Första gången på vinterdäck, total glädjedödare :-(

danli

Medlem
Körde idag för första gången på vinterdäck. Fick med ett par av dessa när jag köpte cykeln: https://www.cykelkraft.se/dubbdack-40-622-28-suomi-tyres-a10-74-dubbar

Det kändes typ som att cykla i en sandlåda? Fruktansvärt tungt.
Däcken jag har är specade för 50 PSI. Vågar man ha i mer luft?
Dessa vinterdäck har ju dubbar, men jag har också ett par CX-däck.
Har hört att det kan funka att köra med dubbar fram, kanske CX-däck bak?

Tips mottages, känns som bilen kommer att användas rätt mycket i vinter om det här är det enda alternativet :-(

danli sa:
Körde idag för första gången på vinterdäck. Fick med ett par av dessa när jag köpte cykeln: https://www.cykelkraft.se/dubbdack-40-622-28-suomi-tyres-a10-74-dubbar

Det kändes typ som att cykla i en sandlåda? Fruktansvärt tungt.
Däcken jag har är specade för 50 PSI. Vågar man ha i mer luft?
Dessa vinterdäck har ju dubbar, men jag har också ett par CX-däck.
Har hört att det kan funka att köra med dubbar fram, kanske CX-däck bak?

Tips mottages, känns som bilen kommer att användas rätt mycket i vinter om det här är det enda alternativet :-(

Det är bra med dubb bak också om det är is. Man går omkull blixtsnabbt när bakhjulet sticker iväg. Har testat det också och rekommenderas inte egentligen. Fast visst är det bättre med dubbar bara fram än inga dubbar alls - dock inte bra nog för att slippa marksyning om man håller på ett tag.

Man ska plågas lite på vintern, se det som träning och njut till våren då du får slänga på findäcken istället

Kan vara så att Soumi inte är så bra på det här med rullmotstånd, själv kör jag på ett par schwalbe marathon winter med dupp som typ rullar lättare än sommardäcken (conti GP 4season, så det är inte pga de är dåliga)

/T

tmalm sa:
Kan vara så att Soumi inte är så bra på det här med rullmotstånd, själv kör jag på ett par schwalbe marathon winter med dupp som typ rullar lättare än sommardäcken (conti GP 4season, så det är inte pga de är dåliga)

/T
Oj, rullar Four season verkligen så illa?

Jag körde dubbelt med suomi-däck två vintrar och det var fruktansvärt :)
Nu kör jag Schwalbe fram o vanligt sommardäck bak. Det stämmer att det går att få det att tappa fäste när det är isigt och jävligt, men min erfarenhet är att en vänjer sig och att det är få dagar när det är sån där isfest. På kall snö går det bra o cykla med sommardäck imho. Men det beror ju på var du bor.

Mina första vinterdäck var också ett par Soumi-däck. Det visade sig att de överlägset tyngsta och trögaste däcken som tillverkats... någonsin... typ :)

Jag bytte till ett par Schwalbe Marthon Winter-däck och det var som natt och dag. Det går så klart inte att jämföra med ett par sommardäck, men det var verkligen en stoooor skillnad jämfört med Soumi-däcken.

Nu var det ett ett par år sedan jag vintercyklade så det kanske finns mer lättrullade däck än Marathon Winter?

jolov sa:
Man ska plågas lite på vintern, se det som träning och njut till våren då du får slänga på findäcken istället

+1
Det blir samma känsla när man som barn fick byta blöta Snow Joggings mot lätta sommarskor. Du kommer flyga fram!

Alltid dubbdäck på båda däcken. Endäcksdubbat är vansinne! Då kan man lika gärna slänga sig i backen med axeln före och få nyckelbensbrottet avklarat direkt.

Nu är mina Winter iaf monterade för säsongen. Cykeln gick upp 1,4 kg i vikt. Från 350ish g per däck till dryga kilot för Winter i 622*42. Usch.

Senast ändrad:
Schwalbe Winter med bara två dubbrader kör jag på och det är trots allt uthärdligt. Man vänjer sig snabbt och man får se det som en extra träning så här vintertid.

danli sa:
-Andy- sa:
Jag bytte till ett par Schwalbe Marthon Winter-däck och det var som natt och dag.

