Första långturen. Vad ska man tänka på?

Ewolina

Aktiv medlem
Hallå! Tänkte göra min första långtur på cykel till sommaren och som den planerings/kontrollmänniska jag är så börjar jag planering redan nu ??

Tänkte cykla ST olavsleden med början i Östersund.
Har i nuläget cyklat som längst 4 mils rundor och började fundera på hur jag ska lägga upp träning i vinter för att orka.

Alla tips på träning under vintern och vad man behöver för en längre tur packningsmässigt mottages!

Tänkte cykla på min cyclocross ?

Hur långt totalt och hur mycket/dag?
Boende, fricamping eller B&B?

Hursomhelst så cykla lika långa dagsrundor som är tänkt i sommar fast utan packning. Om du inte är ute efter ett "stolleprov" så är 8h eller 150km lite av ett tak om du vill uppleva ngt. Jag kör touring och ligger nog på runt 12-15 kph fullpackad ngt högre utan sidoväskor.

Man kan ha olika upplägg beroende på vad man vill åstadkomma, att cykla 3 dagar långt och vila dag 4 är ett sätt. Kommer man till ett kul ställe så kan man ju riva av packningen och cykla en kort dagstur eller ligga i en badtunna och dricka pilsner.

Hur mkt tänker du dig att ha med packningsmässigt? Kreditkortstouring eller full "self supported" med övernattning i tält innebär ganska stor skillnad på hur mkt du kommer att greja sträckmässigt per dag.

Träningsmässigt skulle jag säga: variera! Bra både för motivationen och resultatet skulle jag säga. Längre pass för att bygga psyke och vänja sig vid att sitta länge på cykeln och kortare för att bygga kapacitet och därmed klara att hålla lite högre tempo samt klara backar bättre. Det som är bra med cykel är att det inte alls är samma skaderisk med att stegra längden på passen som det är i t.ex. löpning där man behöver vara betydligt mer försiktig med progressionen för att inte bli skadad. Därmed inte sagt att du ska gå från fyramilspass till femtonmilspass på en gång, men att köra ett sexmilspass i lugn takt om du idag cyklar fyra mil är normalt inga problem.

Sen undrar jag lite hur du tänker upplägget. Enligt http://www.stolavsleden.com/sv/ går leden mellan Selånger (Sundsvallstrakten) och Trondheim. Att starta i Östersund, innebär det att du ska cykla Östersund-Trondheim-Selånger-Östersund?

Vet inte riktigt hur långt det blir från Östersund. Tänkte cykla hemifrån först men vägen till Östersund är så sjukt tråkig ?

8-10 mil om dagen borde vara realistisk så hinner man se något under tiden också ?

Inget tältande så man slipper dra med på allt sådant första gången man ger sig ut lite längre ?

GoranS sa:
Hur mkt tänker du dig att ha med packningsmässigt? Kreditkortstouring eller full "self supported" med övernattning i tält innebär ganska stor skillnad på hur mkt du kommer att greja sträckmässigt per dag.

Träningsmässigt skulle jag säga: variera! Bra både för motivationen och resultatet skulle jag säga. Längre pass för att bygga psyke och vänja sig vid att sitta länge på cykeln och kortare för att bygga kapacitet och därmed klara att hålla lite högre tempo samt klara backar bättre. Det som är bra med cykel är att det inte alls är samma skaderisk med att stegra längden på passen som det är i t.ex. löpning där man behöver vara betydligt mer försiktig med progressionen för att inte bli skadad. Därmed inte sagt att du ska gå från fyramilspass till femtonmilspass på en gång, men att köra ett sexmilspass i lugn takt om du idag cyklar fyra mil är normalt inga problem.

Sen undrar jag lite hur du tänker upplägget. Enligt http://www.stolavsleden.com/sv/ går leden mellan Selånger (Sundsvallstrakten) och Trondheim. Att starta i Östersund, innebär det att du ska cykla Östersund-Trondheim-Selånger-Östersund?

Hade tänkt cykla till Trondheim och ta tåget hem ? Min man är nojjig för alla mördare och våldtäktsmän som han tror är ute och jagar cyklister ??

Hej, jag cyklade St Olavsleden från Selånger till Trondheim för ett par månader sedan, kul att höra att fler är lika tokiga... :)

Runt 10 mil om dagen tog jag, men då drog jag på tält och sånt och cykelträningen har varit bristfällig sedan påsk (och sporadisk innan dess). ?

