Försäkringsvillkor och ersättningar

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Här är svar från Trygg-Hansa angående försäkringsvillkor och ersättningar när det gäller stulna cyklar. De kommer inte från kundservice eller försäljningsavdelningen utan från chefen för Trygg-Hansas produktområde Sakförsäkringar, och bör därför betraktas som tillförlitliga. Svaren är klippta rakt ur mailet.

Följande frågor gäller cykelstöld. I samtliga fall förutsätts cykeln vara
värd 25000 kronor.

1. Hur ersätts en cykel som ej varit låst och förvarats i låst lägenhet?

Cykeln är som vilken lös egendom som helst, som du förvarar i bostaden,
och ersätts alltså om någon bryter sig in i bostaden och stjäl den.Om
cykeln är låst eller ej spelar här ingen roll.

2. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats
på låst lägenhets balkong?

Balkong räknas inte som bostad. Cykeln ska därför vara låst för att
ersättas.

3. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats i
låst lägenhetsförråd, som endast lägenhetsinnehavaren har tillgång till?
Har förrådets utformning och låsanordning någon betydelse för
ersättningen?

Har endast du själv tillgång till förrådet ersätts en stulen cykel oavsett
om den var låst eller olåst. Vi har inga särskilda låskrav för förråd.

4. Hur ersätts en cykel som varit låst och förvarats i gemensamt utrymme,
till exempel cykelkällare?

Ja, låst cykel ersätts.

5. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats i
låst utrymme som ej ligger i anslutning till bostaden, till exempel
hobbyrum i annan fastighet?

Se svar på fråga 3 och 4. Förrådets belägenhet saknar betydelse.

6. Vilka maximala ersättningsbelopp gäller i ovanstående fall och hur
beräknas självrisken?

Stöld inom bostaden ersätts med högst försäkringsbeloppet och stöld
utanför bostaden med högst
35 000 kr. Med försäkringsbeloppet menas det belopp du försäkrat ditt
bohag/lösöre till (och som förstås bör inbegripa cykelns värde).
Självrisken är vid stöld 25% av cykelns värde. Vid inbrott i låst utrymme
är självrisken 1 000 kr.

7. Hur fastställs en cykels värde? I sammanhanget gäller det inte cyklar
som används till och från jobbet utan som uteslutande används som
tränings- och tävlingsutrustning. Cyklarna är ofta inte några cyklar som
köpes rakt av i butik, utan många komponenter är ofta utbytta och ibland
är hela cykeln köpt i delar och hopmonterad av ägaren. Ofta är det då
fråga om en blandning av nya och begagnade delar.

Normalt skrivs en cykels värde ned med 10% per år varav de första två åren
är sk friår (en tre år gammal cykel ersätts alltså med 70 % av nypriset).
Vid värdering av cyklar som dessa tar vi, vid behov, hjälp av fackman.

Sen undrar jag vilka begränsningar som finns i hemförsäkringens
cykeltrafikdel. Som jag har förstått det gäller den både vid kollision med
annan och vid singelolyckor.

Hemförsäkringen ersätter cyklar och annan lös egendom som skadas vid
trafikolycka (både kollision och singel-). Däremot ersätts de inte vid
olyckor som inträffar vid tävling eller träning för tävling.
Blir du skadeståndsskyldig på grund av exempelvis en cykelkollision kan du
få hjälp genom ansvarsskyddet i hemförsäkringen.

Då vet vi var vi har Trygg-Hansa. Vad kommer övriga bolag svara?

I mailet talar den som svarar också om att Feffemannens Biltemalås inte är ett godkänt lås. Feffemannen får väl ringa Biltema och fråga vad det är för godkännande egentligen.

Biltemalåset är godkännt av svensk brand och säkerhetscertifiering ab:
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-816_l.jpg

Som uppenbarligen inte skall blandas ihop med SSFs märkning
Cykel.gif

notera de subtila skillnaderna. Det verkar vara samma företag som kollar men olika saker. Jag gissar att biltemalåset är garanterat att inte självantända vid användning.

