Fox 36 factory få den smoooooooth as silk?

Zliper

Medlem
Någon som har något bra tips? Tycker att den är alldeles för okänslig vid mindre gupp. Har korrekt sag, har även stoppat i volym spacers och sänkt trycket, kört lsc på mindre osv... men jag får den fasen inte lika smooth som min förra pike gaffel var. Har kikat lite på tftuned om att plusha den men tänkte kolla med er kära cykelorakel.
Finns det nån firma i Sverige som gör liknande eller privatperson? Eller har ni några bra tips?

Vad har du för skrapringar? Har du marinerat foamringsen ordentligt i olja? Har du lagomt med gaffelfett/slickhoney i skrapringarna?

Den är ny, eller sedan augusti 2016 och jag har knappt hunnit cykla på den. Nu är det ju inte säkert att den är ok från fabrik heller så jag funderade på att göra en underbens service med skf packningar.

Vet inte hur det är med FOX inkl Kashima-bling, men många gafflar kan behöva upp emot 50 timmars inkörning innan dom blir "plush".
Fast just Kashima är ju en finness FOX applicerat just för att motverka tröghet över småstöket :/
Annars sägs ju (precis som redan tipsats om) att SKF's skrapringarna ska vara toppen för att få vilken trög gaffel "smooth as silk".

Zliper sa:
Hur ska man kolla bussningarna? Framhjulet har jag nog dragit efter konstens alla regler. 12 mm fox

Är det med qr lr med nyckel? Kan vara så att den blir liiite lite för hårt dragen, då blir inte benen parallela och den blir osmooth.
Gammla 36an hade en axel som man låste/klämde ihop över gängan, den är iprincip omöjlig att dra för hårt. Bildgoogla så ser du vad jag menar?

mikipedia_ sa:
Zliper sa:
Hur ska man kolla bussningarna? Framhjulet har jag nog dragit efter konstens alla regler. 12 mm fox

Är det med qr lr med nyckel? Kan vara så att den blir liiite lite för hårt dragen, då blir inte benen parallela och den blir osmooth.
Gammla 36an hade en axel som man låste/klämde ihop över gängan, den är iprincip omöjlig att dra för hårt. Bildgoogla så ser du vad jag menar?

Hur menar ni? Att man skulle dra QRen så hårt att navet blir smalare eller?! Fattar inte...

Mikipedia: det är den med qr varianten som man gängar först.

Kung stalle: ingen aning, viss service kan jag göra själv men det där vet jag inte hur man kollar. Vill ju inte skruva allt för mkt om man skulle förstöra garantierna eller något.

Gör det verkligen så stor skillnad mellan olika packningar oxå?

Kung Stalle sa:
mikipedia_ sa:
Zliper sa:

Hur menar ni? Att man skulle dra QRen så hårt att navet blir smalare eller?! Fattar inte...

Att man spänner lite hårt ja. Iaf mitt original spez nav har lite glapp i ändplupparna så man kan pressaihop den. Men med gammla modelen så finns inte så mycket gänga att det är möjligt, vet ej hur nya är?
https://goo.gl/images/aoz4Ap

Zliper sa:
Mikipedia: det är den med qr varianten som man gängar först.

Kung stalle: ingen aning, viss service kan jag göra själv men det där vet jag inte hur man kollar. Vill ju inte skruva allt för mkt om man skulle förstöra garantierna eller något.

Gör det verkligen så stor skillnad mellan olika packningar oxå?

Jag märkte iaf skillnad på min Pike med gröna skf jämte svarta original.

Börja med ytterbensservice, utan att hålla på att joxa med packningar och sånt. Kan vara negativa luftkammaren också som någon nämnt, jag vet att Fox hade lite problem men utjämning mellan kamrarna på en del 36:or förra året.

Så en ordentlig luft- och ytterbensservice, så du vet att allt är ok, då kan man även passa på att känna att bussningarna löper lätt genom att och köra ytterbenen på innerbenen utan fjäder och dämparcartridge monterade. Man kan även känna att själva dämparen löper fint med låg friktion och inte är överfull med olja.

