Första mtb. Häjlp och åsikter tack =)

Ekrothen

Medlem
Hey. Är helt ny på mtb grejen men har fått för mig skaffa mig en vettig hobby och investera i en sjyst cykel =) Skulle därför vilja ha lite hjälp och åsikter när det kommer till val av cykel. Jag är 186 cm lång och väger runt 85 kg.

Bor i Kallhäll i stockholmstrakten och har tänkt att börja sysselsätta mig med cykling som jag ser för mig mestadels kommer att ske i skogsterrängen och de smalare löparspåren. Jag kan tänka mig att lägga ut runt 10.000:- för att få en sjyst cykel med bra framgaffel, sjysta bromsar och vettiga växlar (det är ett nyköp jag är ute efter då det är mycket roligare än begagnat ^^).

Var inne på en cykelbutik häromdagen och frågade om råd och blev då tipsad om en Scott Aspect 10 som en sjyst nybörjar hoj. Priset på den i butiken låg på 9000:-.

Vad har ni för åsikt om detta? Vad bör jag tänka på när jag skaffar ny cykel och kringutr. ? Ramstorlek? 26" vs 29"? Några andra vettiga cyklar jag bör titta lite på?

Tack för er hjälp // Jimmy

Kolla lite på Rose. De är prisvärda och det finns en del på forumet som handlat därifrån, dessutom har du möjlighet att fråga dem direkt i Rose-tråden och få väldigt snabba och bra svar. Andra som kommer upp regelbundet i liknande trådar är Canyon, Cube och Radon.

Ramstorlek kan du ju börja med att mäta dig lite grann kolla på postorderwebsidorna (Canyon, Rose t.ex.) så har du lite "koll" på vad de föreslår. Det är vanligen effektiv överrörslängd (Effective Top Tube) som spelar roll, även om storlekarna fortfarande ofta anges i tum.

26 och 29 måste du nästan provcykla själv.

Budgetera även för bra hjälm, brillor, brallor & skor.

Som ni säger så har det inte gått att undgå märken som Radon och Cube i andra trådar. Men funderar på hur dessa står sig mot en Scott-cykel i samma prisklass?

Och vad det gäller ramen på Radon, är den alltså lite halvbra?

Och vad gäller budgeten så är det enbart cykeln som är budgeterat runt 10,000:-. Runtomkring utr. tillkommer därutöver.

Har en Radon ZR 5.0 jag pendlar på och har haft som back-up när ordinarie skogshoj varit i serviceläge. Har funkar alldeles utmärkt rammässigt de turer jag varit ute med den (blev stor del av en sommar), sen vill man väl gå upp ett par klasser komponentmässigt om det är huvudhojen. Har inte känt att cykeln satt begränsningarna (har bytt gaffel)...

För 10'000kr får du en helt OK instegs-mtb i svensk butik också.

Innan du börjar lyssna på rose, canyon, radon rekommendationer, vilka är helt ok cyklar. Bestäm dig om du är villig att beställa en cykel på postorder eller inte, för dessa cyklar är rena postordercyklar och kanske inget jag skulle rekommendera till en färsking inom cykel även om cyklarna i sig är bra för en färsking. Det handlar egentligen mest om du har intresset och är villig att meka allt själv, eller om du som mig är lite lat kombinerat med en tumme mitt i handen som behöver hjälp med rätt mycket "vanlig" service vilket ingår från en seriös cykelhandlare. Jag värdesätter min relation högt med min LBS, och stammisar får ofta rabatter.

Cube finns rätt billigt på TCM i tyresö också exempelvis. Du får nog inte samma komponenter som en postorder-cykel dock, för samma pris.

Hej på er alla får jag börja med eftersom jag är ny här på Happy...

Har precis gått igenom det som du gör nu (låter som om du fått en obotlig sjukdom. vilket iof. köpsug är) :-)

Var jäkligt sugen på att köpa en hoj från Tyskland/England men tog mig till slut i kragen och insåg att jag inte har mekvanan med cyklar så det jag sparade i pengar skulle jag förmodligen med råge få igen i frustration när saker och ting behöver service.

