Fox 36 går inte hela vägen upp i slaget

radarminnet

Aktiv medlem
Jag har en Fox 36 Factory Grip2 som gått lite drygt 100 km. Jag märkte idag att den inte går tillbaka hela vägen upp i slaget, gaffeln har alltså lite sag även utan att någon vikt läggs på den. Lyfter jag i styret och trycker ner framhjulet med handen kan jag sträcka ut gaffeln kanske 6-7 mm. Har googlat på detta och inte blivit klokare av det, vissa menar att det är en feature och att det ska vara såhär. Gaffeln känns schysst, men man blir ju lite fundersam. Minns inte om den var såhär från allra första början heller. Om det är såhär det ska vara, varifrån mäter man sag egentligen – från "viloläget" eller fullt utsträckt?

Tänkte att det måste finnas mängder av Fox 36-ägare här: Hur beter sig era gafflar?

har samma problem, får även ett litet klonk när jag lyfter upp den i toppläget. Har googlat mig till det som rattnallen skrev med. Så ska in med min på service

Det var likadant på de två Fox-gafflar jag haft. Extrema mängder fett inuti, men det blev likadant vid återmontering igen med mer normal fettmängd. Lyckades aldrig lösa "problemet" och kör inte Fox längre.

Nu har jag läst det där och blir ändå inte klok. Det som händer är alltså att negative spring är så stark att den faktiskt trycker ner gaffeln en liten bit i slaget. Har jag fattat rätt? Är det i så fall ens ett problem? Den finns där för att göra gaffeln mer responsiv för småtjafs på stigen?

Nu har jag läst det där och blir ändå inte klok. Det som händer är alltså att negative spring är så stark att den faktiskt trycker ner gaffeln en liten bit i slaget. Har jag fattat rätt? Är det i så fall ens ett problem? Den finns där för att göra gaffeln mer responsiv för småtjafs på stigen?
Om inte nägativa luftkammaren fanns skulle det behövas kanske 50 kg eller så, innan gaffeln ens börjar röra sig det minsta. Inte så plusht med andra ord. Negativa kammaren är förhållandevis liten för att den ska trycka tillbaka med lika stor kraft precis i början av slaget, så fjädringen kan röra sig vid små krafter, men därefter klinga av rätt fort efter några cm. Och en bit in i slaget vill man ju ändå ha rätt stor kraft på det hela eftersom den dels ska supporta ens vikt och kanske uppåt ens dubbla kroppsvikt vid riktigt stora smällar dvs bottning.

Om inte nägativa luftkammaren fanns skulle det behövas kanske 50 kg eller så, innan gaffeln ens börjar röra sig det minsta. Inte så plusht med andra ord. Negativa kammaren är förhållandevis liten för att den ska trycka tillbaka med lika stor kraft precis i början av slaget, så fjädringen kan röra sig vid små krafter, men därefter klinga av rätt fort efter några cm. Och en bit in i slaget vill man ju ändå ha rätt stor kraft på det hela eftersom den dels ska supporta ens vikt och kanske uppåt ens dubbla kroppsvikt vid riktigt stora smällar dvs bottning.
Jo, jag förstår, men de flesta gafflar jag känt på tidigare (inbillar jag mig) har gått tillbaka hela vägen upp i slaget efter kompression.

Jo, jag förstår, men de flesta gafflar jag känt på tidigare (inbillar jag mig) har gått tillbaka hela vägen upp i slaget efter kompression.
Det där har ingen betydelse i praktiken. Dels så säckar gaffeln ihop ca 20-30% (det man kallar "sag") när du sätter dig på hojen, dvs långt förbi denna punkt. Och när gaffeln arbetar kommer den ibland bottna utåt de sista millimetrarna utan att du märker det.

Om man googlar så går det att hitta lite olika förklaringar till varför det här kan vara mer eller mindre uttalat. Ofta tycker folk att det är för mycket fett i gaffeln, som dels riskerar att rent fysiskt minska volymen på den negativa luftkammaren (och funka lite som en volume spacer fast i andra änden av slaget) eller möjligen gegga igen någonstans så att luft fastnar på fel ställe (om jag fattat saken rätt). Oavsett är det egentligen inte ett stort "problem". Har jag fattat rätt?

Om man googlar så går det att hitta lite olika förklaringar till varför det här kan vara mer eller mindre uttalat. Ofta tycker folk att det är för mycket fett i gaffeln, som dels riskerar att rent fysiskt minska volymen på den negativa luftkammaren (och funka lite som en volume spacer fast i andra änden av slaget) eller möjligen gegga igen någonstans så att luft fastnar på fel ställe (om jag fattat saken rätt). Oavsett är det egentligen inte ett stort "problem". Har jag fattat rätt?
Japp. Inget problem, såvida inte negativa kammaren är tvärfull med fett, då kan ju gaffelns karaktär bli lite mysko.

Kör bara kör. :-)

Om du komprimerar gaffeln ordentligt och släpper upp den ganska försiktigt, hur mycket kan du dra upp den efteråt? Jag skulle säga att det närmar sig 10 mm på min gaffel.
Jag måste cykla på den för att kunna komprimera den ordentligt, den är för hård annars ?
Men ja typ ca 5 mm eftersom jag cyklat på den innan.

Detta är helt normalt att positiva kammaren inte orkar trycka ut gaffeln de sista milimetrarna. Fortsätt köra med gaffel så den sliter in sig och serva den ganska ofta så kommer den gå mer smutt efter tid.
Det är alltid lite parasitkraft i nya grejer och negativa kammaren håller mot. Likväl är det en liten tröghet i dämparsidan.