/rikard

[edit]:förtydligande

Senast redigerad av en moderator:
SSF har faktiskt ett biltemalås på sin lista över rekomenderade lås men de poängterar nogrant att det inte är de som godkänner lås utan att det är försäkringsbolagen som gör det.

Vilket biltemalås som är godkänt går inte att utläsa via internet. Produktkoden hos SSF är LJ-9080S, om nån hittar denna kod på ett biltemalås så säg till.

F.ö. var det en väldigt bra sammanställning av viktiga frågor. Bra jobbat oxr.

/rikard

Fasen vad bra Oskar! Det känns som att jag valt rätt bolag och kommer få bra ersättning för mina cyklar om nån spränger sig in genom förrådsdörren och klipper upp monsterlåsen :-)

jag behövde inte jobba särskilt hårt. Vore kul om någon med kontakter på andra försärkingsbolag kunde skicka samma frågor till någon expert på villkoren så vi kan jämföra olika bolag. Konsumentmakt!

Gäller allt detta i en normal hemförsäkring hos Trygg Hansa eller gäller det i samband med att man tecknar en särskilt cykelförsäkring, eller gäller det då man tecknar en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen? Vilken försäkringsform och vad kostar försäkringen per år (och cykel?) ? Kan vara intressant att veta.

Jag kan ju tillägga att Trygg-Hansa numera ersätter cykeln med en likvärdig produkt och inte tittar på priset utan istället på utrustning och användningsområde.Ingen rekvisition i butik utan beställning från katalog och leverans hem. 25% självrisk ska inbetalas vid leverans. Låter lite dåligt faktiskt, jag gillar inte att inte kunna provcykla. Jag berättar mer sedan när jag kommit längre i processen.

(för övrigt, jag tror att jag ska gnälla lite på dom av ren princip)

Någon som vet hur det funkar med försäkringar och cyklar med utbytta delar? Min cykel t ex har enbart ramen gemensam med den cykel som inköptes 1998. Ska man räkna ihop kostnaderna för delar inköpta respektive år sedan dess och göra avdrag med 10% av nypriset per år för delar äldre än 2 år, eller?

Det låter ju jättedåligt. Hur skall de kunna hitta en produkt som är precis likadan och som motsvarar en hojj man har komponerat ihop själv? Måste man köpa en komplett cykel då med andra ord Markus?

Det här får du faktiskt utveckla Markus F. Det enda jag har fått höra av Länsförsäkringar är vilket värde min ersättning kommer att uppgå till. De har inte sagt något om hur själva "nyköpet" skall gå till, jag har helt enkelt förutsatt att det skall kunna få gå till på samma vis som köpet av min stulna cykel. Nu blir jag orolig... :-/

Senast ändrad:
Efter vad jag hört att man ska få ut så mycket som möjligt är att låta en auktoriserad (auktoriserad av i detta fall länsförsäkringar så som jag har förstått det från att prata med dom) cykelhandlare värdera den efter varje komponentbyte.
Snällt om man köper mycket via nätet och kommer in och visar vad man har köpt hela tiden.

Nu var det dock inte värderingen av den gamla cykeln som var problemet, utan hur de har tänkt sig att man skall införskaffa en likvärdig cykel till samma värde. På Markus låter det som om Trygg Hansa kräver att man skall beställa en liknande cykel ur en katalog, vilket ju är rena mardrömmen om man har suttit och valt ut varenda liten skruv och pryttel med omsorg. Då kan man lika gärna skita i det och ta ut 75% kontantersättning istället.

Cal, jag kommer att ha mer svar om urvalet snart.
Men det bäddar ju för problem.
Undrar till exempel hur min blivande Surly LHT kommer att värderas om den skulle bli snodd?
Finns alltså stor anledning att spara vartenda kvitto vid komponentköp.

