Första mountainbike

Första mountainbike
Jag har haft tre st Trek och de är bra, men inte de mest prisvärda. Inget dåligt köp men det går att hitta lite bättre.

Suntour XCR på den Trek du länkar till är den "bästa" av de tre ganska usla gafflarna XCT, XCM, XCR och ger anständiga prestanda.

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...s/29er/product/review-trek-x-caliber-7-47752/

Köp för allt i världen rätt storlek.

Kan du tänka dig att köpa online?

Mina tre tips:
Vitus Zircon - www.chainreactioncycles.com
Radon ZR - www.bike-discount.de
Canyon - canyon.com

Första mountainbike
mordorian skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
> Nu har jag tänkt jag skall köpa min första mtb.
>
> Är helt ny på detta så uppskattar alla tips jag
> kan få.
> Har kollat på denna
> http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain/cros
> s_country/x_caliber_29/x_caliber_7/#
> Eller har ni något annat förslag:).
> Tack på förhand
Frågan du ställer är i stil med Hur långt är ett snöre
Berätta mera så får du bättre svar.
Prisbild?
Användningsområde?
Köpa lokalt (LBS) eller nätköp?
Ambitionsnivå?

.

Första mountainbike
Tack för tipsen. Om man skall pendla och ta några turer i terängrn spelar hjulstorleken någon roll? Tycker det är bekvämt att handla av en lokal cykelaffär pga av service och liknande.

Första mountainbike
En begagnad 26" heldämpad måste ju vara det absolut bästa köpet för nybörjare. Du får en lättcyklad hoj (betydligt bättre än en halvdan 29" HT) med riktigt bra komponenter för en billig peng.

Första mountainbike
Du kan lika gärna ta en hardtail 26 som första hoj, och då har du chansen att kunna göra ett ännu större klipp eftersom 29 (eller 27,5) anses vara "det som gäller" just nu...

(dessutom blir cykeln några gram lättare på köpet, givet samma prisklass)

Första mountainbike
jocke_tuffing skrev:
> En begagnad 26" heldämpad måste ju vara det
> absolut bästa köpet för nybörjare. Du får en
> lättcyklad hoj (betydligt bättre än en halvdan
> 29" HT) med riktigt bra komponenter för en billig
> peng.

Om du inte kan nått om cyklar så är väl beg-marknaden för FS fel ände att börja i?

En bakstel 29" verkar ju klockrent typ White eller Canyon 29". Skulle dock rekommendera nätshop före LBS.

Första mountainbike
Kung_Gustaf skrev:
> jocke_tuffing skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En begagnad 26" heldämpad måste ju vara det
> > absolut bästa köpet för nybörjare. Du får
> en
> > lättcyklad hoj (betydligt bättre än en
> halvdan
> > 29" HT) med riktigt bra komponenter för en
> billig
> > peng.
>
> Om du inte kan nått om cyklar så är väl
> beg-marknaden för FS fel ände att börja i?
>
> En bakstel 29" verkar ju klockrent typ White eller
> Canyon 29". Skulle dock rekommendera nätshop
> före LBS.

Fast då blir det ju att man tröttnar på att köra i skogen för att cyklarna är så stötiga. Och så tror man att "det är nog inget för mig" pga att man valt en svår cykel.

Första mountainbike
Kung_Gustaf skrev:
> jocke_tuffing skrev:
> -----
> en
> halvdan
> billig
> > peng.
>
> Om du inte kan nått om cyklar så är väl
> beg-marknaden för FS fel ände att börja i?
>
> En bakstel 29" verkar ju klockrent typ White eller
> Canyon 29". Skulle dock rekommendera nätshop
> före LBS.

+1
En begagnad FS är det sista jag skulle köpa som nybörjare om jag gillar tanken på att handla av LBS för deras service. Mkt som kan vara slitet, mkt inställningar att hålla koll på, mkt som kan krångla och gå sönder mm. En HT är ett givet val enligt mig till TS. Bättre att lära sig cykla ordentligt på en HT och sedan byta till en FS om man tycker behovet finns när man har lite mer kött på benen.

Första mountainbike
29er HT förespråkar jag då. Det är inte en slump att det är "det som gäller".

Jämfört med en 26HT är den mer allround, tryggare och lättare att köra för en nybörjare, allmänt bättre grepp och lugnare gång i stöket.

Om man väljer nån modell med stålfjädergaffel som X-Caliber ovan blir det rätt mycket tuta-och-kör.
Med 29 blir det också mindre kinkigt med däckval och dämparfunktionalitet jfrt 26.

FS avråder jag från bestämt. Det köper du när du kan mer o vet vad du vill ha. Inte är det mycket till pendlarcykel heller...

Första mountainbike
mordorian skrev:
> Tack för tipsen. Om man skall pendla och ta
> några turer i terängrn spelar hjulstorleken
> någon roll? Tycker det är bekvämt att handla av
> en lokal cykelaffär pga av service och liknande.

Måste säga att jag är skeptisk till hybridcyklar... Skaffa en hoj till pendlingen å en till skogsturerna istället. Skogsturerna kommer att bli mycket roligare då. Är dessa turer inte downhill eller alltför stökiga duger en HT gott. Typ den jag länkade till här ovanför....

