[Foto] Kameraväska för skogen?

• Trådstartare Trådstartare PSJ
  • Start datum Start datum

PSJ

Aktiv medlem
Det finns ett numera gammalt test på fotoväskor https://happyride.se/2014/05/16/kameravaskor-for-tuffa-tag/ där "Clik Elite – Probody Sport" verkar vara valet. Nu ser det ut som att den utgått från marknaden.

När jag tittar på väskor för ändamålet (singeltrackisch) blir jag lite fundersam över konsekvensen av en vurpa. Inge roligt att ha utrustning som kostar mer än cykeln på ryggen som efter en krasch blir till en miljon delar som inte ens silvertejp kan reparera.
Finns det någon mer robust modell, kanske hårdplast?

I övrigt tycker jag Clik verkar ganska genomtänkt och bra, om den nu gick att köpa, så vad ska man titta på idag?

F-stop var väl go-tomärket förut, men de verkar ha tappat balansen helt. Jag har tre ryggor från dem som är väldigt bra, men vad jag hört om dem nu skulle jag nog leta efter nåt annat. Antingen Shimoda design eller Nya Evo (bakom dessa två märken står designers som tidigare jobbat på F-stop).

Men som Aron säger, hur mycket ska du ha med.

Är nog berdd att anpassa min utrustning efter vad marknaden har. Men minst en systemkamera och två objektiv, ex sigma art 17mm 1,4 och zeiss 100mm 2,0. Alltså relativt stora objektiv men inte i paritet till stora zoomar.

Jag väljer nog hellre en mindre väska med bra skydd framför en stor där man får plats med allt.

Körde med ett par storlekar av Domke OutPack förr, men vill man verkligen skydda utrustningen så är kanske en Pelicanlåda nedstoppad i lämplig ryggsäck lämpligt?

Om du bara ska ha med dig ett hus och två objektiv så behöver du ju inte något stor, avancerad och tung väska. Ett dedikerat fack för kamera med monterat objektiv räcker. Det andra objektivet kan du ha i ett fodrat objektivfodral i det stora facket.

Fråga två är hur snabbt du vill komma åt kameran? De märken Luthman tipsade om har system där man hänger av sig ryggan och sedan öppnar upp ryggpartiet för att komma åt kamerautrustningen. Den typen av system tenderar att vara robusta och välorganiserade. De modeller som fanns i mitt test hade det gemensamt att man kunde komma åt kameran utifrån. Det blir betydligt snabbare att få fram kameran, på bekostnad av överblick och utrymmeseffektivitet. Ett tips inom den sistnämnda kategorin är Mindnodes Rotation180 system. I slutänden handlar det om vad du prioriterar. Snabbt eller överblick.

Jag har testat rätt många fotoryggsäckar genom åren och tycker att samtliga skyddat utrustningen gott nog. Jag har försäkring och tänker att om jag kraschar så hårt att utrustningen går i kras så är antagligen självförsäkringen det minsta av mina problem...

Ja, det handlar ju om hur snabbt man vill kunna få ut grejerna också. Accepterar man att det kan ta lite tid, ja då kan man ju hitta väskor som skyddar riktigt bra. Men oftast tycker jag att det är rätt viktigt att kunna få fram kameran snabbt och då får man kanske tulla lite på skyddet. Jag har hojat en hel del med kameror, i allt från bike parks till vanlig skogscykling via fjäll och diverse. Själv är jag inte orolig när jag åker med kameraväska. Jag testar ju inga onödigt riskfyllda grejer då, men jag behöver inte åka och fisa allt för mkt heller.

Men hårdväskor tror jag inte på, det är nog jäkligt obekvämt att vurpa på. Isf som ovanstående säger, en pelicanlåda i en annan rygga, helst en med ryggskydd inbyggt annars gör det not rätt ont att vurpa på ryggen ändå.

Efter lite helg och lite tid för funderingar så har jag kommit fram till några bra saker ändå.
Framför allt så tycker jag att Aron har en poäng med att det faktiskt finns försäkringar om olyckan skulle vara framme.

Sedan verkar det som att nästan alla väskor som det tipsas om är svåra att få tag på. Är det inte en amerikansk sidan som inte skickar internationellt så finns den inte i lager. Annars gillar jag verkligen iden med Rotation180 system och då "Trail".

Någon som vet en bra sida där man kan köpa en sådan?

Har även tittat lite på våra svenska fotosidor och där verkar Lowepro dominera, men de verkar inte alls lika genomtänkta som Rotation 180.. Är det någon som har erfarenhet av Lowepro?

Lowepro och liknande är ju intressanta för att det är lättare att köpa.

Lowepro har dragit skägget ur brevlådan (till viss mån) när det gäller kamerväskor för mer actionpackade aktiviteter. Det jag tycker saknats tidigare (nu har jag inte stenkoll på deras utbud) är väskor där man även får med annat än kameragrejerna. Typ extrakläder, mat, verktyg, slang sånt som man vill ha när man hojar.

Av Lowepros modeller är kanske FLipside Trek, Photo Sport eller Whistler intressanta att kika på.

Whistler verkar ju robust minst sagt, men sant nästan 3kg är ganska saftigt för en ryggsäck. En Rotation 180 Trail väger mindre än halva den vikten och behöver nog inte så mycket större väska.

Lyckades faktiskt hitta en Rotation 180 Trail på Amazon men ska undersöka Whistler lite mer. Kanske finns inne hos någon butik :)

Tog en tur förbi fotokungen nu, en eloge till dom som har väskor på lager och som är trevliga :)

Whistler är lite av en pansarvagn, och det är ju bra. Testade även Lowepro PHOTO SPORT BP 200 AW II Horizon (kort namn på den!) och sport satt väldigt bra och kändes som en ferrari i jämförelse. Priset man får betala är en mindre väska men för mina behov tillräckligt utrymme men tyvärr inte ens i närheten av lika robust väska.

Så frågan än nu om man orkar släpa på en pansarvagn eller om man ska köra på den lite smidigare.

Jag skulle vilja ha något lite större än min sex år gamla LowePro Photo Sport 200. Finns det andra alternativ än Lowepro Photo Sport 300 AW, om man vill att det ska gå snabbt att komma åt kameran?

Jag svarar mig själv. Nu har jag (på nätet) kollat lite vad det finns. Den nya Lowepro Photo Sport 300 AW ska inte vara nämnvärt större än den gamla Photo Sport 200. Några alternativ som är lite större finns faktiskt, men baserat på recensioner lite här och där är de så pass korta i ryggen att de inte duger åt mig.

Det blir nog att fortsätta med den gamla ryggsäcken och komplettera med dubbelt så stor vid behov, trots att en sådan är onödigt stor för cykling, men det finns ju andra aktiviteter också. Det är inte heller enkelt. F-Stop Tilopa såg på papperet bra ut tills det kom fram till att rygglängden var en one-size-fits-all, vilket givetvis betyder att den inte passar mig. Atlas hade en intressant ryggsäck, men utan europeisk återförsäljare skulle den bli ohemult dyr.

Bäst på papperet ser för tillfället Shimoda Explorer 40 bäst ut. Det blir att kolla upp den när den kommer till någon lokal butik.

Själv förespråkar jag kamera väska på bröstet! Till och med vurpat med kameran ett par gånger utan att skadat kameran, anekdotisk visst men ändå. :)

42Hz sa:
Själv förespråkar jag kamera väska på bröstet! Till och med vurpat med kameran ett par gånger utan att skadat kameran, anekdotisk visst men ändå. :)

Jag har en sådan väska också, men gillar inte alls det systemet. Mest har jag gillat ryggsäckar man kan svinga fram och ta fram kameran ur sidan på, typ ovannämnda Photosport och Lowepro Slingshot. Shimoda Explorer ska också ge den möjligheten, så jag får ge mig till tåls tills den igen finns att få.

42Hz sa:

Håller med om att detta är en smidig lösning på många sätt. Typ en Lowepro Top Loader i lämplig storlek.

En grundlig nätsökning hittade tämligen få alternativ. Shimoda Explorer 40 verkar för evigt vara på väg till de lokala butikerna, men anländer aldrig, så jag kunde inte kolla upp den. En så dyr grej vill man inte köpa osedd. Det blev i alla fall en okonventionell lösning: En Mammut Trion Pro 50+7 samt en F-Stop Slope Large ICU. Känns bra för de gånger man vill ha mera saker med och kompromissar med åkningen. Då det inte behövs så mycket fungerar min gamla LowePro PhotoSport 200 AW fortfarande fint.

P1000623.jpg

P1000629.jpg

PN_02037.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp