Första turen med spd

Stevie DeVille

Aktiv medlem
Första turen med spd
Jag har i alla tider kört plattisar i skogen men nu, i samband med ny cykel, klämde jag till och köpte spd-pedaler. Shimano 540 blev det. Igår var det dags för första turen, ett varv på fornstigen. Vilken skillnad det var! Jag har cyklat i skogen sen jag var fem år (d v s 23 år) och aldrig tyckt att plattisar begränsat mig, men ack så fel jag haft.

Skillnaden i driv var enorm. Tidigare har jag haft problem att ta mig upp för vissa backar, men nu gick det som en dans. Jag fick ett mycket jämnare pedalvarv vilket gjorde att bakhjulet inte släppte alls på samma vis. (En annan bidragande orsak var att jag kände mig lite osäker på att klicka ur och därför tryckte på lite extra för att komma upp och inte klota i stöket.)

Nerför har jag tidigare fipplat och grejat för att få fötterna rätt men nu sitter de ju bokstavligen fast så självförtroendet var på topp. Det faktum att man kan dra i pedalerna gör också att man kan balansera cykeln med fötterna på ett helt annat sätt. Kontentan för de som är tveksamma är att om det är någonstans man har verklig glädje av att sitta fast är det i skogen.

Om jag ramlade någon gång? Jodå. En gång blev det. Såklart på slät och fin stig där jag slappnade av lite väl. Landade dock mjukt i gräset.

Sammantaget en väldigt positiv upplevelse. Trodde verkligen inte att skillnaden skulle vara så stor.

Ps. Jag kör SPD-SL på landsvägscykeln, så viss vana vid att sitta fast fanns sedan innan.

Första turen med spd
Väntar på att posten skall komma med mina första SPD , (XP PD-M780 + NorthWave Drifter GTX) är skitskraj men skall ändå ge det ett försök .

Första turen med spd
Jag ställde upp mina pedaler helt inför min skogspremiär för att kunna få ut fötterna fort. Det gör dock att jag kan slå loss fötterna från pedalerna när jag kör på något ordentligare, vilket inte är så roligt. Att träna lite på att klippa ur innan man börja cykla ordentligt är troligen mycket väl investerad tid.

Första turen med spd
Tack för uppmuntran !

Kommer att nog att undvika stigarna med stenrösen första gången ,
en annan sak som skrämmer mig är transport-sträckan i stadstrafik ut till mtb-stigarna

Första turen med spd
fiveax skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för uppmuntran !
>
> Kommer att nog att undvika stigarna med stenrösen
> första gången ,
> en annan sak som skrämmer mig är
> transport-sträckan i stadstrafik ut till
> mtb-stigarna

Det är inga problem med transportsträckor. Klicka ur en pedal i god tid innan hinder i början så att du är redo. Efter hand blir du van och vill slippa klicka i och ur då behövs det inte för du är ändå på alerten. Nån gång kommer du glömma att klicka ur när du står still eller falla åt den sidan du sitter fast, det gör alla. Jag klickar ur vänster som regel, om jag faller åt fel håll hamnar jag inte mitt ute i gatan.

Edit: Med hinder avses tex. rödljus eller andra saker som tvingar fram stillastående. Annars behöver man inte klicka loss.

Senast ändrad:
Första turen med spd
Hasse#7 skrev:
> Klicka ur en pedal i god tid innan hinder i
> början så att du är redo.

När jag tröttnade på att ramla ikull varannan gång jag stannade så började jag med den taktiken.
I god tid innan cykelstället på jobbet klickar jag ur båda fötterna, rullar fram till cykelstället och gör en snygg 90graders sväng och stannar. upptäcker att skorna klickat fast igen... Kabrak! Mycket publik också...
Men man lär sig fort! Nu går det av sig själv, men första dagarna var lite jobbiga.

Första turen med spd
Tycker SPD kan vara jobbigt om man fastnat i en uppförsbacke.. och man ska försöka klicka i dom igen samtidigt som man inte vill halka av pedalen eller komma över roten som är någon meter framför :-)

Jag kör just nu plattisar dock, då jag föredrar dessa när jag testar ny terräng och inte vet vad som väntar.

