Fox Float CTD Performance Boost Valve 2013 extremt svampig

Stevie DeVille

Aktiv medlem
Har en Canyon Nerve AL+ från 2013 med ovanstående bakdämpare. Jag har av olika anledningar (läs "barn") inte cyklat särskilt mycket på den och heller inte servat gaffel eller bakdämpare (läs "slutförbrukare").

Bakdämparen är nu brutalt svampig. Trots högt tryck (en bra bit över rekommenderat för min vikt), och snabb retur, så bottnar jag för minsta lilla. Jag har dessutom grava problem att göra manuals då det som händer när jag rycker i styret (man är väl ingen tönt) bara komprimerar bakdämparen. Tyckte mig ana en slurpande ljud från den idag också.

Vad kan jag göra? Läste någonstans att det kan vara problem med kvävet i någon del av dämparen. Är det något jag kan åtgärda själv eller ska jag använda den som drivankare istället och köpa nytt?

Hoppas någon dämparguru kan bistå en noob.

Det kan vara att packningarna mellan positiv och negativkammrarna är slut. Då kan du få den effekten. Sånt byts vid en vanlig service, så det kanske är dags för en sån :)

Tack för svar! Det låter förhoppningsfullt. Har ett sånt kit så börjar med det och håller tummarna.

En liten följdfråga; någon som har en länk till service kit för Fox 32 talas fit ctd 2013 (eller vilken ordning all de orden ska komma i)?

Gjort en air sleeve service nu men tycker svampigheten är kvar. Kan man serva dämparkretsen själv eller är det skicka iväg som gäller?

Tillbaka
Topp