Fox 36 shimsstack / tuning

WSB

Medlem
Jag kör min Fox 36, Grip 2, 2019 Factory med 20% SAG och har både LSR, HSR fullt öppen och jag har LSC 4 klick från stängd samt HSC 3-5 klick från stängd, beroende på vart jag kör.

Känns som att jag verkligen ligger i extremområden.. Jag skulle vilja ha returen något snabbare på de stigar jag kör, samt ha någon form av justersmån för de dagar det går mer utför (då brukar jag dra ner den ett klick eller två på både HSR/LSR). Jag skulle även önska att jag inte låg i toppspannet av HSC, utan skulle vilja komma ner något i intervallet.

Jag har lyckats klura ut att det går att shimsa om HSC genom att addera shims (045-00-178) https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=956#part12741

Men jag hittar inget om att kunna minska shimsstacken för LSR/HSR, det är främst LSR jag vill ha något mindre dämpning på för att underlätta att hoppa över fallna träd etc.

https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=956#part12340

Lufttrycket är jag väldigt nöjd med, jag jobbar igenom hela slaglängden när det är riktigt stökigt men till vardags har jag 15-20mm som nästan aldrig används förutom vid större dropp eller plattlandningar. Så vill inte öka lufttrycket för att få returen snabbare, inte heller lägga i tokens för då jag gillar den så linjär som möjligt.

Vad säger Happy? Ska jag lägga tid på att shimsa om den? Vart hittar jag shims? Kommer att serva gaffeln under nästa vecka, så lämpar sig att shimsa om den då.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Du behöver nog läsa igenom ditt inlägg ett varv till och kolla att det står rätt sak på rätt ställe om kompression/retur. Läs första stycket så ser du nog vad jag menar.

WSB

Medlem
Du behöver nog läsa igenom ditt inlägg ett varv till och kolla att det står rätt sak på rätt ställe om kompression/retur. Läs första stycket så ser du nog vad jag menar.
Helt rätt.. Kaffepausen på jobbet är inte rätt tidpunkt att skriva om detta! Haha

Åtgärdat nu.

Senast ändrad:

cplpro_-

Ny medlem
Angående kompressionen hade jag hellre adderat ett stort schims i mitten.
Är du säker din gaffel fungerar som den ska? Man ska absolut inte behöva köra med returen fullt öppen då fjädring oftast inte fungerar som de ska i endlägena.

WSB

Medlem
Kan ju förtydliga lite med att gaffeln överlag fungerar som en dröm, tror bara att jag gillar returen snabbare än vad folk vanligtvis gör. Och kompressionen är ju inte i botten, utan har hittat inställningarna som fungerar riktigt bra.

Men jag skulle vilja förskjuta HSC-inställningen mer mot mitten, fast ha samma fysiska prestanda som nu. Om det låter vettigt?

cplpro_-

Ny medlem
Ja, det låter vettigt.
Dock det med returen hade jag kollat upp innan jag börjat kladda med schims oftast brukar folk vilja köra den långsammare dvs schimsa den hårdare.

sdx

Aktiv medlem
Cykelfjädringen är rena stenåldern så den går inte ens att jämföra med dom första cartright gafflar från showa, kyb dom är bättre.
Dom flesta gafflar är antingen överdämpade eller underdämpade men dom skall passa alla körstilar tror tillverkarna.

WSB

Medlem
Hur mycket väger du och vad kör du för tryck? Vad är rekommenderat tryck och returinställning enligt Fox?
84kg utan kläder, hjälm och skydd. Trycket vet jag inte, brukar inte kolla det så noggrant utan kör ~20% sag vilket känns rätt för att hålla gaffeln högt i berms men även jobba igenom slaglängden vid stök.

82-95kg, 80-89 psi, LSR 5-3, HSR 4-2 står det på gaffeln.

WSB

Medlem
Så här såg det ut.. dock pös en del luft ur och inte säker på hur pålitlig denna pumpen är..

Edit: Tryckte i cirka 10-15psi till och tar en tur imorgon med mindre kompression och mer retur för att se hur det känns.

