Det finns bromsvajer antingen till "mtb"-reglage (dvs reglage för rakt styre) samt för landsvägsreglage. Dessa har samma hölje och ändhylsor, men stoppet som håller vajern i reglaget skiljer sig åt.
Växelvajer är däremot densamma för de flesta system, förutom några enstaka undantag (Campagnolo har en annan typ bland annat). Det finns också någon annan typ av ändhylsa med en liten "läpp" på osv, men man härmar med fördel del lösning som sitter på cykeln om det skulle visa sig vara något udda.
Notera att ändhylsor till växel- och bromshöljen inte är desamma, och att vajrarna är specifika beroende på om det är broms- eller växelvajer det handlar om.
Man köper med fördel höljen på löpmeter hos LBS. Billigt och smidigt. Vajer säljs av förklarliga skäl inte på löpmeter utan som antingen lång (till bakbroms och -växel) eller som kort (till frambroms och -växel). Kapa vajern när du är färdig med monteringen, varefter du sätter fast en ändhylsa på vajern, vilken kläms fast med en avbitartång eller dylikt. Även dessa vajer-ändhylsor finns i grov och klen typ beroende på broms- eller växelvajer, men jag TROR man kan använda båda typerna oavsett vajertyp. Klipp INTE av vajern innan du är färdig för då kan du få problem med att dra den ut ur höljet om så behövs, samt att den då också kan repa höljet om man ändå måste göra så. Utan ändhylsa kommer vajern fläkas upp och bli ful, jobbig och dålig.
När det gäller att klippa höljen och vajer behöver du en speciell avbitartång. Vajern funkar fint med "vilken tång som helst" som är gjord för att klippa vajer. Höljet är däremot ganska svårklippt, och också viktigt att det blir bra. Är ändarna inte raka, eller om de är fransiga kommer bromsprestandan inte bli bra över tid (höljet trycks ihop och då blir det samma sak som att vajern längs, med behov av broms- eller växeljustering som följd. Klämmer man ihop den kommer vajern gå trögt. Jag anser mig som rejält händig men har inte en exakt utarbetad metod som fungerar lika bra varje gång. Jag orkar inte gå igenom detaljerna i noggrannhet här och nu. Du behöver en bra vajeravbitare hur som helst!
Den delen du ringat in på din bild vet jag inte vad det är, men den behövs inte på vanliga bromsar eller växelreglage.