Första vätternrundan

Freddan N

Medlem
Första vätternrundan
Hej, hoppas det är ok att lägga detta i en ny tråd, säg till annars.

Jag ska köra Vätternrundan för första gången i år och jag startar 20.44 så det blir nattkörning för mig. Vad har folk för rekommendationer angående sömn? Jag har veckan innan ledig så jag antar att det bästa är att ställa om dygnet så gott man kan så att man kanske kan få 2-3 timmars sömn innan loppet i alla fall. Eller har någon några bättre tips?

Är det mer glest med folk när man har en starttid på kvällen, blir det svårt att hitta en klunga att hänga på?

Sen en fråga som jag inser kanske är lite svår att svara på, vad kan jag förvänta mig ungefär för tid? Igår körde jag det längsta jag någonsin kört, en ensamtur på 238km. Det tog nästan exakt 9h åktid, ca 10h med lunchpaus och småpauser. Jag väger ca 63 kg och har en FTP på typ 194W enligt Zwift.

En till svår fråga: jag tycker överlag jag förberedde mig ganska bra för turen igår, men de sista typ 4 milen kände jag mig lite spyfärdig av att andas in för djupt, det kändes även ganska motbjudande att försöka äta något då så jag var lite rädd att jag skulle få soppatorsk utan att märka någon hunger. Det var ganska varmt så kan det ha varit värmen som orsakade det? Känner någon igen känslan och har något tips för att undvika det?

Tacksam för tips!

Första vätternrundan
Brukar alltid gå att hitta lite ryggar men de flesta som vill köra lite snabbare startar efter 03 så man slipper lysen
hittar du en fin klunga så är 10 timmar inte omöjligt.

Gällade spykänsla så är det en vanesak din kropp är ju ovan med så långa sträckor så försök att regelbundet stoppa i dig energi och variera intaget med både fast och flytande föda så du inte går tom det är då jag brukar få den känslan

Första vätternrundan
Ta det oerhört varligt om du åker i klunga på natten. Lätt att bli fartblind när man åker i ett "mörkt stuprör" och nästan lite dizzy med alla små röda lampor. Spyfärdig blir man någon gång under loppet. Som redan sagts, slarva inte med födointaget och håll dig borta från energigel åtminstone de första 20 milen. God tur!
/steen

Första vätternrundan
Brukar alltid gå att hitta lite ryggar men de flesta som vill köra lite snabbare startar efter 03 så man slipper lysen
hittar du en fin klunga så är 10 timmar inte omöjligt.

Gällade spykänsla så är det en vanesak din kropp är ju ovan med så långa sträckor så försök att regelbundet stoppa i dig energi och variera intaget med både fast och flytande föda så du inte går tom det är då jag brukar få den känslan
Tack för tipsen! Ska tänka på att äta regelbundet och varierat, det skötte jag inte optimalt igår så det kan nog bidragit till känslan.
Ta det oerhört varligt om du åker i klunga på natten. Lätt att bli fartblind när man åker i ett "mörkt stuprör" och nästan lite dizzy med alla små röda lampor. Spyfärdig blir man någon gång under loppet. Som redan sagts, slarva inte med födointaget och håll dig borta från energigel åtminstone de första 20 milen. God tur!
/steen
Ska ta det försiktigt och ha en bra lampa, tack! Ingen energigel första 20 milen? Blir man konstig i magen av det om man är ovan eller hur menar du? Jag har faktiskt aldrig provat men har tänkt testa det innan vättern så jag vet om jag tycker det är ätbart eller inte

Första vätternrundan
håll dig borta från energigel åtminstone de första 20 milen.
Varför det? Gel är alldeles utmärkt källa till endast kolhydrater. Det kan bli lite tråkigt i längden dock. De flesta gel innehåller 25g kolhydrater. De finns de som innehåller mer och får man i sig för mycket (kolhydrater) på en gång så kan magen ha åsikter om det.
Som med all energiintag gäller att testa innan att du gillar det och det funkar för dig.

