Försäkringsbolaget nekade mig ersättning

Linkenn

Aktiv medlem
Hej,
Mitt försäkringsbolag nekade mig ersättning.
Gjorde dem rätt? Har vi bara försäkring om cykeln blir stulen?
Jag var ute på en cykeltur med ett par kompisar när jag plötsligt får framhjulsläpp på stigen och framhjulet glider in i en stor sten och jag och cykel kastas ut i blåbärsriset.
Jag klarade mig bra förutom nått blåmärke och svullet knä.
Framhjulet (kolfiber, roval 29 controll sl) får ett rejält hack, typ knäckt där stenen slagit i och är nu obrukbart.
På något sätt har min GPS slagit i något hårt i färden och skärmen har spruckit (Garmin 1040).
I övrigt verkar cykeln klarat sig bra.
Prylarna är mindre än 1 år gamla.
Jag tänkte att de sakerna borde täckas hemförsäkringen.
Vi har If stora villaförsäkring/stor hemförsäkring. Försäkringen har en otursförsäkring som ska täcka när saker går sönder "oförutsett", men de verkar inte tycka att det gäller cyklar. Någon som vet?

"Hej!
Vi har fått din anmälan och vi beklagar det som hänt.
Din hemförsäkring gäller inte för den här typen av händelse när det sker en cykelolycka i skogen och vi kan därför inte hjälpa dig denna gång."

Jag visste att försäkringsbolagen inte ersatte skada som hänt på "inhägnade banor", typ bikepark och cykeltävling.

Nästa gång något händer så kan du alltid säga att du tappade den när du lastade av den ifrån taket ?

Hej,
Mitt försäkringsbolag nekade mig ersättning.
Gjorde dem rätt? Har vi bara försäkring om cykeln blir stulen?
Jag var ute på en cykeltur med ett par kompisar när jag plötsligt får framhjulsläpp på stigen och framhjulet glider in i en stor sten och jag och cykel kastas ut i blåbärsriset.
Jag klarade mig bra förutom nått blåmärke och svullet knä.
Framhjulet (kolfiber, roval 29 controll sl) får ett rejält hack, typ knäckt där stenen slagit i och är nu obrukbart.
På något sätt har min GPS slagit i något hårt i färden och skärmen har spruckit (Garmin 1040).
I övrigt verkar cykeln klarat sig bra.
Prylarna är mindre än 1 år gamla.
Jag tänkte att de sakerna borde täckas hemförsäkringen.
Vi har If stora villaförsäkring/stor hemförsäkring. Försäkringen har en otursförsäkring som ska täcka när saker går sönder "oförutsett", men de verkar inte tycka att det gäller cyklar. Någon som vet?

"Hej!
Vi har fått din anmälan och vi beklagar det som hänt.
Din hemförsäkring gäller inte för den här typen av händelse när det sker en cykelolycka i skogen och vi kan därför inte hjälpa dig denna gång."
F-bolag är proffs på att hitta ursäkter. Jag frågade specifikt mitt bolag (T.H) och då var svaret att om det inte är träning inför tävling (lite oklart) eller tävling så gäller det. Samma bolag har dock nekat mig i andra fall med kryphål. Hunden bet sönder ett par hörlurar och eftersom hunden var vållande gick det inte på hemförsäkringen. Eftersom de var mina och de skedde i hemmet gick det inte på hundförsäkringen heller. Utgå från att det är ocker de ägnar sig åt.

För ett par år sedan ändrade If villkoren så att otursförsäkringen inte täcker cyklar. Det informerades ganska tydligt när man fick nytt försäkringsbrev det året, och har även varit nån tråd här på happy. Framgår också tydligt när man läser villkoren.
Gissningsvis har de haft dyra skador då folk knäckt ramar och annat.

Tur man håller sig till lvg så att vurpor går som trafikolycka.

Jag visste att försäkringsbolagen inte ersatte skada som hänt på "inhägnade banor", typ bikepark och cykeltävling.

Nästa gång något händer så kan du alltid säga att du tappade den när du lastade av den ifrån taket ?
Räcker ju inte här då det är allriskmomentet som kommer in där, och där undantar If cyklar, som redan påpekats.

För ett par år sedan ändrade If villkoren så att otursförsäkringen inte täcker cyklar. Det informerades ganska tydligt när man fick nytt försäkringsbrev det året, och har även varit nån tråd här på happy. Framgår också tydligt när man läser villkoren.
Gissningsvis har de haft dyra skador då folk knäckt ramar och annat.

