Fråga om förmånscykel

Guldstrand

Medlem
Fråga om förmånscykel
Halloj..
Jag har möjlighet att ha en förmånscykel via jobbet (Region Örebro län), och de använder Eco Change för detta.
Då jag just nu är relativt lågavlönad, men ändå anser att jag behöver en "ok" cykel, så behöver jag veta för -och nackdelar med en sådan här deal.
(Har dock ingen möjlighet att köpa cykeln kontant.)

Man binder sig i tre år och då dras ca 300 kronor från bruttolönen varje månad. (om jag har förstått det rätt)
Och eftersom att det just är en förmånscykel, kommer detta att norpa lite från min pension, vad jag har förstått.

Jag vill gärna kunna köpa loss cykeln till ett bra pris efter dessa tre år och undrar då om det är värt det?
Vad har en cykel egentligen för andrahandsvärde etc.
Är supertacksam för all input.

Cykeln jag har tittat på -och är intresserad av är en "Big Nine 400" från Merida och kostar runt 13-14 000 kr.

Fråga om förmånscykel
Jag tittade även på detta men avstod av olika skäl. Räkna ihop månadskostnaderna och fråga på restvärdet så får du en bra grund att bedöma ifrån ifall räntefritt hos någon LBS kanske är att föredra. Jag ringde tom Skatteverket för att förstå beräkningen av förmånsvärdet men inte ens de visst säkert. Nu var mitt objekt svindyrt så det spelade roll om det blev fel. Lycka till!

Fråga om förmånscykel
Stort tack för det snabba svaret.
Allt detta är dock rena "grekiskan" för mig just nu.

Pratade med den lokala cykelhandlaren som var auktoriserad att utföra ev. service på cykeln i så fall.
Och han menade då att man inte skulle förlora något på det, utan istället skulle det bli en knappt märkbar "vinst" i så fall. Samt att jag sedan skulle kunna sälja denna cykel med en vinst på 2-3 000. (utöver vad jag skulle behöva köpa loss den för)

Senast ändrad:
Fråga om förmånscykel
Och eftersom att det just är en förmånscykel, kommer detta att norpa lite från min pension, vad jag har förstått.
Eftersom kostnaden dras från bruttolönen, innebär det att din bruttolön sänks med 300 kr varje månad. ...och eftersom pensionsrätterna baseras på din bruttolön (en del av arbetsgivaravgiften), så sänks din avsättning något. Det här är dock väldigt marginellt så ingenting jag skulle oroa mig för.

Fråga om förmånscykel
Eftersom kostnaden dras från bruttolönen, innebär det att din bruttolön sänks med 300 kr varje månad. ...och eftersom pensionsrätterna baseras på din bruttolön (en del av arbetsgivaravgiften), så sänks din avsättning något. Det här är dock väldigt marginellt så ingenting jag skulle oroa mig för.
Ok, tack för infon.
Så är det puckat att ta en förmånscykel?

Fråga om förmånscykel
Ok, tack för infon.
Nej, många gånger är det tvärtom. Jag tog min cykel som förmånscykel men driver eget och löneväxlade inte. Oerhört förmånligt med tanke på att företaget köpte cykeln med obeskattade pengar istället för mig som privatperson.

Däremot känner jag inte till Eco Change och upplägget som kommer med det.

Fråga om förmånscykel
Nej, många gånger är det tvärtom. Jag tog min cykel som förmånscykel men driver eget och löneväxlade inte. Oerhört förmånligt med tanke på att företaget köpte cykeln med obeskattade pengar istället för mig som privatperson.

Däremot känner jag inte till Eco Change och upplägget som kommer med det.
Nu har jag inget företag, därför undrar jag om det är förmånligt för mig, om ens LITE?

Fråga om förmånscykel
Det finns säkert andra som kan det bättre. Jag förstår inte upplägget riktigt. Vad händer med dessa 300 kr? Är det en avbetalning på cykeln där man kan köpa hela cykeln för restvärdet efter 3 år? ...eller hur bestäms marknadsvärdet när man väl köper ut den?

Som sagt, det borde finnas fler som bruttolönexävlar för en förmånscykel.

Fråga om förmånscykel
Precis min poäng. Du måste räkna ihop kostnaderna i ditt upplägg, summera effekten av bruttolöneavdragen, titta på restvärdet och jämföra med att köpa en cykel räntefritt. Jag tror på det senare.

RobGums exempel var det jag undvek för då skulle jag fått betala förmånsvärdet på HELA cykeln direkt, det ville jag inte.

Fråga om förmånscykel
Poängen brukar, både ifråga om cyklar och datorer mm, komma först när man tjänar över brytpunkten för statlig skatt. Tjänar man under den så är min erfarenhet att man i slutänden betalar ungefär lika mycket som på-gatan-pris för samma pryl, men kan se det som en räntefri avbetalning och ett sätt att snabbt och enkelt få tillgång till varan.

En grej att tänka på är att en del leverantörer av förmånscyklar verkar ha litet bökiga serviceprocedurer (läs: få och avlägsna serviceställen), kanske värt att kolla upp också.

Fråga om förmånscykel
Det finns säkert andra som kan det bättre. Jag förstår inte upplägget riktigt. Vad händer med dessa 300 kr? Är det en avbetalning på cykeln där man kan köpa hela cykeln för restvärdet efter 3 år? ...eller hur bestäms marknadsvärdet när man väl köper ut den?

Ja, ungefär så.
Och jag vet inte hur de sedan kommer fram till marknadsvärdet efter 3 år.
Jag vill gärna ha möjligheten att ta cykeln, men vågar inte riskera att förlora något på det.

Innan den 30/8, måste Eco Change ha min beställning.
Är det en MTB du vill ha?
Ja! I detta fallet en Merida BIG.NINE 400 29" - 11-växlad (large) - Grön

Fråga om förmånscykel

Nej, det är väl en hyra/leasingavgift för cykeln. Cykeln ska köpas loss för marknadsvärdet efter 3 år, därför går inte idag att veta hur mycket den kommer kosta. Om priset för att köpa loss cykeln sätts lägre än marknadsvärdet ska man förmånsbeskattas för skillnaden.

Fråga om förmånscykel
Om priset för att köpa loss cykeln sätts lägre än marknadsvärdet ska man förmånsbeskattas för skillnaden.
Det borde enbart gälla om skillnaden mellan pris och marknadsvärde är större än 3000 kr? Från Skatteverket:

Från 1 januari 2022 finns en skattelättnad som innebär att en cykelförmån bara ska beskattas för den del av förmånen som överstiger 3 000 kronor under ett beskattningsår.

Källa: https://www.skatteverket.se/foretag...er/cykelforman.4.5b35a6251761e691420a8f9.html

Fråga om förmånscykel
Att cykeln skulle kunna säljas för 2-3000 över vad man köpt ut den för har jag svårt att tro, framförallt på en cykel med nypris 12000 idag.

Det har ju diskuterats en hel del kring detta innan och man måste räkna själv med den deal man fått. Det verkar exempelvis också skilja en hel del i hur man hanterar en avslutad anställning t.ex. Även stöld, skador service behöver man ha koll på

Fråga om förmånscykel
Nej, det är väl en hyra/leasingavgift för cykeln. Cykeln ska köpas loss för marknadsvärdet efter 3 år, därför går inte idag att veta hur mycket den kommer kosta. Om priset för att köpa loss cykeln sätts lägre än marknadsvärdet ska man förmånsbeskattas för skillnaden.
Ajdå..utan att ha ett litet hum om marknadsvärdet förrän efter tidigast 3 år, så känns det lite osäkert.
Är det någon som har erfarenmhet av dessa förmånscyklar, och kan säga om det är värt det eller inte?

Fråga om förmånscykel
Ajdå..utan att ha ett litet hum om marknadsvärdet förrän efter tidigast 3 år, så känns det lite osäkert.
Är det någon som har erfarenmhet av dessa förmånscyklar, och kan säga om det är värt det eller inte?
Oftast sätts det nog ganska lågt (annars lär ju hela business caset falla). Och det ska nog mycket till för att nån ska kunna hävda/bevisa att det är för lågt. Så som nån skrev, det ska nog mycket till för att du ska gå back.

Fråga om förmånscykel
Oftast sätts det nog ganska lågt (annars lär ju hela business caset falla). Och det ska nog mycket till för att nån ska kunna hävda/bevisa att det är för lågt. Så som nån skrev, det ska nog mycket till för att du ska gå back.
Låter bra, tror jag. Hahaha!
Vad skulle den nämda cykeln kunna kosta att köpa loss efter 3 år?

Fråga om förmånscykel
Om du är lågavlönad är nog inte pensionen den stora frågan vad som däremot är betydligt värre är att SGI också sänks vilket påverkar sjukersättning och jag TROR att det även påverkar eventuell A-kassa.

Fråga om förmånscykel
Jag klev på ett sånt erbjudande från Ecochange 2016, eller om det var 2017. Tog en Scott scale 930 som i butik skulle kosta
29 000kr. 420kr av lönen drogs till detta i 36 månader och jag fick erbjudande om att köpa ut den för 4000kr när avtalet gick ut. Vilket jag gjorde.

Googlade mig gråhårig när jag försökte få svar på vad de skulle kunna tänkas vilja sätta för utköpspris men utan lycka. Rent procentuellt fick jag i slutet bättre pris än de av kollegorna som hade valt billigare cyklar.

Var sugen på ta en ny cykel få förra året på samma sätt men då erbjöds inga landsvägscyklar och bara två olika hardtails. Däremot 33 elcyklar… Hur ser det ut i år?