När du vet att den är som det var tänkt att den skulle vara när den lämnade fabriken kan du börja pyssla med modifikationer av olika slag som t.ex. andra skrapringar.

Tack för tipsen Marran.
Men jag vill nog inte mixtra för mkt så garantin blir förbrukad. Kanske ska kontakta fox och höra vad dom säger.

Vet att Etienne (happymtb.fr) har försökt få sin Fox 36 mer känslig i början av slaget och mer "plush". Får se om han hittar in och kommenterar i tråden.

soderblom sa:
Vet att Etienne (happymtb.fr) har försökt få sin Fox 36 mer känslig i början av slaget och mer "plush". Får se om han hittar in och kommenterar i tråden.
Först om det handlar om cykling vid låga temperaturer (under +5) kan du byta 20WT gold olja mot någonting mindre trögflytande. Fox Green eller RS 0W-30 har funkat för mig.

Det som gjorde störst skillnad var att öka volymen på den negativa kammaren. Jag har en 160mm air shaft och har gaffeln inställd på 150mm. Jag kunde alltså ta bort en neg plate spacer och få större negativ kammare. Det finns instruktioner på fox sidan om du letar efter hur man byter slaglängd.

Byta packboxar kommer inte att göra nån skillnad. SKF tillverkar packboxar åt Fox!

Hur mkt returdämpning (rebound) kör du med? Har du för långsam retur så upplevs gaffeln som okänslig då den inte hinner fjädra ut mellan varje stöt dvs den packar ihop (behöver inte vara så att den packar ihop långt ner i slaget så det är inte säkert att man lägger märke till det)

Jimel sa:
happymtb.fr sa:
Byta packboxar kommer inte att göra nån skillnad. SKF tillverkar packboxar åt Fox!

Bara för att SKF tillverkar packboxarna så är det långt ifrån säkert att dom är likadana som SKF´s eftermarknads delar.
Nej det har du rätt i! :) Utformning, färgen, osv... kan vara olika.

Det enda jag vet är att dom har samma låg nivå av friktion. Racing Bro och RS's SKF också för den delen.
Killen bakom Novyparts har mätt dom och pratat om det på ett franskt forum.

Det finns identiska såna här trådar, några varje år. Jag tror tyvärr det är kört, du kommer inte få den finkänslig och ändå få den att hålla sig uppe i slaget. Det har varit en egenskap på alla Fox-gafflar jag provat sen -06. Fox och smooth as silk lirar inte tyvärr.

Senast ändrad:
Westman: Har du kört en modern 36, alltså från typ efter 2014? Jag körde en 2015 i somras och tyckte den kändes riktigt bra, men jag kanske inte är så känslig för småkänsligheten?

Nope, inte kört senaste gen FIT, konstaterar bara att allt jag läser om den tyder på att den har samma svaghet som de tidigare. Kul om det inte stämmer.

Jag personligen tror många är sjukt känsliga för om gaffeln filtrerar bort minsta lilla kvist och löv utan att ge feedback i styret eller inte. Small bump sensitivity har blivit det nya "mid stroke support". Inget ont om det, alla har olika preferenser och behov, men jag tror inte att 2016 års gafflar mäts med samma måttstock som 2010 i reviews när det gäller finkänsligheten.

Får man lov att vara lite krass (och det brukar jag få) så tror jag finkänslighet är så på modet nu för att det är väldigt lätt att känna, man behöver egentligen knappt cykla på cykeln utan kan så och parkeringsplatsgunga den lite. Sen om det faktiskt spelar någon roll på stigen vad som sker de där första millimetrarna av slaget eller inte är däremot en annan femma, och varierar säkert vilt mellan olika cyklister, terränger, åkstilar osv.

@marran: jag tror att finkänslighet alltid varit viktigt men att referensramarna flyttats fram iom att en bra och rätts följsam gaffel blivit tillgänglig till rimligt pris - RS Pike. Så man förväntar sig inte att en nyare och dyrare gaffel ska vara mindre följsam.

Alltså, det är väl klart att smaken är som baken gällande vilken känslighet en önskar, men helt klart pågår (precis som förr) jakten på den perfekta aggrro-gaffeln. Den ska vara finkänslig men samtidigt kunna hålla sig högt i slaget med god support i berms men samtidigt kunna klara stora smällar osv osv. Efter att RS lanserade gäddan så flyttades ju gränserna fram/upp en hel del, så ville övriga vara med i leken så måste dom ju A: göra något som överträffar; B: ösa på med annan marketing BS för att ändra fokus.
Vad vi ser är väl en kombination av båda, med biffigare och ännu mera finstämda gafflar att överträffa gäddan med (konsumtionssamhällets grundidé), samt profileringar åt ena eller andra hållet för att nicha in sig på något specifikt där gäddan kan överträffas...
Personligen tror jag Öhlins, Manitou och MRP tänker rätt när de labb'ar med flexibla lösningar för att kunna "lätt" kunna justera hur luftfjädern jobbar genom olika justeringar av dom olika luftkamrarna.
Men wildcard'et går ju till den tillverkare som först återlanserar fjäderdämparen i sin AM/enduro-gaffel...

Jag får sluta vara så finkänslig helt enkelt, i övrigt är det en underbar gaffel när man provocerar den. Jag får laborera på lite mer med inställningarna :)

Jag tycker fortfarande du ska göra en ordentlig service. Som sagt den 36:a jag kände på tyckte jag inte var varken mer eller mindre finkänslig än en genomsnittlig Pike, dvs helt sjysst men knappast som en ordentlig dh-gaffel med stålfjäder och 200mm slaglängd.

marran sa:
Jag tycker fortfarande du ska göra en ordentlig service.

+1 dessutom var det inte typ det här "fenomenet" som Jofa hade med sin FOX 36'a? Orkar inte leta rätt på tråden och herrn ifråga är ju just nu i Malaga o försöker bryta både sig själv och cykel...

RdjursstigariMalaga.jpg

Jag körde ju länge en Fox 36a med överfylld fit-blåsa. Den var översämpad och okänslig. Nu känns alla fungerande stiggafflar dykiga och värdelösa i jämförelse. Min Pike går att få jättekänslig, men då bottnar den med ett metalliskt pling regelbundet. När man ställer in piken så att gaffeln eller cykeln inte ska hå sönder tycker jag att den också är ganska okänslig.

Tack för alla tips och råd, frågan är ju om man ska be någon som kan göra det åt mig eller om jag helt enkelt ska vända mig till fox för att få den skickad till en auktoriserad verkstad. Jag har ju en stund på mig innan det är cykelföre här

För att fylla på i den här känslighetsdebatten: Jag är ofta ute efter en ganska känslig gaffel eftersom jag lätt får ont i fingrarna annars. Med min Pike kan jag få den rätt känslig, men som jofa säger så dyker och bottnar den ju väldigt lätt. För att motverka det har jag proppat i en packe tokens vilket gör att jag aldrig bottnar och att H. tycker att jag är pantad. Gaffeln är "okej", men å andra sidan har jag aldrig hojat med en gaffel som kännts skitbra.

Det jag ville komma till egentligen var nog att om inte det latest and greatest inte är finkänsligt nog får man nog svälja stoltheten och skaffa plusdäck. Det är väl det som är grejen med dem?

Jag åkte 36'a förra året & tyckte gaffeln var mer eller mindre kass för allt annat än 100% attack i korta intervaller. Trodde armarna/händerna skulle skaka loss efter ett åk i Flinbanan.

jofahjalm sa:
Jag körde ju länge en Fox 36a med överfylld fit-blåsa. Den var översämpad och okänslig. Nu känns alla fungerande stiggafflar dykiga och värdelösa i jämförelse. Min Pike går att få jättekänslig, men då bottnar den med ett metalliskt pling regelbundet. När man ställer in piken så att gaffeln eller cykeln inte ska hå sönder tycker jag att den också är ganska okänslig.

BTW, hur är din Mattoc i jämförelse?

Luthman Photography sa:
Det jag ville komma till egentligen var nog att om inte det latest and greatest inte är finkänsligt nog får man nog svälja stoltheten och skaffa plusdäck. Det är väl det som är grejen med dem?

Ops! Nu gick visst ridå'n ner för vissa... ;)

Tillbaka
Topp