Fox Float DPS, Shimsa om returstacken

snoogans

Aktiv medlem
Hej, i samband med service tänkte jag dyka in i returstacken på min Fox Float DPS till min Top Fuel.

Jag har inga större ambitioner om att fine tuna stacken, men vill kompensera för det höga trycket jag kör i dämparen och få in den hårdaste standardinställningen som man rimligtvis kan få till.

Ser att det finns färdiga kit och köpa ex. 805-05-307-KIT . Antar att det bara är ett par shims som är väl anpassade?

Jag har ett bra utbud av shims för MX Id 6mm och Id 8mm, använder Fox någon annan storlek? I de ritningarna jag googlade fram angavs shimsstorleken i tum.

6 mm+dremel kan nog funka. 0,252 tum = 6,4 mm innerdiameter
Att dremla ett hål i ett shims är bara dumt.
Får du inte hålet i mitten så ändrar du karaktären på shimset och det påverkar hela stacken. Det förstår du nog om du har nån form av erfarenhet av att skruva dämpare.
Köp rätt shims istället är mitt råd.

Att dremla ett hål i ett shims är bara dumt.
Får du inte hålet i mitten så ändrar du karaktären på shimset och det påverkar hela stacken. Det förstår du nog om du har nån form av erfarenhet av att skruva dämpare.
Köp rätt shims istället är mitt råd.

Inte alls dumt, men kanske lite tidskrävande. Köpa nytt kan man ju göra, men det går också utmärkt att upprymma hålet, om man tar sig tid till det och har lite finess med dremeln. Är man inne och pillar i dämparshimsen har man nog per automatik tummen på rätt plats kan jag tro..

Hej, i samband med service tänkte jag dyka in i returstacken på min Fox Float DPS till min Top Fuel.

Jag har inga större ambitioner om att fine tuna stacken, men vill kompensera för det höga trycket jag kör i dämparen och få in den hårdaste standardinställningen som man rimligtvis kan få till.

Ser att det finns färdiga kit och köpa ex. 805-05-307-KIT . Antar att det bara är ett par shims som är väl anpassade?

Jag har ett bra utbud av shims för MX Id 6mm och Id 8mm, använder Fox någon annan storlek? I de ritningarna jag googlade fram angavs shimsstorleken i tum.

Fox använder sig av tum på returen av DPS, det är således lättare att skaffa shims som Fox (eller annan med tum i sortimentet) säljer. Både den externa och interna storleken blir lite för långt ifrån ett metriskt shim för ett vettig inpassning.

Shims för en DPS skulle nog anses vara lite udda i MX sammanhang så det lättaste är nog att haffa dem från handlare/hemsida som saluför Fox.

Slå in din kod på Ridefox så får du nog fram bokstavskombinationen för returstacken i produktnamnet. Sedan kan du gå till deras parts-sida och utläsa vad det betyder för shims/tune och sedan beställa de som behövs. Många tunes delar vissa shims så en en komplett uppsättning är inte alltid nödvändig.

Fox använder sig av tum på returen av DPS, det är således lättare att skaffa shims som Fox (eller annan med tum i sortimentet) säljer. Både den externa och interna storleken blir lite för långt ifrån ett metriskt shim för ett vettig inpassning.

Shims för en DPS skulle nog anses vara lite udda i MX sammanhang så det lättaste är nog att haffa dem från handlare/hemsida som saluför Fox.

Slå in din kod på Ridefox så får du nog fram bokstavskombinationen för returstacken i produktnamnet. Sedan kan du gå till deras parts-sida och utläsa vad det betyder för shims/tune och sedan beställa de som behövs. Många tunes delar vissa shims så en en komplett uppsättning är inte alltid nödvändig.
Finemang, ska testa det. Tack för tipset!

Jo tum-shims har jag aldrig sett tidigare, där har faktiskt de olika tillverkarna standardiserat rätt bra. Skiljer bak beroende om man kör 16 eller 18mm dämparstång men annars inga större skillnader!

Jag har N2-gastank och regulator men inte deras specialverktyg. Men har både svarv och fräs tillgängligt.
Bangar oftast inte heller på att köpa verktygen om det inte är helt ekonomiskt oförsvarbart.

Läste vidare lite igår, laddar man verkligen dem med 33bar(500psi)? Då med nål genom vulkgummiplugg?
Känns sketchy!
Ja, det gör man... Vissa dämpare närmare 590psi...
Du kanske ska lämna den till Preacher som svarade här i tråden och låta han göra jobbet åt dig. Det är ju inte så långt upp till Gbg från där du befinner dig väl?

Förutom "testa i 10 000 timmar" hur vet man vilken range stacken är ok för? Mäts det i max & min tryck eller rider weight?

Svårt och kvantifiera, sen är det ju väldigt subjektivt hur man vill ha det.
Men generellt motverkar en hård fjäder returstacken och vise versa.