Tur man håller sig till lvg så att vurpor går som trafikolycka.
Exakt, jag får reparation av min ram, och förhoppningsvis sadel, efter min marksyning nyss.
Handläggaren skrev tom att om jag inte får ut för kläder/utrustning av sjuk&olycksfall i annat bolag(vilket jag fått) så kunde jag speca det med.
Funkade bra denna ggn?

Exakt, jag får reparation av min ram, och förhoppningsvis sadel, efter min marksyning nyss.
Handläggaren skrev tom att om jag inte får ut för kläder/utrustning av sjuk&olycksfall i annat bolag(vilket jag fått) så kunde jag speca det med.
Funkade bra denna ggn?
Får du även ersättning för motivlackeringen?

Personligen har jag aldrig försökt använda en hemförsäkring när jag cyklat sönder saker i skogen. Det är en del av hobbyn att prylar går sönder, och jag använder inte saker jag inte har råd att ersätta. Jag har någon gång funderat på att teckna en separat cykelförsäkring men inte fått tummen ur.

Jag tycker det är högst rimligt att cyklar plockats bort från otursförsäkringen och hoppas att även andra hobbyprylar undantas. Jag har ingen lust att få högre premie för att någon repar sina lagg påväg till afterskin eller backar över sina svindyra flugfiskespön.

LF nekade mig ersättning för krash för ca. 5 år sen med motiveringen att de inte försäkrar för downhill. När jag tjatade igen på dem så insåg de att deras skrivning gäller endast cykeln och jag sökte för sjukhusvård, omkostnader kring resa och kläder, så den beviljades. Kan vara lönt att läsa och tjata ibland.
Håller för övrigt med om att "ta ut nya grejer" på försäkringen är dumt.

Jag har bytt bolag när liknande ändringar gjorts, när LF tog bort Downhill bytte jag till T-H. Men då fanns ingen extra försäkring att teckna som ersättare heller. Är ju ingen vits att ha en försäkring som uttryckligen inte täcker det man ska ha den till..

F-bolag är proffs på att hitta ursäkter. Jag frågade specifikt mitt bolag (T.H) och då var svaret att om det inte är träning inför tävling (lite oklart) eller tävling så gäller det. Samma bolag har dock nekat mig i andra fall med kryphål. Hunden bet sönder ett par hörlurar och eftersom hunden var vållande gick det inte på hemförsäkringen. Eftersom de var mina och de skedde i hemmet gick det inte på hundförsäkringen heller. Utgå från att det är ocker de ägnar sig åt.
Detta är faktiskt standard, gäller även om katten välter TV/vas. Men om ungarna drar ner TV:n så är det lugnt.

Ser att LF täcker olycka på cykel vid trafikolycka
F.2.9 Trafikskada
Försäkringen gäller för:
• Skada på eller förlust av lösegendom orsakad av trafikolycka medbil, båt, tåg, flygplan, cykel eller annat fordon
Dock ej singelolycka om man läser villkoret tydligt?

Däremot pratar de om att de inte täcker olyckor alls för vissa cykelgrenar:
• Skada på egendom vid downhillåkning, cykelcross och BMX.

Även allrisk så skiter de i cykeln:
K.1 Allrisk lösegendom
K.1.2 Försäkringen gäller inte för
"skada på eller förlust av djur eller cykel"

Senast ändrad:
Detta är faktiskt standard, gäller även om katten välter TV/vas. Men om ungarna drar ner TV:n så är det lugnt.

Ser att LF täcker olycka på cykel vid trafikolycka
F.2.9 Trafikskada
Försäkringen gäller för:
• Skada på eller förlust av lösegendom orsakad av trafikolycka medbil, båt, tåg, flygplan, cykel eller annat fordon
Dock ej singelolycka om man läser villkoret tydligt?

Däremot pratar de om att de inte täcker olyckor alls för vissa cykelgrenar:
• Skada på egendom vid downhillåkning, cykelcross och BMX.

Även allrisk så skiter de i cykeln:
K.1 Allrisk lösegendom
K.1.2 Försäkringen gäller inte för
"skada på eller förlust av djur eller cykel"
Lite lustigt att CX är undantaget.

Sedan den gång vi råkade ha dubbla hemförsäkringar vägrar jag If på annat än märkesförsäkringar fordon.