Alla sparar väl sina kvitton över inköp av cykeldelar etc!? Samt skriver upp samtliga ramnummer och serienummer ifall något skulle hända..

I samband med värdering hos LBS så ska det även tas bilder och alla ändrade detaljer ska anmärkas.
Sedan om jag inte minns fel så letar en fackman upp en så lik cykel som möjligt, beroende på försäkringsbolag så tror jag man kan få mer handplockad cykel än en ur katalog plockad cykel.
Har en kompis som fick ut något som absolut inte var en katalog-cykel, och han tog inte kontantersättningen heller.
Ska höra med denne.

Magnus F,
Det stämmer, om cykeln är yngre än ett år.
Jag blev av med min älskade Raleigh efter tre år. Den fanns inte att få tag på i Sverige just då så jag skickade mtrl-specen på den samt namngav likvärdiga cyklar (hade spanat in en Scott Tampico...). De utgick helt från mtrl-spec och eftersom Raleigh'n var äldre än ett år så var det bara att gå till vilken affär jag ville och hämta en ny. Värdet på Raleigh'n beräknades efter vad Scotten kostade minus värdeminskningen om den hade varit tre år gammal. Funkade smärtfritt.
Men du har helt rätt i att det är kass om du blir av med en splirrans ny. HUVVA! INTE bra!!

Morsning!

cal: det här gäller vanliga hemförsäkringen, alltså inget tillägg.

JTExploder: läs fråga 7 igen. Jag har bett om ett förtydligande av vad som krävs på punkten 7, till exempel bilder, kvitton, värdering osv.

Länsförsäkringar kräver i alla fall endast kvitton på cykeln eller de delar som den totalt sett består av. En översikt över alla delar är heller inte fel att ha så att de ser att det är en komplett cykel. Några bilder var de inte intresserade av och iom. att kvitton fanns och cykeln var så pass ny som min var det heller inte tal om någon värdering eller värdeminskning.

Det återstår dock att se hur de ställer sig till att jag beställer delar från andra eu-länder och sätter samman den nya cykeln med. Men det borde inte vara något problem med tanke på att den gamla var inköpt så.

Jag funderar över svaret på fråga 6.

<Självrisken är vid stöld 25% av cykelns värde. Vid inbrott i låst utrymme
är självrisken 1 000 kr.

Ska detta tolkas som att blir man av med en cykel för 20000 kr innefrån bostaden så är självrisken 5000 kr, men om de snor samma cykel från det låsta källarförrådet så är självrisken endast 1000 kr. Eller??

/Anders

AJ: cykeln räknas i detta fall, i likhet med annat låst utrymme, som lösöre. Självrisken blir därmed 1000 kronor.

Inne i bostaden = lösöre.
Källare och vindsutrymmen vart andra också har nyckel (vanligen i hyreshus, bostadsrätter) är utanför bostad dvs inte lösöre, alltså samma sak som om cykeln stått ute på gatan.

Låter ju skapligt bra, tur att man har TH då. Fast jag kommer även i fortsättningen att låsa mina cyklar inomhus i lägenheten. Ser absolut ingen anledning att förenkla stöld av cykel för en inbrottstjuv genom att förvara den olåst, var den än befinner sig. Börjar bli lite sugen på att köpa en sådan där platta som Feffemannen skaffade, att borra fast någonstans i lägenheten. :-9

/Leo

>Leo skrev:
>
>Börjar bli lite sugen på att köpa en sådan där platta som Feffemannen skaffade, att borra fast någonstans i lägenheten. :-9

Vill till att du har tjocka väggar i så fall. Grannen blir kanske inte så glad om skruvarna sticker in 5cm hos honom också. ;-)

rikard: Angående biltema låset, så är det just ett sådant. Jag undrar hur det är med clas ohlsons "godkända" lås (som är ännu billigare).

f

> 2. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats
> på låst lägenhets balkong?

> Balkong räknas inte som bostad. Cykeln ska därför vara låst för att
> ersättas.