Fråga om förmånscykel
Vad cykeln kostar att köpa loss beror på upplägget den leverantören har, och din ekonomiavdelnings del i det hela. Min förra cykel fick jag åka till en lbs och värdera, och fick sedan från ekonomiavd köpa ut för det priset. Och lbs var så välvilligt inställda i prissättningen att de fick mig att köpa nuvarande förmånscykel (köptes i april) via dom. Min nya kostar under 22000 för då slipper man med de nya reglerna helt förmånsvärdet. Då är enda kostnaderna månadskostnaden och det du får köpa loss den för.

Tänk såhär: Om dom sätter utköpspriset så högt att du förlorar på det kommer ingen köpa en förmånscykel igen. Därför har alla lbs ett incitament att hålla ner restvärdet. Gör dom det säljer dom fler cyklar till fullpris... Och du gör allt mellan en hygglig och en superbra affär.

Fråga om förmånscykel
Har haft min mtb från ecochange i tre år nu. Nypriset låg kring 13k, de ville ni ha 4962kr i utköpspris.
så om du fick 300 i bruttolöneavdrag så har du, om du inte betalar statlig skatt betalat 300 * 0.7 (dvs efter skatt) * 36 månader = 7560 plus utköpet 4962 = 12500.

betalar du statlig skatt blir det 0.5 (för då får man max kvar halva lönen...) istället för 0.7 i formeln.

Fråga om förmånscykel
Men en nedskrivning av förmåsvärdet med 3000kr per år så känns det svårt att inte göra en bra affär. Det jag tycker är svårt är att veta hur man skall beräkna förmånsvärdet. Skatteverket räknar med 6år men det är en brukscykel för 5000 dom har i sitt exempel. En sådan cykel kan ju vara relativt slutkörd efter 6år om man inte sköter den så noga och om den står ute hela tiden. En MTB däremot som sköts väl borde ju fortfarande vara ganska fin efter 6 år. Många kalkyler som jag sett hos bolag som tillhandahåller förmånscyklar räknar med 10 år vilket gör att förmånsvärdet blir mycket lägre. Jag la mig på 8 år på min förra cykel då jag tyckte det var rimligt och det låg mellan skatteverkets kalkyler och många handlares kalkyler.
Tycker det är synd att Skatteverket är så sjukt luddiga i sina formuleringar för är man våghalsig så kan man få ner förmånsvärdet väldigt lågt men vill man inte råka ut för problem med skatteverket så blir det mycket högre.

Fråga om förmånscykel
Min förmånsportal har en bra FAQ

Hur påverkas min lön och pension vid bruttolöneavdrag?
Observera att detta kan komma att påverka din framtida pension, sjuk och försäkringsförmåner dessutom påverkas samtliga kolletivavtalade pensions och försäkringsförmåner oavsett lönenivå. Se mer detaljerad information om detta här nedan:
  • Eventuell föräldrapenning om din årslön efter ett bruttolöneavdrag för en cykelbeställning understiger 10 prisbasbelopp (år 2022 motsvarar det 483 000 kr/år).
  • Din sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) om din årslön efter ett bruttolöneavdrag för en cykelbeställning understiger 7,5 prisbasbelopp (år 2022 motsvarar det 362 250 kr/år)
  • Din framtida allmänna pension (PGI) om din årslön efter ett bruttolöneavdrag för en cykelbeställning understiger 8,07 inkomstbasbelopp (år 2022 motsvarar detta 572 970 kr/år).

Fråga om förmånscykel
Fick idag fakturan från Ecochange på min Crescent Elina. De skulle ha 5600 kr för att köpa ut den efter tre år. 250*36+5600= 14 600kr för cykeln (når inte upp till statlig skatt...). Hittar den inte för under 18 000 kr så ett par tusen billigare blir det. Har inte räknat med diverse pensionseffekter.

Fråga om förmånscykel
Verkligen inte värt det. Jag leasade en Crescent Elora. Förutom väldigt otrevlig support som gör allt för att slippa ta ansvar. Dom skickade ut en Hövding hjälm som är olaglig i Sverige, dom vägrade ta självriskelimineringskostaden jag betalat extra för när den blev stulen och förstörd, för att jag hade med GPS lyckats återfå cykeln, det gäller endast om den är stulen och inte återfinns inom... jag vet inte tiden. Sen 8000kr för att köpa ut cykeln.

Har betalat 670kr/mån i 36 månader + 8000kr = 32 500kr. Nypris för cykeln om jag hade köpt den privat hade varit under 30 000kr.

Skulle avråda alla att göra samma misstag som jag gjorde när jag valde Eco Change. Katastrof-företag.

Fråga om förmånscykel
Håller helt med om det ovanstående, inte värt det i slutändan (leasade också från samma företag). Men nu vet man det, man lär så länge man lever..

Fråga om förmånscykel
Ok, tack för infon.
Ja, om du ligger under gränsen för statlig skatt, vilket jag tolkar det som att du gör, då ska man aldrig löneväxla. Det påverkar pension, föräldra och sjukpenning, arbetslöshetsersättning och kanske något mer jag inte kommer på. Så det är bara att strunta i skulle jag säga.

Tillbaka
Topp