Typ sådana här alltså?
https://www.cykelkraft.se/dubbdack-622-35-28-schwalbe-winter-120-dubbar

Mm, fast en annan variant. Mina heter Schwalbe Marathon Winter Raceguard men de verkar ha utgått.

Var och hur har du tänkt cykla?
- Bor du i Norrland där det är snö under vintern eller i södra Sverige där det är slask och is?
- Ska du pendla till jobbet eller ut och ha roligt i skogen?

Jag tycker även i år att det är väldigt konstigt att många verkar tycka att man lika gärna kan köra på sämsta och tyngsta och tråkigaste däcken för att ”härdas”.
Varför då inte alltid köra på sämsta möjliga cykel förutom på tävling, varför inte alltid springa runt med viktväst förutom på löptävlingar och varför inte alltid sminka sig till en gris förutom enstaka speciella tillfällen så man får känna sig lite extrasnygg då?

Lejon sa:
Jag tycker även i år att det är väldigt konstigt att många verkar tycka att man lika gärna kan köra på sämsta och tyngsta och tråkigaste däcken för att ”härdas”.
Varför då inte alltid köra på sämsta möjliga cykel förutom på tävling, varför inte alltid springa runt med viktväst förutom på löptävlingar och varför inte alltid sminka sig till en gris förutom enstaka speciella tillfällen så man får känna sig lite extrasnygg då?

Även dom finare dubbdäcken är tungrullade och tråkiga.
Jag prioriterar grepp över rullmotstånd, det är tråkigt att göra illa sig för att man råkar köra på en isfläck

Lejon sa:

Vilka däck gillar du då?

jolov sa:
Lejon sa:

Jag prioriterar grepp över rullmotstånd, det är tråkigt att göra illa sig för att man råkar köra på en isfläck
Vilka har du kört då? Marathon Winter har enligt mig den sämsta kombon av halvdant isgrepp och trista egenskaper och hög vikt.

Enligt mig finns det ganska stora gradskillnader i dubbdäckshelvetet (se andra trådar) och jag ser inte poängen med att köra med extra dåliga och tunga däck när det finns bättre alternativ, speciellt inte med motivet ”härdande”.
(I den mån jag behöver härdas sker det effektivare med bra utrustning som används ofta än med kass utrustning som används mer sällan, men vi fungerar alla olika.)

Lejon sa:

+1

Regeln "ju roligare desto mer" är högst relevant när det gäller cykling (även vintercykling). I alla fall för mig.

Jag vet inte hur många kollegor, vänner och grannar som har slutat cykla p.g.a. dåliga cyklar och dålig utrustning. Är det inte roligt är det lätt att man slutar och hellre lägger tiden och pengarna på annat som ger positiv energi tillbaka.

Salabaladala sa:
Lejon sa:

Vilka däck gillar du då?
Jag gillar Conti top contact Winter nu på hösten (dubbfria). När dubbar behövs gillar jag 45nrth Xerxes (även om de kanske kompromissar med isgreppet lite väl långt) och Conti Spike contact (dubbade). Nokians/Suomi tycker jag är vettigast om man verkligen prioriterar isgrepp. Jag har kört mycket på Hakka 240 vilka åtminstone har bra snö- och isgrepp och håller bra.
På en gammal mtb har jag Schwalbe Ice Spiker Pro för några enstaka dagar per vinter när det är svinhalt. De är bra på is onekligen (även om jag hellre Skulle haft gamla fina blytunga Nokian Extreme för det ändamålet).
Jag skulle aldrig rekommendera Marathon Winter eftersom jag tycker de rullar trögt, verkar ha extremt stora kvalitetsproblem år efter år, är tunga, är dåliga på snö och bara halvdana på is och slits snabbt.

Senast ändrad:
Men alltså, dubben kommer sätta sig efter ett par dagar och däcken kommer kännas lättare att rulla på. Plus att man vänjer sig.

Men det kan nog vara stor skillnad på rullmotståndet på alla däckfabrikat.

Jag märker inte större skilnad mellan Maraton Winter och A10. Båda rullar som skit, men det är skönt att inte gå i backen när det är halt. Båda däcken rullar verkligen asdåligt, men det är bara att trampa mer.