Konstigt svar! För att sno cykeln på min balkong, måste de antingen ha helikopter, klättra ned från taket, eller ta sig genom lägenheten. å det sista kräver ju inbrott...

Ja jag tycker också att det är konstigt med balkong reglerna... Spindelmannen är den enda som kan stjäla hojen utan att göra inbrott.

Muerto Skrev:
-------------------------------------------------------
> Spindelmannen är den enda som
> kan stjäla hojen utan att göra inbrott.

Eller grannen ovanpå med en dragg. Eller varför inte han/hon som bor på balkongen intill...

Precis! Eller varför inte grannen tre balkonger bort åt höger efter en balkongvandring åt ditt håll. Det var ju tillfället som gjorde tjuven, inte tvärtom...

Vet inte vad som gäller hos TH nu men såhär har det gått till när jag blivit bestulen på cyklar:
- Min första cykel som blev stulen för fyra år sedan var en standardcykel och då den bara var ett par månader gammal kunde jag gå tillbaka till samma butik där jag köpt den och hämta ut en ny likadan och endast betala självrisken till butiken (resten fakturerade dom TH på).
- Min andra cykel som stals förra året hade jag byggt ihop själv av delar inköpta från alla möjliga ställen (bland annat england). Enligt försäkringsvillkoren skulle jag ersättas med en likvärdig produkt, men då det av naturliga själ inte var så enkelt fick jag istället ut en kontantersättning som motsvarade 70% av värdet (minus 25% självrisk på det). Resterande 30% skulle jag först få vid uppvisande av kvitton på delarna till min nya cykel (förutsatt att de översteg 70% av förra cykelns värde, dvs det jag redan fått ut). Värderingen av cykeln fick jag göra själv utifrån de delar jag hade kvitton på och redovisa. Vad jag betalat spelade ingen roll utan det var värdet på delarna som var det viktiga.

feltramp: "Inne i bostaden = lösöre.
Källare och vindsutrymmen vart andra också har nyckel (vanligen i hyreshus, bostadsrätter) är utanför bostad dvs inte lösöre, alltså samma sak som om cykeln stått ute på gatan."

Det räknas som lösöre om det är inlåst, men eftersom säkerheten på olika låsta utrymmen skiljer så skiljer det högsta ersättningsbeloppet. Bostad = försäkringsbeloppet, annat låst utrymme = 35 000 kronor. I båda fallen gäller att självrisken är 1000 kronor.

Har just flyttat och ändrade då min hemfösäkring från Länsförsäkringar till Salus ansvar. Med 1,1 mio i lösöre kostar LF ca 5000 per år inklusive extra cykelförsäkring. Har för mig att jag gav dem ramnummer bå våra hojar när den extra försäkringen tecknades. Tyckte det var lite dyrt så jag var sugen på att byta. Salus Ansvar tar 2600 för samma försäkring och då har man ingen gräns på lösöret (som egentligen är betydligt mer än 1,1 mio). Med cyklar gäller ersättning med 20 000 per cykel med normal självrisk (tror det är 1000 eller 1500). Naturligtvis gäller högre ersättning om cykeln försvinner från låst lägenhet eftersom det då räknas som lösöre. Ersättningen är alltså lite lägre men med tanke på hur hojar nedvärderas så borde det fungara ändå utan att förlusten blir alltför stor. Har inte blivit av med en cykel på tio år för att våra cyklar alltid lämnas i lägenheten eller någon av balkongerna (fastlåsta även fast det inte behövs) men jag antar att övriga regler hos Salus Ansvar är ungefär samma som övriga försäkringsbolag.

Det är inte lätt att hitta ett bolag med bra villkor för cyklar vilket inte är konstigt. T-H med sin 25% självrisk är ju inte speciellt bra och LF uppväger ju den högre ersättningen med höga premier. Kan nämnas att jag hade tänkt använda T-H men fick då reda på att jag inte kunde teckna specialförsäkring för mina kameragrejor förrän efter ett år. Och då var den hutlöst dyr även fast grejoprna kostade under 75 000.

