Fox FIT4 Performance till Factory uppgradering

wenna

Aktiv medlem
Såg att man kan köpa delarna hyffsat billigt för att uppgradera sin Fox FIT4 Performance gaffel till Factory (men utan kashima).
Alltså från att bara ha Open / Medium / Firm till att även ha den svarta Open mode adjust ovanpå.

Delarna som behövs är enligt Fox:
820-05-330-KIT: Service set 2016 FIT4 TopCap interface parts F-S. 31 Euro rekommenderat pris. (BC 24.95 Euro)
image_820-05-330-KIT_1.jpg

820-03-462-KIT: Service Set: 2016 FIT4 F-S Top Cap Compression Parts. 62 Euro rekommenderat pris
image_820-03-462-KIT_1.jpg

Vad jag inte fattar är varför man behöver översta kittet när det verkar som om samma delar även är med i nedre kittet.

Hur som helst.... Någon som provat detta och kan dela med sig om hur pass invecklat det var?
Ser inte ut som om det skall vara speciellt svårt.

Det man kan säga är att man uppgraderar från Performance till Elite för som jag förstår det är Elite en Factory utan Kashima.
Känns som att vill man ha en FIT4 gaffel med open mode adjust så är billigaste alternativet att köpa en Performance och sedan uppgradera.

Vill man köra remote går det också bra, då är det ett annat kit. Orkar inte leta fram det bara ;)

På 2014 FIT finns väl inte hålet för trail-justering på performance-modellen, är det annorlunda på FIT4?

Det vet jag ingenting om. Har aldrig haft en fox gaffel förut och har inte tagit isär FIT4.

Hittade en sprängskiss på hur delarna ska monteras ihop från kitet

820-03-462-KIT.jpg

Sedan måste cartridgen tas isär och delen monteras in enligt denna sprängskiss i övre delen av cartridgen

820-05-338-KIT.jpg

Tror det får bli så att jag bombar på med gaffeln tills det är dags för första servicen av FIT4 cartridgen, och då gör jag uppgraderingen.

Vad jag har läst ska det finnas ett nytt sett med brickor till dämperiet ala 2017. Det ska bli bättre känslighet över mindre ojämnheter. Någon som har hört om detta?
Har en 140 fit4 factory 2016 som jag skulle vilja uppdatera till 150 slag , skf tätningar och nya dämpningen.

Nej men det låter intressant. Om du hittar mer info så får du dela med dig.

Alltid kul med uppgraderingar, man är aldrig nöjd med vad man har ;)

Gick från 2015 Fox Float Evolution både fram och bak, till 2016 Performance Fit4, och de nya är fan dubbelt så bra.

Någon som vet om man kan eftermontera remote till 2016 Fox Performance Float DPS? Alltså bakdämparen.

pme sa:
På 2014 FIT finns väl inte hålet för trail-justering på performance-modellen, är det annorlunda på FIT4?

Preacher, när du ändå är inne och kommenterar får du gärna bekräfta/avfärda mina påståenden ovan ;-)

Hur slutade det här projektet egentligen? =) Jag har en 36a med FIT4 dämperi som jag är sugen att trimma. Borde ändå serva dämparen snart så känns som det är aktuellt att göra nått liknande, samtidigt som jag slänger dit en MPR RampControl.

Passade kiten du länkade till här uppe? Behövdes båda? Läste din tråd på MTBR forumet om samma ämne, fick du även dit E-16 trimmet för kompressionen?

Tillbaka
Topp