Första heldämpad MTB

Migliore

Medlem
Första heldämpad MTB
Hej!

Det är dags för mig att köpa min första heldämpade cykel för kungsberget och Järvsö mm. Har en hardtail i dagsläget. Blir gröna/blåa leder i lugnt tempo. Inte några stora hopp.
Är nybörjare så vill inte investera allt för mycket om jag skulle ledsna efter en stund.

179cm
83cm benlängd

Jag har kikat på lite olika prisklasser men är osäker på vad som passar för mig just nu.

15k: https://www.tcmcykel.se/p/mountainbike-3/trailcykel/lapierre-zesty-tr-39

23k: https://www.tcmcykel.se/p/mountainbike-3/cross-country-1/orbea-oiz-h30-moondust-blue-leo-orange-bla

30k: https://www.allebike.com/sv/produkt...ke-alpha-polestar-edition--thunder--xt-1700-1

Undviker helst begagnade då jag ej har erfarenhet att undersöka cykeln ordentligt.

Andra tips mottages gärna!

Väl mött
Björn

Första heldämpad MTB
En enduro tycker jag är overkill för de du tänkt köra, blir tung och trög (grymt tråkigt att vara overbiked) men något däremellan det du listat och enduron ovan. Urtypen är väl Stumpjumper men finns många andra, runt 130-140 slag bak och någon cm mer fram.

Första heldämpad MTB
En enduro tycker jag är overkill för de du tänkt köra, blir tung och trög (grymt tråkigt att vara overbiked) men något däremellan det du listat och enduron ovan. Urtypen är väl Stumpjumper men finns många andra, runt 130-140 slag bak och någon cm mer fram.

Eller typ Allebike Discovery.

Första heldämpad MTB
Tycker du tittar på helt fel cyklar. Du behöver kanske inte ha en enduro men åtminstone en rejäl trailcykel. Orbea Occam istället för Oiz, eller en Fuel Ex av nya eller gamla modellen eller som föreslagits en Stumpjumper.

Första heldämpad MTB
Första heldämpad MTB
En prisvärd Canyon Spectral kanske kan vara nåt? https://www.canyon.com/sv-se/mounta...nfarbe=M114_P05&dwvar_3633_pv_rahmengroesse=M
Strl M borde passa dig

Vi har haft flera Canyons i familjen och alla bra cyklar. I de fall ramen fått något fel får man ny genom garantin.

Om du vill använda den för mer platt cykling också kan du byta till några mer lättrullade däck.

Fler bra tips på kompetenta stigcyklar. Spectralen känns galet prisvärd.

Första heldämpad MTB
Tack för alla tips!

Är Ghost Kato fs och la Pierre för 15k helt uteslutet?

Har sneglat på Orbea occam h20 som verkar vara riktigt kittad för pengarna, även trevlig att titta på.

Jag glömde nämna min vikt: 82kg. Kanske har någon betydelse:)

Känner att jag får ont i ländryggen av att köra min hardtail i dagsläget (scott aspect 960), riktig budgetcykel. Det märktes även ganska snabbt att jag behöver en bättre då jag måste justera fler komponenter efter vanlig stigcykling…
Strular konstant nu så den står bara i förrådet.

Det är svårare än jag trodde att försöka hitta ny cykel, tack för att ni hjälper till!

Första heldämpad MTB
Tack för alla tips!

Är Ghost Kato fs och la Pierre för 15k helt uteslutet?

Har sneglat på Orbea occam h20 som verkar vara riktigt kittad för pengarna, även trevlig att titta på.

Jag glömde nämna min vikt: 82kg. Kanske har någon betydelse:)

Känner att jag får ont i ländryggen av att köra min hardtail i dagsläget (scott aspect 960), riktig budgetcykel. Det märktes även ganska snabbt att jag behöver en bättre då jag måste justera fler komponenter efter vanlig stigcykling…
Strular konstant nu så den står bara i förrådet.

Det är svårare än jag trodde att försöka hitta ny cykel, tack för att ni hjälper till!

Det är ju alltid kompromisser på en cykel för 15 k. Om du har råd att kliva upp till Orbean så gör det.

Första heldämpad MTB
Ghost cyklarna har fått riktigt kassa recensioner när de vart med i tester.
Du får väldigt mycket sämre bromsar och dämpare på dessa 15 000:- cyklarna än den Canyon jag föreslog t ex. Är risk att saker går sönder när du tar en sån cykel till en bikepark. Med bra bromsar och dämpare orkar du många fler åk, pga mindre trött i händer och överkropp, så varje tur till bikeparken blir mer prisvärd.

Första heldämpad MTB
Första heldämpad MTB
Tack ska ni ha för all input!

Nu står det mellan dessa modeller:

Dock dålig koll på komponentskillnaderna.
100% Canyon av de där två. Väldigt fin för dom pengarna och den är krallig nog för det du är ute efter. Stumpjumpern är för klen, då är Status bättre från Mtbstore, såg att den låg på 25k.

Första heldämpad MTB
Tack alla som har lagt ner tid för att hjälpa mig att hitta cykel! Nu är det bara att vänta som ett barn innan julafton, och fortsätta svära över min gamla hoj.

Bilagor

• IMG_3077.jpeg
    IMG_3077.jpeg
    63.2 KB · Besök: 77
Tillbaka
Topp