Första landsväg

Kruwgah

Aktiv medlem
Första landsväg
Är ute efter en landsvägscykel som komplement till min MTB.

Mest cykel för pengarna verkar det vara hos Canyon och mer specifikt Canyon Ultimate CF SL 7.0 som går loss på cirka 19 000:- och väger in på endast 7,5kg.
Hittar verkligen ingenting i närheten på butikerna vi har här i Sverige.

Problemet är väl att det hade ju varit trevligt att testa cykeln så att storlek osv passar. Canyon påstår att jag ska ha small medan alla andra tillverkare säger medium och jag blir inte klok på alla mått och vad de innebär, därför föredrar jag att testa i butik, skiter i måtten, känns den bra så köper jag den.

Jag är 174cm lång och har ett grenmått på 82cm.

Någon som känner till en butik i Sverige som säljer en liknande specad cykel som Canyon Ultimate CF SL 7.0 till ungefär samma pris?

Länk till Canyon.

Första landsväg
Jag har ganska lika mått sitter på en 52 tarmac 120 stam med styret nerkört i botten alltså rätt aggressivt.

Båda kommer passa men skulle personligen satsa på en S och komplettera med en något längre stam.
Men en M skulle inte kännas för stor heller.

Första landsväg
Om du uppger ungefär var i landet du befinner dig kanske det kan finnas en vänlig Happyit med Canyon i någon av storlekarna du funderar på i närheten? Fast de var slut nu ändå?

Kolla Allebike då! (Jag har ingen aning om de har nåt bra, men de är Golden standard på Happy det här halvåret.)

Första landsväg
Om du uppger ungefär var i landet du befinner dig kanske det kan finnas en vänlig Happyit med Canyon i någon av storlekarna du funderar på i närheten? Fast de var slut nu ändå?

Kolla Allebike då! (Jag har ingen aning om de har nåt bra, men de är Golden standard på Happy det här halvåret.)

Allebike är nog fina, men deras billigaste är ändå något över min budget.
Jag befinner mig i Dalsland.

Första landsväg
Jag hade aldrig köpt en sprillans ny cykel med fälgbroms idag annat än i möjligen den absoluta budgetklassen (~5K:-). Fälgbromsar är stendött och kommer ha noll andrahandsvärde om det visar sig att landsväg inte var något för dig alternativt att du faktiskt vill uppgradera.

Måste du köpa nytt vänta till du har råd med hydrauliska skivbromsar. Annars titta på begagnatmarknaden där dina pengar kommer räcka till något mycket finare som förhoppningsvis inte tappar lika dramatiskt i värde.

Första landsväg
Jag hade aldrig köpt en sprillans ny cykel med fälgbroms idag annat än i möjligen den absoluta budgetklassen (~5K:-). Fälgbromsar är stendött och kommer ha noll andrahandsvärde om det visar sig att landsväg inte var något för dig alternativt att du faktiskt vill uppgradera.

Måste du köpa nytt vänta till du har råd med hydrauliska skivbromsar. Annars titta på begagnatmarknaden där dina pengar kommer räcka till något mycket finare som förhoppningsvis inte tappar lika dramatiskt i värde.

Letar på begagnatmarknaden också. Andrahandsvärdet är jag inte orolig för, cykeln kommer förmodligen aldrig säljas. Den ska nöta mil och på vintertid så kommer den stå på en trainer är tanken.

Vet inte hur mycket jag ska stirra mig blint på vikten heller. Finns jättemånga fina landsvägscyklar med ett par år på nacken men som väger in på ~9kg, hur en sådan känns jämfört med en ny med diskbromsar som väger in på 8-8,5kg har jag ingen aning om.

T.om sett ett gäng finare aluminium med nya däck för under 10 på begagnatmarknaden. Kanske duger det också, ingen aning.

Första landsväg
Jag är 170, med 82 cm grenmått. Kör en Ultimate CF SL, förra generationen (ÅM 2016 tror jag att det är) och sitter bra med 90 cm stam och rätt lång reach på styret. Du har 4 cm längre torso än jag, så jag skulle gissa att du får en rätt bra position med en S med lite längre stam än mig, om de har samma geo mellan generationerna. Min hoj har Stack/Reach på 546/375 mm.

Befinner du dig i Skåne någon gång i sommar får du gärna provköra.

Första landsväg

Detta är något jag inte skriver under på.

Första landsväg
Inte jag heller, hela le peleton kan inte ha fel :)
Jag är alldeles för långsam och morgontrött för att det skall vara någon mening att gå upp så tidigt på morgonen, men med tanke på hur pass överrepresenterade S-Works är på denna sidan staden så föreställer jag mig att typ halva klungan sitter på sprillans nya Venge och Tarmac med skivor…

Senast ändrad:
Första landsväg
Det verkar vara något i den den svenska mentaliteten det här. Grannen har en volvo klart jag också ska ha en volvo. Har grannen en hund så skaffar du också en bara för att... Har många cyklande på internetforum en cykel med ett stort S på så är det klart att du också måste ha en.

Första landsväg
Drygt 13kkr, då får man råd med lite kläder och prylar. Första lvg, då behöver man inte sitta och vänta. Shimano 105 är mer än bra
.
8.5 kg i snygg mandarinröd färg.

Helt OK ja, men tillgänglig om 10 veckor, det var lite synd.

Har annars hittat en begagnad Trek Domane 2.3 från 2013 för 6500, den väger en del tyvärr, men jag tänker att den ska bara nöta mil och sen stå på en trainer så det duger väl så får man uppgradera sig nästa år.

Någon som testat Trek Domane 2.3?

Första landsväg
Helt OK ja, men tillgänglig om 10 veckor, det var lite synd.

Har annars hittat en begagnad Trek Domane 2.3 från 2013 för 6500, den väger en del tyvärr, men jag tänker att den ska bara nöta mil och sen stå på en trainer så det duger väl så får man uppgradera sig nästa år.

Någon som testat Trek Domane 2.3?
En kompis körde Domane på SBS +1200km, han var nöjd. En 2013 blir 10sp och i min värld är 6500 kronor rätt dyrish om det inte är mint kondition och en hög med prylar till.

Första landsväg
Tyckte också 6500 var ganska dyrt men den är i princip ocyklad och ett par prylar följer med. Vi får se var det landar.
Visst är det 2.3 som har skruvhål i gafflarna för skärmfästen? Där sitter normalt gängade pluggar i sittstagen.

Så var det ja, hittade en artikel om hojen här https://www.google.com/amp/s/road.cc/content/review/85900-trek-domane-23?amp
Sen gäller det att hitta skärmar om man vill ha det och det vill man ju ofta?

Om jag inte minns fel så fungerar 25mm däck med minsta marginal innanför skärmarna. Skrapljud vid blöta däck är inget kul att lyssna på.
Kan finnas bättre skärmar idag men det är bara vad jag minns.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp