Fotokromatiska funkar de även gråa dagar?

Jag har ett par oakley jawbreaker med prizm och är super nöjd. Funderar på att köpa fotokromatiskt glas. Är sjukt ljuskänslig även om det är mulet ute. Majoriteten av dagarna är det mulet här uppe och kritvitt på backen så jag har väldigt svårt för att se underlaget bra. Men mina nuvarande glas blir en aningen för mörka när det är mulet. Skulle det funka med ett par fotokromatiska eller förblir de klara en mulen vinterdag? Finns det några andra linser till jawbreaker ni skulle rekommendera? Googlat som fasiken men blir inte riktigt klok.

Jag har Oakleys fotokromatiska glas till mina Jawbreaker och kör med dem bla när det är mörkt ute ( tidig morgon och eftermiddag på vintern), De är iofs inte helt klara men jag tycker de funkar utmärkt till att cykla landsväg. De funkar alldeles ypperligt i växlande väder och blir ganska mörka. Vet dock inte hur de skulle vara i skog.

Har också en fotokromatisk lins till Jawbreaker som jag kört konstant sedan det började bli mörkt under pendlingen i höstas. Den är väldigt mycket ljusare än den Bliz fotokromatiska jag hade innan som inte funkade i mörker. Oakleyn är såpass nära klarglas att jag inte märker av dem ens i kolmörker. Sedan märker man ju inte hur de ändras, men jag har iaf haft strålande soluppgång rakt in i ansikte någon morgon nu utan att det irriterar så jag tror nog de funkar som de skall.

Det varierar en hel del mellan olika glasögon och speciellt hur snabbt linserna anpassar sig till varierance ljusförhållanden. Men det beror helt på hur och var du cyklar: Låt säga att du ska tävla på mtb och köra lopp som går in och ut ur skogen en hel del:; då kan fotokromatiska linser ibland vara för långsamma att anpassa sig. Ska du endast köra träningspass i skogen så kan det väl fungera oftast. Om du bara cyklar landsväg så är det nog inga problem någonsin. Nu är jag normalt ljuskänslig så din upplevelse kan vara annorlunda

Senast ändrad:
Jag använder mina Jawbreaker med Oakleys Transition lins 9 månader om året. Funkar bra i skogen när det är lite skumt också.

En kontrasthöjande röd lins är det som funkar bäst under jämngråa snödagar – inte fotokromatiska.

Ena gången jag tycker att mina Rudy fotokromatiska markant försämrar är när man kör med lampa nattetid.

Klart skönt att ha en lins som funkar till allt, så man inte behöver hålla på att byta.

Oakleys fotokrom i jawbreakern funkar kanon i skogen. Cyklade hela förra säsongen med enbart den linsen. Märkte oftast när jag kommit hem hur mörkt det verkligen var ute.

Kan tänka mig att de funkar jätte bra i skogen. Men mitt största problem är snön när det är mulet. Blir typ snöblind, det vara glittrar framför ögonen och har svårt att se underlaget trots att det är mulet. Så jag börjar fundera på att de fotokromatiska inte skulle passa mitt önskemål.
Röd lins är då kanske bättre? Eller gul?

Jag tycker att fotokromatiska i allmänhet är så överlägsna att jag om jag var TS lätt skulle köpa ett par och vsra säker på att vara nöjd de flesta dagar.

Fulkinesen! ; jag har kört med Shimano-glas och ett par Rose-glas, tycker båda är ok, men ibland i skogen har jag tyckt att shimano-linserna inte blir ljusa nog i skymningsljus.
Det låter som att du testat rätt många olika linser, vilka har du upplevt som snabbast och med störst omfång?

Finns ju Prizm Snow – speciellt framtagna för snöiga förhållanden. Högt ljusgenomsläpp, hög kontrast och färgar allt aningens rött. Väldigt behagligt.

Nu har jag inga Oakleys, men mina glasögon med röda linser slår mina fotokromatiska alla dagar i veckan när det är snö och mulet. Speciellt om man åker skidor i skogiga områden där ljusförhållandena ändras snabbt.