Första vätternrundan
Varför det? Gel är alldeles utmärkt källa till endast kolhydrater. Det kan bli lite tråkigt i längden dock. De flesta gel innehåller 25g kolhydrater. De finns de som innehåller mer och får man i sig för mycket (kolhydrater) på en gång så kan magen ha åsikter om det.
Som med all energiintag gäller att testa innan att du gillar det och det funkar för dig.
Min erfarenhet är att magen inte trivs till slut, fast det kanske bara är jag...
/steen

Första vätternrundan
Jag har gått från att äta alldeles för lite, till att äta mer fast föda, till att nu bara äta gels och sportdryck.
Jag blev helt enkelt mätt av fast föda, tempot var för högt så jag kunde inte smälta maten och blev snabbt illamående.
Numera äter jag fortfarande för lite, men mycket mer än tidigare. Räknar ca 150-200g kolhydrater från sportdryck + 2-4 gels per 100km. Sen på stoppen finns glass, snickers och bullar.
Jag trycker första gel efter ca 1h..

VR så startar det en fålla med typ 70pers varannan minut under ett nästan ett dygn, i varje fålla står det minst en grupp som har lite fartambitioner, sen om det är 14h eller 9h vet jag inte. Men att klungsurfa, dvs att hoppa mellan olika grupper är en klassisk taktik. Lycka till.

Första vätternrundan
Min erfarenhet är att illamående och känslan att man inte vill äta något brukar komma sig av att jag druckit för lite under turen. Vätskebristen verkar ha den effekten på mig iaf. Tröttheten är ju mest en följd av att man ätit för lite. En burk coca cola räcker knappt tio minuter på 194 watt, så ätandet är ganska centralt för hur känslan i slutet av loppet kommer vara. Jag har kört bäst när jag haft fickan full med torkad frukt, russin, jordnötter och sånt. Lätt att peta i sig och något annat än alla sockerprodukter man erbjuds. Lycka till, och kör så det ryker!

Första vätternrundan
OT/raljerande:

Man brukar ju säga att det är lite farligt det här med stora snabbgrupper i samband med Vättern, både när grupperna tränar men sedan självklart under loppet. Frågan är om det inte är totalt tvärtom, att det avsevärt bästa inför Vättern ur ett strikt säkerhetsperspektiv är just att gå med i en grupp med ett specifikt tidsmål?

Bör rimligen vara avsevärt farligare med mer oerfarna cyklister som under loppet hoppar från klunga till klunga eftersom det är kraftig risk för blandning mellan erfarna och oerfarna cyklister i dessa klungor, en del kanske knappt cyklat i klungor tidigare. Sist men inte minst kan mörkret göra det lynnigt.

Ett sista alternativ är förstås att försöka cykla solo så mycket det går men enligt mitt intryck ganska få som gör så strikt.

Första vätternrundan
OT/raljerande:

Man brukar ju säga att det är lite farligt det här med stora snabbgrupper i samband med Vättern, både när grupperna tränar men sedan självklart under loppet. Frågan är om det inte är totalt tvärtom, att det avsevärt bästa inför Vättern ur ett strikt säkerhetsperspektiv är just att gå med i en grupp med ett specifikt tidsmål?

Bör rimligen vara avsevärt farligare med mer oerfarna cyklister som under loppet hoppar från klunga till klunga eftersom det är kraftig risk för blandning mellan erfarna och oerfarna cyklister i dessa klungor, en del kanske knappt cyklat i klungor tidigare. Sist men inte minst kan mörkret göra det lynnigt.

Ett sista alternativ är förstås att försöka cykla solo så mycket det går men enligt mitt intryck ganska få som gör så strikt.
Som klungsurfare ligger man i svansen och är inte med i rotationen, såvida man inte blir inbjuden att delta och isf är det ofta en mer rekaxed och trevlig klunga som inte ligger för tätt.

De olyckor och incidenter jag sett på mina Vätternrundor och Siljan runt har uteslutande involverat de mer ”organiserade” klungorna med diverse tidsmål, ofta med nån skrikande klunghitler i bräschen. Troligtvis kör dessa mer tätt och med mindre marginaler, och en hel del regler som deltagarna koncentrerar sig på att följa, händer nåt oväntat går det åt pipan.

I de mer spontana klungorna är det som sagt mer relaxad, mindre hets, och mer marginaler. Jag upplever det som betydligt säkrare och en trevligare färd. Har faktiskt flera gånger släppt svansen på ”organiserade” klungor där man märkt att det varit oroligt och gormande om regler längre fram, och mycket riktigt har de senare legat i en bröt längs vägen.

Första vätternrundan
Som klungsurfare ligger man i svansen och är inte med i rotationen, såvida man inte blir inbjuden att delta och isf är det ofta en mer rekaxed och trevlig klunga som inte ligger för tätt.
Visst, om det är som du skriver att man håller sig till svansen i sitt klungsurfande och inte är med i rotation så blir det så klart mera safe men i övrigt är jag skeptisk (jag skulle personligen mycket hellre ligga i en klunga där folk tränat tillsammans).

Ett annat problem på Vättern är så klart när stora klungor kommer ifatt varandra, då blir de enormt stora/långa och riskerna går upp. I ett sådant läge bör klungorna släppa varandra men något som inte alltid sker.

Första vätternrundan
Lyssnade på en snubbe som inte ville ha massa främlingar i sin klunga. För att "vi har så dyra cyklar och har inte råd med några olyckor" typ. Ganska konstigt sätt att tänka av flera anledningar tycker jag.

Första vätternrundan
Jo. Lite märkligt kan man tycka. Att klaga på det. Om man ställer upp i ett lopp med gemensam start så får man ju räkna med att åka med andra. Vill man inte vill ha några med så får man ju göra vad man kan för hänga av dem istället.

Första vätternrundan
Jag hade vänt på dygnet helt. Det är en otrolig skillnad på en nattcykling om man är pigg och vaken eller om man måste kämpa mot sömnen, åtminstone är det det för mig. I det första fallet är nattcykling jäkligt kul, i det andra en ren plåga och dessutom farligt

Första vätternrundan
Under min (sannolikt) sista VR hamnade jag under olika delar av loppet bakom två gäng som höll slutna led (med grindvakt).

Det ena gick så galet ryckigt att jag hakade på ett annat gäng som åkte förbi, dels för att slippa den ofrivilliga intervallsträningen och dels för att kunna få vara med och hjälpa till i gruppen.

Den andra höll vädligt jämnt och fint tempo och var egentligen en fröjd att ligga bakom. Sen hade jag totalt ruttnat då var mest intresserad av att få rundan avklarad.

I det första fallet fanns ingen substans i något slags resonemang om att inte släppa in andra av säkerhetsskäl. I det andra fallet kan jag förstå det.

Första vätternrundan
När jag körde senast (och sista gången) - på 90-talet var det största problemet på natten (förutom andra cyklister) alla pumpar, flaskor, fram- och baklysen, reflexer, matpaket, tubdäck och annat sk-t som folk tappat på vägen. Och en död grävling som jag körde över (jag visste inte att det var en sådan förrän jag hittade grävlingshår på klingorna när det blev ljust). Av de rundor jag kört har de flesta gjorts solo eller tillsammans med min bror. Jag/vi körde själva så mycket som vi kunde.

Första vätternrundan
Inga främlingar i min klunga! Bättre att cykla med folk som man kört med tidigare så man vet hur de beter sig i backar eller vid rotation. Även mindre risk att någon får för sig att göra några oberäkneliga flasktagningar längst fram i rotationen.

Däremot går det utmärkt att ligga längst bak och glida med och ha det gött.

Har inga tips om sömn med kl 20 start, låter stökigt. Tycker det var jobbigt att gå upp 0330 förra Vätternrundan för start vid 0430-ish.

Första vätternrundan
Jag upplevde en ganska stor skillnad på åren 2005-2010 då jag först körde samt 2015-2016 då jag gjorde ett par års comeback.

De första åren var det främst de riktigt snabba klungorna (8-9 timmar) som körde organiserat och ”stängt”, i övrigt mycket spontana klungor och trevlig stämning. 2015-2016 var det betydligt skrikigare, hetsigare och stängda klungor även bland de som siktade på både 10 och 12 timmar, och jag upplevde loppen inte alls lika trevliga som 2005-2010.

