Fråga ang Enve M60 hjul

Fråga ang Enve M60 hjul
Har köpt en Canton Spectral (FS MTB).
Har alltid haft "vanliga hjul" med slang. På senaste cykeln stod det på fälgen TUBELESS ready. Har kört med slang.

Men på Enve hjulen står det följande på Canyons webbsida:
HJULSET ENVE M60
TUBELESS OPTIMISED
CARBON RIMS
RIM WIDTH: 26 MM
AXLE WIDTHS (VR/HR): 110 X 15 / 148 X 12 MM
WEIGHT: 1488 G

Tror ni det sitter slang i?
Kommer jag kunna använda slang?
Vad behöver/borde jag köpa för att vara förberedd om det blir punka?

Tack!
/Marcus

Senast ändrad:
Fråga ang Enve M60 hjul
Marcus_rimfaxe sa:
Har alltid haft "vanliga hjul" med slang. På senaste cykeln stod det på fälgen TUBELESS ready. Har kört med slang.

HJULSET ENVE M60
TUBELESS OPTIMISED
CARBON RIMS

Tack!
/Marcus
Dom är mest troligt inte tejpade och det sitter slang i. Tejpa dom och kasta bort slangen.

Fråga ang Enve M60 hjul
Cannondale jekyl 1000 sa:
Marcus_rimfaxe sa:

HJULSET ENVE M60
TUBELESS OPTIMISED
CARBON RIMS

Tack!
/Marcus
Dom är mest troligt inte tejpade och det sitter slang i. Tejpa dom och kasta bort slangen.
Ta med slangen i ryggan så du kan använda den vid tokburp eller du drar en ekernippel så det inte håller luft längre.

Fråga ang Enve M60 hjul
Tack Cannondale jekyl 1000 och Stervelo för bidragande info!

På lvg-hjul så kan man inte sätta på kanttrådsdäck på tubhjul tex. Men då tolkar jag det som att det går fin fint att köra slang på dessa "TUBELESS OPTIMISED" hjulen.

Sixten Fors sa:
Köper stigcykel för 67.000 kr men vet inte hur man pumpar ett cykeldäck...
Om alla dina 8000+ inlägg håller denna kvalité så tycker jag att du skall lämna internet ifred.

/Marcus

Fråga ang Enve M60 hjul
Marcus_rimfaxe sa:
Tack Cannondale jekyl 1000 och Stervelo för bidragande info!

På lvg-hjul så kan man inte sätta på kanttrådsdäck på tubhjul tex. Men då tolkar jag det som att det går fin fint att köra slang på dessa "TUBELESS OPTIMISED" hjulen.

Sixten Fors sa:
Om alla dina 8000+ inlägg håller denna kvalité så tycker jag att du skall lämna internet ifred.

/Marcus

Ja inga problem att köra med slang om man vill.
Tubdäck/tubhjul är en helt annan grej.

Fråga ang Enve M60 hjul
Oavsett mina inlägg eller inte är det djupt tragiskt att du inte har tagit reda på hur man lagar punka, byter slang, använder cykelhjul med/utan slang etc. efter att ha hängt på Happy i 10 år.

Fråga ang Enve M60 hjul
Sixten Fors sa:
Oavsett mina inlägg eller inte är det djupt tragiskt att du inte har tagit reda på hur man lagar punka, byter slang, använder cykelhjul med/utan slang etc. efter att ha hängt på Happy i 10 år.
Du kanske ska fundera vad som framstår som mest tragiskt innan du skriver nästa inlägg.
Det är aldrig för sent att lära sej.

Fråga ang Enve M60 hjul
Sixten Fors sa:

Jag kan väl dels hålla med, men vissa vill inte lära sig eller klarar inte av det "tummen mitt i handen".
Nu är det högkonjunktur så då handlar folk alldeles för dyrt också. Det märks väl rätt tydligt. Jag är en av dom :)

Fråga ang Enve M60 hjul
NickPick sa:
Sixten Fors sa:

Jag kan väl dels hålla med, men vissa vill inte lära sig eller klarar inte av det "tummen mitt i handen".
Nu är det högkonjunktur så då handlar folk alldeles för dyrt också. Det märks väl rätt tydligt. Jag är en av dom :)
Har du problem med ekonomin eller är det utifrån tesen att endast mekaniker med ett ftp på 300w+ får köpa en hi-end cykel?