På svenska sidan mellan Östersund och Duved finns det ju hyfsade möjligheter till både boende och ätbart, från Duved och till gränsen är det bara Medstugan och Skalstugan som är sovbart och ev ätbart. På norska sidan är det egentligen inte förrän i Vuku man hittar något ätbart, och i Stiklestad finns boende och mat. Sedan finns det ju härbärgen efter vägen också.

Själv hade jag som sagt tält med också men den största vinsten med att ta in någonstans är ju faktiskt duschen... ?

Packningsmässigt kan det ju vara allt från ett ombyte till ett helt bohag beroende på hur man vill göra turen... ?

h.g.j sa:
Hej, jag cyklade St Olavsleden från Selånger till Trondheim för ett par månader sedan, kul att höra att fler är lika tokiga... :)

Runt 10 mil om dagen tog jag, men då drog jag på tält och sånt och cykelträningen har varit bristfällig sedan påsk (och sporadisk innan dess). ?

På svenska sidan mellan Östersund och Duved finns det ju hyfsade möjligheter till både boende och ätbart, från Duved och till gränsen är det bara Medstugan och Skalstugan som är sovbart och ev ätbart. På norska sidan är det egentligen inte förrän i Vuku man hittar något ätbart, och i Stiklestad finns boende och mat. Sedan finns det ju härbärgen efter vägen också.

Själv hade jag som sagt tält med också men den största vinsten med att ta in någonstans är ju faktiskt duschen... ?

Vad cyklade du på? Var det någon sträcka du tyckte var jobbigare än andra? ?

Det är duschen och en skön sång jag vill åt så man vet man får sova ?

Ewolina sa:
h.g.j sa:

Jag cyklade på min 2015 Diverge, bitvis skulle man kanske velat ha mer mönster och bredare däck, men i det stora hela fungerade det bra.

Den norska sidan är annorlunda mot den svenska, betydligt drygare med fler höjdmeter, både upp och ner. Från Værnes tog jag gamla vägen via Hommelvik, istället för att följa den egentliga leden. Enligt vad jag hörde så lät det som att det var mer spång och stig och bitvis ganska surt efter leden den sträckan. Man kommer in på leden igen strax bortanför Vikhammer.

Att det verkligen vräkte ner regn sista dagen gjorde nog vägvalet enklare också... ?

Sträckan mellan Duved och Stiklestad är den bästa på hela leden, cyklingsmässigt iaf... ?

Om du inte campar så måste du ha bra koll på var det finns ställen att bo, hur långt du kommer på en dag, och boka någon dag eller två i förväg. Så planera mera --- !

Bikzz sa:
Om du inte campar så måste du ha bra koll på var det finns ställen att bo, hur långt du kommer på en dag, och boka någon dag eller två i förväg. Så planera mera --- !

Det var det som gjorde att jag tog tält men, även om det "bara" blev två tältnätter, för att inte behöva ha tidspress på hur långt jag måste hinna, eller känna att jag skulle varit tvungen att stanna i förtid om det känts bra.

Men jag bokade inga boenden i förväg utan det gjordes efter vägen när jag såg ungefär hur långt jag skulle hinna. Men det är ju bra om man vet om vilka alternativ som finns. Sedan beror det på när man gör turen, vissa ställen är bara öppna under sommaren och hade stängt eller var på väg att stänga sista veckan i augusti när jag trampade.

h.g.j sa:
Ewolina sa:
h.g.j sa:

Jag cyklade på min 2015 Diverge, bitvis skulle man kanske velat ha mer mönster och bredare däck, men i det stora hela fungerade det bra.

Den norska sidan är annorlunda mot den svenska, betydligt drygare med fler höjdmeter, både upp och ner. Från Værnes tog jag gamla vägen via Hommelvik, istället för att följa den egentliga leden. Enligt vad jag hörde så lät det som att det var mer spång och stig och bitvis ganska surt efter leden den sträckan. Man kommer in på leden igen strax bortanför Vikhammer.

Att det verkligen vräkte ner regn sista dagen gjorde nog vägvalet enklare också... ?

Sträckan mellan Duved och Stiklestad är den bästa på hela leden, cyklingsmässigt iaf... ?

Just det! Massa bra tips ju ? nu vill man bara ha sommar igen ?

h.g.j sa:
Bikzz sa:

Det var det som gjorde att jag tog tält men, även om det "bara" blev två tältnätter, för att inte behöva ha tidspress på hur långt jag måste hinna, eller känna att jag skulle varit tvungen att stanna i förtid om det känts bra.

Men jag bokade inga boenden i förväg utan det gjordes efter vägen när jag såg ungefär hur långt jag skulle hinna. Men det är ju bra om man vet om vilka alternativ som finns. Sedan beror det på när man gör turen, vissa ställen är bara öppna under sommaren och hade stängt eller var på väg att stänga sista veckan i augusti när jag trampade.

Kanske ska ta med tält då så man har en back Up ifall man inte hittar boende, skulle vara trist att behöva sova under ett träd ?

Sen vet man aldrig vad som händer efter vägen och om man kan hålla målen man har satt upp för dagen heller.

Precis, jag gillar camping, och speciellt att man inte behöver planera. Man kan cykla så kort eller långt man vill, och stanna när man blir trött. Camping grejor behöver inte väga mer än kanske 2.5 kg, men kostar såklart en del att köpa - men sen så är cykel-semestern gratis.

Bikzz sa:
Precis, jag gillar camping, och speciellt att man inte behöver planera. Man kan cykla så kort eller långt man vill, och stanna när man blir trött. Camping grejor behöver inte väga mer än kanske 2.5 kg, men kostar såklart en del att köpa - men sen så är cykel-semestern gratis.

Det är ju sant! Får börja köpa saker nu så känns det inte lika dyrt som om man köper allt på samma gång! ?

Ewolina sa:
Bikzz sa:

Det är ju sant! Får börja köpa saker nu så känns det inte lika dyrt som om man köper allt på samma gång! ?

Brukar vara lägre priser på utrustning när det var inte är säsong också. Sen när värmen kommer och alla ska ha tält går priserna upp.

8-10 mil om dagen låter lite såvida det inte är uteslutande stig leden består av. Annars är väl rådet som alla brukar skriva, ta inte med dig för mycket packning. Jag gjorde själv den missen när jag cyklade en 5-dagars tripp i somras. Jag snittade runt 20mil om dagen med 21.5kg packad cykel, mest grusväg och asfalt med mindre inslag av stig. Jag tyckte inte att jag stressade, stannade när jag ville osv. Se till att ha kul !

Ewolina sa:
Bikzz sa:

Har man tid på sig finns ju chansen att hitta rabattkoder, reor, begagnat osv också så kan man komma undan lite lindrigare. Sedan beror det ju på, det är väl flexibiliteten, inte pengarna man tjänar med tält, just efter den här leden är det inte de farligaste priserna. De nätter jag sov under tak kostade inte så farligt. 160kr Pilgrimsstuga på campingen i Gällö, 430kr (inkl frukost) på Wången, 263 kr (inkl frukost) pilgrimssäng på Munkeby Herberge. Dom pengarna får man egentligen inte mycket tält för. Visst, utrustningen kvar till nästa tripp eller har ett andrahandsvärde.

Tror man ska akta sig för att lägga upp högre mål än max 10 mil om dagen, speciellt om man inte är van. Risken är bara att man känner att man hamnar efter schemat, då känns det ju bättre om man skulle råka ligga före...=)

Heffe har ju en [RR] som i alla fall delvis följer St Olavsleden https://happyride.se/forum/read.php/1/2713586/2713649
Själv har jag inte fått till min RR än...=)

Leden är ju ganska skiftande...från E14 och sån här väg...(Medstugan)

DSC_2528.JPG

...via (grusväg innan Nälden(?))...

DSC_2475.JPG

...till sånt här (stig mellan Stiklestad och Munkeby)

DSC_2556.JPG

Planner korta etapper i början så kroppen hinner vänja sig. Blir lätt lägre kadens med långa dagar i sadeln och med lite mer vikt på cykeln, det sliter på knäna.
Tycker 8-10 mil känns bra då har du tid och stanna när du cyklar förbi något intressant och det finns även utrymme för en omväg ibland.

Har inte läst riktigt allt. Jag gjorde min första cykelsemester i somras lite i Sverige och Danmark och mest i södra Norge. Det var ändå lite jobbigare än jag trodde men helt fantastiskt på egentligen alla sätt. Jag trodde ändå 10 mil på en dag skulle vara hyfsat "lätt". Har som mest klämt 18 mil på racern hemma ensam. Men packning och cykling flera dagar i rad tar ut sin rätt. 15 mil körde jag en dag på resan men i Sverige och då hann jag väl med att göra lite annat men inte mycket. Nu låter det som TS är lite mindre van än jag är vid cykling i allmänhet så 10 mil får nog anses vara ett ganska ordentligt dagsverke. Läser 20 mil om dagen längre upp. Det tror jag väl att jag skulle klarat men då snackar vi bara blåkörning hela dagen skulle jag tro. Jag körde 88 mil på prick en vecka, gjorde lite annat men inte så mycket. När jag provcyklade hemma tyckte jag inte 20 kg (ca kanske) på cykeln märktes så farligt men i backar gör det det..

