forumhappymtb.org jobbigt forum!!

klanten

Ny medlem
tycker detta forum verkar vara ett forum med mycke kunigt folk som man kan få hjälp och tipps av nu när cykel intresset börjar komma tillbaks igen efter att ha legat nere i några år. MEN måste säga att de trots mycke folk som verkar kunnigt o så så är forumet i säg skit o näst en till helt oanvändbart:( de olika trådarna bara ligger eftervarandra blandat så blir de ju svårt att ta sej till de man vill. vist de finns sök funktion men de hjälper inte borde finnas forum delar som man kan leta i. exempel: http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums så de finns forumdelar till olika märken, körteknik, racing cykling, freeride o så vidare blir mycket mer användar vänligt. är det någon som håller med eller är jag för otydlig i vad jag menar eller helt ute o cyklar i det jag säger.
finns de något svenskt mtb forum som ser ut ungefär som de forumet i länken för i så fall änvänder jag mig hellre av de forumet

Det finns många trådar i ämnet och förklaringar varför det är som det är och inte kommer ändras.

Jag tror inte att du hittar något svenskt forum, iaf inte lika stort men kolla på http://forums.mtbr.com så blir du nog nöjd. Lycka till!!

Det finns en hel del andra forum. Men de flesta är praktiskt taget döda. Jag blir alltid lika fascinerad när en nyreggad klagar på forumet i sitt första inlägg. Det kan finnas en anledning till att happy är så stort. Jag tror det ligger i oordningen. Om du bara söker fakta så finns det som sagt andra forum, du kan också ställa en fråga. Om du inte får svar så lär du få en länk till en tråd där ämnet är diskuterat.
/J

Hej då, och lycka till på det andra forumet, du som efter 2 inlägg som reggad på Happy känner dig manad att tala om hur det egentligen borde vara för att du ska vilja stanna kvar ;-)...

När du sitter här så ofta att du läser varje tråd 2 ggr innan den lämnar förstasidan så är det inte så farligt längre. :D

Är det ngt man undrar så söker man, hittar man inte så skapar man en tråd. Under tiden man väntar på svar eller inte undrar ngt läser man trådarna som ser lite intressanta ut. Jag har lärt mig sjukligt fort på att läsa om alla andras problem.

Att dela upp forumet skulle sluta i att ingen tittar i de delar som inte tilltalar dem och då blir det bara trögare och mer utdött.

Happy är klockrent med lite famlijeanda och riktigt duktigt folk. ^^

rör inte mitt happy:-D några tips: undrar du över något så titta i tex "läsvärt" eller "turtips". funkar inte det så pröva sökfunktionen och se ifall du kan hitta några gamla trådar i ämnet. får du inga svar den vägen starta en tråd.

Diggade inte strukturen heler i början..som ni har läst säkert. Men mitt lilla ordningssinne har stillat sig och finner röran angenäm.. :-)

Gilar faktiskt det gilla kaotiska över detta forum. Lite polsk riksdag ibland. Men kul. Det spårar aldrig (...) ur fullständigt. Bara nära ibland.

Så, vänj dig...

okeju de som är problemetj visst de kan kanske kallas lite dålig stil att klaga på ett forum i sitt andra inlägg men.... jag är ganska så aktiv i läsningen men är ganska så noob på själva cyklingen, har bara cyklat på dom cyklar jag själv äger, cyklar på väldigt begränsat område o så satt de finns inte så mycke erfarenheter o så att skriva om ännu! o när man nästan bara läser så finner jag oredan ganska irriterande. men jag får väl lära mej som ni anndra har gjort, de är väl bara det att jag ännu inte är vann vid denna typ av forum. jag spenderar felra timmar om dagen i de forum jag länkade till, och liknande så de är väl de att jag är van vid den ordningen som har fått mej att haja till av o årdningen här. men kommer kanske bli mer aktiv med skrivningen när jag vant mej mer!!?.

