Fråga om cykelvasan+cykel

Norsken

Medlem
Hej alla
Jag är en glad amatör(nybörjare idag) vad jag vet om cyklar är 2 hjul och kedja:-)
Köpte en cykel idag som skall klara asfalt och lite grus, tror det heter gravelbike.
Efter som jag kommer att cykla på blandat underlag.(tror det är roligare än bara ren asfalt)
Men nu till frågan!
Nu har mina vänner börjat titta på cykelvasan.(Köra loppet öppetspår)
Klarar min cykel av cykelvasan? är inte cykelvasan mer för MTB cyklar?
Min cykel är:2018 Corratec Allroad Ultegra
https://www.tcmcykel.se/cyclocross-gravel/2018-corratec-allroad-ultegra-2
Jag tror och hoppas det är en bra cykel.

Senast ändrad:
Under många år hävadets det här på Happy att din typ av cykel var den perfekta för cykelvasan. Det är den inte. Det går säkert att köra på den, men det kommer nog vara en ganska skakig upplevelse.

jofahjalm sa:
Under många år hävadets det här på Happy att din typ av cykel var den perfekta för cykelvasan. Det är den inte. Det går säkert att köra på den, men det kommer nog vara en ganska skakig upplevelse.

Tror inte man får tävla med bockstyre men motionsklass är nog ok. Skakigt som sagt.

jofahjalm sa:

Håller med .
Jag brukar domna nästan helt i någon av händerna och har dom sista 2 åren tagit av mig handskarna för att bryta mönster .
Detta på mtb med erkänt bra gafflar , dom tar tyvärr inte mkt småvibrationer .

jofahjalm sa:

Det hänger väl ihop med att cykelvasan bestod av en massa asfalt och jox förr, och att Landström (?) vann på en CX med rakt styre.

Nog kan man ta sig runt på en livsstilscykel allt, men jag skulle inte göra det :)

Tillbaka
Topp