Det är möjligt det är bättre nu igen, 2015-2016 var ju hajpen igång med att loppet blev fulltecknat på nån dag och var och varannan sportbutik körde VR-träning och egna subgrupper. Tycker inte jag hör eller ser jättemycket av sånt nu efter pandemin.

Första vätternrundan
Jag upplevde att det var en ökning av slutna grupper mellan 2006 och 2008. Cyklade även 2007, men då med start strax efter åtta på fredagskvällen och då var det inga slutna grupper. De slutna grupperna var en del i att jag ledsnade på VR.

Första vätternrundan
Herregud vad folk är känsliga.

Här tränar cyklister i lag tillsammans inför Vättern för att bygga upp en team anda, lära sig cykla snabbt samt säkert i grupp och sedan gråter de som inte fick vara med att det finns en del "slutna grupper"? ?

Jag kan tycka att det borde finnas plats för alla, inget större drama. Sist men inte minst tror jag väl det är mycket sällsynt att cyklister blir utskällda om de tar svans på en grupp. I de flesta fall är väl det en cyklist från en annan snabbgrupp som drabbats av punktering eller dylikt.

Första vätternrundan
Herregud vad folk är känsliga.

Här tränar cyklister i lag tillsammans inför Vättern för att bygga upp en team anda, lära sig cykla snabbt samt säkert i grupp och sedan gråter de som inte fick vara med att det finns en del "slutna grupper"? ?

Jag kan tycka att det borde finnas plats för alla, inget större drama.
Herregud vad folk kan feltolka saker.

Här beskriver man fullkomligen sakligt hur det gick till när man tröttnade på att cykla VR och så kommer det någon som inte vet ett dyft om detta och hävdar att man gråter över att inte få vara i de slutna grupperna.

Jag tycker att man kan acceptera att folk inte är intresserade av att cykla VR, inget större drama.

(Inom parentes: Jag tycker rando och cykelresor till bergiga trakter är mkt roligare än tidsjagande på VR. Om andra blir lyckliga av att jaga runt pölen ha jag inga problem med det.)

Och för tydlighets skull: Ovanstående är skrivet med glimten i ögat.

Första vätternrundan
Det man ledsnade på var ju just den här hetsen och skrikandet, som jag gissar härstammar fr att ”cykla snabbt i grupp, bygga teamanda”. Jag kan ju tycka att om det är det man är ute efter så är motionslopp och folkfest ”fel” arena.

Första vätternrundan
Ta inte det alla "muntergökar" säger på för stort allvar. Vättern är en ganska lugn och säker tillställning både solo och i klunga. Det är ett kul lopp att köra.

Första vätternrundan
Herregud vad folk kan feltolka saker.

Här beskriver man fullkomligen sakligt hur det gick till när man tröttnade på att cykla VR och så kommer det någon som inte vet ett dyft om detta och hävdar att man gråter över att inte få vara i de slutna grupperna.

Jag tycker att man kan acceptera att folk inte är intresserade av att cykla VR, inget större drama.

(Inom parentes: Jag tycker rando och cykelresor till bergiga trakter är mkt roligare än tidsjagande på VR. Om andra blir lyckliga av att jaga runt pölen ha jag inga problem med det.)

Och för tydlighets skull: Ovanstående är skrivet med glimten i ögat.
Ja, springa ut och in på diverse bensinmackar är verkligen jätteroligt.

Blir nog inga fler randos för mig innan de ordnat med digitala stämpelkort (vilket äntligen verkar vara på g).

Första vätternrundan

Blir nog inga fler randos för mig innan de ordnat med digitala stämpelkort (vilket äntligen verkar vara på g).
Jag har inga större problem med det, men det är inte anledningen till att jag föredrar rando framför VR.

För egen del är cyklandet det primära med rando och det jag lägger absolut största delen av tiden på under en randotur. Att med någon/några timmars mellanrum stanna till och stämpla, handla ngt och snabbt äta/dricka det samt kanske stanna och äta lite mer ordnat stör mig inte.

Att ha ett rando utan stopp skulle för mig vara mindre attraktivt.

Första vätternrundan
Ta inte det alla "muntergökar" säger på för stort allvar. Vättern är en ganska lugn och säker tillställning både solo och i klunga. Det är ett kul lopp att köra.

