Första gången på vinterdäck, total glädjedödare :-(

Sen jag började cykelpendla har jag kört dubb fram, bak lite lätt mönstrade billiga sommardäck, senaste vintern i princip slicks bak. Tycker det funkar väldigt bra. Bor i södra Sverige så det är isigt ibland, sällan man ska gräva sig fram genom snö. Fått några kast bak, men aldrig gått omkull. En kväll när det frös på under tiden jag cyklade så märkte jag inget förrän jag var hemma, då hade jag stora problem att gå men hade inte märkt något när jag cyklade.

Dock om jag skulle pendla mer regelbundet, och kanske bott mer norrut hade jag nog satsat på dubb fram och dubbfria vinterdäck bak. Inte roligt att plöja snö i uppförsbacke efter stopp med slicks bak.

Här i Göteborg är det några enstaka dagar med svartis och några enstaka dagar med fruset slask som är dimensionerande. Givetvis utspridda. Voyager Hyper som jag kör på sommarn funkar annars väldigt bra även i kyla men med så kort till jobbet som jag har är det lätt värt den extra tryggheten med dubb hela säsongen. Hade jag haft längre hade det varit värt att optimera lite mer efter faktiskt behov

me.I.am sa:
Sen jag började cykelpendla har jag kört dubb fram, bak lite lätt mönstrade billiga sommardäck, senaste vintern i princip slicks bak. Tycker det funkar väldigt bra. Bor i södra Sverige så det är isigt ibland, sällan man ska gräva sig fram genom snö. Fått några kast bak, men aldrig gått omkull. En kväll när det frös på under tiden jag cyklade så märkte jag inget förrän jag var hemma, då hade jag stora problem att gå men hade inte märkt något när jag cyklade.

Dock om jag skulle pendla mer regelbundet, och kanske bott mer norrut hade jag nog satsat på dubb fram och dubbfria vinterdäck bak. Inte roligt att plöja snö i uppförsbacke efter stopp med slicks bak.

Jag kör också slicks bak om inte dubb, och det fungerar nästan alltid. Några få ggr som det inte fungerar i uppförsbackarna i denna dock väldigt platta stad. Denna vinter har jag fått mycket värre backar så vi får se hur det går.

Tycker dubbat är som att åka på en välgrusad cykelbana. Visst går det trögt men man har något att se fram emot när slicksen åker på till våren.

en faktor som hjälper till mycket vintertid är bra lyse!

lättare upptäcka faror som is-svålar och svartis.

tycker det gör ännu större skillnad när jag numera nästan alltid kör utan dubb.

Senast ändrad:
geologen sa:
Alltid dubbdäck på båda däcken. Endäcksdubbat är vansinne! Då kan man lika gärna slänga sig i backen med axeln före och få nyckelbensbrottet avklarat direkt.
Skönt att jag inte hade dubb på något av däcken då jag året-runt-transport-cyklade under ca 15 års tid. Hade varit tråkigt med nyckelbensbrott.

Å andra sidan cyklar jag numera inte alls ute när det är risk för is. Och skulle jag göra det hade det garanterat varit dubbat till tänder och tår.

Ett mentalt trick är annars att

- antingen köra dubb enkom fram (är det inte ren och brötig isbana så klarar man sig bra fint med det)
- eller köra max med dubb fram och lite ett lite mer lightdubbat däck bak.

Själv hade jag aldrig dubb på min stadscykel förrän för typ 4 år sedan pga "orka". Vurpar rimligt nog oftare nu trots dubb...

Senast ändrad:
danli sa:
Lutar nog åt Schwalbe Marathon Winter Plus om det blir ett byte.
Hittade åtminstone två test som har den har fått bra resultat.
https://www.lansforsakringar.se/sto...kador/trafiksakerhet/cykel/test-av-cykeldack/
https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/billigt-dubbdack-bast-i-test
Smw (bak) tappade 24 dubb efter bromstestet på asfalt i LFs test från förra året läser jag. Känns inte som lysande kvalitet i mina ögon, men jag får väl inte klaga mer på Schwalbe antar jag.... För övrigt noterar jag inte utan förtjusning att dubbfria Conti rullar lättare än Schwalbes sommardäck. Men det får jag säkert inte heller skriva igen för NickPick.

