Niklasbeckman
Ny medlem
Försäkring gällde inte för MTB i skog
Ja så är det någon som har problem med länsförsäkringar att hemförsäkringen inte gäller vid cykling i skog utan att man måste ha en tilläggsförsäkring så hör av er.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
eiskall sa:I synnerhet inte mot yttre skada, eftersom frågan är mer "när" och inte "om" något ska gå sönder.
Konkret sa:eiskall sa:I synnerhet inte mot yttre skada, eftersom frågan är mer "när" och inte "om" något ska gå sönder.
Är det inte därför man har en försäkring. Allting kommer för eller senare gå sönder.
frippegubben sa:...
I princip kan man försäkra sig mot skoskav också, men premien kanske inte gör det värt det.
Har Folksams dito, där täckte drullen min knäckta ram :)Stervelo sa:Jag kör ifs stora hemförsäkring, på drulle delen har jag fått två crash replacements betalade när ram skadats i skogen när jag vurpat.
julgus sa:Ringde idag till LF för att kontrollera vad som gäller avseende mina cyklar. Stöld o skadegörelse är de försäkrade för men med en hutlös självrisk 25% av värdet. Om jag kraschar min 920 Spark nu på söndag på MTB Adventure får jag inget alls liksom jag inte heller får något om jag kraschar min Oltre på söndagsrundan. Så har det inte varit på LF det vet jag då jag fått ersättning för en kraschad kolfiber ram tidigare. De har alltså gjort om villkoren. När jag frågade vad en försäkring skulle kosta som täcker mina cyklar så fick jag svaret att de har ingen dylik.
Har nu sett över alla mina försäkringar och kan konstatera att det borde jag gjort för länge sedan. Prisskillnaden mot IF är häpnadsväckande stor. De har dessutom en specialförsäkring man kan teckna för dyra cyklar.
Dåligt LF.
sandos sa:Samma galenskap har nyttjats av folk som flyger RC-helikopter. Jag gissar att det är totalstopp för det idag, där en krasch kan komma bokstavligt talat hur ofta och lätt som helst, och kosta tiotusentals kronor. Ingår liksom lite i hobbyn.
Gushem sa:så, vad ska man ha för hemförsäkring och vad kostar ett tillägg som täcker skogscykling? någon som sitter på tips?
Vill man behålla sina kunder då så tar man fram en tilläggsförsäkring tänker jag. Jag fattar ju också att en dryg tusenlapp om året som hemförsäkring kostar för mig som bor i hyreslägenhet inte kan täcka allt.NickPick sa:julgus sa:Ringde idag till LF för att kontrollera vad som gäller avseende mina cyklar. Stöld o skadegörelse är de försäkrade för men med en hutlös självrisk 25% av värdet. Om jag kraschar min 920 Spark nu på söndag på MTB Adventure får jag inget alls liksom jag inte heller får något om jag kraschar min Oltre på söndagsrundan. Så har det inte varit på LF det vet jag då jag fått ersättning för en kraschad kolfiber ram tidigare. De har alltså gjort om villkoren. När jag frågade vad en försäkring skulle kosta som täcker mina cyklar så fick jag svaret att de har ingen dylik.
Har nu sett över alla mina försäkringar och kan konstatera att det borde jag gjort för länge sedan. Prisskillnaden mot IF är häpnadsväckande stor. De har dessutom en specialförsäkring man kan teckna för dyra cyklar.
Dåligt LF.
Problemet är ju alla farbröder som tar ut nya hutlöst dyra ramar efter den har vält i garaget, vurpat i skogen eller liknande. Det är ju ganska orimligt att en försäkring som kostar ett par tusen ska täcka cyklar för stora pengar. Det är ju en hemförsäkring och inte cykelförsäkring.
Försäkringsvillkoren revideras skapligt med alla försäkringsbedrägerier. Bilbränder, stulna ATVs och cyklar osv.
Det där har jag sett på fler ställen, funderar på om det inte ingår i reseförsäkringen på kreditkortet också.Tompelino sa:Det sjukaste jag upptäckte när jag jämförde var att Länsförsäkringar inte hade någon separat cykelförsäkring (för att täcka tidigare nämnda händelser). Däremot hade de en golfförsäkring som bland annat täckte kostnaden av att bjuda alla på champagne ifall man slog hole-in-one. Fräscht.