Skulle vilja påstå att detta inte är ett problem utan normalt om man förstår hur en luftgaffel är konstruerad.

Rent praktiskt, vad är det som är felaktigt tycker ni? En gaffel bör flyta och ha lite dropout kvar oavsett läge för att inte skapa peakar i däckets tvärkrafter. ..
Hade den flugit upp i topp hade ja oroat mig för att något går så lätt så att det inte tätar.

Mitt problem uppkom i samband med att jag skulle ha i tokens, släppte ur luften som sig bör, i med tokarna o på med luft. Efter detta kom klonket och det lilla spelet

Mitt problem uppkom i samband med att jag skulle ha i tokens, släppte ur luften som sig bör, i med tokarna o på med luft. Efter detta kom klonket och det lilla spelet
Har du mycket spel i luftbenet om du nyper frambromsen och gungar fram och tillbaka, som när man kollar styrlagret? Jag trodde först att mitt styrlager var glappt, men det var luftbenet som var mycket mindre tight än jag hade väntat mig. Om jag känner med handen vid dammtätningen när jag gör sådär så känner jag ett svagt klonk i det benet. Inte alls på samma sätt i dämparbenet.

Ska tillägga att jag väger 70 kg och kanske inte är världens mest aggressiva åkare, så jag har ganska lågt tryck i gaffeln – knappt 75 PSI enligt min (möjligen missvisande) pump. Då är det drygt 30 mm sag (20% på 150 mm). Funderar på att plocka ut en volume spacer, för jag har i allmänhet kanske 15 mm outnyttjat slag kvar efter en normal runda.

Har du mycket spel i luftbenet om du nyper frambromsen och gungar fram och tillbaka, som när man kollar styrlagret? Jag trodde först att mitt styrlager var glappt, men det var luftbenet som var mycket mindre tight än jag hade väntat mig. Om jag känner med handen vid dammtätningen när jag gör sådär så känner jag ett svagt klonk i det benet. Inte alls på samma sätt i dämparbenet.
Nope något sådant känner jag inte. ska se om jag kan få upp ett klipp på hur min beter sig

Inte för att jag bidrar med nått men upplever inget av ovanstående på min 2021 grip2

kör med 90 psi om jag minns rätt.

Min gaffel funkade skitfint och sen lämna jag den på service, fick tillbaka den, sen kom den aldrig upp över 130mm (150mm slag), pratade med firman som gjorde service och dem tryckte hårt på att allt var som d skulle, körde lite mer med den och den var onödigt hård och otrevlig. Ledsnade och ringde dem igen och dem sa fortfarande att Det ska vara såhär. Jag sa att jag reklamerar tjänsten och kommer skriva överallt hur ”bra ” gaffeln blev om minimet åtgärdar detta. Jag skickade ned gaffeln och sen kom den tillbaka och funkade helt perfekt sen. Fick även ett telefonsamtal från dem Innan dem skickade tillbaka den, att allting minsann såg ut som det skulle men dem kunde ”bjuda” på extraservicen.....

men 20mm är mycket att den negativa kammaren drar ihop den....

Ok,såg nu att det vara 6-7mm. Det har varit ett väldigt liv att gamla debonair gör så men inte sett nåt om Fox..o klonka låter ju tråkigt

Det är kanske fettet som blockerar och det har jag inga tips kring. Det blir väl att kolla service manual om man inte gjort det förr

Om man släpper ut luft och den smäller ihop så utjämnar den inte.
Dels kan man behöva släppa ut stegvis och massera och dels ska man kunna dra ut den med kraft till det släpper.

Det beror väl också på var ventil sitter exakt hur den uppför sig

Det är kanske fettet som blockerar och det har jag inga tips kring. Det blir väl att kolla service manual om man inte gjort det förr

Om man släpper ut luft och den smäller ihop så utjämnar den inte.
Dels kan man behöva släppa ut stegvis och massera och dels ska man kunna dra ut den med kraft till det släpper.

Det beror väl också på var ventil sitter exakt hur den uppför sig
När jag släpper ut luft så stannar gaffeln kanske halvvägs i slaget. Den blir aldrig helt tom av egen kraft, så att säga. Så den smäller verkligen inte ihop.

När jag släpper ut luft så stannar gaffeln kanske halvvägs i slaget. Den blir aldrig helt tom av egen kraft, så att säga. Så den smäller verkligen inte ihop.
När du släpper ut luft, släpp hälften ungefär, dra ut den maximalt mot ändstoppet, släpp sen ut resten och dra ut gaffeln igen. Vad händer då? Sugs den fortfarande in till hälften?

När du släpper ut luft, släpp hälften ungefär, dra ut den maximalt mot ändstoppet, släpp sen ut resten och dra ut gaffeln igen. Vad händer då? Sugs den fortfarande in till hälften?
Ska kolla detta när jag kommer hem.

Om det är en massa onödigt fett i gaffeln, och det sätter igen så att utjämning mellan positiva och negativa inte kan ske ordentligt, borde inte det leda till ett undertryck i negativa kammaren längre ner i slaget (förbi utjämningspunkten)? Då borde det ju bli såhär? Plus att det också måste göra gaffeln ytterligare progressiv i slutet av slaget? Men undertrycket kanske inte är tillräckligt för att ha någon påtaglig effekt där? Eller har jag tänkt helt fel?

Tillbaka
Topp