Fasadrenovering i Brf, saker skulle tas bort i badrum men lite otydliga instruktioner med resultatet trasigt badkar och handfat. Ifs svar, tråkigt. Tre Kronor (Swedbanks samarbete/bolag) gav svaret att beställ grejer och maila kvitton så löser vi det. Kvar som kund 15 år senare och de har varit smidiga på drullegrejer också (mobiler etc) samt brandskada. Dock ej kollat cykelvillkoren specifikt.

Funkade bra denna ggn?
Tillägg

Dom betalar för trasiga saker, som knäckt ram mm
Ersättning för skönhetsfel osv som normalt täcks i en drulle ingår inte.

Förutsättningarna för den försäkring man tecknar finns ju i avtalet och villkoren för försäkringen. Att ifrågasätta dem i efterhand kommer antagligen i de absolut flesta fall vara meningslöst. Förslaget är således att prata med försäkringsbolaget i förväg, innan försäkringen tecknas, och säkerställa att man får det skydd man önskar.

Att själv reda ut vad som gäller i olika situationer är, antagligen, för de flesta av oss live helt lätt; ett bra försäkringsbolag hjälper till med det. I förväg.

Det är ju skyddet man betalar för, har man ett stort eller specifikt skyddsbehov skall man ju betala i paritet med det om man vill bli ersatt. Allt annat går ju ut över övriga försäkringstagare.

Lite lustigt att CX är undantaget.
Nja, det utövas ju huvudsakligen i terräng. Det lustiga är att de nämner DH-åkning, inte mtb generellt. Andemeningen i deras villkor måste ju vara att all lek-och-ploj cykling inte ingår, medan transport (cykling i trafik / på väg) gör det. Nu lämnar de en lucka för annan mtb-cykling än DH.

Don't race what you can't replace.

Tråkiga sanningen. Försäkringsbolagen har nog tröttnat på att reparera dyra cyklar. Nivån på cyklar hos "de med pengar" i Sverige är sjukt hög trots att vi har svinhöga priser på allt cykelrelaterat.
Ett märke på en ram anses olagbart = specialized får sälja ersättningsram som endast finns i sworks. Kostnaden för försäkringsbolaget blir extrem.

Lämna hjulet till kid1000 eller annan reparatör och be Garminom crash replacement . Hoppas det gick bra för dig trots skador på 15000 på dina grejer.

Specialized har ganska generösa "garantier" på sin kolfiberprylar.

1692341067930.png

dem svenska villkoren är rätt generösa dem med.

dem svenska villkoren är rätt generösa dem med.
Nja, 20-35% rabatt är ju inte sådär jättebra med tanke på överpriserna fr början. En USA-köpt repareras alltså gratis de första 2 åren, medan vi icke-amerikaner får betala 65% själva. Rätt stor skillnad.

Personligen har jag aldrig försökt använda en hemförsäkring när jag cyklat sönder saker i skogen. Det är en del av hobbyn att prylar går sönder, och jag använder inte saker jag inte har råd att ersätta. Jag har någon gång funderat på att teckna en separat cykelförsäkring men inte fått tummen ur.

Jag tycker det är högst rimligt att cyklar plockats bort från otursförsäkringen och hoppas att även andra hobbyprylar undantas. Jag har ingen lust att få högre premie för att någon repar sina lagg påväg till afterskin eller backar över sina svindyra flugfiskespön.
Mina funderingar är som dina. I helgen vurpade jag och hjälmen pajjade! (sjukt bra med bra skydd, kunde borsta/skölja av geggan, sätta på några plåster och cykla vidare i JBP).

Fick höra att "den där kan du ta på försäkringen". Hjälmen kostar ca 2000kr.

Skulle aldrig drömma om att försäkringsbolaget ersätter sånt men vissa bolag gör kanske det.

Leatt hade tyvärr ingen "crash replacement" men skyddade iaf min skalle. Ja ja...Det blev köpa en hjälm till. Likadan, den verkar ju funka.

Men jag häpnar att höra att vissa hemförsäkringar ersätter utrustning som man har sönder vid "singelolycka", när man kör mtb. Sjukvårdskostnader tycker jag absolut ska ersättas, men inte grejjerna. Då får man väl teckna en specifik försäkring. JBP tar väl 75kr/dag för sina hyrcyklar. Då vet man ungefär vilka premier som behövs för att täcka kostnaden.