För mig blev det en Scott Scale 50 som jag än så länge är jäkligt nöjd med!!!

Jag köpte den nu i helgen från Sport Spec som rear ut 2011 års modell för 9995:-
När jag köpte så tror jag det var en eller två stycken kvar i large som borde passa dig.

Jag vägde mellan denna och White från XXL för 10990:-

Tycker iaf. själv att jag fick "mycket" cykel för pengarna.

Från sport spec får du 5års fri service
Från XXL får du livstids fri service

Hoppas du finner en fin cykel!

Tack för er hjälp. Det är inte helt lätt i cykeldjungeln. Men ja som det ser ut nu så känns det smidigast att köpa från butik. Ska bli spännande att se hur det slutar ^^

Såhär ca. 8 år senare efter att jag startade denna tråd så blåser jag lite nytt liv i den istället för att slänga in något nytt. Jag tänker inte ställa för mycket frågor, just nu i alla fall, utan undrar mest vad ni tycker om detta ekipage? Prisvärt? Finns andra bättre motsvarigheter?

Efter en snabb titt på prisjakt så ser jag att det inte finns många heldämpade cyklar för under 20k. Men så finns det ju också en uppsjö av cyklar som inte presenteras på prisjakt. So let me know what you think.

Senast ändrad:
Kul trådlyft! :)

Är den rätt storlek för dig? För den verkar bara finnas i S och för 8 år sedan var du 1.86 :D

Viktigt för dig att köpa i butik?

Ja jag noterade det. Tänkte eventuellt åka förbi och se över möjligheten att ta hem fler. Men antagligen är den sänkt i pris just för att de ska bli av med dem... Men ja det stämmer, jag är fortfarande 186 cm. så ligger väl mellan 49-54 i ramstorlek? Nej att köpa i butik är inte viktigt för mig. Jag är verkligen ute efter BANG FOR THE BUCKS. Men kommer troligtvis inte kliva över 20k-sträcket, om det inte är ett alldeles för fantastiskt erbjudande. Det behöver inte ens vara helt ny cykel.

Under 20 och nytt är ju begränsat, det är väl Mythique som man sett dyka upp för det mesta. Man får väl rätt mycket för att vara en FS under 20', den vettigaste modellen VRX verkar slutsåld för tilllfället i större storlekar och 29". 27.5" finns i XL och funkar kanske för 1.86, jämför mått med vad du har idag. Den billigaste, VR finns i alla storlekar på CRC i alla fall

Rift Zone 2, Leta upp 10% på bikester så är den under 20'

Test: https://off.road.cc/content/review/marin-rift-zone-2-2020-5275

Giant Stance 1 är väl också en modell som kan övervägas:

Slutsåld i större storlek på bikester, men kommer kanske in igen?
https://www.bikester.se/giant-stance-1-M776999.html?vgid=G1077125&cgid=84735

Cube Stereo:
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-pro-29-black-n-blue-898870?varid=898876

Ja jag noterade det. Tänkte eventuellt åka förbi och se över möjligheten att ta hem fler. Men antagligen är den sänkt i pris just för att de ska bli av med dem... Men ja det stämmer, jag är fortfarande 186 cm. så ligger väl mellan 49-54 i ramstorlek? Nej att köpa i butik är inte viktigt för mig. Jag är verkligen ute efter BANG FOR THE BUCKS. Men kommer troligtvis inte kliva över 20k-sträcket, om det inte är ett alldeles för fantastiskt erbjudande. Det behöver inte ens vara helt ny cykel.
Jag har en sån här:
Jag tänkte någon gång när jag får tummen ur sälja den för att köpa en precis likadan fast större. Varför inte nu? som på länken, fast använd i 126 mil. Storlek L som enligt tabellen är rätt för dig. Kan det vara något?