Lejon sa:
jolov sa:
Lejon sa:

Vilka har du kört då? Marathon Winter har enligt mig den sämsta kombon av halvdant isgrepp och trista egenskaper och hög vikt.

Enligt mig finns det ganska stora gradskillnader i dubbdäckshelvetet (se andra trådar) och jag ser inte poängen med att köra med extra dåliga och tunga däck när det finns bättre alternativ, speciellt inte med motivet ”härdande”.
(I den mån jag behöver härdas sker det effektivare med bra utrustning som används ofta än med kass utrustning som används mer sällan, men vi fungerar alla olika.)

Provat Marathon winter plus, Ice spiker pro, Soumi/Nokian W240 och ett par Conti.

Ice spiker är överlägsna i grepp, men tycker att marathon winter är mer än tillräckligt för de flesta dagarna. Rullmotståndsmässigt kände jag inte några större skillnader mot soumi eller contis.

Men då bor jag en 100 mil längre norrut än dig och har antagligen en liite annan vinter också.

Lejon sa:
Salabaladala sa:
Lejon sa:

Vilka däck gillar du då?
Jag gillar Conti top contact Winter nu på hösten (dubbfria). När dubbar behövs gillar jag 45nrth Xerxes (även om de kanske kompromissar med isgreppet lite väl långt) och Conti Spike contact (dubbade). Nokians/Suomi tycker jag är vettigast om man verkligen prioriterar isgrepp. Jag har kört mycket på Hakka 240 vilka åtminstone har bra snö- och isgrepp och håller bra.
På en gammal mtb har jag Schwalbe Ice Spiker Pro för några enstaka dagar per vinter när det är svinhalt. De är bra på is onekligen (även om jag hellre Skulle haft gamla fina blytunga Nokian Extreme för det ändamålet).
Jag skulle aldrig rekommendera Marathon Winter eftersom jag tycker de rullar trögt, verkar ha extremt stora kvalitetsproblem år efter år, är tunga, är dåliga på snö och bara halvdana på is och slits snabbt.

Generellt är dubbdäck en katastrof, man vill bara lägga av och gå i ide. Personligen har jag funnit att det är inte ofta som dubbar behövs, i vart fall inte i huvudstaden. De få dagar de behövs så kan man ta det lite lugnare i kurvorna - eller ta bilen (alternativt buss/tuben). Därför kör jag Conti Top contact winter dubbfritt hela vintern. Rullar helt OK. Inte lika bra som lätta sommarslicks men de är rena drömmen jämfört med dubbhelvetet. Sen är det naturligtvis personligt hur pass väl man känner att man kan kontrollera cykeln när det blir rejält halt. Själv är jag inte speciellt rädd för att dra i backen, man lär sig av erfarenheterna och det går sällan så galet fort att man slår sig sönder och samman.
Ett undantag dock, nämligen MTB i skogen. Då är Ice Spiker Pro helt oöverträffade. Som att köra på barmark på snö och is. Men kommer man ut på asfalt så är det lätt att hålla sig för skratt.

Lejon sa:

Det där låter som en budgetvariant av Mr Cannondales inlägg https://happyride.se/forum/read.php/1/1747780/1753225#msg-1753225 (efter att längre upp i tråden lagt upp en bild på typ dåtidens dyraste Cannondale som han påpekar ska gå som vinterhoj).

fyrbåk sa:
Lejon sa:
Salabaladala sa:
Lejon sa:

Vilka däck gillar du då?

Generellt är dubbdäck en katastrof, man vill bara lägga av och gå i ide. Personligen har jag funnit att det är inte ofta som dubbar behövs, i vart fall inte i huvudstaden. De få dagar de behövs så kan man ta det lite lugnare i kurvorna - eller ta bilen (alternativt buss/tuben). Därför kör jag Conti Top contact winter dubbfritt hela vintern. Rullar helt OK. Inte lika bra som lätta sommarslicks men de är rena drömmen jämfört med dubbhelvetet. Sen är det naturligtvis personligt hur pass väl man känner att man kan kontrollera cykeln när det blir rejält halt. Själv är jag inte speciellt rädd för att dra i backen, man lär sig av erfarenheterna och det går sällan så galet fort att man slår sig sönder och samman.
Ett undantag dock, nämligen MTB i skogen. Då är Ice Spiker Pro helt oöverträffade. Som att köra på barmark på snö och is. Men kommer man ut på asfalt så är det lätt att hålla sig för skratt.
Om du bor någonstans där dubb inte behövs till pendling behövs de ju definitivt inte i skogen..

Här i Stockholms område har jag kört med bara fram dubbdäck i flera (typ 10) vintrar nu. Det också beror på att man blev ganska bra med att plöja snön och förebygga is de senaste åren. Inne i stan kan man i princip köra med vanliga däck hela vintern. Bakhjulet gick omkull bara två gånger i alla dessa vintrar, båda gångerna på ställen där mycket is hade förekommit. Det var inte roligt när det hände men det kan man acceptera.

Jag bor i Huddinge och pendlar in till Stockholm city med omnejd. Egentligen behövs ju inte vinterdäcken ännu, men jag drog på dem för snarare än CX däck för det slippa byta igen inom kort.

Gällande A10 vs Schwalbe Winter, så är A10 specade för upp till 3,5 bar, och Schwalbe Winter för upp till 6 bar. Förvisso är Schwalbe något smalare, men inbillar mig ändå att den skillnaden måste märkas? Antar att man inte bara kan blåsa i mer luft i A10?

Hittade denna https://happyride.se/2013/11/20/vinterdackstest-fyra-nyanser-av-grepp/
Intressant att testaren tyckte A10 var riktigt kass ?

Rattnalle sa:
tmalm sa:

/T

I mitt tycke nej. 4 Season upplever jag ha nästan lika bra rull som vilket landsvägsslick som helst. Marathon Winter ger mig däremot samma känsla som hos TS. (Och då rullar ju Schwalbe bevisligen rätt bra sett till kategorin). Avskyr dubbdäck.

SGS sa:
Rattnalle sa:
tmalm sa:

/T

I mitt tycke nej. 4 Season upplever jag ha nästan lika bra rull som vilket landsvägsslick som helst. Marathon Winter ger mig däremot samma känsla som hos TS. (Och då rullar ju Schwalbe bevisligen rätt bra sett till kategorin). Avskyr dubbdäck.

Då måste din upplevelse vara helt galen, visst det är ingen katastrof men att säga att det är lika lättrullat som vilket landsvägsslick som helst är lite som att påstå att det är lika bra flyt i ett blysänke som i en kork.

Matte_rookie sa:
SGS sa:
Rattnalle sa:
tmalm sa:

/T

Då måste din upplevelse vara helt galen, visst det är ingen katastrof men att säga att det är lika lättrullat som vilket landsvägsslick som helst är lite som att påstå att det är lika bra flyt i ett blysänke som i en kork.

Har också kört en hel del 4season. Det är ett slicks. Dubbdäcken är i en helt annan liga.
Kan inte påstå att jag märkte jättestor skillnad på 4season och gp4000.

Matte_rookie sa:
SGS sa:
Rattnalle sa:
tmalm sa:

/T

Nej, det skrev jag inte. Däremot tycker jag definitivt det ligger lite (OK, oändligt mycket) närmare ett landsvägsdäck än vad Marathon Winter gör.

Och då gillar jag egentligen inte 4 Seasons något vidare heller, kan tilläggas.

Dubbdäck är dubbdäck, med allt vad det innebär. Kör nu med Suomi, tröga som f-n men håller. Schwalbe marathon winter rullar mycket lättare men tappar snart hälften av dubben.
Efter att ha slaktat gamla pendelhojen, dock hade den ganska nya hjul så använder jag dessa hjul med vinterdäck och skiftar beroende på väder. Det är inte så ofta som dubbdäcken behöver sitta på faktiskt, därtill sparjag på dubbarna och undviker att slita sönder dem på asfalt.
Dubbla hjulpar således är ett förslag på lösning.

Rattnalle sa:
Nu är mina Winter iaf monterade för säsongen. Cykeln gick upp 1,4 kg i vikt. Från 350ish g per däck till dryga kilot för Winter i 622*42. Usch.
Fördelen med såhär låga förväntningar är att det inte alls kändes så illa som jag väntat mig idag :-)

geologen sa:
Alltid dubbdäck på båda däcken. Endäcksdubbat är vansinne! Då kan man lika gärna slänga sig i backen med axeln före och få nyckelbensbrottet avklarat direkt.

