Första Racern Aluminum eller kolfiber?

Finns väll ingen anledning att skaffa en aluram eller stålram om budjeten är 12 papp.
Om man ska gå "old-school" så ska man ju gå all in och det slutar aldrig.

Jag tycker att om du har 12 papp så går du in på någon bra butik som fokuserar på tävlingscyklar och väljer något som har shimano 105 som sämst. Du kan hitta en bra deal på nätet men det är rätt gött att ha en butik att gå till om något strular. du får i regel testa hojen också före du köper den. Bra märken.. alla är i regel helt ok i den prisklassen. Du får imponera med benmuskler i stället.
Själv har jag blivit fullständigt kränkt av en kille på CX med dubbdäck när jag va ute för 3 veckor sedan så...

Min lista:
1) snygg
2) har jag råd( i regel inte men man lever bara en gång)
3) carbon före alu och stål
4) butik före web
5) ny före beggad( gamla billiga grejer tenderar att ha fått lite stryk)
6) räkna med 50% värdeminskning i vilket fall. Så blir du glad om det blir bättre.

En fin begagnad racer lär vara svårslagen om du lyckas hitta en i rätt storlek. Så länge reglagen är i bra skick så är ju resten ändå slitdelar, som dessutom knappt slits på en racer jämfört med mtb. =)

För 12k får man en cykel som består av delar som motiverar priset 12k. Hos din LBS är det ett hopp ner i komponentnivå jämfört med fultyskarna.

Med det vill jag säga att en hoj för 15k är en bättre än en hoj för 12k även om det skulle vara alu i den dyrare och kolfiber i den billigare (jämförelsen kan dock inte göras hursomhelst mellan olika märken, lbs mot postorder osv).

Jag gav nio för min Cube, aluram med Easton kolgaffel å nästan full Ultegra. En fjolårsmodell från CRC med 40% rabatt så visst fasen går det att få bra grejjer för tolv tusen.

/T

Som flera redan antytt: en bra ram är bra - det finns skit- och bra ramar av såväl carbon, alu och stål. Viktigast och mycket viktigare än materialet är hur du sitter!!! Försök också att söka på testrapporter på nätet - det är inte som att provköra själv, men eftersom du är ny kan det ändå vara intressant vad andra tycker, särskilt om cykeln uppträder bra eller sämre i en viss typ av situation som kan vara av intresse. Hjul är också viktiga men du kan inte räkna med superhjul i den prisklassen ändå. Det minst viktiga är komponenterna/grupp - alla är bra idag, det är i princip bara vikt/pris som skiljer.

obscur skrev:
-------------------------------------------------------
> Försökte någon just med att mena att 105:an är
> skit?

Inte direkt, men ...

Det sades väl att man inte skall gå under 105?

Fliken skrev:
>
> Det sades väl att man inte skall gå under 105?

Varför inte det om budgeten bara är 12000 och man kan få en så mycket bättre ram - och även billigare grupper funkar faktiskt perfekt om man är nybörjare?

tmalm skrev:
> En bra ram är en bra ram.
> En komplett cykel för tolv=> definitivt alu
> (Canyon ulitmate al tex)

+1
(Men det finns fler bra aluramar i den prisklassen)

Fliken skrev:
> Det sades väl att man inte skall gå under 105?

-1
Tiagra 4600 (10-delat) har bättre ergonomi på STI-reglagen.

OBS
Ergonomi är inte samma sak som personliga preferenser,
dessutom kan bromsar o annat vara sämre på Tiagra, det har jag ingen aning om,
men det finns måånga som föredrar ergonomin hos STI-reglagen hos 4600, liksom 5600, 6600 och 7800
jmf med de hos 5700, 6700 och 7900

Välj alltså inte enbart efter namn och/eller utseende,
prova själv innan köp!

/Håkan

Tillbaka
Topp