Trycker i rätt bra med luft i mina Scwalbe dubb och då rullar det på bra, är det mot för modan måddigt på saltsopade cykelracerbanan går det att släppa ut lite luft

Lejon sa:
danli sa:
https://www.lansforsakringar.se/sto...kador/trafiksakerhet/cykel/test-av-cykeldack/
Smw (bak) tappade 24 dubb efter bromstestet på asfalt i LFs test från förra året läser jag. Känns inte som lysande kvalitet i mina ögon, men jag får väl inte klaga mer på Schwalbe antar jag.... För övrigt noterar jag inte utan förtjusning att dubbfria Conti rullar lättare än Schwalbes sommardäck. Men det får jag säkert inte heller skriva igen för NickPick.
Jag har haft både ett par SMW och nu ett par SW. Totalt båda paren alltså fyra däck kanske det lossnat tio dubb. Max.

Men jag har då faktiskt brytt mig om att köra in dem. Jag bromsar inte heller genom att låsa bakhjulet. Det är fram bromskraften finns om det är akut. Släpper det dubb bak har de väl testat broms genom att låsa fotbromsen på cykeln, måttligt vettigt sätt att faktiskt stanna på. Men kanske realistiskt.

Men jag hade gärna haft nåt som rullade bättre så de är definitivt inte perfekta på nåt sätt.

Rattnalle sa:
Lejon sa:
danli sa:
Jag har haft både ett par SMW och nu ett par SW. Totalt båda paren alltså fyra däck kanske det lossnat tio dubb. Max.

Men jag har då faktiskt brytt mig om att köra in dem. Jag bromsar inte heller genom att låsa bakhjulet. Det är fram bromskraften finns om det är akut. Släpper det dubb bak har de väl testat broms genom att låsa fotbromsen på cykeln, måttligt vettigt sätt att faktiskt stanna på. Men kanske realistiskt.

Men jag hade gärna haft nåt som rullade bättre så de är definitivt inte perfekta på nåt sätt.

Jag har också SMW, haft i några år, inga dubb har lossnat. Men i LFtestet så är det SMW+, om jag förstod det rätt så något förstärkt jämfört med SMW. SW i testet släppte inga dubb. Det märkliga är att det är samma mönster på SMW och SW, SW har bara dubb i mitten, och hål där ytterdubben sitter på SMW. Dubben som släppt på SMW är de i mitten, inte yttre. Och alltså SW som bara har de i mitten har inga släppt på - konstitt. De som skrev testet har någon teori om att det är det förstärkta punkaskyddet på SMW+ som orsakar det.

Jag förmodar att du har SMW, inte med +?
Lite tråkigt med SMW om det återigen är problem med dubb, det var väl tillverkade tidigare än 2014 som hade problem?

me.I.am sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:
danli sa:

Jag har också SMW, haft i några år, inga dubb har lossnat. Men i LFtestet så är det SMW+, om jag förstod det rätt så något förstärkt jämfört med SMW. SW i testet släppte inga dubb. Det märkliga är att det är samma mönster på SMW och SW, SW har bara dubb i mitten, och hål där ytterdubben sitter på SMW. Dubben som släppt på SMW är de i mitten, inte yttre. Och alltså SW som bara har de i mitten har inga släppt på - konstitt. De som skrev testet har någon teori om att det är det förstärkta punkaskyddet på SMW+ som orsakar det.

Jag förmodar att du har SMW, inte med +?
Lite tråkigt med SMW om det återigen är problem med dubb, det var väl tillverkade tidigare än 2014 som hade problem?
Alla mina däck är också tillverkade före 2014. De slits ju aldrig ut med mina korta sträckor.. men nej inga plus.

Tillbaka
Topp