Jag funderade lite om det var bra men tog med tält, sovsäck och liggunderlag och det passade mig väldigt bra. Tyckte det var skönt att köra ganska långt på kvällen och det blir väldigt flexibelt så.

100 km/dag när man inte har ett snitt över 20-22 låter lite?
Inklusive pauser blir det lätt 7-8h om man inte käkar gel i sadeln vilket jag inte anser vara touring. Det är ju inte ett TCR han ska cykla så 150 km t.ex blir för långt om man inte minutiöst planerat varenda mil med var man ska äta/proviantera och sova.

Att komma till boendet efter 20 och dra vid 08 känns mer som att köra ett randolopp än semestercykling. Men vi är alla olika så för vissa funkar det säkert. Kan ändå säga att jag brukar lägga in vissa transportstäckor på +200km där jag "bara" vill nå fram. Då cyklar jag gärna igenom en natt för att det är mindre trafik och öht skönare att bara trycka på.

h.g.j sa:
Bikzz sa:

Precis som jag gjorde, man behöver inte planera särskilt mycket innan man ger sig iväg. Ha koll på utrustningen, se till att ha kondition och en någorlunda uttänkt resplan. Jag använde koomot-appen och sedan drog jag iväg. Bokade inga boenden i förväg, bara cyklade på och gjorde det jag kände för stunden.Grymt befriande semester och synnerligen meditativt. Jag kallar det den ultimata flykten från vardagens stress och jäkt. Många fina möten med folk och ställen jag fått se som jag aldrig skulle fått uppleva under andra omständigheter. Randocykling, touring, bikepacking, cykelsemester- oavsett vad man kallar det för så vill jag att det ska vara spontant och inte alltför uppstyrt då trivs jag som bäst.

Instämmer, det ska vara lite spontant. Ibland vill man stanna någonstans en stund för det är så gött bara. Eller så är det skitväder och man vill bara cykla på. Tält och bra liggunderlag så sover man sött. Man vänjer sig vid tält efter några dagar tycker jag.

h.g.j sa:
Ewolina sa:
Bikzz sa:

Har man tid på sig finns ju chansen att hitta rabattkoder, reor, begagnat osv också så kan man komma undan lite lindrigare. Sedan beror det ju på, det är väl flexibiliteten, inte pengarna man tjänar med tält, just efter den här leden är det inte de farligaste priserna. De nätter jag sov under tak kostade inte så farligt. 160kr Pilgrimsstuga på campingen i Gällö, 430kr (inkl frukost) på Wången, 263 kr (inkl frukost) pilgrimssäng på Munkeby Herberge. Dom pengarna får man egentligen inte mycket tält för. Visst, utrustningen kvar till nästa tripp eller har ett andrahandsvärde.

Tror man ska akta sig för att lägga upp högre mål än max 10 mil om dagen, speciellt om man inte är van. Risken är bara att man känner att man hamnar efter schemat, då känns det ju bättre om man skulle råka ligga före...=)

Heffe har ju en [RR] som i alla fall delvis följer St Olavsleden https://happyride.se/forum/read.php/1/2713586/2713649
Själv har jag inte fått till min RR än...=)

Jo men det låter vettigt! Vill inte känna en massa stress utan kunna njuta av att cykla och det kan ser på vägen ?

BLEKINGE BAD ASS sa:
h.g.j sa:
Bikzz sa:

Precis som jag gjorde, man behöver inte planera särskilt mycket innan man ger sig iväg. Ha koll på utrustningen, se till att ha kondition och en någorlunda uttänkt resplan. Jag använde koomot-appen och sedan drog jag iväg. Bokade inga boenden i förväg, bara cyklade på och gjorde det jag kände för stunden.Grymt befriande semester och synnerligen meditativt. Jag kallar det den ultimata flykten från vardagens stress och jäkt. Många fina möten med folk och ställen jag fått se som jag aldrig skulle fått uppleva under andra omständigheter. Randocykling, touring, bikepacking, cykelsemester- oavsett vad man kallar det för så vill jag att det ska vara spontant och inte alltför uppstyrt då trivs jag som bäst.