Första turen med spd
fiveax skrev:
> Tack för uppmuntran !
>
> Kommer att nog att undvika stigarna med stenrösen
> första gången ,
> en annan sak som skrämmer mig är
> transport-sträckan i stadstrafik ut till
> mtb-stigarna

Man lär sig snabbt, oroa dig inte. Men i början kan det vara smart att öva på tricksig terräng där man ramlar på något mjukt :)

(Själv har jag dock återgått till plattisar i skogen, tycker det är roligare så :) )

Första turen med spd
En kompis gjorde det enda raka när han skaffade pedaler: tog ut hojen på en gräsmatta, cyklade så fort han kunde iklickad och sedan tvärnitade han. Efter en halvtimme var han trött och hade lärt sig att klicka i och ur. De första gångerna var det lite svårt att hinna tyckte han, men kroppen lär sig fort att undvika lite smärta och förnedring.

Första turen med spd
Nu kommer då pessimisten här. ;)

Närå, jag håller med om allt ovanstående. Jag har själv dock sopat i ryggen en gång ordentligt för att jag inte kom loss ur pedalerna. Jag slog över snabbt och i det specifika läget där jag behövde få loss fötterna så gick det inte, beroende på att det gick för snabbt och att jag just i det läget inte hade något motstånd/gravitation i pedalerna. Blev ambulansfärd och fixering av rygg, etc, det hela slutade bra men det var fruktansvärt smärtsamt och en hel del rädsla. Bryta ett ben är ju hemskt, men att bryta ryggen är ju förenat med så mycket mer. Jag är övertygad att jag hade fixat att hinna få ner fötterna i marken utan SPD. SPD skapar en viss effektivitet och i vissa lägen kanske säkrare körning än vanliga pedaler, men i en viss "gråzon" kan skapa fara, när du måste komma loss blixtsnabbt och du inte har motstånd i pedalerna. Det finns ju en anledning till att man använder plattisar i dh exempelvis.

Visst önskar jag att jag sitter fast med SPD i många lägen, exempelvis vid klättring, men jag har ju upplevt SPDs "baksida" och har därför gått tillbaka till plattisar, för säkerhetens skull. Den lilla effektivisering jag personligen upplevde var inte värt det helt enkelt.

Sedan är nog säkerligen min olycka sällsynt och man kan säkert trilla och slå sig illa i vissa lägen för att man hade plattisar och inte SPD, vad vet jag. :)

Senast ändrad:
Första turen med spd
Ush, det lät inget vidare. Skönt att det slutade väl. Jag cyklar alltid med vätskerygga. Inbillar mig att tre liter vatten och en massa fikabröd skyddar lite iaf om man har oturen att landa på ryggen.

Första turen med spd
Det hade jag också, Camelback Mule använder jag. Har numera en ryggplatta på när jag är ute i skogen. :) Och min väska vet jag inte hur mycket den tog, men det var ryggslutet på mig som fick smällen. Ryggan och hjälmen tog nog övre delen.

Senast ändrad:
Första turen med spd
Känns som om min SPD ångest kapade tråden från Stevie , ursäkta .
Jag trivs egentligen ganska bra med plattisar ock enda anledningen att testa SPD är dom här
gångerna jag är okoncentrerad och tappar pedalen med påföljd att det ser ut som jag rakat
benen med vinkelslip .

Första turen med spd
fiveax skrev:
> Jag trivs egentligen ganska bra med plattisar ock
> enda anledningen att testa SPD är dom här
> gångerna jag är okoncentrerad och tappar pedalen
> med påföljd att det ser ut som jag rakat
> benen med vinkelslip .

