Fortkörning på cykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 12154
  • Start datum Start datum
Fortkörning på cykel
Jag fattar ingenting. Menar ni alltså att även om det inte krävs att man har körkort för att framföra en cykel på allmän väg så kan man bli av med det om man har ett sådant ifall man cyklar för fort?

[EDIT]: Ah, tack Pebben.

Senast ändrad:
Fortkörning på cykel
Juridik gör sig bäst på forum. Särskilt när det finns få faktiska fall att hänvisa till och många med olika åsikter.

Vad gäller fortkörningen så känns det ju som om det kan finnas viktigare saker att ägna sig åt.

Fortkörning på cykel
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad gäller fortkörningen så känns det ju som
> om det kan finnas viktigare saker att ägna sig
> åt.

Du menar alla morden och våldtäkterna?

Fortkörning på cykel
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/

Transportstyrelsen kan besluta att återkalla ditt körkort av dessa anledningar:

Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik, till exempel kört bil när du har varit påverkad av droger eller alkohol.

Du har smitit från en trafikolycka som du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.

Du har gjort dig skyldig till flera trafikförseelser, till exempel mindre hastighetsöverträdelser.

Du har brutit mot en viktig trafikregel, till exempel har kört för fort, kört mot rött ljus, kört om på ett övergångsställe, kört om när du haft möte, haft för kort avstånd till bilen framför dig eller inte stannat vid stopplikt.

Du är opålitlig i nykterhetshänseende, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.

Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott, som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.

Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.

Du lämnar inte in ett läkarintyg trots att Transportstyrelsen kräver det eller lämnar inte in ett bevis om godkänt förarprov.

Det går alltså att få sitt körkort återkallat även av andra orsaker än rena trafikbrott. Enkelt uttryckt: folk man inte vill ha bakom ratten på en bil.
Har man inget körkort lär det bli svårt att få ett.

Edit: hela listan.

Senast ändrad:
Fortkörning på cykel
Kl 15.00 är det chat med Aftonbladets trafiksnille Robert Collin om hur vi ska samsas bättre i trafiken! Det här kan bli intressant..

Fortkörning på cykel
Oskar skrev:
> Jag fattar ingenting. Menar ni alltså att även om det inte krävs att man har körkort för att
> framföra en cykel på allmän väg så kan man bli av med det om man har ett sådant ifall man
> cyklar för fort?
>
> : Ah, tack Pebben.

Det var så lite så. Och nej du kan enligt uppgift inte bli av med körkortet pga att du cyklat för fort. Men som Fikasvettot skriver kan du bli av med körkortet pga andra saker.

Fortkörning på cykel
Pebben skrev:
> Det var så lite så. Och nej du kan enligt
> uppgift inte bli av med körkortet pga att du
> cyklat för fort. Men som Fikasvettot skriver kan
> du bli av med körkortet pga andra saker.

Enligt vilken uppgift? För visst kan körkortet ryka om du är vårdslös på cykel likväl som du kan det om du sitter bakom ratten.

Fortkörning på cykel
underscore skrev:
> Hur är trafikskyltarna på vätternrundan? Kan ju bli rena kassakon.

Nä det tror jag inte. Men däremot om Polisen skulle stå typ 1 km efter starten och kolla upp alla cyklisters ringklocka Då skulle dom kunna ha ett riktigt bra fredagsfika veckan därpå.

Tror det är 500:- för det.

Fortkörning på cykel
Pebben skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur är trafikskyltarna på vätternrundan? Kan
> ju bli rena kassakon.
>
> Nä det tror jag inte. Men däremot om Polisen
> skulle stå typ 1 km efter starten och kolla upp
> alla cyklisters ringklocka Då skulle dom kunna ha
> ett riktigt bra fredagsfika veckan därpå.
>
> Tror det är 500:- för det.

Ska kanske tipsa Polisen att stå i Skärstad vid 11:30 och ta alla snabbgrupper :) Där går det rätt fort!

Fortkörning på cykel
geologen skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Det var så lite så. Och nej du kan enligt uppgift inte bli av med körkortet pga att du
> > cyklat för fort. Men som Fikasvettot skriver kan du bli av med körkortet pga andra saker.
>
> Enligt vilken uppgift? För visst kan körkortet ryka om du är vårdslös på cykel likväl som du
> kan det om du sitter bakom ratten.