Guero

Fast en sak bara. Oavsett vem på försäkringsbolaget som uttalat sig eller svarat så är det försäkringsbrevet och de villkor som står däri som gäller. Försäkringsbrevet är avtalet mellan försäkringsbolaget och försäkringsköparen, och försäkringsbolaget uppdaterar ibland villkoren. Se till att du vet _exakt_ vad som står i villkoren, och hur dom ersätter.

När jag blev av med min cykel fick jag ersättning i kontanter från TH. Nu har dom tydligen ändrat sin ersättningspolicy.

Sedan så har skaderegleraren en märklig makt att ta beslut om ersättning. Det lönar sig att ringa och prata med dom ofta när man har en skada som skall regleras.

Vi fick följande svar från Moderna Försäkringar

Vårat högsta ersättningsbelopp som vi ersätter är 8000kr per cykel!

1. Hur ersätts en cykel som ej varit låst och förvarats i låst lägenhet eller villa?

Ersätts fullt ut (max 8000kr) om cykeln har varit låst med godkända cykellås från svenska Stöldskyddsföreningen.

2. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats på låst lägenhets balkong?

Om cykeln ej har varit låst med godkända cykellås från svenska Stöldskyddsföreningen kan nedsättningen bli upp till 50%

3. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats i låst lägenhetsförråd, som endast lägenhetsinnehavaren har tillgång till? Har förrådets utformning och låsanordning någon betydelse för ersättningen?

Ej låst (se punkt 2) Låst ersätts cykeln fullt ut (max 8000kr) om cykeln har varit låst med godkända cykellås från svenska Stöldskyddsföreningen.

4. Hur ersätts en cykel som varit låst och förvarats i gemensamt utrymme, till exempel cykelkällare?

Ersätts fullt ut (max 8000kr) om cykeln har varit låst med godkända cykellås från svenska Stöldskyddsföreningen.

5. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats I låst utrymme som ej ligger i anslutning till bostaden, till exempel hobbyrum i annan fastighet?

Se punkt 3

6. Vilka maximala ersättningsbelopp gäller i ovanstående fall och hur beräknas självrisken?

Max ersättnings belopp är 8000kr per cykel. Självrisken beror på vilken grundsjälvrisk som ni har valt. Men den är minst 1500kr.

7. Hur fastställs en cykels värde? I sammanhanget gäller det inte cyklar som används till och från jobbet utan som uteslutande används som tränings- och tävlingsutrustning. Cyklarna är ofta inte några cyklar som köpes rakt av i butik, utan många komponenter är ofta utbytta och ibland är hela cykeln köpt i delar och hopmonterad av ägaren. Ofta är det då fråga om en blandning av nya och begagnade delar.

När man ska räkna ut ersättningen för tex en stulen cykel så räknas åldersavdragen på vad cykeln kostar i butik idag. Enligt gällande villkor så är åldersavdraget efter 1 år 15% per påbörjat år. När det gäller normalt underhåll av cykeln ( byte av olika delar) så är det inget som höjer cykelns värde. Är det däremot extra utrustning som man har installerat på cykeln så tar
vi med det när vi beräknar värdet på cykeln.

Om man som jag har varit klumpig och slarvat bort sina kvitton, räcker det då om man har foton på alla delar? Borde det inte gå att bestämma årsmodell av det och värdet är ju bara att kolla mot generalagentens riktpriser? Eller är försäkringsnissarna stenhårda på att man måste ha kvitton?

Tänkte om hojen nu blir stulen vill jag ju åtminstone få ut ett par tusen som jag kan dränka mina sorger i! ;)

Att ha moderna försäkringar tycks nästan vara lika illa som att inte ha någon försäkring alls. Ett stort minus till dem tycker jag, men det kanske kan vara ett alternativ för dem som har en cykel som kostar 8000kr eller mindre ny, trots det tycker jag villkoren var ganska risiga.