Laddar ner appen på en gång! Precis som du skriver så vill man slippa stressen så blir till att inte lägga upp för hårda delmål så jag faktiskt klarar dem utan att känna press och stress ?

Yep, det kan vara svårt att veta hur långt man vill cykla i förväg, speciellt om man inte provat så mkt innan. Det kan bli en dålig dag, oväntade backar, eller skitväder med regn och motvind. Viktigt att tänka lite på käk, var finns det öppna affärer, osv ? Stanna på em och köp kvällsmat & frukost och ta med. Lite nödproviant är alltid bra. Och var finns närmaste Bolaget ?

Det kanske har nämnts tidigare, men gör en lista över faciliteter längs med vägen. Gärna i kronologisk ordning och med kontaktuppgifter. Känner du dig pigg? Boka säng och susa vidare till nästa sovställe. Är chokladen slut? Kolla på listan var nästa mack ligger. Att lösa logistiken när man är ute och trött kräver betydligt mer energi än det gör ”till vardags”.

Försök lägga in lite marginal i programmet. Om du upptäcker att du får tid över så innebär det möjligheter till avstickare och sightseeing. Men att behöva trampa sig olycklig för att hinna hem till syskonbarnets dop lägger en bitter smak till upplevelsen.

Äventyret är överordnat prylarna. Så länge du är varm, torr, mätt och har kul så är allt bra. Det finns alltid lättare, smidigare (och dyrare) friluftsprylar. Uppgradera efterhand som du bygger erfarenhet och listar ut exakt vad du vill ha.

Aron sa:
Äventyret är överordnat prylarna. Så länge du är varm, torr, mätt och har kul så är allt bra. Det finns alltid lättare, smidigare (och dyrare) friluftsprylar. Uppgradera efterhand som du bygger erfarenhet och listar ut exakt vad du vill ha.

Läst tråden slaviskt då även jag klurar på något liknande nästa år, sorry för trådkapning..

En fråga som jag ej sett svar på är vad för lås som är rimligt att ta med? Tänker i första hand när man gör en avstickare till mack/affär och vid övernattning inomhus (dvs när det ej blir tält utan någon annan lösning typ vandrarhem/bnb osv). 2-3kg granitlås känns som jobbig vikt å släpa på?hänglås å wire?

lindengbg sa:
En fråga som jag ej sett svar på är vad för lås som är rimligt att ta med? Tänker i första hand när man gör en avstickare till mack/affär och vid övernattning inomhus (dvs när det ej blir tält utan någon annan lösning typ vandrarhem/bnb osv). 2-3kg granitlås känns som jobbig vikt å släpa på?hänglås å wire?

Litet och lätt. Brukar ha ett lätt kombinationslås med tygklädd kedja som inte tar mycket plats. Oftast finns möjlighet att förvara cykeln inomhus på boenden. Cykelstöld är tyvärr socialt accepterat så säker parkering brukar inte ses som någon konstig begäran.

Aron sa:
Det kanske har nämnts tidigare, men gör en lista över faciliteter längs med vägen. Gärna i kronologisk ordning och med kontaktuppgifter. Känner du dig pigg? Boka säng och susa vidare till nästa sovställe. Är chokladen slut? Kolla på listan var nästa mack ligger. Att lösa logistiken när man är ute och trött kräver betydligt mer energi än det gör ”till vardags”.

Försök lägga in lite marginal i programmet. Om du upptäcker att du får tid över så innebär det möjligheter till avstickare och sightseeing. Men att behöva trampa sig olycklig för att hinna hem till syskonbarnets dop lägger en bitter smak till upplevelsen.

Ska absolut titta närmare på vad som finns efter vägen och öppettider. Jättebra tips, hade nog inte tänkt på det om ingen sagt det ?

Ewolina sa:
Aron sa:

Ska absolut titta närmare på vad som finns efter vägen och öppettider. Jättebra tips, hade nog inte tänkt på det om ingen sagt det ?

De flesta av boendena hittar du nog på http://www.stolavsleden.com/sv/maps/

Man kan ju köra lite olika stil på det hela, beroende på vad man gillar. Om du gillar att planera och ha
stenkoll på allt så Do Research enligt ovan. Kolla in höjdprofiler på alla vägar oxå ...

Eller oxå kan man lasta in en massa extra mat i väskorna, ta med campinggrejor & vattenfilter, och ta det vartefter -:)

Tillbaka
Topp