forumhappymtb.org jobbigt forum!!

JH2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Problemet med ekenipplar i skojiga färger är
> för övrigt lätt att lösa: "Utredningar har
> visat att ingen behöver annat än
> blankförkromade mässingsnipplar, utan att en
> allt för stor mångfald tvärtom kan leda till
> social oro samt till att enstaka element utvecklar
> självständigt tänkande och förmåga att
> ifrågasätta, varför utskottet för
> samhällsstabilitet och mental trygghet
> rekommenderar att import och inhemsk tillverkning
> av alla ekernippeltyper utom den ovan nämnda
> ekernippeltypen beläggs med extra tull
> respektive, i fall av inhemsk tillverkning, extra
> skattepålaga från 2008-01-01 och helt förbjuds
> från 2008-07-01"
>
> Sedan kan vi starta RAA (Rebellrörelsen Anodierad
> Aluminium) ...
>
> /Janne

Å fan, det där hade jag ingen aning om. Låter ju riktigt allvarligt.
Jag joinar RAA men bara om vi har ett vettigt forum med smarta kategorier, på ett underground-sätt liksom.

Jomenvisst. Fast egentligen ska man kanske inte skämta så som jag gjorde - jag läste för länge sedan i tidskriften Bilsport ett litet kåseri eller en ledare om hur redaktören på tidningen hade utsatts för ett liknande skämt: Ett förfalskat myndighetsmötesprotokoll i vilket disktuerades eller beslöts om förbud mot motorsport i Sverige. Efter mycket och nervöst rundringande till olika myndigheter fick redaktören till slut svaret att "det verkar som om någon skämtat med dig, men idén är ju i och för sig värd att tänka på ..."

/Janne

men va folk tar illa upp å säger hejdå lycka till osv...löjligt. kontruktiv kritik verkar inte va da shit här

Oscar: Konstruktiv kritik är nog skitbra. Men just uppdelning har varit på tapeten femhundrafemtioelva gånger. Ingen gång har någon kunnat presentera ett vettigt förslag.

Det ligger i min natur att det är ordning och reda så när man är här inne blir man lite nervös och osäker, men det är väl bara att gilla läget.

Jag gillade dock idén som bomsidaisy hade om att sätta etiketter på trådarna. Kaoset finns ju kvar, men går samtidigt att strukturera om man nu vill det.

Jag vill annars göra sällskap med dom som förespråkar en bättre sökfunktion, där trådarna visas som resultat inte varje enskilt inlägg från tråden, det skulle förenkla mycket för oss/dom som inte är inne så ofta på forumet.

Sökfunktionen är värdelös.

Det svåra med en kategorisering är som sagt hur kategorierna ska utformas - vårt långsiktiga mål är att det ska gå att tagga trådarna, då kan man i förlängningen läsa som om det vore ett kategoriserat forum om man vill, skillnaden mot en vanlig kategorisering blir att man kommer kunna lägga varje tråd i flera kategorier. Och man kommer kunna läsa allt på en gång om man vill eller bara sortera bort en enda kategori ur sin lista (ot..).

Jomper: Det låter ju inte helt olikt mitt förslag ... härligt att jag verkar ha tänkt i rätt riktning för en gångs skull!

/Janne

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Sökfunktionen är värdelös.
>
> Det svåra med en kategorisering är som sagt hur
> kategorierna ska utformas - vårt långsiktiga
> mål är att det ska gå att tagga trådarna, då
> kan man i förlängningen läsa som om det vore
> ett kategoriserat forum om man vill, skillnaden
> mot en vanlig kategorisering blir att man kommer
> kunna lägga varje tråd i flera kategorier. Och
> man kommer kunna läsa allt på en gång om man
> vill eller bara sortera bort en enda kategori ur
> sin lista (ot..).

En tråd i flera kategorier innebär en många till många relation som måste implementeras med en extra relationstabell. Vill varna för att prestanda kan bli ett problem!

Är dessutom lite tveksam till värdet av att kunna lägga en tråd i mer än en kategori. Om en tråd passar i mer än två/tre kategorier så är det nog för många kategorier.

En kompromiss är att tillåta två eller kanske tre kategorier per tråd. Då kan det implementeras som tre kolumner i trådtabellen med referenser till kategoritabellen.

I.m.h.o.

Kanske är en del av det jag tycker är charmen med happy just de helt oväntade och dråpliga ämnesbytena och fria asociationerna - urspårningar som kan gå nog så långt men sällan blir totala. Detta skulle kanske strypas om man försökte kategorisera trådarna eller inläggen?

Kanske är det därför bäst att ha ett helt ouppdelat forum och ha en bra fritextsökfunktion, kanske med möjlighet (som jag tror någon redan skrivit) att snabbt öppna hela tråden bakom de inlägg man fått upp med fritextsökfunktionen?

/Janne

Hmm. Om man kategoriserar sina inlägg så kommer de flesta trådar snabbt att omfatta alla kategorier och då försvinner ju meningen med kategoriseringen.

Är egentligen inte för en kategorisering och jag är definitivt mot en uppdelning, utan ville bara i mitt tidigare inlägg göra happy hackarna uppmärksamma på ett problem de kan tänkas stöta på.

Tillbaka
Topp