Instämmer! Och det är klart mindre trängsel längs banan nu jämfört med före pandemin. På 2010-talet brukade det vara kring 19000 cyklister som fullföljde, i fjol var det 11000. Inte så mycket skrikande gruppledare längre.

Första vätternrundan
Illamående och cykling. Det kan vara lurigt när man är nybörjare att hitta ett lagom matintag när man är nybörjare. Ett bra tips är att köra energi som är vätska ifall man har svårt att få energi. Det brukar vara lättsmält. Är det ett "kort" lopp såsom vätternrundan då behövs enkom kolhydrater och mineraler. Ett bra tips om man har svårt med matintag är därför att i första hand förlita sig på sportdryck. De brukar vara typ 5 procent socker, vilket tarmen brukar gilla. Är det natt och man dricker lite så kan man ev behöva stärka upp med gel eller godis (typ laktristkonfekt, tuttifrutti exotic, haribo polka blandning), kör själv enkom godis numera som uppstärkning . Sedan beror allt på vad som prioriteras njutnigsresa eller en snabb tid. Idag dricker jag sällan sportdryck men minns vad det kan ge och hamnar jag i trångmål såsom PBP 2019 så är jag all in på socker i flaskorna. Massor av lycka till inför loppet. Jag skulle själv inte försöka ställa om dygnet innan. Vill man göra det så gå upp tidigt samma dag som loppet. Försök sov några timmar innan start. Sommar du inte så känn dig trygg med att du blir utvilad bara kroppen får vila.

Första vätternrundan

Jag kan se både fördelar och nackdel med detta. Den sociala aspekten på randon är kul och en del av grejen, risken är väl att det inbjuder till mer hetscykling med digitala stämplekort men som ett komplement är det ju väldigt bekvämt.

Första vätternrundan
På helgens 20-milare pratade jag med en gubbe som kört ca 30-vätternrundor på raken när jag stod i ica-kön och väntade på stämpling i Alunda. Jag frågade om han ville cykla med oss till Lövstabruk. Han såg sugen ut men tackade nej.

Det jag menar är att småsnacket med folk lite varstans är ju en av de roliga sakerna med långcykling

Första vätternrundan
Var ska man köpa drickyoghurt, korv och glass om man inte stannar på mackarna?

Det där har jag undrat. Har arrangören i förväg kommit överens med macken el butiken om att stämpla ?

Eller står det någon stackars oförstående praktikant där när en lerig och skrämmande och halvt medvetslös cyklist snubblar in ?

Första vätternrundan
Det där har jag undrat. Har arrangören i förväg kommit överens med macken el butiken om att stämpla ?

Eller står det någon stackars oförstående praktikant där när en lerig och skrämmande och halvt medvetslös cyklist snubblar in ?
Personalen är ofta oförstående, men det brukar ordna sig ändå.

Men sånt där slipper man som sagt på Vätternrundan (men med oskönare klungor istället, tydligen).

Första vätternrundan
Jag kan se både fördelar och nackdel med detta. Den sociala aspekten på randon är kul och en del av grejen, risken är väl att det inbjuder till mer hetscykling med digitala stämplekort men som ett komplement är det ju väldigt bekvämt.
Jag har inga problem med pauser för det sociala. Sen är ju tempot många gånger som sådant att man hinner avhandla en del även under cyklingen. Det är mer det tvungna att behöva stå i kö på random mack eller Ica Knutby för att få en signatur som jag tycker drar ner upplevelsen.

Första vätternrundan
Min erfarenhet är att det typiskt är första stämplingen där det kan vara lite köande och kanske främst på 20-milare. Visst, kanske inte jättekul, men för min del inget större problem.

Första vätternrundan
Länge sedan jag körde VR men kört några långa rando. Mitt problem är att jag dricker för lite. Som en följd av det får jag svårt att få i mig mat. På VR var jag noga med att dricka eller äta något varje gång jag hamnade sist i en snurrande klunga.

Första vätternrundan
Och, som väl nämnts ovan, testa på långturer innan rundan så du vet vad som funkar för dig. Meningslöst att släpa med sig mat och dryck som man inte klarar av att få i sig i praktiken.

Tillbaka
Topp