Jag vet inte ens hur stackarna ser ut på denna dämparen ännu så det är sjukt ovetenskapligt än.

Jag tänkte mest att om jag får i den hårdaste så kan jag kanske backa ut klicken lite och få till lite justermån.

Men har man mycket indata kan man skaffa restackor och köra lite simuleringar. Jag tycker dock inte att det ger så mycket och har istället gjort enkla beräkningar på varje shims adderar till stacken. Men det är en en väldigt grov uppskattning som inte tar hänsyn till clampshimsets diameter eller portens storlek, position eller antal.

Ja, det gör man... Vissa dämpare närmare 590psi...
Du kanske ska lämna den till Preacher som svarade här i tråden och låta han göra jobbet åt dig. Det är ju inte så långt upp till Gbg från där du befinner dig väl?
Nej nej ingen kommer ihåg en fegis och har 26mil upp. Men svänger inom där efter jag har misslyckats istället!

Har rätt mycket erfarenhet att dela dämpare tycker mest det låter som en dålig lösning när man ökar trycket så pass. Gillar WPs lösning med en insex man backar ut i en rigg. Hydac kör en liknande lösning på sina ackar som också känns premium.

Jag tror Valhalla fyllde med nålen från en klisterspruta. Vet inte till vilket tryck.

Tänkte på att att öka returen på gaffel så det funkar för barn. Där bak kan man komma lite längre genom att ändra neg volym men på gaffel är det inte mycket man kan göra.

Jag tror Valhalla fyllde med nålen från en klisterspruta. Vet inte till vilket tryck.

Tänkte på att att öka returen på gaffel så det funkar för barn. Där bak kan man komma lite längre genom att ändra neg volym men på gaffel är det inte mycket man kan göra.
Menar du att öka returen för att få den att gå lite lägre?

Jag har nål med schrader-koppling, men den brukar läcka lite vid 10-12Bar så jag får fixa nåt annat om jag ska fylla 33Bar.

Menar du att öka returen för att få den att gå lite lägre?

Jag har nål med schrader-koppling, men den brukar läcka lite vid 10-12Bar så jag får fixa nåt annat om jag ska fylla 33Bar.
Minska retur dämpning pga att det blir så långsamt vid lågt tryck. (Pga barns låga vikt). Fast det går kanske inte...

Ska kolla om jag kan hitta den andra tråden

Här är underverket

Så nu har jag väl fått lite pejl på det hela, Fox har en inställning som heter:

805-05-305-KITService Set: Valve Stack Assy: 2018 Float DPS, Linear Rebound Firm, LRF

Som består av 4 shims.

2x
0,6​
0,252​
0,008​
1x
0,6​
0,252​
0,0045​
1x
0,4​
0,252​
0,01​

Dom tänker jag införskaffa och sen serva dämparen samtidigt.

Någon som vet vilken stack som kan tänkas sitta i som standard?

Gav den dämparens kod någon info på Ridefox?

Jo men jag kunde inte utlösa något specifikt. Kan du översätta?

Serial number: 741650-0170-T
Part number: 972-61-244
Short ID: DZG6
Description: 2020, FLOAT DPS, P-Se, A, Remote up, Evol LV, PTL, Trek, Top Fuel, 190, 45, 0.4 Spacer, DCM, DRM, CMF, Standard Logo, N/M

DRM = Digressive Rebound Medium.
Den bör då få DRF (digressive rebound firm) för att det skall bli helt rätt.

Du behöver eg. bara addera ett shim och ta bort två spacershims från den befintliga stacken för att få den förändringen.

Addera
Fox delnummer 044-04-060 (x1)
0,600" 0,252" 0,0045"

Ta bort
044-10-035 (x2)
0,350" 0,252" 0,010"

Minns inte vad jag körde till, tror jag körde det som preacher angett vill jag minnas och det gick helt ok. Men den svettades ut en droppe olja efter några dar, och det kom en ny droppe efter några dar till. Vet ej varifrån och hade ingen lust att börja krångla för mycket med den dämparen pga specialverktyg. Tappade sugen och sålde den till vrakpris. Så jag vet inte om mitt exempel är något att följa. ?

870BFE68-74C3-416B-9920-0C5F2F6F7EE0.jpeg

Exakt 6.8Nm

Köpte en beggad DPS för att kunna riva isär och tillverka alla verktyg som behövs för att fixa till en sån.
Tillverkade även en nål för att fylla Nitrogen,inga problem att ladda 500psi. Fyller den lilla gasackumulatorn med 500psi,i med nålen,öppna kranen sen bara dra åt insexpluggen.

20210216_174035.jpg20210216_174137.jpg20210216_174127.jpg

Provkörde idag och det gick prima fint! Låg på 4 klick ut och det var märkbart mer retur än tidigare. Störst skillnad märkte jag uppför utan lockout då den kändes mycket lugnare och inte så bobbig!

Tillbaka
Topp