Fox 32 Float CTD - Den dåliga cartridgen som inte går att serva?

Tegheim83

Aktiv medlem
Jag har enligt uppgift en framgaffel som Fox misslyckats med. En Fox 32 Float CTD från 2015, ID-code CS4Q.

Komplett namn efter att sökt på koden:
2015 Evolution Series 32 FLOAT 29 100 O/C CTD
2015, 32, A, FLOAT, 29in, E-S, 100, CTD REM, O/C, Wht, B/W|PMS 109C Yellow Logo, 15QR, 1.5 T, 51mm Rake, OE

Den ska tydligen INTE gå att serva, utan Fox rekommenderar att man byter cartridg'en till en uppgraderad dito.

Jag upplever inga större problem med gaffeln, men står inför att serva den, och hade tänkt göra det ordentligt.

Finns det ingen som lyckats serva dessa, eller är det bara att använda som bokstöd?

Fick mailsvar från foxservice:

"Your fork is a little more complicated. The current CTD O/C damper is non-serviceable. You will need to replace it with a new Grip damper (820-08-840-KIT).
Order the dust wiper seal kit: 803-00-944
We only have one of the seals you’ll need for your air spring: 036-01-011 (u-cup) … we do not have the scraper (036-01-060)."

Det låter dyrt, och märkligt, även om jag blir tvungen att tro på det.

Typ 2k för det servicekitet/cartridge vilket är lite störigt. Jag har inte lyckats få min CTD att fungera igen..
Har inte provat att dela cartridgen än heller iof, misstänker det är som att öppna sin första växellåda och inte för allt i livet förstå hur man ska få ihop allt igen :)

Allt som går att bygga går att dela och sätta ihop igen. Frågan är väl mest hur pass jakt på delarna blir och var pengarna landar.

Bytte du cartridge?

Jag är inte orolig för att leta delar, men jag har inte tid mitt i säsongen att plocka isär och analysera vilka delar som behövs. Det är ett vinterprojekt.

Nej jag satte gaffeln på tjejens hoj, hon vill ändå inte hålla på och ändra läge :)

Gör ytterbensservice bara så får den rulla så.

Ja, det går att serva den cartridgen men Fox säljer inga kit till den.

Det går fint att öppna den och matcha upp & byta o-ringar om man så önskar, men inga lösa delar går att få tag på, endast komplett cartridge.

Den modellen hade Fox problem med, primärt att porten/väggen där flödesregleringen sker lossnade från toppen av kompressionsinsatsen.
På andra plats kommer problem med skador på toppen (plastdetaljen) av returpistongen.

Har du inga problem med din så byt olja och kör på, strular den kan man laga det men att ersätta den med en GRIP som de föreslog är vettigt i det läget.

Bild nedan är för 2014/2015

2014-32-OC-Cartridge-Assy.jpg

Tegheim83: Jadå, det trillar in sådana på jobbet ofta.

Det är sällan den enheten är i behov av nya tätningar om den inte är trasig i övrigt så mitt råd är att du gör ett oljebyte samtidigt som ytterbenservicen sker.

Skulle din kompressionsenhet behöva repareras så återkom i tråden eller skicka ett PM så går jag igenom proceduren. Ger sig returdelen så slänger du i en GRIP eller FIT-enhet, inte värt att försöka få ordning på det plastiga möglet om det ger sig.

Preacher sa:
Tegheim83: Jadå, det trillar in sådana på jobbet ofta.

Det är sällan den enheten är i behov av nya tätningar om den inte är trasig i övrigt så mitt råd är att du gör ett oljebyte samtidigt som ytterbenservicen sker.

Skulle din kompressionsenhet behöva repareras så återkom i tråden eller skicka ett PM så går jag igenom proceduren. Ger sig returdelen så slänger du i en GRIP eller FIT-enhet, inte värt att försöka få ordning på det plastiga möglet om det ger sig.

Dum fråga troligen, men är inte oljebytet och ytterbenservice samma sak? Trodde oljebyte ihop med filtringar och packboxar var det minsta man kunde göra.

Tegheim83: Absolut så byter man ytterbensolja vid en service men O/C-cartridgen töms inte automatiskt när du droppar ytterbenen på den gaffeln, bara en liten andel olja ersätts vid vanlig ytterbensservice.

För att tömma den helt måste man ta ur cartridgen, varje/vartannat år bör det ske beroende på körtimmar.

Edit: Du behöver inte byta packningar och foamrings varje gång du servar, de behöver ses över men det går många ytterbensservicear innan man skiftar dem normalt sett.

Senast ändrad:
Har fått hem 1 liter olja, packningar och foamringar.
Tänkte byta det nu när jag inte vet gångtid på gaffeln, och sen köra på rena oljebyten/kontroller med jämna intervall.

M10-gängorna i botten, är det standard-gänga, eller fingängat?
Har inte köpt ett "slå loss"-verktyg, men har möjlighet att tillverka vad jag behöver.

Ser det själv när jag demonterar, men tänkte om någon visste så kunde jag i förväg tillverka ett dorn.

Hej
Har en :
2015 Evolution Series 32 FLOAT 29 100 O/C Serial number: 500270-0066-W
Part number: 910-12-269
Description: 2015, 32, A, FLOAT, 29in, E-S, 100, CTD REM, O/C, Blk, B/W|PMS 485 Logo, 9mm, 1.5 T, 51mm Rake, OE

Som retur justering har gått av på. Vilken insats går det att stopp i gaffel?
Blir inte klok på de olika modellerna. Kanske är bäst att köpa någon annan gaffel

Tillbaka
Topp