Bilagor

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
[QUOTE="WSB

Edit: Tryckte i cirka 10-15psi till och tar en tur imorgon med mindre kompression och mer retur för att se hur det känns.
[/QUOTE]
Är lite benägen att hålla med dig då jag fick öppna nästan hela lågfarten på en 34 SC för att den skulle funka som jag vill och luft trycket är rätt.
Så det blir lite modifiering om 125 timmar både flöde och shims😁

lundatok

Aktiv medlem
Min tur, har en Fox 36 med Grip2. Väger 95 kg och tryckte i tryck enligt tabellen. När jag kommer ut känns den hård och osmutt, efter dagens runda med lite hopp och skutt har jag ca 30 mm gaffel kvar.

Ska kolla hur många tokens jag har i, sen sänka trycket lite. Ska jag tänka på något nör jag ställer retur och kompression?
Om det är många tokens i, ska jag ta ur någon tro?

sdx

Aktiv medlem
Min tur, har en Fox 36 med Grip2. Väger 95 kg och tryckte i tryck enligt tabellen. När jag kommer ut känns den hård och osmutt, efter dagens runda med lite hopp och skutt har jag ca 30 mm gaffel kvar.

Ska kolla hur många tokens jag har i, sen sänka trycket lite. Ska jag tänka på något nör jag ställer retur och kompression?
Öppna returen max och börja där

sdx

Aktiv medlem
Tack, skulle vara ganska stängd enligt manualen, 2-3 klick från stängd men jag testar med att öppna returen.
Jag skall ha 8 klick ut enlig manualen med det går inte att åka på även på en Ht med 110mm i fjädring väg nu har jag 17 click ut och det är åkbart över rötter och stenar. Gaffeln följer inte terrängen med original inställningen. Det är detsamma på mattoc som jag har på den andra hojen nästan fullt ut.

Crossmax

Aktiv medlem

Är den sprillans ny? I så fall kan det vara en viss inkörningsperiod innan tätningar etc släpper en del friktion. Det är även extremt vanligt att luftfjädern kommer med en stor blobba fett i den negativa luftkammaren, vilket minskar dess volym och dessutom kan göra det svårt för lufttrycket att utjämnas mellan pos/neg-kamrarna. Lösningen här är att göra en gaffelbensservice och i samband med det även ta ur luftfjädern (enkelt när du väl har ytterbenen av) och torka rent + fetta in på nytt.

Jag har fått min 36a att kännas väldigt, väldigt bra. Utöver att serva den har jag installerat en Luftkappe och Push low friction seals. Luftkappen är en no-brainer, väldigt påtaglig skillnad till inte allt för mycket pengar. Har också börjat med att låta cykeln stå uppochner i gärna >15 min innan jag ger mig ut för att oljan i gaffelbenen ska hamna kring bussningar och tätningar och smörja när man väl ger sig ut, och det inbillar jag mig också är starkt bidragande till bättre känslighet i gaffeln.

lundatok

Aktiv medlem
Det är nya underben och gaffeln är nyservad, så jag tror det här mer med tuning att göra än något annat.

Just nu är den rätt stum och oplush så innan jag börjar köpa Luftkappe och ny packbox så tänkte jag hitta ett habilt grundläge.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det är väl bara att skruva? Är den för stum vid kompression, backa båda rattarna. Dito om returen är för slö. Sen när du hamnar ungefär rätt kan du fundera om det är hög eller lågfart som behöver finjusteras. Det enda tråkiga är förstås att när du väl börjat känna efter på den detaljnivån är det svårt att sluta.

WSB

Medlem
Körde en sväng idag, men lufttrycket var off och jag insåg det med gaffelpumpen glömd hemma. Öppnade och dubbelkollade tokens (inga) och återställde trycket imorse, men som sagt är pumpen inte pålitlig.. skulle kollat sag igen, men glömde det i all hast. I vilket fall som helst, körde med för mjuk gaffel idag så får återkomma efter nästa runda om det blev bättre med mer tryck i gaffeln.

happymtb.fr

Aktiv medlem
@WSB
köp en digitalpump, typ från RS med 1psi upplösning

@lundatok
30mm kvar efter en lagom är helt rätt om man har 140-ish eller längre slaglängd.
Börja med att snabba upp returen, som @sdx skriver, för att sen lätta på kompression innan du sänker trycket. Sen fokusera inte så mycket på hur mycket slaglängd du använder, det du använder ska kännas bra.

