Första cykel till utbränd programmerare ~25k

joho999

Medlem
Har tänkt att börja cykla MTB i göteborgsområdet. Blir väl mest stigar om jag har förstått landskapet rätt.

Har kikat runt och bestämt mig för en Canyon Spectral. Beställde en men dom sköt ganska snart upp leveranstiden ytterligare 5 veckor. Det är för lång tid att vänta så har avbeställt den.

Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Är utmattad av alldeles för mycket stress på jobbet och det är besvärligt att bara skriva detta. Hade hoppats på att någon snäll själ kan hjälpa mig lite.

Vill gärna att cykeln är ganska all-round så jag inte är alltför begränsad. Vet ju inte riktigt vad jag kommer att använda den till.

Har ju kikat runt och det verkar ju peka på 27.5", FS, dropper-post, inte Talas. Bromsar som inte skriker, måste dock inte vara något exklusivt. Och en ram som ser bra ut såklart. Det var något mer men minns inte vad....

Kan lägga runt 20 - 30.

Har tittat på Specialized men lite osäker på vilka som är "tramp-vänliga". Det blir väl en del trampande här omkring götet? Vart köper man ifrån?

Tack!

Ring och kolla med Häggs och hör vad han har inne eller kan få hem snabbt. Se till att ha gott om tid på dig när du ringer:)

Med dom pengarna på fickan och boende i Göteborgs området tycker jag du ska bege dig till allebike i Alingsåså låta dom bygga ihop något kul på någon utav deras egna ramar. Får du ju också välja själv på komponenterna vilket är en bonus i sig.

LP78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Med dom pengarna på fickan och boende i
> Göteborgs området tycker jag du ska bege dig
> till allebike i Alingsåså låta dom bygga ihop
> något kul på någon utav deras egna ramar. Får
> du ju också välja själv på komponenterna
> vilket är en bonus i sig.

Jag har aldrig sett en Allebike i AM-segmentet? Görs det sådana? I så fall är det säkert ett bra alternativ.

Du kan alltid gå och kolla vad Bikeplace har inne också.

underscore skrev:
> Hugg en meta am på deras webshop så har du den
> inom en vecka.

Snygga är de också. Tur att de är 27,5" så att suget efter ett ramkit inte blir så stort :)

Kanske lite fel ute av mig tänkte på allebike fs påminner väll inte riktigt om canyon spectral men är säkert en mycket trevlig fs för övrigt.

Surt när man inte får det man vill ha.

Jag vet en del om det där med stress och utbrändhet; mtb funkar bra som en del av kuren. :)

Eftersom det är första cykeln (?) så räcker det nästan att komma
Ut på banan, det tar tid att hitta och lära sig vad man gillar. Så var inte alltför besatt av valet.

Alla tips ovan är bra. I mitt fall var det en Commencal HT som bjöd på en riktig nytändning av mitt cyklande. Långt ifrån perfekt men ett glädjepiller helt klart.

Kristoffer R skrev:
> Surt när man inte får det man vill ha.
>
> Jag vet en del om det där med stress och
> utbrändhet; mtb funkar bra som en del av kuren.
> :)
>
> Eftersom det är första cykeln (?) så räcker
> det nästan att komma
> Ut på banan, det tar tid att hitta och lära sig
> vad man gillar. Så var inte alltför besatt av
> valet.
>
> Alla tips ovan är bra. I mitt fall var det en
> Commencal HT som bjöd på en riktig nytändning
> av mitt cyklande. Långt ifrån perfekt men ett
> glädjepiller helt klart.

Du verkar å andra sidan byta cyklar som du byter kläder, lite xenomorf-sjuka där kanske? ;)

Men annars håller jag med om att första cykeln kan bli lite läropengar. Men med en bra ram i botten går det att byta ut det man inte gillar en bit i taget.

(En nackdel med Specialized är att de gillar att hitta på egna standarder. Vet inte hur mycket just den där stumpjumpern har men på den vägen men det kan göra det krångligare att uppgradera saker.)

Senast ändrad:
Tack för alla tips. Tror att komponent-mässigt så spelar det inte så stor roll vilken cykel jag tar. Står och väger mellan dessa nu:

http://www.rosebikes.com/bike/rose-granite-chief-1-275-2014/aid:651476
http://www.evanscycles.com/products/gt/sensor-elite-2014-mountain-bike-ec054158
http://www.freeborn.co.uk/specialized-stumpjumper-fsr-comp-evo-26-2013
http://www.evanscycles.com/products...4157?utm_source=Affiliate&utm_medium=webgains
http://www.cykellagret.se/product/7558/specialized-stumpjumper-fsr-comp-evo-svart-vit-2014

Några saknar dropper-post. Några är 26". Men det kanske inte spelar så stor roll. En sadelstång går ju att byta.

Verkar ju som om 26" är en utgående trend men det borde gå att hitta reservdelar ett tag framöver eller?

Kristoffer, trist att du suttit i samma sits men gött att höra att man inte är ensam :)

Tror MTB är da-shit med tanke på vädret som vi har stora delar av året.

Reservdelar till 26" är inte ett problem i överskådlig framtid.

Alla cyklar du listat ser fina ut.
Som sagts tidigare, den bästa cykeln är den du har och kan cykla på så jag skulle funderat lite på vilken cykel du får hem smidigt och köpt den som pirrar mest i magen.

Nu verkar det ringa in sig till Granit Chief eller en Stumperjumper.

http://www.rosebikes.se/bike/rose-g...-kp50-kp51-kp57-kp58-kp59-kp5A-kp5B-kp5C-kp5D

Har valt till:
http://www.rosebikes.com/products/bike-parts/seat-posts/?page=5#anchor_products
http://www.rosebikes.com/article/shimano-spd-pd-m540-pedals/aid:37999

Något mer ni hade ändrat i specen?

Har frågat cykellagret när dom kan leverera en Stumperjumper och dom kommer med svar på måndag.
www.cykellagret.se/product/7558/specialized-stumpjumper-fsr-comp-evo-svart-vit-2014

Ska suga på det lite till :)

sebagge: tackar :)

Har precis lagt beställningen på Granit chiefen som jag länkade ovan.
Stod att dom hade allt i lager men såg inget om hur lång leveranstid det är på den.
Någon som har beställt från Rose som vet?
Kanske ska ringa dom?

Har precis pratat med dom och det verkar vara 5 veckors leverans tid. Hade jag inte en tanke på att det skulle ta sådan tid. Dom var iaf trevliga i telefon och dom skulle kolla om dom hade något på hyllan och återkomma.

Rose har representanter här på happy. Skriv i tråden (ligger här på framsidan) och fråga.

pdal. har sett den och den ser ju bra ut. men behöver nog inte fler förslag utan bara ta en :)

Om rose inte kan leverera inom snar framtid så blir det en stumperjumper. förutsatt att de finns i lager, men det får jag snart veta.

joho999 skrev:
> pdal. har sett den och den ser ju bra ut. men
> behöver nog inte fler förslag utan bara ta en
> :)

Sorry, hade inte sett de senaste inläggen :)

Jag tror du kommer ha precis lika kul med vilken som helst av ovanstående och tycker du tänker rätt med att ta den som kan levereras snarast.

Pratade med Rose igen och dom har inget på hyllan så avbokade den jag beställt. Står nu och väger mellan:

http://www.freeborn.co.uk/specialized-stumpjumper-fsr-comp-evo-26-2013
http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12501772
www.cykellagret.se/product/7558/specialized-stumpjumper-fsr-comp-evo-svart-vit-2014
http://www.noahsark.co.uk/bike-shop...alized-stumpjumper-fsr-comp-evo-26-2014-p3976
http://www.bikester.se/361993.html

Börjar tycka om metan ju mer jag tittar på den.

mzi skrev:
> Asså franskt är bra fint. Köp en Commencal du.

Jag tror andorranerna (andorriterna? andarna?) blir jättelessna om du ansluter dem till Frankrike.

Men commencal är förstås fint som snus!

Sådär. Skeppas på måndag sa han.

Order Details
Items Unit Price Quantity Amount
META AM2 2014
(Code: 14METAAM2L)
TailleBIKE : L 3,699.00 EUR
(Discount 18.92%)
2,999.00 EUR 1 2,999.00 EUR
Subtotal 2,999.00 EUR
Shipping & Handling
Shipping to Sweden 78.00 EUR
Total 3,077.00 EUR

Har precis mailat och frågat om L passar någon som är 184. Får hoppas att dom svara ja. Verkar finnas XL på lager om inte.

Absolut. Kan ju knappt vänta :)
Måste beställa pedaler etc

Fick bekräftat nu att L är helt perfekt.

Det är ju riktigt bra service på killarna i branschen. Snabba och trevliga svar.

+1 på hela tråden!
TS har gått o velat om cykelköp och rådfrågar sedan kollektivet om råd.
Hittar mha alla råd o tillrop efter tre dgr en toppencykel!

Precis vad HappyMTB handlar om, få folk att komma ut på hoj o ha kul efter sina egna förutsättningar.

Trevlig helg på er alla
// Larsa

joho999 skrev:
> +1 till Rattnalle som fick det helt rätt på bara
> 8 minuter. Ska lyssna noggrannare på dig i
> fortsättningen :)

Äsch. Jag råkar bara tycka att den är grymt snygg och skulle gärna trampa på en själv i Göteborgsskogarna. Ser fram emot att se den i skogen :)

Jag är också utbränd ingenjör sen 3,5 år sen. Om jag får bjuda på ett mer medicinskt tips så satsa på jobbig högintensiv motion. Själv springer jag 5 eller 10 km och maxar på slutet så jag tar ut mig. Med den typen av träning flera gånger i veckan får man en liknande effekt som att knapra antidepressivt (som verkar på utmattade också). Lycka till med cyklingen och krya på dig!

Om du är utbränd programmerare som suttit framför datorn de senaste 20 åren så klarar du dig nog med vad som helst. Kommer ta c:a två år att förändra och vänka kroppen men värt det.

Eftersom du är utvecklare och tjänar massa pengar så skulle jag hoppa på en Lapierre Zesty på direkten ist. Tror dock du får öka budgeten med 5k men väl värt det.

GLHF

Jag var lite i samma läge. Började träna och köpte MTB. Insåg hur underbart det är att under längre perioder komma ut i skogen och bara njuta av naturen. På 2-3 år har jag förvandlats till en skogsmulle utan dess like. En helt annan harmoni när man kommer bort från saker.

Johan, jag brukar själv löpträna, fungerar kanon.
Ett tips till dig om du inte provat det är att växla mellan att värma upp och kyla ner kroppen. Det fungerar riktigt bra, startar om hjärnan på direkten.

Bastu -> Kalldusch -> Bastu -> ... är lysande.
Snabbmakaronen av lösningen ovan är att köra in huvudet i duschen och växla mellan skållhett och iskallt.

Lycka till! :)

etnica, jag kikade på Lapierre Zesty men har redan slagit till på en meta am. Har suttit framför datorn i 20 år men har alltid tränat så kroppen fungerar bra. Vill dock ha något mer som fungerar utomhus året om.

einarsson, skönt att höra att det löst sig

joho999 skrev:
> Johan, jag brukar själv löpträna, fungerar
> kanon.
> Ett tips till dig om du inte provat det är att
> växla mellan att värma upp och kyla ner kroppen.
> Det fungerar riktigt bra, startar om hjärnan på
> direkten.
>
> Bastu -> Kalldusch -> Bastu -> ... är lysande.
> Snabbmakaronen av lösningen ovan är att köra in
> huvudet i duschen och växla mellan skållhett och
> iskallt.
>
> Lycka till! :)
>
>
> etnica, jag kikade på Lapierre Zesty men har
> redan slagit till på en meta am. Har suttit
> framför datorn i 20 år men har alltid tränat
> så kroppen fungerar bra. Vill dock ha något mer
> som fungerar utomhus året om.
>
>
> einarsson, skönt att höra att det löst sig

Härligt! Blir en fullt tillräcklig hoj. :) Sen kombinerar du det med fiske så blir det fantastisk avslappning. ;)

Hehe, vi tänker likadant. Har fiskat sedan några år tillbaka. Nu det sista har jag dock skitit i spöt och tagit med en bok istället. Det är ännu skönare. Kan man plaska med fötterna i sjön, som ett litet barn, utan att tänka på att man skrämmer bort fisken :)

Om det är en utbränd programmerare så har erfarenheten visat att man bör lägga sig på åtminstone 40k. Att gå in för lågt är ett klassiskt och svårrepararabelt misstag, vid lönediskussioner såväl som vid FS-inköp åt utbrända.

Tillbaka
Topp