Första FS cykel råd (enduro/trail)

Racoona

Medlem
Jag köpte en Trek Caliber x 8 för ganska exakt ett år sen. Jag har nog snittat 4 turer i veckan sen dess och känner att det vore kul nu med något som klarar av lite mer utför, lite hopp och lite mer tekniskt. Kör min caliber rätt hårt nu (tror jag) och det känns mer och mer som att den inte är byggd för hur jag börjat cykla på senaste. Skulle gärna vilja ha tips på en FS hoj som e mer lämpad för trail/enduro än XC. Skulle helst landa på en prislapp runt 30 (eller billigare) men är ju total nybörjare så har dålig koll om man ens kan få en vettig fs för dom pengarna. Är t.ex en trek Ex fuel 5 ”värdelös” och kommer behöva servas hela tiden eller hur ser det ut där? Tacksam för all vägledning jag kan få!

Orbea Occam kan vara något! Kör själv på en uppgraderad H30 och den är riktigt rolig i stök. Vettiga dämpare för pengarna också. Personligen skulle jag undvika Recon gaffel. Haft 2 och aldrig varit speciellt nöjd med någon av dom.

Här verkar det finnas en Occam i L hemma dessutom, sen är det kanske inte rätt storlek men om det skulle vara så åker länken med som tips. ?

Trek Fuel 5 är absolut inte värdelös, det är en kvalitetscykel från ett välkänt märke. Om du jämför Fuel 5, 7 och 8 på hemsidan ser du att det är i princip samma cykel, men när man går upp i pris får man finare (och lättare) komponenter på den.

Jag har en Fuel EX 7 NX och cyklar mest på stigar och snällare skutt i Göteborgstrakten, till det fungerar den fantastiskt bra.

Tillbaka
Topp