Fotproblem, ont i stortån

• Trådstartare Trådstartare aki
  • Start datum Start datum

aki

Aktiv medlem
För ett drygt år sedan började jag få ont under den ena stortån under en långcykling. Körde då SPD-pedaler (PD-A520) och styva skor (Shimano XC90). Detta hänger fortfarande kvar, det är ingen jättesmärta men vore skönt att få ordning på. Skorna jag kör mest med idag är de något mjukare Shimano XC5.

Var börjar man? Landsvägspedaler och -skor? Ortoped? Iläggssulor? Bikefit?

Någon som varit med om liknande och har några bra tips?

Skor med större tåbox, kanske?
Bont som exempel. Finns både för spd och -sl

8A794829-4C67-4DC4-BBBF-89EA2B2FFE8C.jpeg

Finns säkert flera med gott om tåutrymme.

Iläggssulor mot att ha ont under en stortå låter jäkligt drastiskt. Iläggssulor är kanske bra om man har någon form av fel i foten, annars skadar de mer än förebygger i min värld (massvis med egen erfarenhet - tyvärr).

Är det i leden eller själva trampytan det gör ont?

Om det är det senare låter det som en ren nötningsgrej, alltså som en retning som uppstår efter belastning. Bredare skor som föreslagits så att tårna kan röra sig mer kanske är en väg, annars är det väldigt svårt att "koppla bort" stortån eftersom den står för stor del av kraftöverföringen. Någon gång har jag haft en punkt under foten som "stört" till och från, och det har berott på att förhårdnad på huden liksom har gått "uppåt" och lösts genom lätt, regelbunden fotfilning. Annars är barfotagång med lite jämna mellanrum grymt för att få tåliga och friska fötter.

Är det leden som gör ont kan det vara begynnande Hallux valgus eller liknande, och det är rena skiten på sikt (också egen erfarenhet..). Då får man köra typ tåspridare (ja, som en 80-åring), bita ihop och leva med konstant mol eller träffa en läkare med kniv (och kanske också leva med konstan mol på sikt).

aki sa:
För ett drygt år sedan började jag få ont under den ena stortån under en långcykling.
+1
aki sa:
Var börjar man? Landsvägspedaler och -skor?
Har redan landsvägsskor och pedaler.
aki sa:
Någon som varit med om liknande och har några bra tips?
Tyvärr inte. Jag cyklar bara "långt" ett par gånger om året, så jag får antingen stå ut, eller hoppas det försvinner automagiskt.

Tackar för tipsen. Bont ska jag kolla in om det blir skobyte. Har rätt breda fötter

@n3wton. Det är smärta av trycket, under stortån och lite i motsvarande del av "tramdynan" strax bakom tån. Ena foten bara.

Framfoten är ju ganska inaktiv när man cyklar. Träna något annat också som aktiverar foten. Beachv*Iley funkar för mig. Sula med rätt form tex pelott kan hjälpa. Värt att prova men befintliga skon kan bli för liten. Barfotaskor är också bra att prova som vardagssko för aktiverad fot. Då menar jag normala, inte fivefingers ełler andra orangutangskor.

Hasse#7 sa:
Framfoten är ju ganska inaktiv när man cyklar. Träna något annat också som aktiverar foten. Beachv*Iley funkar för mig. Sula med rätt form tex pelott kan hjälpa. Värt att prova men befintliga skon kan bli för liten. Barfotaskor är också bra att prova som vardagssko för aktiverad fot. Då menar jag normala, inte fivefingers ełler andra orangutangskor.

+1

Kanske samma problem jag haft/har? Dåligt stöd för fotens undersida med stort tryck på stortåleden som följd. Jag har under många år haft problem med att stortån på vänsterfoten domnar, alltid i kombination med smärta i leden under och direkt efter längre cykelrundor.

Det blev bättre först när jag stoppade i en bättre sula.

Har haft likande problem som Geo.
Hålfoten har haft för dåligt stöd och när jag spännt fast foten i skon har belastningen på foten uppifrån utan stöd under orsakat flera problem i fotens främre delar.
Efter att jag fått gjutna iläggssulor så är alla problem borta.

M

Tillbaka
Topp