Visst kan man klota om bakdäcken tappar grepp på is. Är man beredd och inte sitter ned så går det betydligt bättre, jag klarar mig fakiskt oftast men det kan vara riktigt läskigt när bakdäcket glider 70 grader på en bråkdels sekund, men det händer ju mest när man svänger så se det som träning istället, alltid attackposition till jobbet? :)

Började för många år sedan med dubbla dubbade, men tröttnade på att cykla i sirap så nuförtiden blir det bara i fram, dessutom med lite färre dubb. Dock för stadspendling men det blir ju vatten och isfläckar även på underhållna cykelbanor ibland.

Jar Aldrin använt däck med dubbar. Dock bör det inte heller vara några billiga däck med dåligt våtgrepp. Sen har jag alltid cyklat mtb med 2,3 tum, där jag cyklar med lite mindre luft under vinter halvåret. Vetefan om jag vågar på räsern där man sitter mindre luftigt. Mindre utrymme o parera sladdar. Vi får se denna vintern ifall jag också hamnar i tråden: visa ditt elände eller vad den heter :)

Nokias dubbdäck är de tråkigaste jag har haft. Dålig form och tungrullade, dock känns de nästan outslitliga.
Nu kör jag Marathon Winter och är mer än nöjd, sista paret fick jag ut ungefär 1000 mil på och de tycker jag är okej.
De rullar så klart lite tyngre men har en form som gör att inte cykeln känns konstig vid svängar och undanmanövrar.

Jag har gått från dubbla nokian/suomi tyres till enkla schwalbe och tycker att det fungerar kanon åtminstone så länge det inte är 100 % isgata. Är det det så åker det på ett schwalbe bak också.

har senaste åren närmast ditchat dubbdäck för pendling i mälardalen och stockholm. har dem monterade på en reservcykel som kommer fram endast i så trängande lägen som påfrusen spårslask. det rör sig om enstaka dagar per vinter.

det har visat sig lätt att veta när detta inträffar; aldrig under dagen men däremot som ett faktum när man tittar ut på morgonen.

övriga vinterdagar pendlar jag med michelin diablo och marathon racer. båda är överraskande lättrullande, har hyggligt mönster, men framför allt greppig gummiblandning med durometervärde kring 50.

i skogen diggar jag mina ice spiker pro.

Av 4 som har testat är en person frälst, nu ska alla ha Continental! Man kan ju alltid rekommendera däck till folk men detta är ju sjukligt.
Continental gör för övrigt ganska kassa cykeldäck i många fall så man försöker ju undvika det märket.

Och kvalitetsptoblemen med schwalbe verkar ju isolera sig rätt bra också. Sveriges mest sålda dubbdäck måste ju såklart ha några missnöjda. Vissa här kör ju 4 år utan att dubbarna äter sig igenom.
För mer än ett år sedan köpte jag plusvarianten och dom är kanonfin än. Plus har ju ersatt de gamla däcken med problem...

Ice spiker pro är mycket trevliga när det är halt. Går ganska tungt dock ?.

PS. Bor inte i södra Sverige.

Senast ändrad:
NickPick sa:
Av 4 som har testat är en person frälst, nu ska alla ha Continental! Man kan ju alltid rekommendera däck till folk men detta är ju sjukligt.
Continental gör för övrigt ganska kassa cykeldäck i många fall så man försöker ju undvika det märket.

Och kvalitetsptoblemen med schwalbe verkar ju isolera sig rätt bra också. Sveriges mest sålda dubbdäck måste ju såklart ha några missnöjda. Vissa här kör ju 4 år utan att dubbarna äter sig igenom.
För mer än ett år sedan köpte jag plusvarianten och dom är kanonfin än. Plus har ju ersatt de gamla däcken med problem...

Ice spiker pro är mycket trevliga när det är halt. Går ganska tungt dock ?.

PS. Bor inte i södra Sverige.
Jag antar att du menar att det är jag som beter mig sjukligt?
Jag försöker inte tala om för folk vad de ska ha (i denna tråden lyckades jag också), men jag berättar om mina erfarenheter och försöker motivera mina val. Det är väl lite det ett forum är till för? Om du tycker det är tjatigt kan du väl bara ignorera det?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp