Fortfarande utan cykel =(

Tack för svar klavikel, tänk punga ut mellan 20-30k kollade med dom i affären över telefon och dom skulle kolla vilka modeller från 2015-16 det gick att välja på för den summan och vilka som var billigare osv :)

notoriouzz sa:
Har nu hittat 2 till cyklar som ser väldigt fina ut, jag kan bara inte bestämma mig.. här är dom 2 i alla fall.

http://www.wiggle.se/gt-force-al-sport-mountainbike-2016/

http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v4-origin-yellow-2016-c2x16197636

Hur väljer man rätt cykel? känns som det är svårare att välja än att cykla :p

Tittat runt lite på storlekar också och jag är 188 cm vilket är emellan L och XL men antar att L som finns i lager blir utmärkt eftersom jag tänkt leka mycket med cykeln och inte vara den som cyklar uppför alltför mycket, är mer intresserad av att cykla snabbt som fan nerför.

Kommer troligen köpa en AM/Enduro som dom jag länkat men jag kan bara inte välja själv, vet för lite om cyklar och tror inte en butik som inte säljer märkena jag tittar på vill svara på mina frågor.

Kommer nog också köpa ett DH monster men det får bli nästa år runt feb/mars kanske, då jag tänkt vänja mig vid att cykla igen på den AM/Enduro cykel jag vill köpa.

Denna info har jag just nu.

På metan verkar kedjan hoppa efter som den inte har någon chainguard det är all info jag har på den.
Reign köper jag i sånt fall lokalt från butik efter beställning.
Gt force x är också beställning precis som metan och inte från lokalt.

Senast ändrad:
Eftersom Metan har ISCG05 interface så är det ju bara köpa valfri styrare och så är det inget problem längre.
Om nu kedjan verkligen har benägenhet att hoppa menar jag.

Kona process 153 då? Finns på wiggle i ditt övreprisspann, under 31k för 2016 modell.
Inte hojjat på själv men ska vara bra, allround, rolig, tål massor. Låter som något du är ute efter.
Enkla, på ett positivt sätt.

Vernersson sa:
Eftersom Metan har ISCG05 interface så är det ju bara köpa valfri styrare och så är det inget problem längre.
Om nu kedjan verkligen har benägenhet att hoppa menar jag.

Jo det skulle ju funka får kolla upp det.

Sen kona process 153, jag har kollat lite på den tyckte inte riktigt om den sen var den ju lite dyrare än dom cyklar jag kollat på, som sagt jag har tänkt att verkligen köra som en galning och skulle inte förvåna mig om jag skulle ha sönder något så är lite orolig för att beställa från utlandet när det kommer till metan och gtn, är så sjukt svårt att bestämma sig..

Behöver liksom den sista pushen för att gå igenom med köpet, just nu sitter jag bara och velar mellan olika cyklar efter som jag inte har någon aning om saker och ting.

Jag vet inte mycket alls om cyklar finns säkert barn runt 10 år som vet 10x mer än mig, men jag har alltid vart en person som ger allt i det jag gör.
ser jag något "läskigt" så blir det ditåt framdäcket kommer styras för att jag inte kommer kunna låta bli.
alltid vart en adrenalin junkie och är inte rädd får något även om jag vet att det blir sjukan om det går fel :p

Om du ändå siktar på en DH rätt snart så tycker jag att du ska satsa på något mer lättkört nu. Den Reign du länkar till får absolut lite dreggel att komma i mungipan, men till det du beskrivit och framförallt visat på film så finns det klart roligare typer av cykel. Om du om ett halvår sitter med en DH och en Reign med 160-slag så krävs det rätt mycket mer stök än på filmen för att det ska kännas rätt.

Men har du för mycket pengar och räknar med att om ett år ha tre cyklar är det bara att slå till.

Hep sa:
Om du ändå siktar på en DH rätt snart så tycker jag att du ska satsa på något mer lättkört nu. Den Reign du länkar till får absolut lite dreggel att komma i mungipan, men till det du beskrivit och framförallt visat på film så finns det klart roligare typer av cykel. Om du om ett halvår sitter med en DH och en Reign med 160-slag så krävs det rätt mycket mer stök än på filmen för att det ska kännas rätt.

Men har du för mycket pengar och räknar med att om ett år ha tre cyklar är det bara att slå till.

Kommer nog Absolut att köpa en DH cykel för att köra när jag följer med min bror till olika ställen att köra på i Sverige, men just vart jag bor finns det inte mycket i DH väg alls utan mycket skog med mycket rötter, har själv vart ute och tittat efter linjer att köra när jag gått med min hund, finns riktigt feta rötter/lips att hoppa på i nedförs backe, Så vill ha en enduro att börja med men skulle önska att den klarar lättare DH åkning också då vissa delar i skogen är väldigt steniga och jag vill inte sakta ner och tappa fart även om det är lätt att få upp farten efter, utan jag vill ösa på så mycket som möjligt.

