Förslag drivlina (pendlar-/touringcykel)

Kör slx 1x11 (36/11-42) på min crosscheck som går som pendlare, bikepacking, gravel och barntransport.... Billigt och funkar

IMG_20201007_181715.jpg

Konverterat från Alfine 8. Alivio växelförare + reglage + lite hopplock från garaget + växelöra för av utanpåliggande växel. Simsalabim.

Här är annars ett billigt exempel på vad jag tror skulle kunna fungera, och som matchar ungefär med vad jag kört tidigare på min pendlarcykel:

Vevparti (billigt, vettig kvalitet, funkar bra tycker jag)
Shimano ACERA 7/8-speed Crank FC-M361 48/38/28 Square 175mm
36,75

Vevlager (fyrkant fungerar fint)
Shimano BB-UN300 Square Taper 68mm BSA Bottom Bracket
10,49

Kassett (det här är en billig men lätt och bra kassett)
Shimano 9-speed Cassette CS-HG400 11-28
15,75

Kedja (den billigare X9 utan extra rostskydd fungerar också, lätt att rengöra när kedjan har kedjelås och kan tas av och på lätt)
KMC X9 EPT 9-speed Chain
18,90

Framväxel (fungerar riktigt bra, och klarar 48-38-28, du kommer behöva en adapter till din smalare ram, kanske kan hittas i yardsale-tråden?)
Shimano Altus FD-M313 7/8-speed Front Derailleur Down-Swing 31.8mm
6,29

Växelreglage (trevlig känsla)
SRAM X.5 3x9-speed Shift Lever Set
41,96

Bakväxel (kompatibel med växelreglage)
SRAM X5 9-speed Rear Derailleur
38,81

Bromsreglage (sköna!)
Avid Speed Dial 7 Brake Lever Set
20,96

V-bromsar (fungerar säkerligen)
Shimano Alivio V-Brake BR-T4000 Set black
21,00

Summa ca 2300:- inkl frakt och allt är i lager just nu

(Skulle gå att pressa priset ännu mer om Shimano 3x9 växelreglage fanns i lager.)

ja ts önskar ju klara även touring. diskvalificerar som jag ser det växelnav, även om de kan ha en poäng i stadsmiljö med behov av smidiga och snabba nedväxlingar vid t ex rödljus.

de krånglar sällan, men det kan bli riktigt allvarligt med t ex låst rull om man har oturen att missa en växling i någon brant backe därute på vischan. been there done that, aldrig mer. dessutom är de tunga och glädjelösa.

singelklinga är i de flesta över disk-utöranden obra om man vill hålla ner underhållsbehoven på en pendlare. liten och modern framkrans ger för mycket åkning på snabbt utslitna smådrev på kassetten. men visst, en tiodelad 12-36 med t ex 46-50 fram är mycket slitstark och tillräckligt snabb på en pendlingsmaskin. bara att de inte säljs så....

men så var det ju touringen och de branta backarna med trötta ben och lastad cykel.

landar alltså på att det kan vara bra med framväxel. och den krånglar i princip aldrig. en vinst är den blixtsnabba nedväxlingen vid snabba stopp i trafiken.

och skulle sedan direkt undvika 11-delat eller mer. 9-delat är väl egentligen något slags optimimum mellan prestanda och billig uthållighet.

vill man minimera underhållsbehoven är lång framskärm och stänklapp viktiga:)

OT-fråga till @Lampan - varför en Cross-Check ist en Straggler ? Varför Deore-nav och inte XT som t.ex. https://www.rosebikes.se/rose-mtb-w...deore-xt-756-disc-2668491?product_shape=black (för skivbroms) ?

Drivlina - du har fått många svar redan men jag tycker du ska tänka om ang "underhållsfritt" åtminstone om det avser "fit and forget". Alla rörliga delar på en cykel mår bättre av omsorg och underhåll, slitaget minskar och upplevd kvalité ökar. Om man önskar minimum av funktionsförlust vid eftersatt underhåll är single-speed ett alternativ - med horisontella drop outs (både på Cross-Checken och Stragglern) ger dig möjligheten att köra med två drivlinor - en SS för dagligt "slit och släng" och en växlad för touring-delen.

Värt att tänka på där är att med last och ökad vikt på cykeln så ökar behovet av ett brett omfång (särskilt nedåt) samt att man gärna vill växla oftare även om vägen bara har små undulationer som man med olastad cykel kan hantera genom att "bara trycka på lite mer" - det i sin tur krånglande växel & växelförare, vajer och hölje med hög friktion etc kan ge en onödigt hög frustrationsfaktor.

OT-fråga till @Lampan - varför en Cross-Check ist en Straggler ? Varför Deore-nav och inte XT som t.ex. https://www.rosebikes.se/rose-mtb-w...deore-xt-756-disc-2668491?product_shape=black (för skivbroms) ?