Det kunde vart värre, du kunde ha rakat benen... ;)

Första turen med spd
j-a skit , det här blev lika katastrofalt som befarat , monterade XP PD-M780 idag ,
hmmmm hmmm j-ligt tungt att lossa fötterna trots lösaste läget , vänstra pedalen har mycket dödgång men provar väl ända , slutar med rejäl vurpa i gårdsgruset och blodvite ,pedalerna är på väg tillbaka till Tyskland och plattisarna sitter monterade igen .
Behöver pedaler som lossar med mindre vinkel och mindre kraft , så vad rekommenderar ni ?

Första turen med spd
Det låter som det är Shimano Click'r du ska ha. Det finns två modeller just nu men fler varianter är på gång.

http://www.shimano-nordic.se/publis...eos/shimano_videos/shimano_click_r_shoes.html

Själv valde jag PD-T780 och de funkar bra för mig med ganska lågt ställd fjäder. Men dessa är nog ungefär samma som de du prövade & inte var nöjd med fast kombinationsvarianten då.
Kolla att du drog åt klossarna tillräckligt, för det gjorde inte jag på första turen så de lossnade båda två, så då hade jag bra mycket dödgång när jag kom hem och det var svårare att komma ur. ;)

Frid!

Senast ändrad:
Första turen med spd
Det finns klotsar från Shimano som gör att du kan lossa fötterna genom att rycka fötterna rakt upp. Fungerar perfekt om man är påväg att ramla stillaståendes eftersom fötterna lossnar när du rent reflexmässigt försöker rycka loss fötterna från pedalerna.

Första turen med spd
Men seriöst, hur svårt kan det vara? vrid hälen utåt. NÄr ni stannar, klipp loss en fot, är det vänster, sväng framhjulet åt höger när ni stannar, då välter cykeln åt vänster, den foten ni har loss. Jag har ALDRIG vurpat med spd/look/campa/speedplay på landsväg. I skogen, jo där vurpas det, men det hör till, men aldrig när jag ska till att stanna, kontrollerat.

Första turen med spd
Har kört spd i 6 manader och tycker det är skitbra! Klickar ur en bra bit innan planerat stopp, och har varit närmare att vurpa när skon utan att jag vill det klickar ur, än att jag suttit fast!

Med lite "bra" planering har jag inte haft nagra problem!

Gjorde nagra gräsmatteövnigar i början. Stod still med i-klickade fötter tills jag välte och reflexerna vred ur fötterna, när dom inte löste ut drog jag ett snäpp lösare, har fungerat hittils.

varför körs inte downhill med spd? Tycker dom borde ha stor glädje att sitta fast?

Första turen med spd
fiveax: Det är kanske lite väl optimistiskt att tro att ryggmärgsreflexen skall sitta redan första rundan. Som skrivet, träna en stund på gräs först - det finns inte en chans att ha huvudet med i matchen i alla lägen när ryggmärgen inte är med; utan snarare mot då man har en helt annan reflex om man är van att köra med platt.

Därtill är nya pedaler lite kärvare; de behöver lite inkörning upplever jag.

För dig hade multi-release klossarna varit något: de kan man dra ur åt alla håll om man är beslutsam. Kommer inte ihåg om det är SH51 eller SH56 de heter; färgen skall vara silver iaf.

Jag har klarat att klicka ur både vä och hö pedal vid OTB och landat på fötterna men då sitter det verkligen i ryggmärgen också. Blev lite förvånad själv faktiskt. I början krävde varje stopp lite planering; främst i stan faktiskt.

Nu kör jag mest platt i skogen för det är roligare och mina knän verkar gilla det också.

Första turen med spd
Jo, SH56 heter de. Jag har dessa och det har hittills funkat även i skogen, men det rekommenderas inte av de med rutin om jag fattat rätt.

Frid!

Första turen med spd
Jag funderar på att göra precis tvärtom. Har inga större problem att komma ur. De sitter där i ryggmärgen. Men i vissa fall hinner du helt enkelt inte. En fot får man alltid ur. Men när vurpan kommer om man kör snabbt på nån stig. Hinner man inte alltid få ur båda och ramla som man vill. Slår sig lika mycket på cykeln som av marken.

