Försäkringsfråga

robbanh

Ny medlem
Försäkringsfråga
Hej

På väg hem i bilen från cykelvasan så blev vi påkörda bakifrån av en annan bil. Cyklarna som satt bak på vår bil tog en hel del stryk, min ram knäcktes bl.a. Det var inget snack om vem som var vållande, det var bilen som kört in i oss som var skyldig till krocken. Skadeanmälan är inskickad och nu undrar jag om någon här har erfarenhet av liknande händelse? Hur mycket kan jag kräva i ersättning för min cykel? Har jag rätt till en likadan?

Mvh

Försäkringsfråga
Absolut. Ingen självrisk för din del iom att det är den vållandes försäkring som nyttjas. Var dock beredd på att få "deala" med försäkringsbolaget. Det fick jag göra då vi fick vår förra bil inlöst och försäkringsbolaget inledde med ett skambud.

Försäkringsfråga
Huvudargumentet är ju att du SKA ha en likvärdig, för du ska ju givetvis inte bli straffad för att du blev påkörd. Lämna gärna prisexempel på likvärdiga cyklar.

Hade du kostat på cykeln något extra?

Jag lyckades "deala" mig upp från en ersättning på 26000:- till 34000:- gällande bilen iaf.

Försäkringsfråga
Jag har bytt styre, sadel, tramper och lite annat småkraffs. Det är ingen dyr hoj men jag vill ju såklart ha en ny som är lika bra. Jag köpte den för ett år sedan så den är ju fräsch fortfarande. Ursäkta, var fräsch. Nu mer är ramen knäckt, fälgarna skeva, drev och växlar skeva och trasiga.

Försäkringsfråga
Bara att redovisa det du bytt för försäkringsbolaget. Om du inte har kvitton kan du ju alltid hänvisa till priser på likvärdiga delar hos din lokala cykelhandlare.

Försäkringsfråga
Jag har sagt det förr och säger det igen :D Precis som många före mig varit inne på har du rätt till en "likvärdig cykel" eller motsvarande värde i pengar. Eftersom det är motpartens försäkringsbolag som ska betala skadestånd till dig (på grund av att deras försäkringstagare vållat skadan) kan försäkringsbolaget inte hänvisa till försäkringsvillkor som säger att det t.ex. ska vara åldersreducering eller liknande avdrag.

Mitt råd till dig är att ta med dig resterna av din skadade cykel till en cykelhandlare, berätta vad som hänt, be dem värdera cykeln och försök få handlaren att förstå att du kommer att köpa en ny cykel hos just dem.

PS För er som vill fördjupa er i juridikens underbara värld följer det jag sagt ovan av Trafikskadelagen som hänvisar till Skadeståndslagen för bestämmande av "skadans storlek". DS

Försäkringsfråga
Har råkat ut för en liknande händelse, min cykel är inne hos cykelaffären för skadegenomgång. Ramen är uträknad och även en del andra delar skadade. Troligtvis kommer kostnaden för utbyte/arbete komma upp i priset för en ny komplett cykel. Min fråga är vad som händer med den krockade cykeln när väl försäkringsbolaget godkänt skadan och betalat ut pengar? Kan jag behålla den eller tar försäkringsbolaget hand om den? cykelaffären? (är några delar som jag vill ha kvar, bla hjul). (försäkringsbolaget är trygghansa).

Försäkringsfråga
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> liket tillfaller försäkringsbolaget. De har
> förmodligen ett stort rum i källaren där de
> förvarar spruckna ramar...

Går den då att köpa tillbaks från försäkringsbolaget? Hämtar de cykel eller skall den skickas in?
Någon som har erfarenhet av liknande ärende?

Försäkringsfråga
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> liket tillfaller försäkringsbolaget. De har förmodligen ett stort rum i källaren där de
> förvarar spruckna ramar...

Inte mitt bolag i allafall. Dom blev glada över att jag erbjöd mig att köra mitt "lik" till "Återvinningscentralen".

-Ska ni ha cykeln, eller?
"Va, nej den där cykeln vill vi inte ha."
- Ska jag slänga den?
"Ja va bra. Kan du göra det vore det toppen"

Hummmmm, undrar vad det skulle kostat försäkringsbolaget att skick hit en snubbe och hämtat den för att sedan göra sig av med den. Dom kan ju knappast åka till "Återvinningcentralen" och kasta den. Dom är ju ett företag. Borde nog förhandlat om självrisken. Blev nog blåst där, eller?

Försäkringsfråga
Handhar en hel del försäkringsärenden och det är olika beroende på vad det är för produkt och bolag som man har.

när det t ex gäller en cykel så är det olika från bolag till bolag om hur man ersätter kunden samt vad som händer med den skadade cykeln.

Vissa bolag vill att man lämnar den till en auktoriserad cykelverkstad för bedömning av skadorna och även bilder på skadan.
Försäkringsbolaget tar då beslut beroende på kostanderna för att laga alt. skrota cykeln hos verkstaden. I kostnaderna finns då verkstadens kostnader för hantering av ärendet att laga alt. ta hand om "liket" hos dom.
Skrotas den på verkstaden så tillfaller cykeln verkstaden och dom får göra vad dom vill med delarna. T ex använda som reservdelar.
I annat fall lagas den på plats.

Men andra bolag vill ha så lite kostnader som möjligt och kan anse att det är billigare att betala ut ersättning direkt till kundens konto och tar inte alls in den till en verkstad, utan dom litar helt enkelt på kunden. I vissa fall kan bildbevis behövas. Sedan får kunden göra vad han vill med cykeln, men dom hör helst att man säger "jag slänger den på tippen".

Sedan är det beroende på vad man har för avtal med försäkringsbolaget. Finns det åldersavdrag? Går man helt och hållet på specifikationerna på vad den cykel man hade?

Tillbaka
Topp