Chralle

Medlem
Är den sprillans ny? I så fall kan det vara en viss inkörningsperiod innan tätningar etc släpper en del friktion. Det är även extremt vanligt att luftfjädern kommer med en stor blobba fett i den negativa luftkammaren, vilket minskar dess volym och dessutom kan göra det svårt för lufttrycket att utjämnas mellan pos/neg-kamrarna. Lösningen här är att göra en gaffelbensservice och i samband med det även ta ur luftfjädern (enkelt när du väl har ytterbenen av) och torka rent + fetta in på nytt.

Jag har fått min 36a att kännas väldigt, väldigt bra. Utöver att serva den har jag installerat en Luftkappe och Push low friction seals. Luftkappen är en no-brainer, väldigt påtaglig skillnad till inte allt för mycket pengar. Har också börjat med att låta cykeln stå uppochner i gärna >15 min innan jag ger mig ut för att oljan i gaffelbenen ska hamna kring bussningar och tätningar och smörja när man väl ger sig ut, och det inbillar jag mig också är starkt bidragande till bättre känslighet i gaffeln.
Crossmax,
Har du också grip 2 dämparen? Jag kör också med en luftkappe men jag har grip1 dämparen. Utan luftkappen var den nästan okörbar jämfört med Lyrik Debon air enligt min uppfattning.
Intressant om du anser att grip2 också är i behov av kappen!

Crossmax

Aktiv medlem
Du inser att Luftkappen innebär en ändring av luftfjädern och inte dämparen?

Ja, jag kör Grip2 och tycker att LK gjorde en påtaglig skillnad i hur gaffeln jobbar i början och mitten av slaget (plush i början av slaget och håller emot bättre i mitten).

Chralle

Medlem
Absolut, jag inser det.
Men det är ju inte endast valmöjligheterna att kunna finjustera kompen som är grejen med grip2 utan den ska ju reducera friktionen en hel del också. Tänker att det borde vara en ganska stor skillnad mot grip1 om 36an fightas mot Lyriken (som jag tycker är sjukt plush) i alla tester..

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag tycker mig snarare ha sett åsikten att foxen är hårdare, i vissa recensenters ögon för hårt, dämpad än Lyrik. Inte att den skulle upplevas ha mer friktion eller att fjädern skulle vara ett problem.

Men snart får jag känna efter på egen hand förhoppningsvis.

Chralle

Medlem
Ja det är vad de flesta recensionerna säger. Men small bump känslan är enligt mina egna erfarenheter mycket bättre. Mycket.
Kommer gå tillbaka till RS när jag får chansen :)

sdx

Aktiv medlem
Ja det är vad de flesta recensionerna säger. Men small bump känslan är enligt mina egna erfarenheter mycket bättre. Mycket.
Kommer gå tillbaka till RS när jag får chansen :)
Mindre returdämpning som jag vidhåller ger bättre mjukhet över rötter och sten för hänger en gaffel över rötter och sten då känns den hård och det har inget med kompression dämpningen att göra.

Chralle

Medlem
Jag tycker att RS har bättre small bump redan vid första "hiten" också. Snabbare retur ger en smuttare känsla vid upprepade hits. Kompressionen visas tydligt vid första "hiten".
Personligen gillar jag lyriken bättre i alla avseenden prestandamässigt. Dock inte lika estetisk sexig som Fox :S

WSB

Medlem
Gjorde helservice på gaffeln igår. Passade även på att shimsa om den något, jag adderade ett stort shims på stacken.

Verkar som att det läckt en del luft till negativa kammaren med så tog ut Q-ringen och fettade in ordentligt. Den var torr på insidan.. rensade även bort allt överflödigt fett kring airshaften, satan vad de är generösa med fett där.

Nu är gaffeln redo att monteras på cykeln igen, så blir testtur ikväll!

Bilagor

qma

Aktiv medlem
Japp, min svaghet ligger i att jag gillar att cykla.. får skylla på dålig vinter!

Med lite modifikation i svarven blev även en hylsa för 20 spänn på Biltema helt plötsligt väldigt Foxvänlig :)
Snyggt. Så där gör jag också för att få till platta hylsor, men med sliprondell och metallslippapper. :LOL:
Funkar även att göra ett rör av slippappret, sätta hylsan i borrmaskin och slipa ner ytterdiametern till 'tunnväggig'.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer