Fråga om bromsvajer/hölje och ändhylsa

niskabike

Aktiv medlem
Så här ser det ut på min cykel (ursäkta lite suddigt foto). Jag har skivbroms. Min bedömning är att både vajer och hölje är för korta. Så jag behöver köpa nya som är längre. Jag är inte jättekunnig på detta område, så jag åkte till Biltema och kollade på utbudet. Men där finns endast fasta längder på vajer/hölje - och den längd som finns där (165 cm) blir snäppet för kort (jag har kontrollmätt). Jag är också osäker på om det finns olika typer av ändhylsor, och vilken sort behöver jag isåfall? Och den grej som jag ringat in på bilden nedan, behöver jag den? Jag har inte en sådan idag. Tre frågor alltså - hoppas att någon vänlig själ kan svara.

IMG_20220104_155729.jpg

27-804_xxl_1.jpg

Ändhylsor brukar vara desamma så vilken som helst ska fungera. Den inringade grejen behöver du inte om du inte har den idag. Ser ut som någon pryl för att det ska sitta bra om ett speciellt bromshandtag?

Vajerhöljen brukar finnas på lösmeter hos din LBS. Har du mekaniska skivbromsar kan det dock vara värt att investera i ett bättre kit med kompressionsfria höljen.

Det finns bromsvajer antingen till "mtb"-reglage (dvs reglage för rakt styre) samt för landsvägsreglage. Dessa har samma hölje och ändhylsor, men stoppet som håller vajern i reglaget skiljer sig åt.

Växelvajer är däremot densamma för de flesta system, förutom några enstaka undantag (Campagnolo har en annan typ bland annat). Det finns också någon annan typ av ändhylsa med en liten "läpp" på osv, men man härmar med fördel del lösning som sitter på cykeln om det skulle visa sig vara något udda.

Notera att ändhylsor till växel- och bromshöljen inte är desamma, och att vajrarna är specifika beroende på om det är broms- eller växelvajer det handlar om.

Man köper med fördel höljen på löpmeter hos LBS. Billigt och smidigt. Vajer säljs av förklarliga skäl inte på löpmeter utan som antingen lång (till bakbroms och -växel) eller som kort (till frambroms och -växel). Kapa vajern när du är färdig med monteringen, varefter du sätter fast en ändhylsa på vajern, vilken kläms fast med en avbitartång eller dylikt. Även dessa vajer-ändhylsor finns i grov och klen typ beroende på broms- eller växelvajer, men jag TROR man kan använda båda typerna oavsett vajertyp. Klipp INTE av vajern innan du är färdig för då kan du få problem med att dra den ut ur höljet om så behövs, samt att den då också kan repa höljet om man ändå måste göra så. Utan ändhylsa kommer vajern fläkas upp och bli ful, jobbig och dålig.

När det gäller att klippa höljen och vajer behöver du en speciell avbitartång. Vajern funkar fint med "vilken tång som helst" som är gjord för att klippa vajer. Höljet är däremot ganska svårklippt, och också viktigt att det blir bra. Är ändarna inte raka, eller om de är fransiga kommer bromsprestandan inte bli bra över tid (höljet trycks ihop och då blir det samma sak som att vajern längs, med behov av broms- eller växeljustering som följd. Klämmer man ihop den kommer vajern gå trögt. Jag anser mig som rejält händig men har inte en exakt utarbetad metod som fungerar lika bra varje gång. Jag orkar inte gå igenom detaljerna i noggrannhet här och nu. Du behöver en bra vajeravbitare hur som helst!

Den delen du ringat in på din bild vet jag inte vad det är, men den behövs inte på vanliga bromsar eller växelreglage.

Den delen du ringat in på din bild vet jag inte vad det är, men den behövs inte på vanliga bromsar eller växelreglage.
Finns gamla bromsreglage där den inringade plutten behövs. Har haft något sådant förut.
Den finns nog med för att bredda användningsområdet och att skapa några extra funderingar.

Sådant bromshandtag behövs plutten på:
image.jpg

Senast ändrad:
flexiga vajerhöljen är ett av de största fördärven när det gäller bromsverkan. och denna defekt är tyvärr vanlig!

köper du okänd kvalitet får du också okänd prestanda. skulle inte köpa random på metervara av vajerhölje. själva vajern går det däremot att sas fuska med, men en försträckt variant är vanligen att föredra. men köp uppstyrd kvalitet av hölje.

shimanos standardhöljen håller så god kvalitet man kan begära, och likaså jagwire. de säljs i tillräcklig längd som man sedan kapar till.

med en dedicerad avbitare från t ex biltema får du en tvär och stabil avslutning. viktigt att det inte blir snett; jämna isf till med en fil.
E120B14D-D229-4BA7-B74C-847609C64977.jpeg

flexiga vajerhöljen är ett av de största fördärven när det gäller bromsverkan. och denna defekt är tyvärr vanlig!
+1
shimanos standardhöljen håller så god kvalitet man kan begära
-1
Undvik de vanliga shimanohöljena säger jag.
och likaså jagwire. de säljs i tillräcklig längd som man sedan kapar till.är bra
Jagwire har många olika höljen, för bäst funktion, särskilt med mekanisk skivbroms, bör man välja de kompressionsfria
Jagwire Mountain Pro Brake Kit, säljs bla här
Läs mer om fördelarna med kompressionsfria höljen här: https://www.cxmagazine.com/mechanical-monday-upgrade-compressionless-brake-housing

med en dedicerad avbitare från t ex biltema får du en tvär och stabil avslutning. viktigt att det inte blir snett; jämna isf till med en fil.
Biltemas vajerklippare är bra: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
Ett tips för att få bättre kapsnitt (på höljet )är att ha (den gamla) vajern i höljet när man klipper,
se bara till att vajern sticker ut i båda ändar ?

bra synpunkter. men faktiskt aldrig råkat ut för dåliga vajerhöljen märkta shimano på själva höljet. det kan ju finnas eller ha funnits enklare kvaliteer, vet inte riktigt. är inte annars någon av deras mer uttalade fanboys.

är däremot vän av att göra en ansträngning att köpa det som är 'tillräckligt' bra, och inte få hem ytterligare grejor till skrotlådan:)

och med vajerhöljen kan man alltså lätt hamna fel om man snålar. världen är full av kasserade utbytta bromsar där allt som krävdes var nya höljen och möjligen bättre belägg.

från det tillräckliga kan man ju sen ändå välja att optimera, och mekaniska skivbromsar är kända för att ställa höga krav på vajer och särskilt hölje.

Tillbaka
Topp