Drivlina - du har fått många svar redan men jag tycker du ska tänka om ang "underhållsfritt" åtminstone om det avser "fit and forget". Alla rörliga delar på en cykel mår bättre av omsorg och underhåll, slitaget minskar och upplevd kvalité ökar. Om man önskar minimum av funktionsförlust vid eftersatt underhåll är single-speed ett alternativ - med horisontella drop outs (både på Cross-Checken och Stragglern) ger dig möjligheten att köra med två drivlinor - en SS för dagligt "slit och släng" och en växlad för touring-delen.

Värt att tänka på där är att med last och ökad vikt på cykeln så ökar behovet av ett brett omfång (särskilt nedåt) samt att man gärna vill växla oftare även om vägen bara har små undulationer som man med olastad cykel kan hantera genom att "bara trycka på lite mer" - det i sin tur krånglande växel & växelförare, vajer och hölje med hög friktion etc kan ge en onödigt hög frustrationsfaktor.

Cross check därför att jag vill ha fälgbroms, och inte skivbroms. Ramen är dessutom en tusing billigare. Ingen större skillnad i geometri heller. Möjligtvis att det hade varit bra med något längre bakparti (tror den är ca 5 cm längre på stragglern) men det fick bli en kompromiss.

Har inget bra svar på varför det blev just Deore-nav, utan valde första bästa silverfärgade 36-ekrade hjulen som jag hittade.

Bra tips i övrigt. Dubbla drivlinor är dock inte aktuellt just nu av kostnadsskäl. Vill också kunna ge mig ut över helgen utan någon större omställning.

Eftersom jag har en Cross-Check och frugan en Straggler - hade den senare funnits när jag köpte min ram (begagnad) så hade jag valt den alla dagar i veckan. Fälgbroms funkar visserligen (har kört med både Avid Shorty 5, Tektro 510, Avid Shorty Ultimate) men de behöver ständig inpassning för att ta riktigt bra, sitter utsatt för saltslask (vilket få aluminiumkomponenter mår bra av) samt tar (initialt) sämre i skitväder. För skivbroms finns det bra mekaniska alternativ om man inte gillar hydrauliska reglage, man får lättare plats med styrväska, det är lite lättare att få in/ur hjul med breda däck, det finns ett större utbud av "moderna" fälgar.

Dubbla drivlinor behöver inte alls kosta så mycket mer, behåll samma drev fram (t.ex. 42T), släng på 8/9/10-delad kedja (200 spänn) och 3/32" singledrev (cassette cog) för 200-300 till samt spacers. När helgen kommer byter du kedja och enkeldrevet till en kassett, det kanske tar 10-15 minuter samt kräver att du har en låda att förvara den vilande drivlinan i.

Men det är inte min cykel, så du får förstås bygga som du vill. Det ska bli intressant att följa hur det blir :-)

Här är annars ett billigt exempel på vad jag tror skulle kunna fungera, och som matchar ungefär med vad jag kört tidigare på min pendlarcykel:

Vevparti (billigt, vettig kvalitet, funkar bra tycker jag)
Shimano ACERA 7/8-speed Crank FC-M361 48/38/28 Square 175mm
36,75

Vevlager (fyrkant fungerar fint)
Shimano BB-UN300 Square Taper 68mm BSA Bottom Bracket
10,49

Kassett (det här är en billig men lätt och bra kassett)
Shimano 9-speed Cassette CS-HG400 11-28
15,75

Kedja (den billigare X9 utan extra rostskydd fungerar också, lätt att rengöra när kedjan har kedjelås och kan tas av och på lätt)
KMC X9 EPT 9-speed Chain
18,90

Framväxel (fungerar riktigt bra, och klarar 48-38-28, du kommer behöva en adapter till din smalare ram, kanske kan hittas i yardsale-tråden?)
Shimano Altus FD-M313 7/8-speed Front Derailleur Down-Swing 31.8mm
6,29

Växelreglage (trevlig känsla)
SRAM X.5 3x9-speed Shift Lever Set
41,96

Bakväxel (kompatibel med växelreglage)
SRAM X5 9-speed Rear Derailleur
38,81

Bromsreglage (sköna!)
Avid Speed Dial 7 Brake Lever Set
20,96

V-bromsar (fungerar säkerligen)
Shimano Alivio V-Brake BR-T4000 Set black
21,00

Summa ca 2300:- inkl frakt och allt är i lager just nu

(Skulle gå att pressa priset ännu mer om Shimano 3x9 växelreglage fanns i lager.)
Crank set är 7/8-växlat, men kedja, kassett och bakväxelförare är 9-växlat, funkar det?

Tillbaka
Topp