Första cykeln, viktiga tillbehör?

jsvahlin

Medlem
Tjena
Idag köpte jag min första "riktiga" cykel.
Blev en White XC290 Comp 20 från XXL.
Kommer användas till vardagscykling med barnen, asfalt, grusvägar och stigar.
Nu är frågan vilka tillbehör behöver jag, i nuläget har jag inte ens en hjälm :)
Verktyg, belysning, rengöringsmedel, pump etc etc etc. En liten väska med bra o ha saker på cykeln? Grejer för att ha hemma o så :)

Tips 1. Ta det lugnt, köp när du vet vad du behöver. Lista, lägg eventuellt en beställning på en utländsk butik med större sortiment. Snåla inte, köp hellre färre saker. Vissa saker kommer du snart köpa nya eller fler av, men vissa bassaker kan man köpa bra och rätt direkt.

Annars, en hjälm såklart. En som passar, behöver inte vara apdyr. Den skall passa, vara skön och du skall vilja ha den på dig. Sen är det bara att cykla

Ett multiverktyg är bra. Kolla så det innehåller det du behöver. I början vill man kunna justera styre mm ute i skog. Sen är det såklart skönt att kunna byta en slang om det behövs. Däckavtagare och pump. Och slang. Ha i en liten rygga, eller tejpa på ramen eller en liten sadelväska. Köp inte allt för billigt mög men ibland fungerar jula och biltema över förväntan. En sak kan vara bra en annan dålig.

Vattenflaska och hållare kanske

Vettiga skor. Styv sula. Kanske bättre pedaler. Kanske handskar, vissa tycker det är onödigt, skönt som nybörjare att inte ta mot med bara händer när man ramlar i gruset.

Nu. Cykla!

* Köp vettiga verktyg efter behov (det kommer visa sig vad du behöver, men ett set insexnycklar är alltid bra att ha hemma). Ett multitool (liten fällknivsaktig historia med diverse små verktyg), det är alltid bra att ha med sig ut på turerna.

* En minipump ifall olyckan är framme i fält och så en större fotpump för hemmabruk.

* Extra slangar, lagningskit, däckjärn.

* Rengöring? Såpa och vatten duger gott. En diskborste att göra rent kedjan med. Något skit att spruta på kedjan som löser upp smuts och grejer (typ vanlig 5-56 går väl bra), och när du gjort rent kedjan drar du på ett litet lager CHAIN LUBE på varje länk på kedjan, snurrar lite, torkar av överflödet och så är du good to go.

* Om du inte ska ha en dropper post (en sänkbar sadelstolpe som regleras från styret), så kan du ju alltid köpa en liten sadelväska där du kan ha slang, däckjärn och multitool.

* Vattenflaska och vattenflaskhållare?

* En skön ryggsäck?

* Random framlyse för att ta sig hem på vanliga vägar? I så fall, köp ett framlyse med StVZO-klassning, t.ex Gvolt 50 med valfritt rödlyse bak. Finns ett kit för 500. Ska du mörkerköra i skogen så kanske något MagicShine med tillhörande fäste för hjälmen. Krångel! :P

* Ja vafan finns det mer för kul? Bekväma och funktionella kläder är ju alltid trevligt. Bra andningsförmåga och fuktavledande.

* Och så en hjälm förstås. Åk till XXL eller annan cykelbutik och välj ut något med MIPS som sitter skönt på skallen.

Håller med moros, ta det lite piano och shoppa runt i lugn o ro. Men till att börja med är det väl hjälm, handskar o riktiga pedaler (gissar att det är plastskit som sitter på) som borde stå högst upp på listan. Om du inte ens har en cykelpump så kan ju det vara bra oxå så du överhuvudtaget kommer ut. :)

Vet att en del kör utan handskar men för min del kör jag aldrig utan eftersom händerna alltid tar stryk när man trillar. Skyddar mot grenar o annat oxå.

Skulle behöva tips på ett vettigt framlyse. Behöver inte vara superstarkt då jag inte kommer köra i skogen i mörker. Men bör kunna lysa upp vägen iaf hyfsat bra om man någon gång är ute o cyklar med familjen sent en sommarkväll tex.
Tips på en bra o smidig sadelväska för slang, verktyg och kanske lite plåster ?
Pump kan man väl sätta fast på cykeln eller rekommenderas inte det om man ska köra lite stigar o så?
Behöver ett vettigt och godkänt lås också ?

Sadelväska är inte direkt rocket science och du kan väl klämma på en i valfri cykelbutik så duger den säkert. Mina kriterier var lagom stor (rymmer minipump, slang, tång, multiverktyg o kanske lite till) samt hyfsat vattentät (i Sverige kan det väl spruta lera o vatten från bakdäcket). Bra att få in det mesta i sadelväskan så grejerna hålls rena.

Ett litet aber är om du kommer skaffa dropper. För mig funkade inte sadelväska längre utan jag var tvungen att köpa ramväska istället.

Kedjeslitagemätare har inte nämnts. Kostar inte så mycket och är bra att ha. Då vet du när det är dags att byta kedja. Kedjebrytare och kedja kan du ju vänta med tills den dagen kommer.

Jag skrev ju:

"* Random framlyse för att ta sig hem på vanliga vägar? I så fall, köp ett framlyse med StVZO-klassning, t.ex Gvolt 50 med valfritt rödlyse bak. Finns ett kit för 500. Ska du mörkerköra i skogen så kanske något MagicShine med tillhörande fäste för hjälmen. Krångel! :P "

Lås: Kryptonite Evolution 4 STD kanske?

Det finns i huvudsak 2 standarder, presta eller schrader. Du har förmodligen presta. Men googla så du ser skillnaden. Det är olika diametrar så en schrader får inte plats i en presta-fälg (egenupplevt på en gudsförgäten plats när jag gjort ett felköp. Blev taxi den gången....).

Det finns i huvudsak 2 standarder, presta eller schrader. Du har förmodligen presta. Men googla så du ser skillnaden. Det är olika diametrar så en schrader får inte plats i en presta-fälg (egenupplevt på en gudsförgäten plats när jag gjort ett felköp. Blev taxi den gången....).
Om jag fattat o sett rätt så är Schrader som en bilventil och Presta är gammal hederlig cykelventil? I så fall har jag Presta :)

Nej. Presta/racerventil är smalare än de andra. Käglan som sitter på toppen lossas lite för att fylla slangen. Det som oftast kallas "vanlig cykelventil" heter Dunlop och har samma diameter som bilventilen (Schrader)

Tillbaka
Topp