Jag har LF, men de verkar alltså inte godkänna ersättning av materiel. Bra!

Senast ändrad:
Det är bra att läsa försäkringsvillkoren innan den/de behöver användas. Vilka föremål som ingår, under vilka förutsättningar, åldersavdrag, självrisk, försäkringspremie etc.

IF nämner stöld, skadegörelse och trafikolyckor med cykel. MTB på stig eller annan terrängcykling lär de ej täcka pga ökad risk för skada.

Vid tveksamhet bör försäkringsbolaget inkludera förtydlingar i ditt försäkringsavtal. Muntliga förklaringar och löften är inget värda.

Mina funderingar är som dina. I helgen vurpade jag och hjälmen pajjade! (sjukt bra med bra skydd, kunde borsta/skölja av geggan, sätta på några plåster och cykla vidare i JBP).

Fick höra att "den där kan du ta på försäkringen". Hjälmen kostar ca 2000kr.

Skulle aldrig drömma om att försäkringsbolaget ersätter sånt men vissa bolag gör kanske det.

Leatt hade tyvärr ingen "crash replacement" men skyddade iaf min skalle. Ja ja...Det blev köpa en hjälm till. Likadan, den verkar ju funka.

Men jag häpnar att höra att vissa hemförsäkringar ersätter utrustning som man har sönder vid "singelolycka", när man kör mtb. Sjukvårdskostnader tycker jag absolut ska ersättas, men inte grejjerna. Då fårman väl täcka en specifik försäkring. JBP tar väl 75kr/dag för sina hyrcyklar. Då vet man ungefär vilka premier som behövs för att täcka kostnaden.

Jag har LF, men de verkar alltså inte godkänna ersättning av materiel. Bra!
Dessutom är ju självrisken oftast 1500kr, så att ens hålla på att joxa med ett försäkringsärende för att ”tjäna” 500kr är inget jag skulle göra.

Det är bra att läsa försäkringsvillkoren innan den/de behöver användas. Vilka föremål som ingår, under vilka förutsättningar, åldersavdrag, självrisk, försäkringspremie etc.

IF nämner stöld, skadegörelse och trafikolyckor med cykel. MTB på stig eller annan terrängcykling lär de ej täcka pga ökad risk för skada.

Vid tveksamhet bör försäkringsbolaget inkludera förtydlingar i ditt försäkringsavtal. Muntliga förklaringar och löften är inget värda.
Precis, läsa villkoren är vad man måste göra. Nån ovan rekommenderade att prata med bolaget innan teckning, men som vanlig privatperson lär du inte få prata med nåt annat än kundtjänst, och de har sällan koll på villkoren i detalj utan läser ur nån ”förköpsinformation” eller drar till med något. När det sedan smäller är vad dom sades då mycket riktigt helt utan värde, det är villkoren som gäller.

Tillägg: och som du säger, åldersavdrag är en viktig sak att kolla upp, det skiljer rejält mellan bolagen hur snabbt de skriver ner värdet. TH som brukar anses vara bra för cykel har en väldigt brant avskrivningstrappa, medan ex.vis If har en mycket flackare trappa. Värt att hålla koll på beroende på hur gammal cykeln är och hur länge man tänker behålla den. Även självrisk skiljer, vissa har fast självrisk på ex.vis 1500kr, medan andra har en procentsats (t.ex. 25%).

Senast ändrad:
Försäkringsbolagen gör allt de kan för att slippa betala ersättning. Exempel som en närstående till mig råkade ut för för några år sedan:
- Försäkrad häst rymmer från sin hage, går in i en inhägnad trädgård, ut på en pooltäckning som givetvis går sönder så att hästen fastnar. Fastigheten är givetvis välförsäkrad den också.
- För att få upp hästen så måste räddningstjänsten förstöra både pooltäckning, poolliner och trädäck.
- Eftersom hästens ägare även råkade äga den drabbade fastigheten (fast gård med tillhörande hage och drabbad fastighet är olika fastigheter med var sin försäkring) så vägrades ersättning från hästens försäkringsbolag ersätta skadorna. Även fastighetens försäkringsbolag vägrade ersätta eftersom fastighetsägaren även ägde hästen.

Rent filosofiskt kan man fundera kring vad försäkringsbolagen sysslar med när de säljer försäkringar som så enkelt kan utnyttjas på det viset. Tillfället skapar tjuven.
Jag gissar att det de sysslar med, precis som de flesta företag, är att försöka tjäna pengar. Så länge de tror att de inte ser att de kan tjäna mer pengar på något annat system har de väl, givet att lagar och regler inte hindrar det, inget incitament till att ändra det.

Kan dåligt försäkringsbolag?

Har själv Folksam och fått ersättning två gånger, en gång för skor som Northwave vägrade att ta under garanti (det var garantiärende). och andra gången när cykeln gick i backen. Folksam hyllas även i andra forum som bästa försäkringsbolag för cyklister, vilket är enda anledningen till att jag själv har dom. Struntar i resterande försäkringsområden då de inte är viktiga för min egen del.

Försäkringsbolagen gör allt de kan för att slippa betala ersättning. Exempel som en närstående till mig råkade ut för för några år sedan:
- Försäkrad häst rymmer från sin hage, går in i en inhägnad trädgård, ut på en pooltäckning som givetvis går sönder så att hästen fastnar. Fastigheten är givetvis välförsäkrad den också.
- För att få upp hästen så måste räddningstjänsten förstöra både pooltäckning, poolliner och trädäck.
- Eftersom hästens ägare även råkade äga den drabbade fastigheten (fast gård med tillhörande hage och drabbad fastighet är olika fastigheter med var sin försäkring) så vägrades ersättning från hästens försäkringsbolag ersätta skadorna. Även fastighetens försäkringsbolag vägrade ersätta eftersom fastighetsägaren även ägde hästen.
Det låter ju lite konstigt, men jag blir inte förvånad.
Själv har jag varit med om att det kan bli konstigheter när det är samma försäkringsbolag inbladat i båda ändar. Vi hade en vattenskada i vårt hus som drabbade tre lägenheter. Det var ganska uppenbart att en boende i den övre lägenheten orsakat skadan genom att lämna en kran på. Vi hade diskussioner med föreningens förs.bolag om detta och att kräva den boende på vår självrisk (ett pbb). De hade även en tvist med en annan boendes bolag om tolkning. Helt plötsligt vänder vårt bolag och går på det andra bolagets tolkning, vilket också innebär att vår möjlighet att kräva den som orsakat skadan på vår självrisk mer eller mindre föll. Det var mycket märkligt, men senare fick jag veta att vårt bolag även hade försäkrat den lgh där skadan uppstod. Dvs det skulle ha varit dem som fått betala vår självrisk (via den boendes ansvarsförsäkring) om vi stämt henne. Vi hade naturligtvis kunnat driva det ändå, men då vi visste att vårt eget bolag nu gjorde en annan tolkning kändes det lönlöst.

Kan dåligt försäkringsbolag?

Har själv Folksam och fått ersättning två gånger, en gång för skor som Northwave vägrade att ta under garanti (det var garantiärende). och andra gången när cykeln gick i backen. Folksam hyllas även i andra forum som bästa försäkringsbolag för cyklister, vilket är enda anledningen till att jag själv har dom. Struntar i resterande försäkringsområden då de inte är viktiga för min egen del.
Då kanske det är bättre att satsa på en renodlad cykelförsäkring? Känns ju ovärt att betala för en hel hemförsäkring och allt vad den innehåller om du bara bryr dig om cykeln..

Rent filosofiskt kan man fundera kring vad försäkringsbolagen sysslar med när de säljer försäkringar som så enkelt kan utnyttjas på det viset. Tillfället skapar tjuven.
Så om ett bolag har villkor där jag betalar för en tjänst och sedan utnyttjar den så är jag en dålig person? Det skall till rätt mycket svensk jante för att tycka så. T-H och folksam har historiskt ersatt skador på cyklar som ej använts i tävlingssammanhang. IF är tydliga med att de inte gör det. Jag väljer väl själv vart jag lägger pengarna.

För övrigt kan jag tipsa om att MTB (och motorsport) sällan ingår i olycksfallsförsäkringarna. Jag har en via jobbet (Skandia) numer, där inga undantag finns för dessa sporter. Återigen låter jag plånboken välja. T-H försökte argumentera att det "skulle nog" gå att få ersättning. De fick ett gapskratt till svar.

Jag tror många icke cyklister är väldigt tacksamma om deras premie inte täcker skador på cf ramar.
Det viktigaste är så såklart att alla förstår vad de betalar för.

Kanske bäst att ta upp det med TH.

Tillbaka
Topp