mvh mej

klanten skrev:
-------------------------------------------------------
> tycker detta forum verkar vara ett forum med mycke
> kunigt folk som man kan få hjälp och tipps av nu
> när cykel intresset börjar komma tillbaks igen
> efter att ha legat nere i några år. MEN måste
> säga att de trots mycke folk som verkar kunnigt o
> så så är forumet i säg skit o näst en till
> helt oanvändbart:( de olika trådarna bara ligger
> eftervarandra blandat så blir de ju svårt att ta
> sej till de man vill. vist de finns sök funktion
> men de hjälper inte borde finnas forum delar som
> man kan leta i. exempel:
> http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums så de
> finns forumdelar till olika märken, körteknik,
> racing cykling, freeride o så vidare blir mycket
> mer användar vänligt. är det någon som håller
> med eller är jag för otydlig i vad jag menar
> eller helt ute o cyklar i det jag säger.
> finns de något svenskt mtb forum som ser ut
> ungefär som de forumet i länken för i så fall
> änvänder jag mig hellre av de forumet

Det finns visst "delar" där man kan leta sig fram till det man behöver och där finns det massor av grejjer ! :P

Oreda kan var jobbigt, men man vänjer sig.
Något man inte vänjer sig vid är alla stavfel och konstiga meningar som dyker upp här och var.

Å nej, inte en sån här tråd igen..
Den enda ändringen jag saknar här är bättre sök-funktion. Annars trivs ja gott i denna röra

Jag tycker att sökfunktionen borde lista alla trådar där man likt den här disskuterar ordningen på Happy oavsett vad man har sökt på.

Det jobbigaste är att försöka läsa inlägg från folk som skriver fem rader långa meningar utan att använda punkter eller stora bokstäver eller på något sätt dela upp sitt skrivande i kortare meningar så att de går att läsa utan att man liksom bara vilsar bort sig eftersom man inte får något sammanhang alls och det blir en enda stor gröt av något som den personen som skriver inlägget vill säga ;-)

Och Nej, jag tycker inte att forumet behöver delas upp. Jag måste erkänna att tanken gått genom mitt huvud ibland men vid närmare eftertanke skulle det nog förstöra känslan. Sedan tror jag många skulle sakna den där upptäckarglädjen man ibland känner när den där riktigt intressanta tråden plötsligt uppenbarar sig.

Curt

Inte lätt att vänja sig vid fördelarna med kaos när vi lever i en så fyrkantig värld. Men det kommer, ge det lite tid bara....
men en bättre sökfunktion skulle verkligen piffa upp här

En liten idé vore kanske om man kunde sätta etiketter på inläggen, ungefär som man kan göra i bloggar, men sedan fortfarande behålla samma härligt kaotiska struktur i övrigt :) Då skulle det ju gå att sortera lite för den som så önskar. I övrigt så har jag den oordningen att tacka för att man upptäcker trådar som annars inte skulle bli lästa.

de trådar som senast skrivits i hamnar längst upp, dessutom kan man bevaka en tråd, det borde räcka mer än nog för de flesta, passar det inte, så får man väll uppsöka annat forum.

grejjen ä väll det att skulle man hålla på att dela upp, skulle man dels måsta ha massa moderatorer som flyttade trådar som hamnat fel, man skulle troligen få mindre svar på frågor och personligen ttror ja forumet skulle bli tråkigare. vet att det finns många forumdelar ja inte skulle besöka, vet t.ex. hure är med ett stort datorforum jag brukar hänga på, finns kanske 10 sektioner där, om inte mer, jag läser 3 av forumdelarna, skulle säkert läsa mer om det inte vore så uppdelat. men visst, det forumet är större än deta, så där behövs det, happy ä så pass litet att bevakningsfunktionen och att nyaste hamnar längst upp i forumet räcker.

Jag besöker aldrig jobbiga forum, inte heller klagar jag på dem i deras egna jobbiga forum. Välkommen tillbaks när du är redo för Happy-ordning.

Happys själ och charm är den låga nivån och höga takhöjden, folk som sorterar porslinskatterna i vitrinskåpet efter storlek trivs nog inte här.

s skrev:
> Jag tycker att sökfunktionen borde lista alla
> trådar där man likt den här disskuterar
> ordningen på Happy oavsett vad man har sökt på.

Jag tycker vi skall dela upp forumet i endel som har sökfuntkion och en del som inte har det.
Sen skall vi dela upp sökfunktion-delen i en del för de som har stänkskärm och en del för de som inte har stänkskärm.

