fr färg till kromat

frida

Ny medlem
fr färg till kromat
ska måla om min helsvarta cykel o har kollat runt lite vad jag tycker e snyggt.
skulle vilja att gaffeln, sadelstolpen och styrstolpen var kromade, men vet inte alls hur man gör.. ngn som har några bra tips?

fr färg till kromat
Om det skall hålla är väl det bästa att lämna in den, men det är nog ganska dyrt. Tror det finns att köpa så man kan göra det själv, men jag tror inte det går att jämföra i hållbarhet.
Jag hade lämnat in den till en lackerare.

fr färg till kromat
Skulle tro att det enklaste är att lämna bort grejerna till någon kompetent firma...

Att kroma delar är väl inget man provar själv hemma. Grejerna ska väl syrabadas och stoppas i diverse märkliga hokus-pokuslösningar för att det ska hända något.

Iof så är jag långt ifrån en expert på området. Det var väl dock någon hardcore-meck här på forumet som höll på med elektrolys av cykeldelar i sina pärons kök som kanske har någon vettig idé.

hittade det här iaf
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=176158&pid=1656111&st=0&#entry1656111

fr färg till kromat
Hade samma idé nångång och ringde faktist en kromarfirma. Det fick iallafall mig på andra tankar. Tror prislappen för en hel ram skulle sluta på åtskilliga tusenlappar. Mycket beroende på att grundarbetet är väldigt tidsrävane med så krångliga ytor.

Har för mig att de var http://www.metallsliperiet.se/ jag pratade med. De är enligt utsago de enda i stockholmsområdet som utför kromning åt privatpersoner.

fr färg till kromat
ja men då blir det väl helmålat
men sadelstolpen o styrstolpen borde man väl kunna slipa bort färgen på o sen lacka?
tycker inte att det är så snyggt om dom e svarta

fr färg till kromat
frida skrev:
-------------------------------------------------------
> ja men då blir det väl helmålat
> men sadelstolpen o styrstolpen borde man väl
> kunna slipa bort färgen på o sen lacka?
> tycker inte att det är så snyggt om dom e svarta

På med våtsslip. Det tar nog en kväll eller så men sadelstolpen är lite tight met dimentionerna, slipa inte allt för mycket. Men är det inte enklare att köpa stam och stolpe i rätt färg? Är ju inte direkt en ovanlig färg så det ska nog inte vara svårt att hitta. Och rör det sig om en gammal stålracer så är inte kromade gafflar någon ovanlighet.

fr färg till kromat
Svart alu är med största sannolikhet inte lackat utan anodiserat. Tas lättast bort i ett basiskt (t.ex. kaustik soda) bad i några minuter, och sen på med våtslippapper och autosol. Putsning är löjligt enkelt att göra i en svarv, eller med en putsrondell i en borrmaskin. Det anodiserade skiktet är så tunt (5-15 nm) att du utan större risk kan ta bort det utan att det glipar i sadelröret.

Och nej, hårdkromning går inte att göra själv och det är dyrt. SIlverkrom (sånt som finns på sprejburk) är helt kass, snyggare med ren alu i så fall.

Tillbaka
Topp