FR-hoj till junior

FR-hoj till junior
Mycket intressant indeed! Vid vilken ålder är det rimligt att börja med liftburen cykling egentligen? Grabben fyller 8 till sommaren, kanske lite tidigt än...

FR-hoj till junior
Inte för tidligt alls är bara svårt och hitta nått vettigt i cykelväg...

Bild från i dag btw junior är 8 och har cyklat sen han va 2..
DSC00186.JPG ht=480

//svein

FR-hoj till junior
De flesta cyklar finns i XS S M L, vad menas med detta?
Och hur vet man vilken man ska välja?

Finns det ungdoms aktivitet i Skåne? (10år)
MTB & Downhill?

Finns det någon stans man kan vända sig, många frågor när man ska starta upp!

Tack på förhand.

FR-hoj till junior
Vår backe används regelbundet av några, gissningsvis, 12-åringar som använder liften.
(Det påminner en om att man glömmt hur det känns att inte vara rädd för att slå sig)
De kör utför i en h....tes fart på typ dirt-hojar.
Men grabben söker nå´t heldämpat. Det finns ju många barncyklar med en fjäder i bak men hallå...
det är ju inga "riktiga" cyklar.
Jag vill minnas att jag för mångar år sedan såg en riktig DH för juniorer, jag tror den kom från Chumba, ingen sådan som hamnade i Sverige???
Finns det kanske nå´n liten ram gjord med tanke på tjejer?

FR-hoj till junior
Var i skåne bor du?Mtb xc med ungdomar finns i norvästra CKX som har många aktiva ungdomar www.ckx.nu downhill kolla med vallåsen skid anläggning som har downhill på sommaren.Downhill finns också borta vid kristianstad också vånga backen tror jag det heter.kolla skånes cykelförbundet för mer info

FR-hoj till junior
Bor i Svedala precis utanför Malmö.
Men är inte rädd att köra en bit på helgerna.
Tack för länkarna. :-)

Känns som en riktig Downhill är det bästa även till vanlig mtb freeride.
Men finns sådana, vad har dom som tävlar i 9-12 års klassen?

Eftersom vi kommer från motocross, känns det som riktiga dämpare fram är ett måste.
Dvs så man kan ställa retur och comp.
Om sådana inte finns i Sverige tar jag gärna emot tips om vad som finns att köpa från andra länder.

Alla tips är välkomna!

FR-hoj till junior
Såg en liten Commencal idag senast, sett ett par senaste 2v bara här i Åre faktiskt så dom borde väl inte kosta 100k iaf?
Men kostar gör dom säkert men grabbarna har sett nöjda ut iaf =)

FR-hoj till junior
Min grabb körde på en Big Hit Spec ram med 24" hjul och luftdämpare fram och bak när han va i den åldern. Funkade bra till liftburen cykling men va i tyngsta laget för trampning på plan mark.

Dom ramarna är billiga (begagnade) tror jag om du vill bygga nått själv.

Hittade nått gammalt filmklipp på honom också :)

Jag hade med min son from att han va 7 år till Åre varje år, till en början på HT.

Se till att hålla era barn från fotboll osv. Enligt min erfarenhet har sånna sporter en förmåga att få barn att ledsna på cyklingen ;)

FR-hoj till junior
Arkis skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket intressant indeed! Vid vilken ålder är
> det rimligt att börja med liftburen cykling
> egentligen? Grabben fyller 8 till sommaren, kanske
> lite tidigt än...

Min dotter åkte med mig til Järvsö i somras. Hon är 9 år. Jag hyrde nån scott med 24" hjul till henne. Hon är ganska lång men den var alldeles för stor. Hon klarade sig galant iaf. Problemen var växlarna, inte van med 1) växlar och 2) fattade inte trigger shifters alls, och att bromshantagen var för långt från greppen. Och att även med sadeln så lång ner som möjligt kunde hon knappt nå marken...

Men efter första åket, och ett par vurpor sade hon "det var kul, jag vill göra det där igen"

Om det är tidigt eller inte beror på vad barnet har gjot tidigare. Esther rider en del (hästar) och jag tror det hjälpte. Och att hon är van med att slå sig (så säger vi till socialen... host) så även när hon vurpade var det ingen katastrof.

Och så åkte vi bara Barbro som är inte så teknisktutmanade.

FR-hoj till junior
Låter bra, sonen kör lite skogsstigar med en 20" helstel barn-mtb, så cykelvanan finns där. Tror inte att det bör vara något större problem att vänja om sig till trigger-shifter, han har grip-shift på den nuvarande hojen. Då kanske bromsarna blir ett större problem, tycker dock att det borde gå och ställa in dem lite närmare handtagen.

Största hindret tror jag faktiskt utgörs av ankarliften i den lokala bikeparken (Skönvik). Det kräver ju onekligen en del teknik för att ta sig upp med cykel. Grabben åker dock snowboard, får se om han kan börja åka lift själv med brädan i vinter, då är det ju ett stort steg på vägen...

Kona Stinky 2-4 verkar ju förresten vara en av de få riktiga juniorcyklarna för utförsåkning. Nån som har nån erfarenhet av den?

FR-hoj till junior
Kolla med kläppen om dom har nån kona stinky 2-4 kvar till.
Hämtade en där till 11-åringen som hon är jäkligt mallig över :)
Enda nackdelen som jag hittat är räckvidden till bromsreglagen (blir att byta i vinter) och gaffeln som sitter på(alldeles för hård för henne) men får jag bara ordning på det så kommer den hålla tills lillsyrran tar över.

Tillbaka
Topp