Första mountainbike
Här kommer ett lite annorlunda upplägg på hur man kan dela upp det inför sitt första cykelköp:

1. Ställa frågor och ta till sig svar/tips här på Happy, med reservation för att alla är olika... = ca 25%

2. Googla runt bland cykelaffärer på nätet och lära känna märken och komponenter = ca 25 %

3. Besöka cykelaffärer (och/eller kompisar/Blocketsäljare) och prova flera olika cykeltyper = ca 40 %

4. Läsa tester/omdömen på nätet om de modeller du slutligen har sållat fram och välja = ca 10 %

Första mountainbike
Labanos skrev:
> Här kommer ett lite annorlunda upplägg på hur
> man kan dela upp det inför sitt första
> cykelköp:
>
> 1. Ställa frågor och ta till sig svar/tips här
> på Happy, med reservation för att alla är
> olika... = ca 25%
>
> 2. Googla runt bland cykelaffärer på nätet och
> lära känna märken och komponenter = ca 25 %
>
> 3. Besöka cykelaffärer (och/eller
> kompisar/Blocketsäljare) och prova flera olika
> cykeltyper = ca 40 %
>
> 4. Läsa tester/omdömen på nätet om de modeller
> du slutligen har sållat fram och välja = ca 10 %

Mycket bra summering.

Första mountainbike
Väldigt uppskattat att alla är så hjälpsamma. Har en lokal cykelhandlare där jag kan få rabatt på Scott och trek så därav kommer det nog bli någon av dem 2 märkena.
Att köpa begagnat kan nog vara jättebra för den erfarna som vet.
Har aldrig suttit på en mountainbike innan så vet inte hur det ska kännas om jag säger så:)
Cyklar idag på en crescent yota.

Första mountainbike
jocke_tuffing skrev:
> En begagnad 26" heldämpad måste ju vara det
> absolut bästa köpet för nybörjare. Du får en
> lättcyklad hoj (betydligt bättre än en halvdan
> 29" HT) med riktigt bra komponenter för en billig
> peng.

Är du ett troll? Köpa en beg fs cykel som nybörjare som inte kan skruva? Och nog fn är en ht29 enklare att cykla med.... Håller bättre, rullar lättare, enklare att justera, enklare att serva och inte lika benägen att kasta dig över styret...

Första mountainbike
Jag skulle säga att prio 1 är att prova några cyklar så att du vet vilken storlek och stuk som passar dig.

Därefter bestämma en budget och se vad du får för pengarna och sedan ta valet om du vill handla lokalt med de fördelar det innebär (service, goda råd, eventuell anpassning av detaljer) eller på nätet (med fördelarna att man ofta får mer för pengarna), det vanligaste mervärdet är bättre spec på grupper, dvs växlar, bromsar - kort sagt de delar som cykeltillverkare kan förhandla bra priser på hos t ex Shimano eftersom de köper stora kvantiteter.

/Patrik

Första mountainbike
Bengt-re skrev:
> jocke_tuffing skrev:
> -----
> en
> halvdan
> billig
> > peng.
>
>
> Är du ett troll? Köpa en beg fs cykel som
> nybörjare som inte kan skruva? Och nog fn är en
> ht29 enklare att cykla med.... Håller bättre,
> rullar lättare, enklare att justera, enklare att
> serva och inte lika benägen att kasta dig över
> styret...

Då utgår jag från egen erfarenhet istället. Har redan haft 3 st HT 29". 2 av dessa var specialized hardrock i typ 5-6000 kronorsklass (var i usa därför köpte jag en till). Det priset är väl ganska vanligt för en som vill prova på. I alla fall, dom där cyklarna var tunga, rullade dåligt, stötiga som tusan och man ville inte köra på dom svåra lederna.

Min gamla kolfiber-fs giant anthem är ljusår bättre på alla punkter. Inklusive att rulla bättre över ojämnheter. Priset för denna tangerar hardrocken.

Min nya canyon slx 29 är dock riktigt bra. Inte lika bekväm som gianten men tar hand om brötig terräng bra. Den rullar sämre dock. Ganska naturligt eftersom den tar mer vind. Cykeln kräver mer från en men den går också att köra riktigt fort med. Bra cykel helt enkelt. Men denna kostar ju också 22000.

Sen är det väldigt skönt att slippa service på bakdämpare och sving.

Första mountainbike
Jag tror det är svårt att känna om en cykel känns bra om man inte har någon erfarenhet av att cykla mountainbike, då saknar man ju referensramar. Huvudsaken är att det är rätt storlek och inte för taskig framgaffel och/eller växelgrupp. Sen kommer du att upptäcka hur kul det är att cykla, och få en känsla för vad du verkligen vill ha till nästa cykelinköp (som såklart kan ligga några år fram i tiden).

Jag hade nog gått upp ett snäpp i både växelgrupp och gaffel om jag var du, jämfört med den du länkar till. Det finns rätt gott om tyska och engelska hojar som ligger under 10 000:- med bra komponenter.

Tillbaka
Topp