Läs nu det jag skriver och gör inga egna märkliga tolkningar är du snäll. Jag skriver.

"Och nej du kan enligt uppgift inte bli av med körkortet pga att du cyklat för fort."

Men som Fikasvettot och du skriver skriver kan man bli av med körkortet pga andra saker, men inte för att man cyklat förfort. Då är det andra saker som gör att du skulle bli av med körkortet. Inte att du cyklat för fort.

Men det spelar kanske mindre roll varför man blir av med lappen under en tid? Man bör i allafall få mer tid på cykeln oavsett skälet till körkortsindragningen.

Senast ändrad:
Fortkörning på cykel
geologen skrev:
> Läs: kapitel 5, paragraf 3, punkt 6.

Den har jag läst. Hurså?

Fortkörning på cykel
JT skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Vad gäller fortkörningen så känns det ju
> som
> > om det kan finnas viktigare saker att ägna sig
> > åt.
>
> Du menar alla morden och våldtäkterna?

Ja, eller om det är dåligt trafikbeteende man vill stävja kanske rödljuskörningar, farliga omkörningar och folk som inte håller avståndet är viktigare att bry sig om än någon som kör 8 km/h för fort.

Fortkörning på cykel
JT skrev:
> Radera hela forumet så börjar vi om från
> början.

Kan vi inte dela upp det också?

Fortkörning på cykel
Läste på nätet att en cyklist fick böter för att ha cyklat för fort. Jag funderar på att starta en tråd om det.

Fortkörning på cykel
JT skrev:
> Radera hela forumet så börjar vi om från
> början.

Äntligen att bra förslag!

Fortkörning på cykel
underscore skrev:
> Hur är trafikskyltarna på vätternrundan? Kan ju
> bli rena kassakon.

Genom Vadstena är hastighetsbegränsningen 40.

Blir för snabbgrupperna att hålla igen där ;-)

Kanske skulle tipsa lokala trafikpoliserna att det finns en massa deg att hämta där runt 10-snåret på lördagen ;-)

Fortkörning på cykel
Collin öppnar chatten på ett fint sätt:

Robert Collin: Hej! Nej, jag är ingen van cyklist. Det är väl trettio år sedan jag cyklade i Stockholm senast. Men jag är van att se cyklisterna genom bilfönstret. Och det är ingen rolig syn. Hälften är ju kriminella! Om jag körde lika fort, och bröt mot lika många bestämmelser (och sunt förnuft!) när jag kör bil skulle jag vara av med körkortet för länge sen. Har ni några frågor? Antingen du är cyklist eller bilist, eller båda dera, skriv nu!

Fortkörning på cykel
Troligen en av de sämsta chattar jag någonsin sett. Varför ska en lirare som uppenbarligen inte har någon som helst koll sitta och chatta med läsarna? Skapar bara ännu mer förvirring.

Fortkörning på cykel
Collin är ju en riktig tomte vars största(/enda?) merit är att han lyckats välta en Merca. Kappvändare som säger vad som helst för att locka till sej läsare.

Fortkörning på cykel
"Tänk själv, du cyklar lugnt å cykelbanan, och så kommer det en kille och kör tokfort, och så vinglar du till. cyklar är fordon, då gäller trafikreglerna. Alla! "

Fortkörning på cykel
Killen har ju stenkoll.
"
Kommentar från Victor
Är det obligatioriskt för alla att använda cykelhjälm, barn som vuxen?

Robert Collin:
Jag är osäker, jag tror att det är obligatoriskt för barn.

"

Fortkörning på cykel
Satan vilken dålig chat! Hur f-n kan man låta Collin delta när han är så fruktansvärt färgad i frågan?? Det här var lägre nivå än jag kunnat ana, om det nu var möjligt..

Collin avslutar med: "Men det gäller att ha lite sunt förnuft också, inte tro att jag kan köra före bilen för att JAG HAR RÄTTEN PÅ MIN SIDA." Läs: "Kör aldrig före en bil som cyklist, för då fan får du med denne att göra (höhö)"..

