Försökte mig på Fiskartorpet i söndags...

tc08

Ny medlem
Då var det dags för mig att ge mig ut i ett mtb-spår för första gången, eftersom Fiskartorpet var närmast så åkte jag dit med glatt humör. Väl där så insåg jag att det här minsann inte var någon barnlek, slutade med att jag gick halva tiden då uppförs och nerförsbackarna var rent av skrämmande på sina ställen. Dessutom visste jag inte om jag skulle ha SPD i eller inte - å ena sidan riskerade jag att ramla nedför ett stup om jag stannade till och å andra så riskerade jag att slinta.

Min fråga är därmed om detta är en väldigt knepig bana eller om jag har en LÅNG väg tills jag kan cykla i mtb-spår? Har ni tips på något spår i Stockholmsområdet som är lämpligt för en total nybörjare?

Om du som cyklade förbi mig när jag gick nerför slutet av skidbacken och hejade (söndag runt 12:15) läser detta så kan jag meddela att jag skämdes ganska mycket just då ;)

Senast ändrad:
Som jag kommer ihåg banan så är den ganska intensiv men inte så knepig egentligen. Men första gången jag var i skogen så gjorde jag en OTB från stillastående och kom inte över en rot. Men sedan körde jag lite på blå i Hellas och skämdes över att jag var så dålig och gick över till att köra mer på hemmaplan - Fornstigen - och andra gången jag körde där så losnade det lite och jag började kunna ha fart och vågade mer. Då blev allt mycket lättare. Och roligare.

Så jag rekommenderar en längre bana, där du kan gå lite och cykla lite om vartannat, där du kan ta om partier du inte klarar på första försöket och få in lite flyt. Sedan kan du gå tillbaka till Fiskartorpet och märka att det inte var så svårt egentligen.

Fiskartorpets bana är relativt snäll. Inget stök, enda kruxet är en liten brant å lite klättring. Nu vet du var stupet är så du kan ju klicka ur där, annars tycker jag att du gott kan köra iklickad. Tror inte du ska leta lättare stigar. Leta rätt på några att cykla med istället så kommer du utvecklas snabbare. Håll utkik efter nybörjarturer på happy.

Fiskartorpet har inte så mycket stök (dvs stora rötter och stenpartier) men att säga att den är lätt vet jag inte om jag håller med om. Ffa sidan ner mot sjön är brant både upp och ner vilket gör den ganska intensiv och utmanande.

Om du vill ha en "plattare" bana/stig för att köra själv så skulle jag rekommendera Fornstigen, är inte så mycket upp och ner (fast har mer rötter, lera och sten). En fördel med Fornstigen är att man kan välja att "hoppa av" när man tröttnar och ta grusväg hem. På så sätt kan man sakteliga utöka åken och till slut klara hela turen. Det är lite det som är charmen med MTB; att klara av en backe/crux man inte gjort tidigare är en riktig ego-boost!

Välkommen till en rolig hobby förresten:-)

NNNN

MTB-slingan i Stockby är ett bra förslag men jag misstänker att den är ganska blöt fortfarande.

Hagaparken kan vara ett annat tips. Det finns massor med stigar där så det är lätt att välja de som är man tycker är lagom svåra.

MTB-banan i Altorp (Djursholm) är ganska lätt.

Annars är det bästa tipset att cykla med andra. De flesta brukar utvecklas riktigt snabbt när man ser vad som faktiskt är möjligt :)

pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> MTB-slingan i Stockby är ett bra förslag men jag
> misstänker att den är ganska blöt fortfarande.

Japp, körde knappt halva igår och den var rätt geggig. Låg dessutom ett träd i vägen på den bit jag körde.

Tillbaka
Topp