Första turen avklarad !

spaski101

Ny medlem
Första turen avklarad !
Tjena!

Köpte min första racer igår och det blev en Columbus PINTA 2016 års modell. Fick test kört den direkt när jag kom hem, det gick väl bättre än förväntat! cyklade ca 2 mil (det känns lite i röven idag) ramlade självfallet stillastående i uppförsbacke med för hög växel och jag kom inte ur pedalerna haha, inget som jag inte hade förväntat mig direkt.

Jag cyklade ihop med min polare som kör MTB så de var ju lite skillnad på våra cyklar så att säga. Jag tyckte det var helt underbart kul och från och med idag går jag på semester tills slutet på augusti så jag ska allt hinna klocka en hel del mil innan dess! och inte bara det så börjar ju Tour de France nu med så de blir nog en hel del soffhäng med !

Mitt mål med att cykla är att komma ner 10 bmi för att få en operation för överhängade hud nämligen då jag nyligen (3 årsedan) gjorde en Gastricbypass och jag känner att cykling absolut kommer hjälpa mig dit!

Då vill jag tacka för mig, kände bara för att dela med mig av mina första intryck av att börja cykla!

Första turen avklarad !
Gott. Framgår inte om du skaffat bibs med pad i (alltså cykelbyxor med blöja). Skaffa det, det kommer att vara skönare för baken och eventuellt en bredare sadel.

Första turen avklarad !
Jeppe_E sa:
Gott. Framgår inte om du skaffat bibs med pad i (alltså cykelbyxor med blöja). Skaffa det, det kommer att vara skönare för baken och eventuellt en bredare sadel.

Jodå hela kitet är inköpt, skor, hjälm, byxor, tröja, sadelväska, cykeldator, extra slang. Allting de rekommenderade i butiken att ha till sin första cykel helt enkelt :)

Första turen avklarad !
Angående för hög växel, du hade fått en bikefit läste jag vilket är väldigt positivt så cykeln lär passa dig bra! Kom ihåg kadensen (trampfrekvensen) som bör ligga i trakterna kring 90 rpm för att du ska vara så effektiv som möjligt och framförallt inte belasta knän osv för hårt. Det är lite lurigt i början, speciellt om din dator inte mäter kadensen, men många nybörjare (inkl jag själv tidigare) kör alles för tungt så det är värt att fundera på!

Första turen avklarad !
AX3L sa:
Det är lite lurigt i början, speciellt om din dator inte mäter kadensen, men många nybörjare (inkl jag själv tidigare) kör alles för tungt så det är värt att fundera på!
Är väl bara att gnola på en truddelitet i takt till tramptagen. Då ger ju sig kadensen av låtvalet, och när låten känns miffo så är det dags att växla :-)

Första turen avklarad !
tänkte jag slänger in en bild på cykeln

Bilagor

• cykel.jpg
    cykel.jpg
    162.4 KB · Besök: 27
Första turen avklarad !
Tänkte man kan höra här kanske vilka appar till android som passa bäst när man är ut och trampar? just nu har jag bara runkeeper på telefonen men tänkte om de fanns något specifik för cykling.

Första turen avklarad !
haha ja, satte på cykeldatorn men märkte när vi drog ut att den inte var rätt placerad så den funka inte heller! men vi sa skit i det och körde färdigt vill ju bara vänja mig vid cykeln nu i början ändå. Men nu har jag skaffat mig premium Strava! skall se om jag kan lösa pulsband och grejer inom kort med.

Första turen avklarad !
spaski101 sa:
Tänkte man kan höra här kanske vilka appar till android som passa bäst när man är ut och trampar? just nu har jag bara runkeeper på telefonen men tänkte om de fanns något specifik för cykling.

Har runtastic för MTB. Finns oxå för racer och jag tror den finns för android. Funkar kanon

Tillbaka
Topp