Fråga ang Enve M60 hjul
NickPick sa:
Sixten Fors sa:

Har du problem med ekonomin eller är det utifrån tesen att endast mekaniker med ett ftp på 300w+ får köpa en hi-end cykel?

Nej då. Dagens sanning. Hur fick du in min ekonomi i det hela? Folk har pengar nu, därför handlas det.
Fånigt att ha dolda inlägg av dig för övrigt. Lappsjuk? :)

Senast ändrad:
Fråga ang Enve M60 hjul
NickPick sa:
NickPick sa:
Sixten Fors sa:

Nej då. Dagens sanning. Hur fick du in min ekonomi i det hela? Folk har pengar nu, därför handlas det.
Fånigt att ha dolda inlägg av dig för övrigt. Lappsjuk? :)
Va mest nyfiken på anledningen till att du anser att du och andra har handlat för dyrt.

Fråga ang Enve M60 hjul
Jag vet att detta är tragiskt och högst onödigt. Men mitt ego är sårat (jag känner mig kränkt) och det är lördag kväll :)
Läser man tråden får man en bild av mig som en överviktig, tummen mitt i handen gubbe och med mycket stålar. Internet kommer troligen finnas längre än människan så jag måste stå upp och försvara mig för framtiden :)
Jag har gjort VR på 8.11 och 3st Ironman (ingen super atlet men ok).
Jag är ingenjör med eget företag. Håller även på med min andra el-konverterade motorcykel som jag gör själv i mitt garage (se bildbevis).
Jag är normal rik (behöver övertyga frun länge och väl innan det är ok att göra en "cykelinvestering").

Mitt inköp har lite med konjunktur att göra. Snarare en uppbyggd längtan efter en riktigt trevlig mtb samt en triathlon satsning som skall läggas på hyllan ett längre tag.

Sixten Fors sa:

Jag har alltid använt slang så det spelar väl ingen roll hur länge jag hängt här? Jag läser bara trådar som är intressanta för mig för stunden. Det var dock bra klipp du länkade till! Och kommer troligen köra slanglöst och extraslang i väskan. Klippen svarar iof inte riktigt på mina huvudfrågor.
Tror ni det sitter slang i? Troligen gör de det...
Kommer jag kunna använda slang? Japp, men ventilen kanske man behöver en tång för att få loss om det är slanglöst.
Vad behöver/borde jag köpa för att vara förberedd om det blir punka? Slang, däckkrängare och tång (ligger alltid i min väska).

Ps! Min fru tror att en person i tråden är bitter samt väldigt sugen på en Canyon.

För er som är nyfikna (många blir det): Mc är en HD Street Rod som har 12kWh batteri (från Kia Soul) 170V system som kan leverera 500A. Kommer troligen sätta begränsning på 50-60kW. Den har passerat SFROs först besiktning.

Bilagor

• marcus_hd.jpg
    marcus_hd.jpg
    342 KB · Besök: 19
Senast ändrad:
Fråga ang Enve M60 hjul
Tång är helt onödigt , sätt tummen på gummikäglan och kläm lite så är straffmuttern i luften .

FRÄN (el)motorcykel , inte som min 300rwhp-Blackbird men FRÄN

Fråga ang Enve M60 hjul
Vet inte om någon redan sagt detta. Men canyon skickar alltid med sina cyklar färdigtejpade och med slang ? var det du som velade mellan en spectral och en genius?

Fråga ang Enve M60 hjul
Sixten Fors sa:

Måste hålla med Sixten Fors,
Visst är sanningen hård ibland, men när jag läser frågeställningen i tråden så börjar man undra.. ”tror ni det sitter slang i” ? Om du har ett hjul med däck på framför dig. Gissar du du då om det är slang i? Eller kan det vara vätska i? Det sitter en ventil på? Då måste det vara slang? ”Tubless optimised”, kan man inte ha slang i då? Om du får punka vad gör du då? Nu kanske du aldrig har haft en cykel innan eller aldrig lärde dig laga punka som barn (då man tom lagade slangen, men idag slänger och sätter på en ny) . 67.000kr...

Tillbaka
Topp