Först Fox, nu White Industries... Jag hatar "high end"!

Mårten

Aktiv medlem
Har haft problem med stuck down foxar för länge sedan. Verkar dock inte bättre än att skiten smittat av sig på mitt White Industries-baknav. Skiten glappar 2mm i sidled. Alltså inte spel i lagren utan i själva navet. (Den som har mekat White fattar antagligen hur.) Det hela går inte att justera bort eftersom navet bäckat ihop och varken går att ta isär eller sätta ihop mer.

Har haft problemet förr efter att jag mekat och inte riktigt fått ihop navet men då har det gått hyffsat lätt att fixa, den som sa att White var lättmekade förtjänar ett kok stryk...

I min försök att få ihop fanskapet har jag bl a dragit av en snabbkoppling (axeln gick tvärt av på mitten) och mina händer värker.

Det hela blir inte bättre av att jag redan brännt mer än lovligt mycket pengar på andra cykeldelar och redan som det är måste leva på spaghetti utan tillbehör (nej, ketchup är alldeles för dyrt). Hur ska jag lyckas klämma in ett bakhjul i budgeten tro? Nåja, det löser sig nog. Det gör det alltid... Men inte fan blir det ett nytt bakhjul på den här sidan midsommar.

Någon som vet hur fan man får ihop ett trilskande White-nav? Någon som har haft samma problem?

Funderar på att köpa ett par gängstavar och muttrar och sen försöka vålda ihop skiten så, men något säger mig att det inte kommer gå...

Nej, det här är inte ett resultat av att jag inte servar mina prylar. Jag har haft isär navet med jämna mellanrum och servat. Det har alltid krånglat när man ska ha isär eller sätta ihop det men den här gången är det tamigfan odrägligt!

Knyppling?

(Jag har White-nav och inga problem annat än att originallagren var av äkta kalle anka-kvalitet)

1: Släppa "grub"-skruvar på Vänstersid justeringsbricka.
2: montera i ramen, med lagom spännde snabbkoppling.
3: Skruv i "grub"-skruvar

Om det inte hjälper, sen ett eller flera av lager behov att bytas. Eller n'ånting är monterade fel ( men det tror jag inte - konstruktion är för enkelt!)

För mycket text, Kan du ge mig dne korta verisionen...Eller åtminstone klämma in en bild!!

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> En massa tekniskt mumbojumbo...
> ...den som sa att White
> var lättmekade förtjänar ett kok stryk...

Se upp Leo! :-)

Jag ska banka isär skiten idag hade jag tänkt. Har inte jättemycket att förlora. Lär få ihop navet så det glappar igen, allra minst... :P

Dr Spoke: Typ det jag provade först. :D Vi kan säga att det inte gjorde någon skillnad. Problemet är att axeln glirder i lagren, det är alltså inget lager som glappar. Lagerbyte känns mao. onödigt.

Det som glappar är alltså: Axeln 2mm i sidled. Bodyn ungefär lika mycket. Ingenting glappar i höjdled, alls.

Det låter ju som om någon av de pyttesmå insexskruvarna inte lossnat riktigt, annars skulle det ju inte glappa på det sättet du beskriver. Har du provat med en fräsch 2mm insexa och verkligen kollat att den greppar ordentligt? Ibland är det svårt att känna skillnaden mellan när skruven lossnar och man drar sönder den.

R: Dom greppar. Det är 5-dubbelkollat. Ska väcka halva studentghettot nu och sätta igång att vålda isär skiten (något har fel passform i navet törs jag nästan lova, återkommer med mekrapport om jag får isär det.)

Har du invändiga gängor på vänstra axelsidan (icke drivsidan) kan du gänga i en M6-skruv där och dra isär rubbet med hjälp av den skruven. MYCKET enklare än att försöka knacka isär navet. Ännu enklare blir det om du även har ett skruvstäd. Standardutrustning i studentrum?

Tror inte att dina aggro metod hjälper dig just nu, ta det lugnt o metodiskt. Öppna en öl och fundera istället.

Tänk prof.baltasar, han funderade och han funderade och så kom han på det!

Det är ju det sura med 'high-end', bara för att det är dyrt betyder inte att det håller längre/bättre oftast har de bättre funktion men de kräver underhåll där efter.

Jämför med bilvärlden, racedelar kostar betydligt mer men de kanske servas efter varje lopp.

Mitt XT-baknav har hållt ihop bra och den fungerade trots brist på underhåll. Kostade dessutom inte många kronor har svårt att tro att jag kommer få ut samma pris/prestanda på mitt Hadleynav men det är det värt på andra sätt! :)

It's official. Mitt nav är ett måndagsexemplar. :D Axeln är en aaaaaaning för lång så det går inte att klämma ihop det till rätt lagerspänning. :D Däremot har jag nu dragit dit distansmojängen med dom tre insexorna så hela skiten sitter tight med den och sen dragit åt dom insexorna så hårt jag vågar (det är bara 2mm-insexor så det är lite kinkigt...).

Kan inte få ihop navet helt utan en snabbkoppling nu men jag är ändå ganska nöjd. (Axeländen måste klämmas på plats och jag vill inte sabba mitt golv mer än jag redan har gjort. :P)

Detta lilla problem till trots är jag imponerad över hur navet nästan kan se ut som nytt invändigt efter att ha rullat i ur och skur sen sommaren 05. Frihjulet fick sig en skvätt finishline teflon-olja som jag alltid brukar köra och tickar lika mysigt som när det var nytt. Om något år eller så kommer jag nog behöva byta lagren i bodyn, dom börjar gå lite "grovt" och klackarna och fjädrarna börjar det synas på att dom har utsatts för en del misshandel.

Aaah. Frukostdags!

PS. Sorry att jag missade bilderna. Men hela servicen gick på en halvtimme i maklig takt. Hänvisar till Leos tråd för den som vill se hur skiten ser ut. Hans är sprillans på dom bilderna och mitt ser ungefär likadant ut fortfarande.

Tillbaka
Topp