Tycker att det här forumet är snudd på folkbildande med tanke på att det i grunden är en plats för
cykelteman. Visst kan det bli bättre. Fler ämnen och mer diskussion (rörigare). Vad skådar nu mitt norra öga? En lucka i molnen. Fort ut på hojen innan det börjar regna igen.

plumse skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att sökfunktionen borde lista alla
> > trådar där man likt den här disskuterar
> > ordningen på Happy oavsett vad man har sökt
> på.
>
> Jag tycker vi skall dela upp forumet i endel som
> har sökfuntkion och en del som inte har det.
> Sen skall vi dela upp sökfunktion-delen i en del
> för de som har stänkskärm och en del för de
> som inte har stänkskärm.

Fan, jag som har LCD-skärm till datorn. En sån där stänkskärm, hur fungerar den egentligen? Är det en glasruta typ och ett antal färgkanoner bakom som stänker färg på den? Finns de med DVI? Har sökt som bara den på goggle, men hamnar bara på cykeltillbehör hela tiden.
Jag gillar hajtäck.

Det går ju inte att sortera porslinskatterna efter storlek! De ska sorteras efter tillverkningsdatum, inköpsort, bränningstemperatur och glasyrtyp! Fast levande katter är roligare - de man hålla i famnen och höra hur de spinner. Då blir man glad och skiter en stund i att man (som jag) är en förvirrad kontrollnarkoman som inte klarar sig utan ordning.

/Janne

Happy är ju uppdelat. Det finns en utmärkt indelning på trådars populäritet kontra tid. Desto populärare och desto aktuellare i tiden desto högre upp ligger de på förstasidan. En liten sökmotor som heter google använder samma indelning/kategorisering. Kanske hört talas om den?

Jag kategoriserar mitt skrivbord enligt samma teori. Det är perfelt, det man använde senast ligger överst. Det är bra för det är troligast att det är det som jag kommer behöva närmast i tiden.

Någon skrev ovan att "nivån är låg". Det håller jag verkligen inte med om, ofta förs en diskussion på mycket hög nivå och man märker att folk utvecklas både i sitt resonerande, språkligt och det verkar som om folk verkligen tar till sig av andras synpunkter. Man lär av varandra, helt enkelt.

Dessutom: Reportagen är helt strålande ur många synvinklar, främst journalistisk. Det mest intressanta beträffande det är att det inte händer något på Kadens hemsida. Den är lika död som den var för ett år sedan och det finns inga tendenser att försöka kontra med ännu bättre gratisreportage, vilket ju är mycket märkligt.

Håller med Johan S - diskussionen på happy kännetecknas ofta av en kunskapsnivå, intellektuell rörlighet och humor som ligger märkbart högre än det svenska riksgenomsnittet.

Om oordningen ... tja, som jag skrev tidigare, är jag sorgligt beroende av ordning för att kunna fungera, men trots det gillar jag stöket här. Kanske är det första gången i livet jag hamnat i ett sammanhang där allt det där snacket om "kreativt kaos" och "fruktsam oordning" och "var inte så fyrkantig" verkligen fungerar. Det känns lite grand som att komma in på en fest med likasinnade - det för mig så förhatliga ordet "mingel" får plötsligt en mer positiv klang.

Fast det skulle kanske gå att få det bästa av två världar om alla trådstartare taggade sina trådar med ämne, och en enkel kategorisökfunktion infördes:

Ramar
Hjul
Drivlina
Bromsar
Kost och träning
etc.

Och sist men verkligen inte minst:

Visa alla - här får du hela det gamla roliga happykaoset.

Som jag ser det är det största problemet med detta förslag att någon stackars administratör måste sätta sig vid datorn och skapa denna bortkopplingsbara indelningsfunktion, och jag tror att hon/han hellre använder sin tid till roligare saker - vi får nog dras med happy som det är!

/Janne

/Janne

Hjul bör man dela upp i fler delar, fälgar är viktiga liksom nav, niplar och ekrar. Men vart ska man sätta däcken? En egen kategori kanske? Hmm... sen har vi slang och fälgband, fälgbanden skulle ju ju kunna falla in under flera kategorier så mitt förslag är att helt enkelt ha fler fälgbandsdelar. Sen replikerar man bara de med varandra.