Dessutom får man inte någon naturlig rörelse med cykeln när man hoppar (behöver inte vara stora hopp). Cykeln följer med på ett sätt som den inte borde. Det och att man inte alltid hinner få ut båda fötterna, gör att jag vill prova plattisar.
Vet att de förmodligen kommer vara ett h-vete i början. Speciellt över större hinder och uppför.
Men det är garanterat säkrare när man kör på ut för nån stening stig och vurpan är framme.

Första turen med spd
juliusjonzon skrev:
>
>
> varför körs inte downhill med spd? Tycker dom
> borde ha stor glädje att sitta fast?

Flera av proffsen kör spd. Är t ex ganska säker på att Danny Hart kör iklickat.

Första turen med spd
fiveax skrev:
> j-a skit , det här blev lika katastrofalt som
> befarat , monterade XP PD-M780 idag ,
> hmmmm hmmm j-ligt tungt att lossa fötterna trots
> lösaste läget , vänstra pedalen har mycket
> dödgång men provar väl ända , slutar med
> rejäl vurpa i gårdsgruset och blodvite
> ,pedalerna är på väg tillbaka till Tyskland och
> plattisarna sitter monterade igen .
> Behöver pedaler som lossar med mindre vinkel och
> mindre kraft , så vad rekommenderar ni ?

Har du vettiga klossar i pjucken då? Jag köpte exakt samma pedaler idag och de klickar ur väldigt lätt om man lossar på spänningen. Klossarna är SM SH-51 (samma som medföljer) som dock är inslitna sen förut.

Prova att montera klossarna lite snett, så att den neutrala positionen hos fötterna blir en anings pekande utåt. Då kan du ändå cykla med fötterna pekandes rakt framåt och har ingen "dödgång" i sidled för urklickningen. Pensla på lite fett på angreppsytorna också så går det lättare att få loss fötterna.

Jag är rätt så "SPD-rädd" själv och det var faktiskt därför jag köpte dessa pedaler. För att jag JÄVLAR I MIG SKA SITTA FAST! Jag vet att det går mycket bättre då, trots riskerna. Är det för brötigt kan man alltid klicka ur och stå med pedalen mitt under foten istället.
Jag bytte från Shimano PD-A530 som har SPD på ena sidan och är platt på andra, då dessa ofta hakade i underlaget när man använder SPD-sidan, och så är det halvt omöjligt att i farten vända på pedalen när man vill ha den platta sidan uppåt. Skicka ett PM om du vill köpa dem billigt och prova.

Stervelo skrev:
> Men seriöst, hur svårt kan det vara? vrid hälen
> utåt. NÄr ni stannar, klipp loss en fot, är det
> vänster, sväng framhjulet åt höger när ni
> stannar, då välter cykeln åt vänster, den
> foten ni har loss. Jag har ALDRIG vurpat med
> spd/look/campa/speedplay på landsväg. I skogen,
> jo där vurpas det, men det hör till, men aldrig
> när jag ska till att stanna, kontrollerat.

Det där funkar ju inte i en nödsituation, och det är då det går åt helvete. När man under full kraft plötsligt står still på grund av ett hinder i en brant backe och måste vrida foten för att få loss den. Själva vridningen gör att du flyttar tyngdpunkten och därmed lätt ramlar. Jag har sopat knäna i backen vid några tillfällen under sådana omständigheter, men aldrig i farten så att säga.

Första turen med spd
Blir säkert nytt försök med SPD ,får se vilka pedaler o klossar det blir ,
tills dess fortsätter med plattisar det är ju sk-kul utom dom gångerna jag tappar pedalerna
och river upp smalbenen .

Första turen med spd
Makten , jag gjorde också som du o monterade klossarna lite snett men funkade inte bra ändå ,
misstänker att mina pedaler var måndags ex. , högra pedalen var rätt så distinkt att lossa men den vänstra hade stort glapp , båda krävde mycket kraft för att lossa .

Första turen med spd
fiveax skrev:
> Makten , jag gjorde också som du o monterade
> klossarna lite snett men funkade inte bra ändå
> ,
> misstänker att mina pedaler var måndags ex. ,
> högra pedalen var rätt så distinkt att lossa
> men den vänstra hade stort glapp , båda krävde
> mycket kraft för att lossa .

Det låter ju inget vidare om du justerade dem så lågt som möjligt. Jag tror att Shimano kör samma geometri på alla SPD-pedaler i själva ingreppet, men fjädrar är nog svårt att få konsekvent lika hårda när de ser ut som de gör.

Om du sen inte är van vid SPD så kanske du överdriver intrycket av kraften som behövs för att vrida ur foten? Det ska naturligtvis inte gå superlätt, för då lossnar man i farten. Men det bör kunna gå att ställa pedalen så att det inte är tyngre än att i sidled skjuta ett liggande, fullt mjölkpaket på ett slätt golv med hälen, om denna extremt ovetenskapliga försök att beskriva friktion kan vara till någon hjälp:-))

Ge inte upp än! Öva lite, smörj, justera klossarna och så. Jag vet själv hur lätt det är att bli putt på att sakerna inte funkar som man tänkt sig, även när de faktiskt gör vad de ska.

Första turen med spd
HeHe , var nog snarare som 3 mjölkpaket , jag ger inte upp men funderar på fortsättningen ,
kanske testar Click'r synd att pedal utbudet är så dåligt

Första turen med spd
SweBender skrev:
> Skruvade på mina Well Go SPDs idag, vilken
> skillnad! Bästa 50kr någonsin!

Har jag missat nåt? :-) Vilka Well Go kostar 50?

>slutar med rejäl vurpa i gårdsgruset och blodvite ,pedalerna är på väg tillbaka till Tyskland och >plattisarna sitter monterade igen .

Om TS vurpat i/på grus så borde det väll blivit märken på pedalerna och således inte gå att returnera?

Första turen med spd
Nya klossar och nya pedaler sitter rätt så hårt innan de slits till. Tar lite tid och tålamod oxå innan man får ur-klicket in i ryggmärgen. Det beror ju på hur brant inlärningskurvan är Men efter någon månads ständigt SPD-vurpandes så lärde jag mig oxå tillslut. Min kurva är inte en av de brantaste :) Efter ganska kort tid tycker jag att de sitter så pass löst att man kan panik-dra foten rakt upp och lossna ganska lätt. Det har tom hänt att jag dragit loss med vanligt rundtramp och det är så lagom kul.
För ett par veckor, ja inför Ränneslättsturen, drog jag åt pedalerna ordentligt. Jag tröttnade på mig själv då jag klickar ur i tid och otid omedvetet. Som sagt. Det går fort att lära sig. Jag hade aldrig bytt tillbaka till plattisar

Första turen med spd
Jag returnerade med anmärkning att pedalerna är felaktiga , se tidigare inlägg , får se vad tyskarna svarar .

Jenny W ,om jag inte litar på mig själv eller pedalerna så blir det nog ingen rolig o snabb cykling , känns som jag har lång inlärningskurva med hårt sittande pedaler .

Försöker nog få tag i PD-MT50 att testa , verkar inte finnas i handeln riktigt ännu .

Första turen med spd
Förstår faktiskt inte hur någon kan tycka man sitter hårt i spd pedalerna. Även om de är helt nya.. Eller dessa ständiga spd vurpor i början. Aldrig hänt mig.

Första turen med spd
Jag testade min kompis pedaler och skor först. Tyckte det var riktigt läskigt men köpte ändå egna vilket visade sig vara det bästa jag gjort. Förutom att jag valde vändbara... men har mycket bättre balans och kontroll. Enda gångerna det är läskigt är vud riktigt branta uopförsbackar och man inte fått med sig tillräcklig fart innan. Men efter bara en kort tid sitter det i ryggmärgen och senast jag gav mig på en allt för brant stenhäll hann jag klicka ur båda fötterna och hoppa av cykeln medans cykeln for i backen.

Kommer aldrig gå tillbaka till plattisar och pungkross i styrstamen. Möjligtvis skaffa knäskydd och armbågsskydd.

Tillbaka
Topp