På mitt First Card gör det det. Dock är det inte del av reseförsäkringen utan en egen försäkring, precis som den 2-åriga allriskförsäkringen på allt över 1000kr jag köper med kortet. Hole-in-one-försäkringen skulle jag gärna slippa dock...Rattnalle sa:Det där har jag sett på fler ställen, funderar på om det inte ingår i reseförsäkringen på kreditkortet också.Tompelino sa:Det sjukaste jag upptäckte när jag jämförde var att Länsförsäkringar inte hade någon separat cykelförsäkring (för att täcka tidigare nämnda händelser). Däremot hade de en golfförsäkring som bland annat täckte kostnaden av att bjuda alla på champagne ifall man slog hole-in-one. Fräscht.
Mm jag har funderat på att byta till ett kreditkort med allrisk.ooms sa:På mitt First Card gör det det. Dock är det inte del av reseförsäkringen utan en egen försäkring, precis som den 2-åriga allriskförsäkringen på allt över 1000kr jag köper med kortet. Hole-in-one-försäkringen skulle jag gärna slippa dock...Rattnalle sa:Det där har jag sett på fler ställen, funderar på om det inte ingår i reseförsäkringen på kreditkortet också.Tompelino sa:Det sjukaste jag upptäckte när jag jämförde var att Länsförsäkringar inte hade någon separat cykelförsäkring (för att täcka tidigare nämnda händelser). Däremot hade de en golfförsäkring som bland annat täckte kostnaden av att bjuda alla på champagne ifall man slog hole-in-one. Fräscht.
TH är fortf bra, men det har hänt en hel del med övriga bolag sedan den där jämförelsen gjordes. Ex.vis ersätter If nu 35k per cykel till skillnad fr 8k som det var för bara några år sedan.C-dale sa:I Happys gamla genomgång https://happyride.se/2009/01/24/forsakringsdjungeln-atererovrad/ var TH hemförsäkring med allrisk bäst o täckte det mesta utom pro DH.
Problemet med TH är ju att de höjer avgiften med 20% per år.ooms sa:TH är fortf bra, men det har hänt en hel del med övriga bolag sedan den där jämförelsen gjordes. Ex.vis ersätter If nu 35k per cykel till skillnad fr 8k som det var för bara några år sedan.C-dale sa:I Happys gamla genomgång https://happyride.se/2009/01/24/forsakringsdjungeln-atererovrad/ var TH hemförsäkring med allrisk bäst o täckte det mesta utom pro DH.
För mig var de ganska dyra fr början också. 1700kr/år för min bostadsrätt med drulle tror jag det var (och 1900kr tror jag de skulle ha i år), när jag bytte till If i våras var premien ca 1100kr/år för motsvarande försäkring (iofs med rabatt genom Sveriges ingenjörer, men det var inte många procent). Nu när cykeln är några år är If bättre även för den, då de har en flackare nedskrivningstrappa än TH.H. sa:Problemet med TH är ju att de höjer avgiften med 20% per år.ooms sa:TH är fortf bra, men det har hänt en hel del med övriga bolag sedan den där jämförelsen gjordes. Ex.vis ersätter If nu 35k per cykel till skillnad fr 8k som det var för bara några år sedan.C-dale sa:I Happys gamla genomgång https://happyride.se/2009/01/24/forsakringsdjungeln-atererovrad/ var TH hemförsäkring med allrisk bäst o täckte det mesta utom pro DH.
Ja, allt är ditt fel :-)Fältprästen sa:Försäkringsbolagen skulle verkligen behöva dela upp försäkringarna så att särintressena stod för sina egna skador.
Men det är väl som med samhället i stort, det är alltid någon annans fel.
+1Kneecap sa:Tjena!
Helt seriöst? Tro fan att våra försäkringspremier är så höga när dom täcker skador på ett innerben.
oxr sa:Läste igenom LF Stockholms försäkringsvillkor, avsnitt F.2.9 Trafikskada
[...] Försäkringen gäller inte för [...]
Skada på egendom vid downhillåkning, cykelcross och BMX.
Så det är samma villkor som gällt i några år som fortfarande gäller, i alla fall i Stockholm. Om någon skulle påstå att jag ägnar mig åt downhill, cykelcross eller BMX skulle jag polisanmäla dem för förtal.
Stumpy sa:Att undanta CX, men inte t ex XC, låter ju helt befängt. Har de haft oproportionerligt många skadeärenden på CX?
Raggamuffin sa:Det är väl minsta Folksam iof? Finns större "paket", Folksam har även sakförsäkring för cykel om än ganska dyr.
ooms sa:Sedan är ju Ifs skrivning ”tävlingar som Vätternrundan” lite fel eftersom VR inte är en tävling utan ett motionslopp. Men man kan ju då lugnt göra tolkningen att motionslopp är ok iaf, medan riktiga tävlingar kanske är mer tveksamt/otydligt.
Mats65 sa:Jag gissar på att de med CX menar terräng-cykling. Dvs allt utanför anlagd väg oavsett cykeltyp.