Första racer. Made 300 vad tycker ni?

Ponken

Ny medlem
Dags att ta tag i cyklingen. Efter att ha kikat runt en del och ökat upp min budget så känns nedan som ett bra alternativ:

https://www.cykelkraft.se/made-vattern-300-svart-rod-vit

Kolfiber och shimano 105 rakt igenom verkar vara prisvärt eller vad säger ni erfarna?
Jag började titta 8-10k men kan sträcka mig till 15 + utrustning.
Målet är att ta vättern 2019.

Har ni hört något om made som märke. Om jag förstår allt rätt så är det cykelkrafts egna märke.

Provcyklat och känns bra men ingen erfarenhet så har inget att jämföra med.

Tacksam för svar för jag är sugen på att slå till :)

Ponken sa:
Provcyklat och känns bra
Är väl inget fel på den direkt, och inget direkt konstigt i geometrin vad jag kunde se, så den är väl en bra början.
Är det kul och du cyklar mycket så kommer du veta precis vad du vill ha fram mot nästa vår. Så vad du än köper så kommer du vilja byta :-) Enda man kan fundera på är väl andrahandsvärdet, men det kan ju vara bra med en 2:a hoj sedan oxå... :-)

Brukar det reas efter vättern eller någon annan anledning till att priset kan sänkas?

Redan sänkt från 20 till 15 men vet ju inte om den någonsin legat på 20 och med tanke på att det är deras eget märke så går det inte att jämföra.

Har nu kollat runt lite och vad tror ni om denna som alternativ?

https://www.cykelkraft.se/bianchi-intrepida-105-grafit-svart

Ett alternativ jag funderat på är att köpa något billigare som denna: http://www.cykellandet.se/cyklar/info/racer/racer_cyklar/n_criterium.htm
Efter det se vad jag är ute efter. Verkar vara hyfsat prisvärd, inte kolfiberram men jag är helt grön på detta, testat några cyklar på cykloteket och fick hyfsad hjälp men dom var rätt upptagna inför Vättern...

Har ni några andra förslag på c:a 15k klassen?

Ser ju riktigt fin ut! Vikten lägre än de jag kikat på i kolfiber också. Finns någon anledning att välja kolfiber i den här prisklassen istället för aluminium?
Åker utomlands imorgon när jag är hemma ska jag slå till.

Tack för alla svar!

Ännu lättare om du du vill ha en några år gammal modell som är inriktad på komfort mer än race. Finns inte i alla strl. dock.

Rose Xeon Team GF, SRAM Force, 7,35kg för en medium. De flesta är överens om att en dyr alu alltid är bättre än billig kolfiber.

https://www.rosebikes.se/rose-xeon-team-gf-force-818639?product_shape=shiny+white/green

Edit: Produktbild på Rose's hemsida är riktigt ful men den är bra jäkla mkt snyggare IRL. Lägger till två bilder.

Rose-Xeon-Team-GF-alu.jpg

Rose-Xeon-Team-GF.jpg

Senast ändrad:
Hur gick det, köpte du cykeln och i så fall - hur känns den?
Jag beställde just en sådan idag, priset var oslagbart. Prissänkt från 20.000 till 13.500 och sedan ytterligare rabatt 15% i kassan.

Sokrates72 sa:
Jag beställde just en sådan idag, priset var oslagbart. Prissänkt från 20.000 till 13.500 och sedan ytterligare rabatt 15% i kassan.
Hoppas att ddu blir nöjd med cykeln.
Men till sommaren, eller åtminstone när vägar och cykelbanor är rensopade, vilket är efter 15 Maj där jag bor, bör du skaffa bättre däck.
Schwalbe Lugano är bland de trögaste och tristaste racerdäck som finns, så göt dig själv en tjänst och byt till bättre.
Det finns många andra modeller att välja på, både från Schwalbe och andra tillverkare.

/Håkan

Absolut men barn och en gravid fru kom lite ivägen för att kunna maxa den... längtar till våren.
Trötta däck helt klart. Trodde först att dom var opumpade haha.
Kanske ska passa på nu när det är rea. Några tips?

Miracle sa:
Ja, conti GP4000ll är ett tryggt val. Reas nu när GP5000 är på gång, skulle jag tro! :)

frid!

+1 mycket trevliga däck. Rekommenderas starkt.

Enda abret är väl ömtåliga sidoväggar, men det får man leva med då det troligen är nödvändigt för att få däcket andra trevliga egenskaper. Lite lurigt våtgrepp tycker jag. Det kan vara tillfälligheter, men jag är lite vaksammare med de däcken på än andra däck i regn då jag upplever dem som aningen lynniga.

Lånar tråden lite så här några år senare:) nu när jag funderar på en beggad Made, hur är sittställningen på en sådan? Blir de väldigt mkt tryck på händerna, framåtlutad körställning?

Tillbaka
Topp