Försäkring downhill/riskfyllda aktiviteter USA

Inom kort bär det av till USA i två månader.

Planen är att första månaden kommer vi åka downhill varje helg, månad 2 kommer inte bestå av några "riskfyllda aktiviteter".

Jag kollade upp min reseförsäkring som jag har genom min hemförsäkring med Swedbank (Tre Kronor förs.). De räknar downhill som en riskfylld aktivitet och täcker därmed inte eventuell sjukvård i USA pga downhill.

Jag har kollat på olika alternativ men kommer inte fram till något vettigt. ERV har en "Extrem" försäkring som täcker men då måste jag även teckna deras grundförsäkring för resten av resan. Helst av allt skulle jag vilja hitta ett komplement till min reseförsäkring som enbart täcker downhill den första månaden.

Någon som har någon erfarenhet av detta? Skulle vara väldigt tacksam för tips

Jag använde bupaglobal.com jag var iväg på vandring till Everest.
Tror det landade på 1200kr för två veckorna då ingick det alla eventualiteter och högsta belopp etc.

Med bupaglobal kan man skräddarsy försäkringen, annars är det precis som du skriver att bolagen gärna kräver att man ska försäkra hela resan genom dem.
Vilket förstårs kan bli dyrt om man är iväg på någon långresa men bara en liten del av den är att beskriva som "extremesport"

Ett bolag som vill att man försäkrar sig för hela resan men som kan va värt att kolla upp ändå för sina låga premier är world nomads....

En tidigare kollega tror jag använde IHS som var tokbilligt. Typ 60 USD för flera månader (international health insurance) amerikanskt bolag som även försäkrar utländska kunder.
Jag är dock inte 100% säker på att jag minns namnet helt rätt.
Jag körde med bupa som sagt, men det berodde mest på att IHS hade löjligt långa och väldigt finstilta villkår...

Jag hade Länsförsäkringar VB när jag bodde i Sverige och de täckte allt som inte var typ B.A.S.E och liknande utan knussel. Om ditt bolag tycker Downhill är extremt kan det vara läge att helt enkelt byta, det verkar vara ett väldigt försiktigt bolag.

marran sa:
Jag hade Länsförsäkringar VB när jag bodde i Sverige och de täckte allt som inte var typ B.A.S.E och liknande utan knussel. Om ditt bolag tycker Downhill är extremt kan det vara läge att helt enkelt byta, det verkar vara ett väldigt försiktigt bolag.

+1

Tack för alla svar, jag kollade in Bupaglobal etc som ledde till en lång google-resa som slutade med Gouda-RF.
Deras Ungdomsreseförsäkring täckte riskfyllda aktiviteter, downhill räknades som en "grupp 2" aktivitet så då täcks eventuell sjukvård etc men inte någon ersättning för invaliditet vid skada. De har valet att komplettera hemförsäkringen men jag var tvungen att ta vanlig reseförsäkring för att få vettig ersättning om någonting skulle hända. Priset för en månad hamnade då runt 1200kr.

Och ja, när jag kommer hem igen ska jag definitivt byta hemförsäkring.

Du blev just grundlurad. Jag har en vanlig olycksfallförsäkring från Trygg Hansa. Den täcker downhill och ger ersättning vid invaliditet. Försäkringen ersätter också t.ex. hjälm utan avdrag vid krasch. Årspremien för försäkringen är en bit under 1200 kr.

En bra sak att kolla upp är om försäkringarna har något "tak" för hur stor summa de täcker i sjukvårdskostnader. Det kan också vara bra att ta reda på om man måste göra utläggen själv. Det kan mycket väl vara så att ett amerikanskt sjukhus skickar räkningen till dig istället om de inte känner igen den utländska försäkringen.
När jag bröt armen i samband med cykling i norra Kalifornien 2014 så gick hela kalaset på ungefär $10000 om man slog ihop alla räkningar. (Jag hade dock inhemsk försäkring med tak på $7000)

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Du blev just grundlurad. Jag har en vanlig olycksfallförsäkring från Trygg Hansa. Den täcker downhill och ger ersättning vid invaliditet. Försäkringen ersätter också t.ex. hjälm utan avdrag vid krasch. Årspremien för försäkringen är en bit under 1200 kr.
Ja, jag kollade på Trygg Hansas olycksfallsförsäkring men i villkoren står det:
"Försäkringen gäller dygnet runt och även utomlands, men ersätter inte kostnader du har utanför Norden. Sådana kostnader ersätts vanligen av reseskyddet i din hemförsäkring."
Och då jag skulle till USA och det var reseskyddet i min nuvarande hemförsäkring som var problemet så blev det den här lösningen...

Senast ändrad:
Jo, man behöver båda. Inser också att min jämförelse var haltande eftersom du nu inte har något av de försäkringsskydd som olycksfallsförsäkringen ger (invaliditet och men). En hemförsäkring som är vettig kostar väl fortfarande runt 1200 kr / året?

Däremot kan man ha olycksfallsförsäkring mot just invaliditet och men om man köpt resan med ett bra kreditkort. Kan vara värt att kolla. (Dock skyddar de försäkringarna sällan mot annat än just om man lider men eller dör. :-) ).

Tillbaka
Topp