Vad tycker du om Gtn och commencial cyklarna?

Vad är det med konan du inte gillar? Den får ju bara tokbra reviews, sen enkel och hållbar är en stor bonus i mina ögon.
http://www.bikemag.com/gear/bikes/a.../review-kona-process-153/#w8Yqvl4AYtyf22Vm.97

Men självklart ska du INTE köpa en hoj du inte gillar.

Jag såg väldigt mycket ner på lvg cyklister i full team outfit, ja med skoöverdrag och handskar, hela kitet. Fnös lite åt dem. Men, sen insåg jag att om det får dem att cykla mer, vem fan är jag att sitta på en hög häst. Så, köp en hoj du gillar. Jag gillar konan. Det enda med den är väl att den är gnuttan tung men det betyder att den håller, så du får något bra med det.

notoriouzz sa:
Hep sa:

Kommer nog Absolut att köpa en DH cykel för att köra när jag följer med min bror till olika ställen att köra på i Sverige, men just vart jag bor finns det inte mycket i DH väg alls utan mycket skog med mycket rötter, har själv vart ute och tittat efter linjer att köra när jag gått med min hund, finns riktigt feta rötter/lips att hoppa på i nedförs backe, Så vill ha en enduro att börja med men skulle önska att den klarar lättare DH åkning också då vissa delar i skogen är väldigt steniga och jag vill inte sakta ner och tappa fart även om det är lätt att få upp farten efter, utan jag vill ösa på så mycket som möjligt.

Vad tycker du om Gtn och commencial cyklarna?

Jag har någon känslomässig svaghet för Reign, så om jag skulle köpa en liknande cykel så skulle det nog bli den. Men det är rätt ointressant. Viktigare är vad du ska ha cykeln till. Det som får mig att tro att du siktar på fel typ av cykel är filmen du länkade i en annan tråd. Du skrev att du ville cykla i liknande terräng. Jag skulle som jag skrev där valt en heldämpad XC till den snabba, flowiga och rätt lättkörda terrängen, medan en bättre cyklist än jag lika bra skulle bomba på med en HT och förnedra mig. I filmen körde ju någon skiten ur stigarna på en lite helstel bushoj. Eftersom du skriver att du inte vet så mycket om cyklar är jag rädd för att du tar i för mycket och bedömer stigarna som svårare än de kanske är. Det är rätt många som gjort det misstaget, så du skulle inte vara unik på något sätt. Det har passerat en och annan både här och i skogarna som efter ett tag tröttnat på sina tunga traktorer och sina fullfacehjälmar och mest tycker att det är segt, tungt och svettigt. Åtminstone en del av dem skulle nog fortsatt cykla om de valt något lättare och rappare, även om en sådan cykel inte ser i närheten lika ball ut på bild.

Men det är du som ska köpa och använda cykeln. Om du fortfarande står för att filmen visar det du vill uppleva så tycker jag du ska tänka om. Om filmen är mindre viktig och du vet att du är ute efter en brutal endoru-hoj och har skog för det så ska du skita fullständigt i vad jag skriver och köpa det som känns bäst i magen.

Stervelo sa:
Vad är det med konan du inte gillar? Den får ju bara tokbra reviews, sen enkel och hållbar är en stor bonus i mina ögon.
http://www.bikemag.com/gear/bikes/a.../review-kona-process-153/#w8Yqvl4AYtyf22Vm.97

Men självklart ska du INTE köpa en hoj du inte gillar.

Jag såg väldigt mycket ner på lvg cyklister i full team outfit, ja med skoöverdrag och handskar, hela kitet. Fnös lite åt dem. Men, sen insåg jag att om det får dem att cykla mer, vem fan är jag att sitta på en hög häst. Så, köp en hoj du gillar. Jag gillar konan. Det enda med den är väl att den är gnuttan tung men det betyder att den håller, så du får något bra med det.

Tycker konan ser mycket fin ut, är bara det att jag tänkt lägga kanske 20-25 på en cykel nu för "uppvärmning/träning" inför nästa säsong och då köra DH med min bror och hans polare, det är planen i alla fall. Har ganska dåligt flås och några extra kilon på fel ställen som ska bort som kommit från att ligga hemma efter en mx skada.

Har inte några planer på att sälja cykeln när det kommer till att köpa en DH utan vill ha båda två så man kan åka lite vart man vill.
Hade ju vart jätte lätt att bara fråga min bror vad för cykel jag ska köpa men han är utomlands i 3 månader med sina polare i Argentina "Mendoza?" eller nått sånt.

Tillbaka
Topp