Däremot tycker jag att TH och LF numera är skrämmande lika varandra i sina värderingssätt, i praktiken blir det ungefär samma ersättningsbelopp och krav.

Väcker liv i den här tråden. Är det ingen som har lust att kolla upp vad övriga bolag har för svar på dessa frågor:

Följande frågor gäller cykelstöld. I samtliga fall förutsätts cykeln vara
värd 25000 kronor.

1. Hur ersätts en cykel som ej varit låst och förvarats i låst lägenhet?

2. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats
på låst lägenhets balkong?

3. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats i
låst lägenhetsförråd, som endast lägenhetsinnehavaren har tillgång till?
Har förrådets utformning och låsanordning någon betydelse för
ersättningen?

4. Hur ersätts en cykel som varit låst och förvarats i gemensamt utrymme,
till exempel cykelkällare?

5. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats i
låst utrymme som ej ligger i anslutning till bostaden, till exempel
hobbyrum i annan fastighet?

6. Vilka maximala ersättningsbelopp gäller i ovanstående fall och hur
beräknas självrisken?

7. Hur fastställs en cykels värde? I sammanhanget gäller det inte cyklar
som används till och från jobbet utan som uteslutande används som
tränings- och tävlingsutrustning. Cyklarna är ofta inte några cyklar som
köpes rakt av i butik, utan många komponenter är ofta utbytta och ibland
är hela cykeln köpt i delar och hopmonterad av ägaren. Ofta är det då
fråga om en blandning av nya och begagnade delar.

8. Har hemförsäkringen en cykeltrafikdel? Gäller den både vid kollision med
annan och vid singelolyckor? Vilka begränsningar har den?

Jag skickade frågorna till mitt bolag IF, det ska bli kul att se vad dom svarar.

Jag ställde inte alla dessa frågor men jag gjorde en marknads undersökning gällande hur dyr cykel dom ersätter i en vanlig hemförsäkring och resultatet var skrämmande, alla bolag utom Trygg-Hansa ersätter max 8000:- (endel bara 6000:-). Trygg-Hansas maxgräns var 30000:- men då får jag 25% i självrisk om cykeln stjäls i mitt eget garage. Dom andra bolegen försäkrar din cykel men då med en tilläggsförsäkring, ex Länsförsäkringar skulle ha 1800:- per år för min cykel som är värd 28000:-. men jag får ändå betala 25% i självrisk om den stjäls i mitt garage.

Jonas

Fäger Skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom andra bolegen försäkrar din cykel
> men då med en tilläggsförsäkring, ex
> Länsförsäkringar skulle ha 1800:- per år för min
> cykel som är värd 28000:-. men jag får ändå betala
> 25% i självrisk om den stjäls i mitt garage.

Intressant. Jag betalar 500 extra om året. 1800 var det tillägget eller bara totaldiffen mot billigaste bolaget i övrigt?

När cykeln står inlåst hemma skall den gå som lösöre med vanliga lösöresavskrivningsregler.

Kontentan är väl att maninte skall köpa försäkrningar av försäljare utan att ha pratat med en skadereglerare först.

Trygg hansa har lite märkliga ersättnignsregler, eller hur var det Markus F?

/rikard

Frugan är kommunalare och i och med det har vi medlemshemsförsäkring i Folksam. Så här står det om cyklar:
"Stöld av cykel ersätts med högst 20 000 kronor om den stjäls på annan plats än i bostaden. Vid stöld ur biutrymmen till bostaden, till exempel källare eller vind, är högsta ersättning 30 000 kronor."

Har jag fattat rätt så är självrisken 1500:-

För cyklar värda mer än 30000:- kan man teckna någon tilläggsförsäkring men jag hittar inget pris på det. Jag är i alla fall nöjd med min försäkring.

Tillbaka
Topp