Kanske kan tillägga att min finns i Stockholm. Det finns många här som är bättre experter än jag som kan avgöra om den är rätt för dig eller inte. Jag har inte hunnit fundera eller kola marknaden, men vad sägs om samma som för den du länkade - 19.549? Jag gav det dubbla.

Jag har en sån här:
Jag tänkte någon gång när jag får tummen ur sälja den för att köpa en precis likadan fast större. Varför inte nu? som på länken, fast använd i 126 mil. Storlek L som enligt tabellen är rätt för dig. Kan det vara något?
Ja alltså, det låter inte helt ointressant. Klart man blir lite nyfiken på kolfiber också. Jag är inte ashaj på all teknisk spec, men jag tolkar det som att det bland annat är SLX 10-växlat system och "sadelhiss"? Är det låsbar dämpning från styret, eller är det på dämpningen i sig? Jag var nog inne på att det faktiskt är en XL jag egentligen skulle behöva. Men jag får kika runt lite och se om jag kan provcykla något och återkomma. Det är helt klart intressant, men inte självklart.

Nästan 130 mil är ändå rätt välcyklat? Vad är det för årsmodell och hur har det sett ut med service och serviceintervall?

Jag är i alla fall nu helt inne på att köpa begagnat då jag insett att de flesta av cyklarna här efter några år säljs för halva priset.

En annan fråga. Jag har fått en tanke om att även nyttja denna cykel för att kunna cykla till jobbet, 7 km landsväg asfalt enkel väg. Inte alls som daglig pendling. Men kanske någon gång i veckan. Förstår att FS inte är optimalt för detta endamål, men med en till uppsättning hjul kanske det i alla fall inte blir en plåga med låst fjädring? Vad säger ni om detta?

Med det sagt är det fortfarande prio ett på trail, skog och stig, och att ha två cyklar är i dagsläget inte ett alternativ.

Det funkar absolut (även med originalhjul skulle jag påstå), men ger givetvis en hel del extra slitage på komponenterna. Se även till att du kan låsa den på lämpligt ställe så den inte försvinner..

Edit: Jag skulle också rekommendera att undvika att cykla med den till jobb om vägarna saltas, min känsla är att det tar styggt på både drivlina och dämpning, och att du snabbt skulle tjäna in att trots allt köpa en begagnat till-jobbet-cykel också.

Senast ändrad:
Det funkar absolut (även med originalhjul skulle jag påstå), men ger givetvis en hel del extra slitage på komponenterna. Se även till att du kan låsa den på lämpligt ställe så den inte försvinner..

Edit: Jag skulle också rekommendera att undvika att cykla med den till jobb om vägarna saltas, min känsla är att det tar styggt på både drivlina och dämpning, och att du snabbt skulle tjäna in att trots allt köpa en begagnat till-jobbet-cykel också.
Många bra poäng i det du säger. Note taken.

Jag är i alla fall nu helt inne på att köpa begagnat då jag insett att de flesta av cyklarna här efter några år säljs för halva priset.

En annan fråga. Jag har fått en tanke om att även nyttja denna cykel för att kunna cykla till jobbet, 7 km landsväg asfalt enkel väg. Inte alls som daglig pendling. Men kanske någon gång i veckan. Förstår att FS inte är optimalt för detta endamål, men med en till uppsättning hjul kanske det i alla fall inte blir en plåga med låst fjädring? Vad säger ni om detta?

Med det sagt är det fortfarande prio ett på trail, skog och stig, och att ha två cyklar är i dagsläget inte ett alternativ.
Inga problem tror jag. 7 km är ungefär den sträcka asfalt jag cyklar för att ta mig till skogen på min trail-hoj, samma sträcka hem när jag är klar med skogen... Varken jag eller cykeln har tagit skada hittills.. Förutom möjligen tristessen av att cykla på platten.

Tillbaka
Topp