonstrafik
Föreskrift om förbud i samband med tjällossning eller liknande förhållande,
liksom vid vägarbete, behöver normalt inte omfatta cykel- och mopedtrafik.
Sådan föreskrift kan därför lämpligen avse förbud mot trafik med motordrivet
fordon.
Upplysning om förbud på genomgående väg exempelvis i samband med
vägarbete bör lämnas som förberedande upplysning vid närmaste lämpliga
omledningsväg. Sådan förberedande upplysning kan, förutom avståndet till
platsen för förbudet, även i förekommande fall innehålla namn på denna plats

Men visst grunden gäller även cykel. Dock är problemet här ute en massa inofficella skyltar som satts upp utan tillstånd och "the locals" kör själva glatt bil, moped, mc, traktor, fyrhjuling och allt vad det är där. Det är bara egenmäktigt skyltat för att jaga bort "Stockholmare" och då främst cyklister.

Men men. Fota skylten, ta namn på den som hävdar förbudet och gå upp och prata med länsstyrelsen är mitt råd. Det är lite infekterat där... typ...

Jag har inte koll på Fornstigen, har tyvärr inte cyklat där än, men från Bengt-re:s länk till Länsstyrelsens dokument kan läsas:

"Cykling i terräng förekommer på vissa stigar och leder, exempelvis längs Fornstigen. Det är viktigt att se till att konflikter mellan cyklister och gående minimeras. Detta kan till exempel göras genom att cyklisternas hastighet hålls nere genom stigarnas utformning samt att förstärkning av stigar görs där slitage uppkommer."

Därmed tycker jag att det helt klart låter öppet för cykling på Fornstigen, och att cykling skulle ingå under "Fordonstrafik förbjuden" verkar långsökt (om den nu ens får sitta uppe...).

Tack Bengt-re för all värdefull information! Känner att jag har kött på benen och inte behöver fundera över att jag gör fel när jag cyklar där.

Man brukar förbjuda cykling på två sätt: 1.) LTF med generellt cykelförbud i terrängen. En sådan föreskrift hade vi i Stockholms kommun men den är numera upphävd sedan något år tillbaka. Hur det ser ut med det i Ekerö kommun har jag ingen aning om, men däremot är det som nämns ovan inget förbud i (2.)) reservatsföreskrifterna mot cykling. Så förutsatt att Ekerö inte har en LTF med generellt cykelförbud borde det vara lagligt att cykla på stigar i reservatet.

Rikard74 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack Bengt-re för all värdefull information!
> Känner att jag har kött på benen och inte
> behöver fundera över att jag gör fel när jag
> cyklar där.

Läs igenom och var medveten om att det finns en lite infekterad historia bakom. Det är fint därute så vore synd om inte området inte används för sådant man tänkte sig i samband med att man gjorde naturreservatet.

Självklart får man ta det lite lugnt men det brukar inte vara några stora problem.

Tillbaka
Topp