Jag skulle köpa black iridium glas, kanske med polarisering. De tycker jag är outstanding i ljusa förhållanden. Har både skidglasögon och vanliga solbrillor med denna lins från oakley. Kan komma från starkt solsken, som dämpas rejält, och gå in inomhus och komma på mig själv att jag inte tagit av mig solbrillorna för de funkar jäkligt bra i mindre starkt ljus också. Motsägelsefull kombination men det funkar

Jag cyklar fota med ett par fotokromatiska Oakleys och de funkar fint även i skymning. I riktigt stark sol väljer jag andra glasögon men har sällan det problemet vid MTB, inte i Sverige iallafall. Vid paddling och andra vattenaktiviteter vill jag dock ha mörkare glas och helst polariserade.

FocusDonna sa:
Vilken av dom skulle ni då rekommendera för vitt underlag?

Kan du inte prata med Oakley själv i butik, eller en synsam sportbutik då dom också har märket? Då kanske du får iaf ut på gatan och prova. Alla har ju olika referenser hit och dit. Själv cyklar jag mest mtb så prizm trail är bra. På vintern har jag trots ljuskänslighet klarglas... Mest jobbigt när solen skiner och det är nysnö så allt är vitt.

Oakleys photocromatiska är ingen hitt vintertid då dom hela tiden är mörka pga uv strålningen från snön.även när det är mörkt ute.

Razzr sa:
Oakleys photocromatiska är ingen hitt vintertid då dom hela tiden är mörka pga uv strålningen från snön.även när det är mörkt ute.

Du är ensam om den uppfattningen om man kikar i tråden här.

Jag har Prizm Trail-glas i mina Oakley och de funkar klockrent i skogen och även snö. De är lite röda/rosa. Prizm Road är betydligt mörkare så de funkar nog perfekt på sommaren.

Hur funkar fotokromatiska på sommaren?

Väldigt blandade skurar. Hur många äger ett par fotokromatiska solglasögon egentligen? :) Enda anledningen till att skaffa fotokromatiska är ju att man kan använda dem även på vintern när det är mörkt. Svårt med en lins som Prizm Road som är tämligen mörk. Även Trail är för mörk vintertid när inte solen står i full blom.

Mina fotokromatiska är i princip genomskinliga nu på vintern. Illustrerar med en regning dag på Öland sommartid.
2016-07-0620.01.48.jpg

Jag körde Jawbreaker med fotokromatiska linsen hela förra sommaren oavsett tid på dygnet. Mycket trevligt att slippa ha med sig extra glajjor i fickan och byta när det blir kväll/natt. Dessa kommer jag köra med även denna sommaren.

trailmig sa:
lundatok sa:
Mina fotokromatiska är i princip genomskinliga nu på vintern. Illustrerar med en regning dag på Öland sommartid.

Byter du glas i dessa på sommaren?
Nja, jag har andra som jag har om det är väldigt soligt för att se cool ut på parkeringen.

Fotokromatiska är också väldigt sköna i skogen även när det är soligt.

Blir inte klok på detta. Kommer så småningom skaffa sportglasögon med styrka men man blir ju inte klokare när man läser era åsikter. Vill ju ha ett par som klarar mtb och racer. Eventuellt på vintern då jag skidar.
Vad är det som gör att olika personer uppfattar de så olika?

danky_xv sa:
Blir inte klok på detta. Kommer så småningom skaffa sportglasögon med styrka men man blir ju inte klokare när man läser era åsikter. Vill ju ha ett par som klarar mtb och racer. Eventuellt på vintern då jag skidar.

För att man har olika preferenser för vad man gillar?

danky_xv sa:

När det kommer till skog och racer så är det helt klart Prizm Trail/Road som gäller. Finns nog inte många som inte håller med mig på den punkten. Prizm-linserna från Oakley får verkligen färgerna att poppa. Grymt härliga färger. Kan inte uttala mig om andra solglasögon dock. Trail funkar att köra racer med också men jag gissar på att de blir lite för ljusa om man verkligen får solljuset i ögonen. Men det behöver vi ju inte vara rädda för i Sverige för någon sommar med sol lär vi väl aldrig få igen. Någonsin.