Fortkörning på cykel
visste ju att det va fullt möjligt, men lite löjligt känns det. o undrar om de tog honom me lasern, i så fall, rätt liten träffyta att skjuta på, så man undrar ju. känns som om de kunde gjort nå bättre, tagit nån som körde bil för fort istället, är ju klart farligare.

lite komiskt att man får åka rullskidor, inlines osv. hur fort man vill, man har ju ännu mindre kontroll på dessa "fordon". de uppfyller ju dessutom kriterierna ännu bättre, 4 hjul o allt :D

Fortkörning på cykel
Jensen skrev:
> o undrar om de tog honom me
> lasern, i så fall, rätt liten träffyta att
> skjuta på, så man undrar ju.

De har ju sikte på mätarna och lasern är väl fokuserad. En jägare kan skjuta mitt i prick på ett flyende rådjur, så en ankommande cykel på en väg borde inte vara särskilt svår att träffa*. När mätaren dessutom mäter med ganska hög frekvens behövs inte många delar av en sekund i siktet för att få till en bra mätning.

Edit:
*Dessutom mäter ju lasern med ljusets hastighet, vilket ytterligare underlättar jämfört med skjutvapen. Slutsats: Om polisen sköt direkt med sina pistoler istället för att gå omvägen att skadeskjuta med laser kanske cyklister skulle ha större chans att hinna undan.

Senast ändrad:
Fortkörning på cykel
H. skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > o undrar om de tog honom me
> > lasern, i så fall, rätt liten träffyta att
> > skjuta på, så man undrar ju.
>
> De har ju sikte på mätarna och lasern är väl
> fokuserad. En jägare kan skjuta mitt i prick på
> ett flyende rådjur, så en ankommande cykel på
> en väg borde inte vara särskilt svår att
> träffa*. När mätaren dessutom mäter med ganska
> hög frekvens behövs inte många delar av en
> sekund i siktet för att få till en bra
> mätning.
>
> Edit:
> *Dessutom mäter ju lasern med ljusets hastighet,
> vilket ytterligare underlättar jämfört med
> skjutvapen. Slutsats: Om polisen sköt direkt med
> sina pistoler istället för att gå omvägen att
> skadeskjuta med laser kanske cyklister skulle ha
> större chans att hinna undan.

fast det är väll inte kikarsikte vi talar om? för övrigt skulle jag vilja se den som jagar rådjur med pistol o träffar säkert på lite längre avstånd :D

Fortkörning på cykel
Jensen skrev:
> o undrar om de tog honom me
> lasern, i så fall, rätt liten träffyta att
> skjuta på, så man undrar ju.

Cyklist borde inte vara något större problem. Har själv testat på en person som sprang, drygt 50m från mig.
Mätstrålen är ungefär 1m bred på 300m avstånd om jag inte minns helt åt pipan fel.

Senast redigerad av en moderator:
Fortkörning på cykel
Hur är det med att vara berusad och cykla? Regeln som finns är att du får vara hur packad du vill, så länge du inte orsakar en olycka? Läst på ett annat forum, så det måste vara sant. Någon som vet?

Fortkörning på cykel
Ingen förstoring i siktet.
Lasersikte100m.jpg

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/faktasida_laser.htm

Fortkörning på cykel
Stervelo skrev:
> Hur är det med att vara berusad och cykla? Regeln
> som finns är att du får vara hur packad du vill,
> så länge du inte orsakar en olycka? Läst på
> ett annat forum, så det måste vara sant. Någon
> som vet?

Du kan bli av med körkortet om du är full. Även till fots.

Fortkörning på cykel
Absolut, men du får vara berusad och cykla så länge du inte orsakar en olycka, eller? Hört och läst på annat ställe, så är nog helt fel men vad är rätt?

Fortkörning på cykel
42Hz skrev:
> Ingen som fastnat på hastighetskamera med cykel?

Jag hoppas det. Varje gång jag passerar en trafikkamera brukar jag le och vinka :-)

/s-o

Fortkörning på cykel
JPL skrev:
> Jag tycker att det bara borde vara tillåtet att
> cykla i skogen.

Fast bara full. Eller påknarkad.
-varför skulle man annars cykla i spenaten?

(allt enligt den så moderna principen "gömmer du dig är du skyldig" :)

Tillbaka
Topp