Fortsättning sveriges största stjärna!

Lilla stereon på sjön) skrev:
-------------------------------------------------------
> Ändrar från Gunde till Thomas Wassberg, Gunde
> var för vetenskaplig för att plats i min
> lista... och våran bästa idrottsman genom
> tiderna är väl endå Gert Fredriksson ?
> Listan blir :
> Thomas Wassberg
> Gert Fredriksson
> Dom var båda obestridligt bäst i världen när
> dom var aktiva ! :-)

Ska det vara en Gert ska det vara Fylking i sin rosa dress.

Lilla stereon: Gunde håller inte med om Wassberg!

Gunde visade i OS84 vilken skitstövel han är/var när han gnällde på Jönssons uttagning i startgrupperna och Wassberg startade i sista gruppen.

Under hela sin karriär hävdade Gunde att alla som slog honom var dopade.När han vann sa han inget om doping!

Senast redigerad av en moderator:
På andra plats:
Anja Sofia Tess Pärson: första skidåkare att ta VM-guld i samtliga discipliner. Fler VM och OS-pengar än Ingemar. Hyggligt mjölksyratålig i benen...

men hur man än räknar finns det en idrottare man inte ens behöver mäta i medaljer eller segrar:

På första plats:
Ingemar Stenmark: Fick en nation att under någon minut helt stanna upp. Påverkade landets elförbrukning. Fick en toppluva uppkallad efter sig.

pump skrev:
-------------------------------------------------------

> Min lista:
>
> 1. Foppa.
> Har räknats som en av världens bästa
> hockeyspelare (topp 5, minst) i flera säsonger.
> Spelat i bästa ligan. Varit bra i
> landslagssammanhang. Relativt stor idrott. Höga
> krav på muskelstyrka, koordination och smidighet.
> Höga krav på spelförståelse och "intelligens".
> Mycket tuff fysisk och psykisk närkontakt med
> motståndare. Medelhöga krav på planering av
> träning och kostupplägg. Medelhöga till låga
> krav på kondition och uthållighet
>

Låga krav på kondition och uthållighet?
Räkna på att dom bästa spelarna i NHL gör mellan 22-30 minuter per match. Lidström går i vissa fall över 30 minuter vissa matcher om jag inte missminner mig. Klart att spelarna inte är tränade för att mata cykel mil efter mil på touren. Däremot så är dom nog jävligt mycket mer explosiva och är tränade för en annan uppgift än en cyklist. Ett byte varar mellan 35-60 sekunder och då är det inte att ligga och ha draghjälp av polarn i laget utan här ger man fan allt tills blodssmaken kommer. Sen åker man och återhämtar sig någolunda beroende på hur många femmor man spelar på.
Man tränar ju för olika uppgifter, därför kan du ju inte sitta å katigorisea hockey som " Medelhöga till låga krav på kondition och uthållighet".

När foppa var på rehab förut och körde brottarträning (minns inte namnet på brottaren) fick han bra med beröm för sin styrka, tjurskalle och uthållighet. Och brottare är ta mig fan bra tränade!

Sen kan jag hålla med om att idrottare som kör egna grenar är duktigare på kost mm.

Tillbaka
Topp