Fråga om drivlinor

• Trådstartare Trådstartare WFD
  • Start datum Start datum

WFD

Aktiv medlem
Fråga om drivlinor
Hur stor skillnad är det på dom här två i kvalité och funktion?

• Shimano SLX RD-M7100 SGS Shadow Plus 12 Speed
  • SRAM NX Eagle 12 Speed

Fråga om drivlinor
Skulle säga att det är en ren smaksak, de är likvärdiga i prestanda och kvalité.

Det som skiljer i funktion är väl att du kan peta ner en med pekfingret på slx. Går väl att hitta någon som fortfarande gör det om man gräver djupt.

Fråga om drivlinor
Gillar SRAM mer än andra här men i detta fallet tycker jag SLX är det bättre valet. NX växlar bra trots allt men kassetten är tung. GX däremot håller jag högre än SLX.

Fråga om drivlinor
Gillar SRAM mer än andra här men i detta fallet tycker jag SLX är det bättre valet. NX växlar bra trots allt men kassetten är tung. GX däremot håller jag högre än SLX.
Jag kör numer (nästan) uteslutande Sram på alla familjens cyklar, ja förutom bromsarna då som är (nästan) uteslutande Shimano. NX är lite fippligt, speciellt bakväxeln är sladdrig på ett sätt att det t.o.m. kan bli svårt att få till växlingen. Och kassetten väger som ett mindre kylskåp. Jag hade valt GX eller högre på Sram, och om man inte har preferenser så funkar SLX utmärkt. Imho.

Fråga om drivlinor
Jag kör numer (nästan) uteslutande Sram på alla familjens cyklar, ja förutom bromsarna då som är (nästan) uteslutande Shimano. NX är lite fippligt, speciellt bakväxeln är sladdrig på ett sätt att det t.o.m. kan bli svårt att få till växlingen. Och kassetten väger som ett mindre kylskåp. Jag hade valt GX eller högre på Sram, och om man inte har preferenser så funkar SLX utmärkt. Imho.
Jag har bara kört NX-växlar på nya demo-hojar så jag har aldrig levt med dom så att säga men kan tänka mig att de kan strula över tid. Dessutom säger folk att NX-kassetten inte har en så lång livslängd, så det är väl ytterligare ett skäl att gå på GX eller SLX gissar jag.

Fråga om drivlinor
SLX är det bättre valet tycker jag.

Har en NX växel som valde att haverera lite spontant genom att fjädern släppte från cagen.

Gx och uppåt tycker jag är trevligt däremot

Fråga om drivlinor
NX är väl mer som Deore. Funkar men gör ingen glad. Livet är lite trevligare sedan jag bytte till X01. På den andra cykeln har jag SLX, det är också trevligt.

Fråga om drivlinor
NX är väl mer som Deore. Funkar men gör ingen glad. Livet är lite trevligare sedan jag bytte till X01. På den andra cykeln har jag SLX, det är också trevligt.
Deore tycker jag är mycket trevlighet/kr.
Det lilla jag testat NX tycker jag det är väldigt dåligt med trevlighet.
Hade en GX-drivlina på min FuelEx och bakväxeln gav till slut upp efter att kedjan hoppat innanför tension pully och låst sig några gånger. Den blev alltför sned och vind (en av pinnarna i parallellogrammet var krokig). Bytte till en XT 8100-växel. Det blev skillnad och bättre än GX:en nånsin varit! Mycket mindre "klonkigt".

Tillbaka
Topp