Förslag på nya tävlingsformer?

KONAmi

Aktiv medlem
Vad tror ni om en tävling på räsercykel på en formel-1 bana? Cykla kanske sisådär 10-15 varv. Starten kan vara antingen klungstart eller en och en med en bits mellanrum. Publikvänligt, jobbigt, inget gnäll på underlaget, kan det bli bättre?
Nyfiken på om det finns några mer förslag där ute i cyberrymden.

En f1 bana är väääldigt stor med låånga kurvor men det vore festligt att tävla på en vanlig racerbana. (Skrev jag just att tävla kan vara roligt? Nej det läär jag ju inte gjort..)

Har för mig att det var något liknande på Gelleråsen för ett antal år sedan, jag cyklade inte då, så jag är inte riktigt säker på hur det gick till. Någon annan kanske har koll, eller så är jag fel ute.

Dragrace, på riktigt korta banor där man kan trampa på tills man spricker, utan att behöva tänka på att orka några meter till när man väl är i mål. Just det kunde vara intressant, rent teoretiskt sett borde man kunna ställa mtb mot racer - På en mtb kan man ju accelerera ganska fort tack vare de små hjulen med bra grepp, medan en racer har en högre toppfart.

smurfrox: Jupp, det har vi gjort. Fast vi spann till det lite grann och körde det på is dessutom. Kallade det för Sprint på Fire, Ice & Dynamite.

Vill man spinna till det ytterligare kör man samma sak, fast på skogshojens lättaste växel. Kalla det Silly Sprint för det ser så ruskans kul ut när deltagarna cyklar "symaskin". Jupp, har arrangerat det med på lite olika ställen. Alltid lika mycket skratt :)

kanske ta det vidare och köra någon slags xc på en crossbana, lämpligtvis inte en sandbana men en jordbana går ju bra..

Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill man spinna till det ytterligare kör man samma
> sak, fast på skogshojens lättaste växel. Kalla det
> Silly Sprint för det ser så ruskans kul ut när
> deltagarna cyklar "symaskin".

Hehe, det låter ju nästan som när cykelbylingarna i Pacific Blue jagar bovar på boardwalken... Ett bestående minne av den serien. Plus det "dubbade" ljudet av surrande däcksmönster mot asfalt, som alltid hördes, oavsett om det var i lera eller sand de hojade. ;-)

KONAmi skrev:
> kanske ta det vidare och köra någon slags xc på en
> crossbana, lämpligtvis inte en sandbana men en
> jordbana går ju bra..

Har testat det. På de små guppen gick det bra, men på de stora fick man nästan leda upp cykeln. Tanken var god.. Jag cyklar förbi en idrottsplats varje dag och har blivit riktigt sugen på att köra 400 meters banan så fort jag kan. Man gör ju det på 08:an, men bara ett varv. Jag vill köra det när man inte har 12 mil i benen.. ;O)
/Johan

KONAmi skrev:
> kanske ta det vidare och köra någon slags xc på en
> crossbana, lämpligtvis inte en sandbana men en
> jordbana går ju bra..

Vet om tre tillfällen när man testat det. Som publik så kan jag bara säga *gäääsp* Det var inte särskilt kul att cykla heller... Vid ett tillfälle så körde man en mtb tävling direkt efter en stadium cross tävling. Att se hojjarna sega sig fram efter det att de motordrivna pilat runt och hoppa coolt var tydligen lika intressant som att se färg torka.

I en gammal guidebok om Västergötland som jag har finns det en bild på en cykeltävling på Kinnekulle Ring. 70-talet har jag för mig :)

KONAmi skrev:
> Vad tror ni om en tävling på räsercykel på en
> formel-1 bana? Cykla kanske sisådär 10-15 varv.
> Starten kan vara antingen klungstart eller en och
> en med en bits mellanrum. Publikvänligt, jobbigt,
> inget gnäll på underlaget, kan det bli bättre?
> Nyfiken på om det finns några mer förslag där ute
> i cyberrymden.

hahahaha! för typ 3 veckor sen funderade jag på exakt samma sak! :P cykling på racingbana! det hade vatt coolt

KONAmi skrev:
> Kanske en motsvarighet till motorcyklarnas
> hillclimbing, den som kommer längst upp i en svår
> backe vinner...

Now we're talking, jag ställer upp med min Bullit direkt!! ;-)

/Leo

Landsvägstävlingar på racerbanor har gjorts många gånger, bland annat har VM körts på både Imola och Nürburgring. Enligt min mening ska dock landsväg köras på så smala och kurviga vägar som möjligt, att cykla på en bana byggd för farter på 200 km/h blir nog ganska trist både för deltagare och åskådare. Mitt förslag på "ny" tävlingsform är xc-race med kortare varv samt cyclocross i Humlegården!

Mattias L skrev:
> Som det här då: Kolla Stockholm Track Race #1.
> Lite bristande info men LVG på gocartbana känns
> kul tycker jag. Lågflyga försäkte väl dra ihop
> något sådant i Göteborg förut?
>
> /Mattias

Jo, HPV Väst har kört på gocartbana, vi fungerade som pausuppvisning på SM-tävlingarna på Team 13:s bana.
Banan:
http://www.team13.se/
Uppvisningen (mycket bilder, lite text):
http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/000679.html

Det är relativt vanligt att liggcykelföreningarna i Europa tävlar på gocartbana, både inom- och utomhus. Den största liggcykelutställningen och -träffen i Europa, Cyclevision, brukar köra på formel 3-bana. 2005 års bana ser väldigt trevlig ut.
Banan:
http://www.fietsfestival.nl/imgffz/circuitmap2003.gif
Program:
http://www.ligfiets.net/cyclevision/wedstrijd.php

Cyclevision är en av delarna i Zandvoorts stora cykelfestival, så man tävlar med ståcykel och mtb också.

cykla på gocartbana låter kul.

roslagsledencykling, där den som blir på dåligt humör sist vinner är också en kul tävling, inte så publikvänlig dock. =)

Tillbaka
Topp