Har kört med Rudy Project Rydon fotokromatiska i snart 10 år och kan inte komma ihåg en enda situation då de inte fungerat. Skall väl möjligen vara när man kommer från starkt solljus och kör in i tunnel/mörker, men då lär ju inte finnas något som funkar. Har kört både landsväg (inkl Vätternrundan på natten), MTB i skog med växelvis sol/skugga samt daglig pendling >150 dagar per år (dvs både vår, sommar, höst och vinter). Kan dessutom rekommendera Rudy Project Rydon för kvaliteten både på bågar och linser. Efter 10 år med daglig användning är de fortfarande i princip i nyskick och då har de dessutom åkt i marken ett antal gånger under dessa år.

Mina Shimano-glas har funkat jättebra vinter som sommar, sol som skugga, lvg, trail, Järvsö, längdskidor, isklättring, zodiac-cruising i antarktis, you name it, they've done it. Samma fotokromatiska glas. Nu i vinter har de börjat imma igen när jag stannar till i skogen, annars är de "fläckfria".

Bilagor

• Sättra-cykel.jpg
    Sättra-cykel.jpg
    409.9 KB · Besök: 315
  • zodiac-cruising.jpg
    zodiac-cruising.jpg
    124.7 KB · Besök: 254
Julbo (franska) zebra heter mina som jag är nöjd med. Används till alla sporter utom simning. De är egentligen framtagna för mtb. För cykling funkar de alla tider på dygnet.
De finns för 1 till 3 eller 2 till 4 i "ljusstyrka". Dvs de som är ljusa blir inte supermörka. Och de andra är ganska mörka från början. Jag har de ljusare och tycker de är tillräckliga, även i solljus. Det knasiga med fotokkromatiska är att om solen kommer från ena sidan kan halva glaset på ena sidan bli mörkt. Men det händer inte så ofta.

Scottår sa:
Julbo (franska) zebra heter mina som jag är nöjd med. Används till alla sporter utom simning. De är egentligen framtagna för mtb. För cykling funkar de alla tider på dygnet.
De finns för 1 till 3 eller 2 till 4 i "ljusstyrka". Dvs de som är ljusa blir inte supermörka. Och de andra är ganska mörka från början. Jag har de ljusare och tycker de är tillräckliga, även i solljus. Det knasiga med fotokkromatiska är att om solen kommer från ena sidan kan halva glaset på ena sidan bli mörkt. Men det händer inte så ofta.

Håller med om dessa. Har dock båda modellerna. Väldigt trevliga glas.

Lurar på att skaffa ett par Jawbreaker med fotokromatisk lins mest för att slippa mecka med olika linser fram och tillbaka.....
Då jag även går mycket toppturer på skidor på vinterhalvåret så undrar jag hur "mörka" dom blir, fixar dom en solig dag på ett snöklätt berg?

thanx!
/C

carl.josefsson sa:
Lurar på att skaffa ett par Jawbreaker med fotokromatisk lins mest för att slippa mecka med olika linser fram och tillbaka.....
Då jag även går mycket toppturer på skidor på vinterhalvåret så undrar jag hur "mörka" dom blir, fixar dom en solig dag på ett snöklätt berg?

thanx!
/C
Jag har inte provat vinterförhållanden, men jag tycker de är lite för ljusa för mitt i sommaren.

carl.josefsson sa:

thanx!
/C

Det beror väl på vilken lins du använder? Även Oakley har väl olika fotokromatiska linser för olika förhållanden?

Det har iaf Rudy Project och då är de graderade i procent hur mycket ljusinsläpp de har. De som är tillräckligt ljusa för att användas kväll- och nattetid blir inte lika mörka som en som är optimerad för jättestarkt solljus (som då istället kan uppfattas som för mörk på kvällen).
Dessutom finns ju olika färgtoningar för att öka kontrasten vid olika förhållanden, brun, röd/rosa, grön etc.

Själv kör jag en bruntonad som är väldigt allround, men de blir inte supermörka. Kör både mtb och racer med dessa.

Snöklädda berg är ju lite av ett specialfall och då får man kanske välja lins därefter.

Tillbaka
Topp