Ekrar är ju fina och viktiga. De borde sorteras upp efter färg främst, sen kanske form. Men visst vore det lite överdrivet att ha en avdelning för varje längd? Men det är klart, letar man info om en svart, rund eker med viss längd vore det kanske skönt att komma in i den kategorin för att konstantera att ingen tidigare diskuterat just den, då vet man snabbt att ingen info finns om den.

Hmm... gränser, gränser och åter gränser. Det är inte lätta frågor detta. Men en sak är säker, visst vore jorden en bättre plats att leva på om man hade lagom många kategorier, tex enligt modell jag nyss klurade på. Nej nu får de där lata moderatorerna och administratörerna se till att lösa denna fråga en gång för alla.

Ska vi ha en kategori för svarta nipplar och en för silverfärgade? Och hur gör vi med mässings- och alu-nipplar, får de också vara med i nyss nämnda kategorier? Och nipplar i alla andra skojiga färger då..?

Alla sådna här trådar slutar alla i ett unisont (Där jag instämmer helt och hållet) "Happy är mycket bättre än alla andra forum eftersom att vi inte har kategorier". Vore det inte dags att ta det ett steg längre, vi har bara en tråd! Då borde Happy bli dubbelt så mycket bättre än organiserade forum!

Jag vet inte riktigt Jomper, det är ju där ni kommer in i bilden. Eller skulle man kunna köra med omröstningar kanske så ni slipper moderera. Alla nyskapta trådar hamnar i en sorterings- och omröstningstråd där alla är med och bestämmer i vilken tråd den ska hamna till slut.

Sen kan man ha ett protestsystem där man kan anmäla en post om den är i fel tråd. Den posten skulle till exempel kunna låsas så ingen kan se den för ens efter den behandlats av ett råd som avgör frågan. Men det kanske blir lite krångligt?

Jag har många fina ideer, bara hojta till om ni vill ha tips på olika sätt att dela upp forumet så Happy blir lite bättre än alla andra.

Putchi: Du tror inte det kan bli lite rörigt då? Denna tråd handlar ju om uppdelning av forumet. Blir ju lättare att hitta om alla poster hamnar i rätt kategori, då behöver man ju inte leta. Men din tanke var intressant.

jomper skrev:
> Ska vi ha en kategori för svarta nipplar och en
> för silverfärgade? Och hur gör vi med
> mässings- och alu-nipplar, får de också vara
> med i nyss nämnda kategorier? Och nipplar i alla
> andra skojiga färger då..?

Nipplarna i den här tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/632263/632268#msg-632268
Hur ska dom kategoriseras ? (hängande eller stående?) :-)

Är själv ganska ny på detta forum och upplevde det som rörigt i början eller snarare omöjligt att ha koll på det. Är fortfarande lite vilsen ibland men har börjat förstå dess charm och nu klarar jag mig inte utan det. Vill man ha svar på något så får man det och det omedelbart bums!

Jag tror att happy är så mycket bättre än det mesta för att människorna här är så bra. Oavsett vad jag personligen tycker om kategoriindelning eller inte, vill jag verkligen inte att något som skrämmer bort dessa människor ska införas!

Kanske är det så, att människor med tillräckligt bra klös innanför pannbenet inte behöver någon utifrån pådyvlad kategorisering för att deras verklighet ska bli tillräckligt begriplig - de klarar sig själva, ofta med ganska lösa och flexibla kategoriseringar. Därför är det kanske svårt att få sådana människor att inordna sig i ANDRAS kategoriseringar - de är helt enkelt inte tillräckligt motiverade. Bara en amatörmässig spekulation alltså.

Problemet med ekenipplar i skojiga färger är för övrigt lätt att lösa: "Utredningar har visat att ingen behöver annat än blankförkromade mässingsnipplar, utan att en allt för stor mångfald tvärtom kan leda till social oro samt till att enstaka element utvecklar självständigt tänkande och förmåga att ifrågasätta, varför utskottet för samhällsstabilitet och mental trygghet rekommenderar att import och inhemsk tillverkning av alla ekernippeltyper utom den ovan nämnda ekernippeltypen beläggs med extra tull respektive, i fall av inhemsk tillverkning, extra skattepålaga från 2008-01-01 och helt förbjuds från 2008-07-01"

Sedan kan vi starta RAA (Rebellrörelsen Anodierad Aluminium) ...

/Janne

Tillbaka
Topp